Polttoainetankin anturi ja sen asennus

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Ari
kokelas
Posts: 179
Joined: Fri Oct 06, 2023 23:08 pm
Location: Helsinki
Vene: Irene

Re: Polttoainetankin anturi ja sen asennus

Post by Ari »

Ehdin juuri tänään käydä ostamassa tuon Easternerin Yamaha-suodattimen vesikupilla. Googlailin hieman maailmankielellä, ja näköjään joidenkin mielestä diesel voi vaatia selvästi parempaa suodatusta kuin bensa. Bensalle riittää 10 mikrometrin partikkelien suodatus, mutta dieselkonessa olisi saatava kiinni 3 mikrometrin partikkelit. Näin väittää tämä suodatinvalmistaja:
https://purro.eu/en/fuel-filters-all-yo ... now-about/

Varsin ikävää, ettei kauppiaat ja valmistajat myy selvästi erikseen eri suodattimia. Tosin tässäkin näkyy poikkeuksia: Marineparts myy suodattimia erikseen dieselille ja bensalle. Yksi Racor-merkkinen suodatinsetti toisaalta näyttää, että vaihtosuodattimista siihen sopii kaksi eri dieselsuodatinta: toinen 2 mikrometrin ja toinen 10 mikrometrin suodatuksella:
https://www.marineparts.fi/venetarvikke ... -rac230r2/

Eipä tässä muutenkaan liene mitään ongelmaa tiedossa: Tämän vempeleen pääfunktio nyt on toimia vedenerottimena. Sen jälkeen polttoainelinjassa on Yanmarissa erikseen polttoainesuodatin. Siihen on itselläni tukku pahvisia Yanmarin omia pikkusuodattimia.

Eri asia, missä välissä rupean painimaan suodattimen vaihdon kanssa, en nyt hoppuile yhtään. Joskus kesällä saatan ryhtyä setvimään koneen takaosan puolella, miten työergonomisesti pääsen kiinni suodattimeen purettuani esteitä tieltä. Samalla vaivalla vaihteistoöljyjen tarkistus ensi kertaa niin ikään koneen takapuolella.
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
Guest

Re: Polttoainetankin anturi ja sen asennus

Post by Guest »

Diesel vaatii hienosuodatinta, mutta ainakin Yanmarissa se on moottorin kyljessä ja käytännössä esisuodattimen tarkoitus on kerätä pahimmat moskat (levä, vesi yms) isompaan ja helpommin tarkastettavaan & puhdistettavaan suodattimeen, ja moottorin kyljessä oleva suodatin huolehtii sitten näkymättömästä liasta joka tekisi hallaa moottorissa.
Yleensä esisuodattimeksi (jollainen tuo linjaan laitettava on) käsittääkseni suositellaan 10µm tai jopa 20-30µm suodatinta, eikä liian hieno suodatin sovellu karkeasuodatukseen - ei siis kannata laittaa kahta 2µm suodatinta peräkkäin, vaan ennemmin 10µm ja 2µm.

Noissa Racorin ja muiden valmistajien repertuaarissa on noita 2µm hienosuodattimia kaiketi osin silläkin, että isoissa moottoreissa voidaan laittaa pari tuollaista samanlaista runkoa peräkkäin ja tehdä toisella karkeasuodatus (10/20µm) ja seuraavalla hienosuodatus (2µm), tai sitten yhdistellä muuten erilaisiin tarpeisiin (esim kierrättää säiliön polttoainetta suodatinten läpi takaisin säiliöön sen puhdistamiseksi). Silloin moottorin kyljessä ei välttämättä ole lainkaan hienosuodatinta, tai sitten halutaan siirtää tuokin suodatus helpommin saavutettavaan paikkaan.
Etenkin Racorilla taisi olla myös jotain suodattimia missä mainostetaan tehokasta vedenerotusta pyörteen tms avulla, mutta tämän kokoluokan moottoreissa virtaama on niin pieni ettei tuo ominaisuus toimi eikä siten ole tavallista vedenerottavaa suodatinta parempi.

Kannattaa myös mitata letkuyhteiden koko, ainakin omalla näppituntumalla ne ovat usein 9,5-10mm letkulle kun 1GM:ssä taitaa olla 6mm tai 8mm polttoaineletkut.
Ari
kokelas
Posts: 179
Joined: Fri Oct 06, 2023 23:08 pm
Location: Helsinki
Vene: Irene

Re: Polttoainetankin anturi ja sen asennus

Post by Ari »

Huonosti kävi tämän sirkuksen kanssa. Korpeaa, että tuli itse edes yritettyä yhtään tehdä tätä urakkaa, koska olisi todennäköisesti tullut halvemmaksi palkata saman tien ammattimies. Saatoin hajottaa koneen ties miten perusteellisesti.

