Polttoainetankin anturi ja sen asennus

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Ari
kokelas
Posts: 164
Joined: Fri Oct 06, 2023 23:08 pm
Location: Helsinki
Vene: Irene

Re: Polttoainetankin anturi ja sen asennus

Post by Ari »

Ehdin juuri tänään käydä ostamassa tuon Easternerin Yamaha-suodattimen vesikupilla. Googlailin hieman maailmankielellä, ja näköjään joidenkin mielestä diesel voi vaatia selvästi parempaa suodatusta kuin bensa. Bensalle riittää 10 mikrometrin partikkelien suodatus, mutta dieselkonessa olisi saatava kiinni 3 mikrometrin partikkelit. Näin väittää tämä suodatinvalmistaja:
https://purro.eu/en/fuel-filters-all-yo ... now-about/

Varsin ikävää, ettei kauppiaat ja valmistajat myy selvästi erikseen eri suodattimia. Tosin tässäkin näkyy poikkeuksia: Marineparts myy suodattimia erikseen dieselille ja bensalle. Yksi Racor-merkkinen suodatinsetti toisaalta näyttää, että vaihtosuodattimista siihen sopii kaksi eri dieselsuodatinta: toinen 2 mikrometrin ja toinen 10 mikrometrin suodatuksella:
https://www.marineparts.fi/venetarvikke ... -rac230r2/

Eipä tässä muutenkaan liene mitään ongelmaa tiedossa: Tämän vempeleen pääfunktio nyt on toimia vedenerottimena. Sen jälkeen polttoainelinjassa on Yanmarissa erikseen polttoainesuodatin. Siihen on itselläni tukku pahvisia Yanmarin omia pikkusuodattimia.

Eri asia, missä välissä rupean painimaan suodattimen vaihdon kanssa, en nyt hoppuile yhtään. Joskus kesällä saatan ryhtyä setvimään koneen takaosan puolella, miten työergonomisesti pääsen kiinni suodattimeen purettuani esteitä tieltä. Samalla vaivalla vaihteistoöljyjen tarkistus ensi kertaa niin ikään koneen takapuolella.
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
Guest

Re: Polttoainetankin anturi ja sen asennus

Post by Guest »

Diesel vaatii hienosuodatinta, mutta ainakin Yanmarissa se on moottorin kyljessä ja käytännössä esisuodattimen tarkoitus on kerätä pahimmat moskat (levä, vesi yms) isompaan ja helpommin tarkastettavaan & puhdistettavaan suodattimeen, ja moottorin kyljessä oleva suodatin huolehtii sitten näkymättömästä liasta joka tekisi hallaa moottorissa.
Yleensä esisuodattimeksi (jollainen tuo linjaan laitettava on) käsittääkseni suositellaan 10µm tai jopa 20-30µm suodatinta, eikä liian hieno suodatin sovellu karkeasuodatukseen - ei siis kannata laittaa kahta 2µm suodatinta peräkkäin, vaan ennemmin 10µm ja 2µm.

Noissa Racorin ja muiden valmistajien repertuaarissa on noita 2µm hienosuodattimia kaiketi osin silläkin, että isoissa moottoreissa voidaan laittaa pari tuollaista samanlaista runkoa peräkkäin ja tehdä toisella karkeasuodatus (10/20µm) ja seuraavalla hienosuodatus (2µm), tai sitten yhdistellä muuten erilaisiin tarpeisiin (esim kierrättää säiliön polttoainetta suodatinten läpi takaisin säiliöön sen puhdistamiseksi). Silloin moottorin kyljessä ei välttämättä ole lainkaan hienosuodatinta, tai sitten halutaan siirtää tuokin suodatus helpommin saavutettavaan paikkaan.
Etenkin Racorilla taisi olla myös jotain suodattimia missä mainostetaan tehokasta vedenerotusta pyörteen tms avulla, mutta tämän kokoluokan moottoreissa virtaama on niin pieni ettei tuo ominaisuus toimi eikä siten ole tavallista vedenerottavaa suodatinta parempi.

Kannattaa myös mitata letkuyhteiden koko, ainakin omalla näppituntumalla ne ovat usein 9,5-10mm letkulle kun 1GM:ssä taitaa olla 6mm tai 8mm polttoaineletkut.
Post Reply