Polttokennot täällä!
- harald
- Hallitus
- Posts: 11406
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Tuolta Salosta löytyy mm 99¤ 1kW generaattoria, 10hv diesel paikallis-
konetta sähköstartilla 845¤ ja muuta kivaa:
http://www.glanspower.fi/
Keskustelua 1kW generaattorista:
http://www.karavaanarit.fi/etuteltan_pu ... num=142579
konetta sähköstartilla 845¤ ja muuta kivaa:
http://www.glanspower.fi/
Keskustelua 1kW generaattorista:
http://www.karavaanarit.fi/etuteltan_pu ... num=142579
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Tervehdysharald wrote:Tuolta Salosta löytyy mm 99¤ 1kW generaattoria, 10hv diesel paikallis-
konetta sähköstartilla 845¤ ja muuta kivaa:
http://www.glanspower.fi/
Keskustelua 1kW generaattorista:
http://www.karavaanarit.fi/etuteltan_pu ... num=142579
Kävin katsomassa tuolla karavaanareiden palautetta 99¤ agrikaatista. Kertoivat sen pelittävän. Ehkä paras kommentti, ei tosin tekninen, mutta kommentti kuitenkin oli:
Vastaava tilanne oli kun ostin akkuporakoneen Hong Kongista vanhaan markka-aikaan. Hintaa oli vain 128 Fim. Halvalla Pohjois-Koreankin pojat töitä tekevät. Huh huh.Ihmetellä vain pitää, että Kiinalaiset tuohon hintaan pystyvät moisia laitteita tekemään. Kun ajattelee, että laite myydään Suomessa vajaaseen sataseen, kauppias tienaa jotain, rahti maksaa jotain ja materiaalikulutkin on olemassa, ei palkkakulut voi olla paljon mitään.
Mitäs me suomalaiset oikeinen teemme tulevaisuudessa työksemme? Varmaa on, että en olisi edes ajatellut hankkia Suomessa tehtyä agregaattia autoon, sillä olisi sen hinta ollut jokatapauksessa paljon kovempi.
Panee ihan totta pelottamaan tulevaisuden puolesta...

Ystävällisin veneily terveisin PR
harald wrote:Tässä pari lisää dieselsähkön hyödyistä.Panu wrote: Laivoissa tuon järjestelmän käyttöön on selkeät syyt. Seuraavassa pieni luettelo:
- Antaa vapausasteita käyttölaitteiden sijoittelulle
- Parantaa hyötysuhdetta kun voidaan tehdä dieselkone joka pyörii
samalla nopeudella koko ajan.
- Yhdistettynä akustoon voidaan mitoittaa generaattoriosa keskikulu-
tuksen mukaan. Näin pärjätään pienemmällä koneella koska sen ei
tarvitse olla mitoitettu tarvittavan huipputehon mukaan. Säästetään
painoa, polttoainetta, tilaa(?) sekä kustannuksia.
No nyt menee vähän jo harrastuskuvioiden ulkopuolelle nämä jutut, mutta menköön...
Edellä mainitut edut pitävät paikkansa. Valitettavasti vain diesel-sähköinen propulsiokonsepti on investointina sen verran suuri, että tällä hetkellä vasta yli 1,5MW:n laivojen tapauksessa on tarjolla taloudellisesti kannattavia kaupallisia ratkaisuja. Pienemmillä purkeilla joudumme turvautumaan perinteiseen diesel-mekaaniseen ratkaisuun.
Perttu, satunnainen purjehtija
- harald
- Hallitus
- Posts: 11406
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
pjtuomaa wrote: No nyt menee vähän jo harrastuskuvioiden ulkopuolelle nämä jutut, mutta menköön...

Millä perusteilla investointi olisi suuri? Olettaen että Yanmar 1GM10Edellä mainitut edut pitävät paikkansa. Valitettavasti vain diesel-sähköinen
propulsiokonsepti on investointina sen verran suuri, että tällä hetkellä
vasta yli 1,5MW:n laivojen tapauksessa on tarjolla taloudellisesti
kannattavia kaupallisia ratkaisuja. Pienemmillä purkeilla joudumme
turvautumaan perinteiseen diesel-mekaaniseen ratkaisuun.
maksaa vajaat 5k¤ ja Ozecodrive on siinä 4 k¤, glanspowerilla on
dieselpaikalliskoneita niin yhtälö ei yhtäkkiä olekaan enää niin mahdoton.