Tänään ilmasin polttoaineletkuston, koska eilen venähti liian myöhään sählätessä kaasuvaijerien ja uuden kaasukahvan asennuksessa ja letkuston kanssa. Polttoainelinjan kahdesta ensimmäisestä ilmausruuvista sain heti pelkkää dieseliä, kun naputtelin ilmausvipua. Siksi arvelin, että tässä ei ole järkeä, koska näin ei poistu yhtään ilmaa syöttöletkusta vedenerottimelle. Päätin sitä varten käyttää pallukkamaista käsipumppua, joka on syöttöletkussa ennen vedenerotinta. Lopulta tuntui, että käsipumpussa on nestettä, koska tuntuma muuttui selvästi.

Availin taas kahta ensimmäistä ilmausruuvia: pelkkää dieseliä, ei kuplia. Joten vuoroon kolmas pultti. Iso 17-millisen lenkkiavaimen vaativa pultti olikin liki toivoton tapaus. Lenkkiavain hädin tuskin mahtui ahtaaseen rakoon. Huolestuttavasti itse pultti ei yksin liikkunut, vaan samalla pyöri isompi mötikkä, joka on kiinni siinä polttoainehärvelissä, josta lähtee paluuletku. En uskaltanut kääntää enempää. Yhtään dieseliä ei tullut esiin, kun naputteli ilmausvipua.

Yritimme silti startata muutamia kertoja, mutta tuloksetta. Huolestuttavasti starttiakun varauksen lukema mittarissa putosi aina starttia painaessa alle 12 volttiin, ja palautui hetken kuluttua lukemaan 12,4 V. Epäilytti, että akku on se, josta kiikastaa.

Keksin sitten kokeilla varastarttikeinoa eli käsikampea. Sillä en saanut mitään aikaiseksi eikä kampi kääntynyt kuin vajaan kierroksen verran. Päätin soittaa Panulle, jonka arvelin heti osaavan neuvoa, onko kammen käytössä jokin niksi. Hän kertoi kerran onnistuneensa kammen kanssa. Hän vinkkasi muita niksejä, kuten koneen päällä olevan vivun pitämistä pystyssä samalla, kun apumies painaa starttinappia sekä kaasun kääntämistä isoille kierroksille. Ei onnistunut tämäkään.

Lopulta päätin, että kampean vielä uudemman kerran sitä tiukkaa pulttia. Sain sen löystymään, mutta ikävästi kierteet paluuletkun puoleisessa polttoainemötikässä tulivat reilusti esiin. Naputtelin ilmausvipua, mutta dieseliä ei tullut esiin. Starttailua taas, ja dieseliä suhkusi aika pian pultin juuresta. Kiristin pulttia. Starttaus, yhä suihkusi dieseliä. Kiristin lisää, eikä enää tullut dieseliä.

Tässä kohdassa arvelin, että dieseliä on tarpeeksi pitkällä putkistossa. Päätin, että yritetään startata vielä kolme kertaa. Kolmas kerta sitten oli liikaa ja ns. sanoi toden: Jostakin koneen uumenista tuprahti äkillisesti sakea, tummansiniharmaa savu.Savupilvi ilmestyi niin nopeasti, että en ehtinyt nähdä, mikä osa tarkalleen päästi sen sisuksistaan ulos. Sen verran vain havaitsin, että savu tuli konetilan oikealta puolelta sisään katsottaessa.

Mahdollisesti starttimoottori kärähti. Panu oli varoittanutkin, että pitää olla varovainen juuri startin kanssa. Savun hälvettyä tunnustelin kädellä, ja oletettava starttimoottori (lieriömäinen pötkö laturin alla, halkaisiljaltaan ehkä 5-6 senttiä) tuntui vähän lämpimältä.

Yritän ottaa starttiakun pois lähipäivinä. Sitä ei voi ladata kuin koneajossa, maasähkö menee vain hupiakulle. Akku on pirullisen vaikeassa paikassa ja oli parin päivän urakka viime kesänä tunkea se paikoilleen ja rakentaa jämäkkä tukirakennelma. Oletettavasti akun irrotuksessakin tulee tunaroitua ja otettua esim. kaapelit irti väärässä järjestyksessä.

