Petri wrote:Sinähän voit approksimoida sähkömoottorin kulutusta ihan
siltä pohjalta, että sellaisten hyötysuhde on suht hyvä ja tehoahan
tarvitsisit nyt sen 8 hv=6000W. Ja tämä ei edes ota huomioon
hyötysuhteita tms.
6000W vs. 50W...
Niinpä, mutta ensinnäkin tuota venettä kuljetetaan kyllä tyynessä (tähän
meillä ainoat tarpeet oikeasti) kohtuu nopeastikin jo 3kW teholla.
80-90% hyötysuhteista puhutaan jos verrokiksi otetaan tuo Ozecodrive
josta aikasemmin on ollut puhetta:
http://www.ozecodrive.com/OZecoDrive/Sw ... veSwe.html
Pienin malli on 4kW ja Maxi 800 kulkee sillä jo 5.8kn. Joten huomattavan
paljon vähemmällä pääsee jo eteenpäin. Ja jos vielä malttaa pysytellä
alle 5kn nopeuksissa niin todella vähällä pärjää. Sanotaan tässä ihan
vain haaveilun pohjaksi 3kW jolla pitäisi kyllä päästä 4-5kn nopeuksiin
tyynessä (kukas nyt koneella tuulessa ajaa?).
Toisekseen tuota 3kW tehoa ei tarvita 24h putkeen, toivottavasti.
Tyypillisesti käytämme konetta 30min lähtiessä (satamamanööverit) ja
vastaavasti saman verran tultaessa. Joten luokkaa 1h. Tätä voisi helposti vähentää johonkin 30min/tuulinen päivä.
Sanotaan vielä keskustelun vuoksi että veneessä on 3*75Ah akut josta
voidaan käyttää moottorille jotain max 100A.
Tuo polttokenno tuottaa taas sähköä vaikka koko vuorokauden.
Jos tuosta siis saa jotain 100A/vrk @12V (anteeksi nyt sähköoppini,
ilmaisen nyt varmaan tämän niin huonosti että lukeneet hymyilevät
tai itkevät. No, se on heidän asiansa

).
3 kW moottori veisi siis puolen tunnin ajolla 125Ah, onko tämä tosi?
Tämä vaatisi lisälatausta/vrk. Aurinkopaneeleita (kalliita) tai sitten
latausta tuon Ozecodriven kautta (kallis laite sekin) tai sitten maasähkö
(tätä saa jo joka saaresta).
Eli ei aivan vielä olla tilanteessa missä dieselikonetta ei tarvita mutta
tämä Max-Powerhan on vasta ensimmäinen tähän tarkoitukseen tehty
tuote. Uskon että muutaman vuoden sisällä ilmestyy tuplatehoisia mutta
puolihintaisia vastaavia tuotteita. Jos silloin aletaan puhua jostain
2-3k¤ hinnoista niin tästähän alkaa saamaan jo dieselin korvaajan
joka olisi hiljainen, pakokaasuton ja tuottaisi sähköä veneen muihin
tarpeisiin tehokkaalla tavalla.
Katsoin lisää tuota Ozecodrive laitetta ja ne lupaavat Maxi 800 veneelle
5h ajoaikaa @3.4kn jos akusto on 4x75Ah. Tämä antaisi minulle kyllä
sen kuvan että 125A/30min on todella paljon sähköä. Eli jokin tuossa
mun laskelmissa kyllä mättää..
Ai niin, se metanoliongelma pitäisi vielä ratkaista..