Laivakoneissa kun puhutaan taloudellisuudesta niin niissä on varmaan
polttoainekulutkin merkittävä osa yhtälöä. Minua ei oikeasti hirveästi
kiinnosta edes 100% vaihtelut kulutuksessa

kiinnostunut suuresta akkukapasiteetista jonka saisi "ilmaiseksi"
em. dieselsähköratkaisun yhteydessä.
Mutta se ääni, kyllä siitä dieselkoneesta pitäisi päästä kokonaan eroon.
Oikeita vaihtoehtoja tähän ei valitettavasti ole.
Kyllä tässä todellisuudessa mennään vielä monta vuotta dieselkoneella
ja saattaa olla että seuraava kone joka pitää hankkia nykyisen ikään-
tyessä elinkaarensa loppuun on sittenkin dieseli.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Tokihan venekäyttöön valmistettu diesel-sähkömoottorisysteemi maksaisi maltaita, jos sellainen olisi. Maksaahan Yanmarikin sen 5k¤ vaikkei varmaankaan ole kovin paljon kummempi laite kuin GlansPowerin dieseli, joka maksaa 850¤ sähkökäynnistyksellä. No okei, taitaahan tuo GlansPowerin vehje olla ilmajäähdytteinen, mutta silti.
Luulisin, että diesel-sähkömoottorisysteemi olisi kohtuullisen helppo itse sovittaa veneeseen. Dieselin voisi sijoittaa minne tahansa ja koska siitä ei suoraa voimansiirtoa ole, saataisiin tärinät lähes olemattomiin. Sähkömoottorin taas voisi kytkeä suoraan akseliin, koska sehän ei vaihteita kaipaa.
GlansPowerin 4,5kW diesel-agregaatti maksaa 1600¤, bensalla tuon saisikin jo 600 euroon. Noin 5kW sähkömoottorin luulisi irtoavan muutamalla satasella. Aika pientä verrattuna Yanmariin.
Luulisin, että diesel-sähkömoottorisysteemi olisi kohtuullisen helppo itse sovittaa veneeseen. Dieselin voisi sijoittaa minne tahansa ja koska siitä ei suoraa voimansiirtoa ole, saataisiin tärinät lähes olemattomiin. Sähkömoottorin taas voisi kytkeä suoraan akseliin, koska sehän ei vaihteita kaipaa.
GlansPowerin 4,5kW diesel-agregaatti maksaa 1600¤, bensalla tuon saisikin jo 600 euroon. Noin 5kW sähkömoottorin luulisi irtoavan muutamalla satasella. Aika pientä verrattuna Yanmariin.
Nyt täytyy myöntää, etten ole kunnolla tutustunut tuohon OZecoDrive tuotteeseen, mutta yleensä puhuttaessa diesel-sähköisestä propulsio/potkurijärjestelmästä, kuuluu järjestelmään ainakin seuraavat osat:harald wrote:pjtuomaa wrote: No nyt menee vähän jo harrastuskuvioiden ulkopuolelle nämä jutut, mutta menköön...
Millä perusteilla investointi olisi suuri? Olettaen että Yanmar 1GM10Edellä mainitut edut pitävät paikkansa. Valitettavasti vain diesel-sähköinen
propulsiokonsepti on investointina sen verran suuri, että tällä hetkellä
vasta yli 1,5MW:n laivojen tapauksessa on tarjolla taloudellisesti
kannattavia kaupallisia ratkaisuja. Pienemmillä purkeilla joudumme
turvautumaan perinteiseen diesel-mekaaniseen ratkaisuun.
maksaa vajaat 5k¤ ja Ozecodrive on siinä 4 k¤, glanspowerilla on
dieselpaikalliskoneita niin yhtälö ei yhtäkkiä olekaan enää niin mahdoton.
Laivakoneissa kun puhutaan taloudellisuudesta niin niissä on varmaan
polttoainekulutkin merkittävä osa yhtälöä. Minua ei oikeasti hirveästi
kiinnosta edes 100% vaihtelut kulutuksessaEnempi olisin
kiinnostunut suuresta akkukapasiteetista jonka saisi "ilmaiseksi"
em. dieselsähköratkaisun yhteydessä.
Mutta se ääni, kyllä siitä dieselkoneesta pitäisi päästä kokonaan eroon.
Oikeita vaihtoehtoja tähän ei valitettavasti ole.
Kyllä tässä todellisuudessa mennään vielä monta vuotta dieselkoneella
ja saattaa olla että seuraava kone joka pitää hankkia nykyisen ikään-
tyessä elinkaarensa loppuun on sittenkin dieseli.
diesel-kone, generaattori, alennusmuuntaja, taajuusmuuttaja, AC tahtimoottori, PMS säätöjärjestelmä jolla dieselin pyörimisnopeus pidetään koko ajan lähellä nimellispistettä sekä propulsiosäätö jolla kahvan nopeus- ja momenttiohjeet välittyvät AC moottorille joka lopulta pyörittää potkuria.