Otan nyt yhteyttä eri firmoihin, jotka vaivautuvat tulemaan paikan päälle. Saa nähdä, minä vuonna korjaaja löytyy ja mitä kaikkea pitää korjata. Potkuriakselin kannakkeen lasikuitutöihin mikään firma ei suostunut tulemaan, vaan kehottivat tuomaan veneen niiden verstaille.
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
Cage
Jäsen
Posts: 1054
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Re: Polttoainetankin anturi ja sen asennus

Post by Cage »

Ei ole helppo tie sinulla. Mutta, positiivisesti ajateltuna, niin kokemusta ja oppia kertyy. Kaikki tämä unohtuu about heti siinä vaiheessa kun köydet jälleen irtoaa laiturista.

Kerran yritettiin ilmata meidän kone ja ei sitten millään tullut valmista. Sitten saatiin avuksi SUV:lta heppu katsomaan mistä kiikastaa ja hän avasi hieman öljykorkista oikealla sivuviistoon olevaa pulttia, josta sitten saatiin ilmaa vielä ulos pumppaamalla siitä käsipumpun vipua. Pultti kiinni ja kone lähti sen jälkeen käymään.

Starttimoottorin voinee huollattaa tai ei liene mahdoton saada siihen uusikin aika nopealla aikataululla.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11380
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Polttoainetankin anturi ja sen asennus

Post by harald »

Ei tuota Yanmaria ihan helpolla tuhoa. Uusi startti ~150 € SVB:ltä joten ei siihenkään maailma kaadu (joskin minulla ei olisi varaa just nyt).

Muistaakseni en ole ilmannut pumpun päältä ikinä, vaan suodattimen päältä, ja sitten se pikkuruuvi pumpun päällä, ja viimeksi suuttimen mutteri auki ja puolipuristusvipu nostettuna pyörittää startilla kunnes löpöä tulee.

https://www.fe83.org/wiki/index.php/Yan ... i_joku_muu?

Harmittavasti aika pieniä kuvia.

Muista että purjehdus on kivaa. Ja suomalainen sananlasku; Auringon jälkeen tulee aina sade.

Jos tuntuu siltä että pumppu ei tee yhtään mitään kun yrittää ilmata voi kääntää konetta puoli kierrosta ja kokeilla uudestaan. Saattaa olla että pumpun käyttövipu on silloin juuri nokan kohdalla ja silloin se ei oikein liiku.

Ilmaamisessa pitää avata tuo kuvan ruskea mutteri jonkun verran;

Image
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Ari
kokelas
Posts: 179
Joined: Fri Oct 06, 2023 23:08 pm
Location: Helsinki
Vene: Irene

Re: Polttoainetankin anturi ja sen asennus

Post by Ari »

Aditassa ilmeisesti olisi sopiva startti saatavilla 1–2 päivän toimitusajalla ja SVB:tä halvemmalla.

Tuplaten kalliimpi versio löytyy heti.

Mutta itse en rupea tätä nyt sen enempää ostamaan kuin asentamaan. Luovutan ja pelaan varman päälle ja hommaan jonkun ammattilaisen tai jobbarin, jolla on kokemusta ja kyky ensinnäkin analysoida varmuudella, mikä tarkalleen on hajonnut. Startin ohella myös laturi voi olla mennyttä ja ties mikä muu. Luulen myös, että laturin virtapiuhat ja jotkut muut kaapelit on huonosti kiinni ja osasyitä startin ongelmiin. Näyttivät ennenkin jotenkin arveluttavilta, mutta en tiennyt, mitä voisi tehdä, ja saatoin itse eilen ähertäessä lenkkiavaimella huitoa niitä entistä huonommiksi.
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11380
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Polttoainetankin anturi ja sen asennus

Post by harald »

Ari wrote:Joten vuoroon kolmas pultti.
Mikä pultti tämä oli, ruiskuputken mutteri?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11380
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Polttoainetankin anturi ja sen asennus

Post by harald »

Ari wrote: Sat May 24, 2025 00:54 am Yritimme silti startata muutamia kertoja, mutta tuloksetta. Huolestuttavasti starttiakun varauksen lukema mittarissa putosi aina starttia painaessa alle 12 volttiin, ja palautui hetken kuluttua lukemaan 12,4 V. Epäilytti, että akku on se, josta kiikastaa.
On täysin normaalia että starttiakun jännite kyykkää johonkin 10.5 V tienoille kun startataan. Se palautuu normaalisti 12.4V tasolle jos on kunnosa. Siltä osin kaikki on kunnossa.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Ari
kokelas
Posts: 179
Joined: Fri Oct 06, 2023 23:08 pm
Location: Helsinki
Vene: Irene

Re: Polttoainetankin anturi ja sen asennus

Post by Ari »

harald wrote: Sat May 24, 2025 21:47 pm
Ari wrote:Joten vuoroon kolmas pultti.
Mikä pultti tämä oli, ruiskuputken mutteri?
En tunne sen osan nimeä, josta paluuletku tankille lähtee, mutta pultti sijaitsee ko. osan puoleisessa päässä, laturin yläpuolella mutkittelevassa kapeassa metalliputkessa. Putken päässä oleva pultti oli julmetun tiukka ja 17 tuuman lenkkiavain hädin tuskin mahtui. Liekö koskaan yritetty löysätä. Huolestutti vääntää väkisin, koska pultti ei yksin liikkunut, vaan samalla pyöri isompi kappale, joka on pultin jälkeen putken päässä. Ko. kappale on ulkokierteellä kiinni tuossa osassa, josta paluuletku lähtee.

Kun oli ensin pitkään ilmattu, saatu dieseliä lorisemaan reilusti vuorollaan suodattimen päällä ja sitten koneen etupuolella olevista ilmausruuveista, oli otettava vuoroon tämä kolmas, kun kone ei suostunut käynnistymään. Väänsin ja väänsin pulttia. Lopulta pultissa kiinni olevan kappaleen päästä oli tullut em. ulkokierrettä esiin. Konetta käyntiin, ei dieseliä. Lisää pultin vääntöä, kaksi kolme kertaa, vuoroin koneen starttia. Lopulta dieseliä suihkusi reilusti. Suljin pulttia, taas starttia, dieseliä suihkusi vielä. Kovaa äherrystä pultin kiristämisessä, starttailua, ei dieseliä.

Johtopäätös: Nyt varmaan on ilmattu ainakin tarpeeksi. Kokeillaan startata vielä kolme kertaa, koska nyt varmaan on ilmat poistettu. Yksi, starttinappi pohjassa ja koneen yläosan vipu pystyssä, laturin hihna pyörii, mutta kun sormen otti napilta, kone ei käy. Kaksi, sama homma. Kolme, sama taas 10-20 sekuntia, antaa olla. Samassa jokin poksahdus, sakeaa tummaa savua ja kolme neljä sekuntia outoa säksätystä, vaikka sormi on jo poissa starttinapilta.

Se vielä on mainittava, että illan mittaan starttinapin painallusten teho heikkeni. Kerta kerralta useammin kuului vain naks, naks, eikä starttikaan herännyt, vaikka piti napin pohjassa. Viime kesänä kone hurahti käyntiin melkein heti ja ongelmitta, kun oli painanut nappia. Toissa kesänä veneen oston jälkeen startti onnistui paljon huonommin, koska kone valitti jäähdytysveden puutetta. Sen kesän jälkeenhän sain selville, että läpivienti oli melkein umpeen ruostunut ja siipipyörä oli aivan repaleina, joten toissa talvena korjasin koko jäähdytyspuolen.
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
Ari
kokelas
Posts: 179
Joined: Fri Oct 06, 2023 23:08 pm
Location: Helsinki
Vene: Irene

Re: Polttoainetankin anturi ja sen asennus

Post by Ari »

Saattaa tulla tarpeelliseksi uusia myös laturi. Yanmar 1GM10:een sopiva näkyy heti olevan Aditassa saatavilla.
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11380
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Polttoainetankin anturi ja sen asennus

Post by harald »

Varaudu sitten siihen että hihnapyörä pitää siirtää vanhasta, latureissa yleensä 2" hihnapyörä ja se vaikeuttaa käynnistymistä. Se 1GM ei jaksa kovin paljoa tyhjäkäynnillä. Sen takia Yanmarin latureissa on 3" hihnapyörä. Minulla on mittaukset kesken, mutta minulla on sellainen kutina että se tyhjäkäynnillä antaa vain ~15 A ja vasta yli 1800 rpm antaa täydet 35 A (ja vähän ylikin).
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Ari
kokelas
Posts: 179
Joined: Fri Oct 06, 2023 23:08 pm
Location: Helsinki
Vene: Irene

Re: Polttoainetankin anturi ja sen asennus

Post by Ari »

Tässä kuvassa näkyy tuo ongelmallinen pultti mutkittelevan metalliputken päässä ja sitä seuraava isompi mötikkä, joka on kuin muhkea pultti:

IMG_5413.jpg
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11380
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Polttoainetankin anturi ja sen asennus

Post by harald »

Kuvassa ei taida olla yhtään pulttia, kuusikulmaisista objekteista ainostaan muttereita.