Mitä tulee polttoaineen kulutukseen, niin rippuen aluksen käyttötarkoituksesta päästään tyypillisesti noin 7-8% polttoainesäästöihin verrattuna diesel-mekaaniseen järjestelmään. Säästöjä syntyy erityisesti satamamanöövereissä, avomeriosuudella säästöjä ei välttämättä synny, koska tällöin voidaan diesel-mekaanistakin järjstelmää ajaa lähellä diesel-koneen nimellistä pyörimisnopeutta.
Edellä kuvattu potkurijärjestelmä on kuitenkin sen verran monimutkainen, että ainakaan minä en ole tähän mennessä edes nähnyt vastaavia kaupallisia tuotteita huviveneiden tehoalueella - joitakin miljardöörien jahteja lukuunottamatta.
Nopeasti katsottuna OZecoDriven rakenne on aika paljon yksinkertaistettu tyypillisestä diesel-sähköisestä konseptista, millä saadaan varmasti hintaa laskettua. Uskoisin, että kokonaistoimituksen (ml. suunnittelu ja käyttöönotto) hinta on vähintään tuplat verrattuna siihen, että vanha diesel vaihdettaisiin uudempaan koneeseen. Ehkäpä käyttömukavuus edut ovat sen arvoiset, tämä on tietysti kiinni itse kunkin arvostuksista.
Polttokennoa odotellessa...
Perttu, satunnainen purjehtija
- harald
- Hallitus
- Posts: 11406
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Ja tämä:
http://www.electricboats.co.uk/intro.html
http://www.electricboats.co.uk/cgi-bin/ ... 41.301.pdf
http://www.electricboats.co.uk/intro.html
http://www.electricboats.co.uk/cgi-bin/ ... 41.301.pdf
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- FE-Sillanpää
- luti
- Posts: 568
- Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
- Location: Itä-Uusimaa
kennoista
"teknologia voisi olla tarpeeksi halpaa, että sillä voitaisiin korvata teholtaan suurissa voimaloissa käytettäviä turbiineja."harald wrote:Dieselillä toimivat polttokennot;
http://www.tekniikkatalous.fi/energia/a ... =-25102010
Mitenkähän skaalautuu alaspäin?
Tämä keskusteluketju alkoi viisi vuotta sitten, onko alkuperäisiä kennoja jo jossain olemassa? Tuntuu, ettei ainakaan halpoja ole tänä aikana markkinoille ilmestynyt.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11406
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Marketeista saa "kympeillä" peltier-pohjaisia jääkaappeja. Näissä on yleensä ongelma että vievät monta (2-4A) amppeeria sähköä. Jos tämän kääntäisi toisinpäin?
Minulla on joku peltier-elementti ja kaasuhella. Laitan peltier-elementin kaasuhellalle ja väännän pienen liekin sen alle. Olisiko kiva jos elementti antaisi sen 2A @14VDC jonka aurinkopaneelikin antaa aurinkoisena päivänä?
Sadepäiville mieluisampi vaihtoehto kuin diesel- tai bensa- tai tuuligeneraattori.
Minulla on joku peltier-elementti ja kaasuhella. Laitan peltier-elementin kaasuhellalle ja väännän pienen liekin sen alle. Olisiko kiva jos elementti antaisi sen 2A @14VDC jonka aurinkopaneelikin antaa aurinkoisena päivänä?
Sadepäiville mieluisampi vaihtoehto kuin diesel- tai bensa- tai tuuligeneraattori.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Tästäpä: http://www.biolitestove.com/products/biolite-campstoveharald wrote:Marketeista saa "kympeillä" peltier-pohjaisia jääkaappeja. Näissä on yleensä ongelma että vievät monta (2-4A) amppeeria sähköä. Jos tämän kääntäisi toisinpäin?
Minulla on joku peltier-elementti ja kaasuhella. Laitan peltier-elementin kaasuhellalle ja väännän pienen liekin sen alle. Olisiko kiva jos elementti antaisi sen 2A @14VDC jonka aurinkopaneelikin antaa aurinkoisena päivänä?
Ei tarvitse edes kaasua, vaan voi poltella rannalta löytyviä risuja. Tuo ei tosin anna ihan kahta ampeeria, mutta kaksi wattia kuitenkin.

Mitenköhän noiden hyötysuhteet tosiaan menevät, minkälaisella elementillä saisi tuotettua 2A/14V?
s/y Mariko, FIN-2380