Tuo pystyssä oleva osa on suutin. Sen yläpäässä banjoliittimessä kumletku joka on paluu, se polttoaine joka ei koneessa pala palautuu tämän kautta tankkiin. Se mutkitteleva metalliputki on ruiskutusputki, se tulee korkeapainepumpulta joka on ajoitettu niin että se ruiskuttaa maksimipaineet juuri oikeaan aikaan (vähän ennen yläkuolokohtaa puristustahdin aikana). Suutin aukeaa paineen noususta.

Ruiskutusputken mutterin pitäisi olla löysättävissä ihan normaalivoimin. Siinä on kartiotiiviste, eikä se vaadi tuhottomasti voimaa tiivistyäkseen. Toivottovasti kukaan ei ole kiristänyt tuota kaksin käsin "varmuuden takia".

Sinulla on hiukan erinäköinen suutiputken mutteri kuin minulla, sinulla on joku jatko tjms siinä. PItää ehkä pitää siitä pidemmästä mutterista kiinni toisella työkalulla kun toisella irrottaa ulomman mutterin.

Muistisääntö oikeisto kiristää, vasemmisto vapauttaa. Missä sinulla on vene?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Ari
kokelas
Posts: 179
Joined: Fri Oct 06, 2023 23:08 pm
Location: Helsinki
Vene: Irene

Re: Polttoainetankin anturi ja sen asennus

Post by Ari »

harald wrote: Mon May 26, 2025 09:04 am Kuvassa ei taida olla yhtään pulttia, kuusikulmaisista objekteista ainostaan muttereita.

Tuo pystyssä oleva osa on suutin. Sen yläpäässä banjoliittimessä kumletku joka on paluu, se polttoaine joka ei koneessa pala palautuu tämän kautta tankkiin. Se mutkitteleva metalliputki on ruiskutusputki, se tulee korkeapainepumpulta joka on ajoitettu niin että se ruiskuttaa maksimipaineet juuri oikeaan aikaan (vähän ennen yläkuolokohtaa puristustahdin aikana). Suutin aukeaa paineen noususta.

Ruiskutusputken mutterin pitäisi olla löysättävissä ihan normaalivoimin. Siinä on kartiotiiviste, eikä se vaadi tuhottomasti voimaa tiivistyäkseen. Toivottovasti kukaan ei ole kiristänyt tuota kaksin käsin "varmuuden takia".

Sinulla on hiukan erinäköinen suutiputken mutteri kuin minulla, sinulla on joku jatko tjms siinä. PItää ehkä pitää siitä pidemmästä mutterista kiinni toisella työkalulla kun toisella irrottaa ulomman mutterin.

Muistisääntö oikeisto kiristää, vasemmisto vapauttaa. Missä sinulla on vene?
Joo, miten lienen sotkenut, muttereista piti koko ajan puhua :lol:

Kiitos teknisen terminologian selvennyksestä, mitä kuvassa näkyy. Hyvä tietää näiden osien nimiä ja suurin piirtein käsittää, mikä on kunkin osan tekninen merkitys koneen käynnin ja polttoainejärjestelmän kannalta.

Ruiskutusputken päässä oleva mutteri oli tosiaan julmetun tiukka. En saanut mahtumaan mitään muuta työkalua pitämään kummallista jatkomutteria. Aivan yhtä tukalaa kuin löysääminen oli mutterien kiristäminen.

Vene on Roihuvuoressa, Strömsinlahden satamassa eli Vartiokylänlahden läntisimmässä kulmassa lähellä Ramsinsalmea.
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
Ari
kokelas
Posts: 179
Joined: Fri Oct 06, 2023 23:08 pm
Location: Helsinki
Vene: Irene

Re: Polttoainetankin anturi ja sen asennus

Post by Ari »

Soitin läpi tukun venehuollon ja -korjausten tekijöitä. Kolme kuudesta saattaisi päästä tekemään korjauksen ensi viikolla, yksi ehkä käy jo tänä iltana veneellä ja saattaa korjata loppuviikosta. Arveli alustavasti, ettei välttämättä ole rikki sen enempää startti kuin laturi eikä edes akusta kiikasta, vaan polttoainesyöttö ei sittenkään toiminut. Saa nähdä.

Sitä en ole maininnut, että tuli otettua vesiämpärikin pois koneelta kesken hommien, kun vaikutti, ettei kone starttaa, joten mitäpä se jäähdytykselläkään silloin tekisi. Eikä koneen paneeli kertaakaan "valittanut" jäähdystystä, pojan mukaan paloi ainoastaan "charge"-valo, välillä "oil", vaikka öljyt oli tarkistettu (vaihdettu viime syksynä uudet ja suodatin).
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
Post Reply