Polttokennot täällä!

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11406
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tuolta Salosta löytyy mm 99¤ 1kW generaattoria, 10hv diesel paikallis-
konetta sähköstartilla 845¤ ja muuta kivaa:

http://www.glanspower.fi/

Keskustelua 1kW generaattorista:

http://www.karavaanarit.fi/etuteltan_pu ... num=142579
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2300
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

harald wrote:Tuolta Salosta löytyy mm 99¤ 1kW generaattoria, 10hv diesel paikallis-
konetta sähköstartilla 845¤ ja muuta kivaa:

http://www.glanspower.fi/

Keskustelua 1kW generaattorista:

http://www.karavaanarit.fi/etuteltan_pu ... num=142579
Tervehdys

Kävin katsomassa tuolla karavaanareiden palautetta 99¤ agrikaatista. Kertoivat sen pelittävän. Ehkä paras kommentti, ei tosin tekninen, mutta kommentti kuitenkin oli:
Ihmetellä vain pitää, että Kiinalaiset tuohon hintaan pystyvät moisia laitteita tekemään. Kun ajattelee, että laite myydään Suomessa vajaaseen sataseen, kauppias tienaa jotain, rahti maksaa jotain ja materiaalikulutkin on olemassa, ei palkkakulut voi olla paljon mitään.

Mitäs me suomalaiset oikeinen teemme tulevaisuudessa työksemme? Varmaa on, että en olisi edes ajatellut hankkia Suomessa tehtyä agregaattia autoon, sillä olisi sen hinta ollut jokatapauksessa paljon kovempi.
Vastaava tilanne oli kun ostin akkuporakoneen Hong Kongista vanhaan markka-aikaan. Hintaa oli vain 128 Fim. Halvalla Pohjois-Koreankin pojat töitä tekevät. Huh huh.
Panee ihan totta pelottamaan tulevaisuden puolesta... :?.
Ystävällisin veneily terveisin PR
pjtuomaa
kokelas
Posts: 137
Joined: Tue Aug 26, 2003 16:08 pm
Location: Waterloo, Belgia

Post by pjtuomaa »

harald wrote:
Panu wrote: Laivoissa tuon järjestelmän käyttöön on selkeät syyt. Seuraavassa pieni luettelo:

- Antaa vapausasteita käyttölaitteiden sijoittelulle
Tässä pari lisää dieselsähkön hyödyistä.

- Parantaa hyötysuhdetta kun voidaan tehdä dieselkone joka pyörii
samalla nopeudella koko ajan.

- Yhdistettynä akustoon voidaan mitoittaa generaattoriosa keskikulu-
tuksen mukaan. Näin pärjätään pienemmällä koneella koska sen ei
tarvitse olla mitoitettu tarvittavan huipputehon mukaan. Säästetään
painoa, polttoainetta, tilaa(?) sekä kustannuksia.

No nyt menee vähän jo harrastuskuvioiden ulkopuolelle nämä jutut, mutta menköön...
Edellä mainitut edut pitävät paikkansa. Valitettavasti vain diesel-sähköinen propulsiokonsepti on investointina sen verran suuri, että tällä hetkellä vasta yli 1,5MW:n laivojen tapauksessa on tarjolla taloudellisesti kannattavia kaupallisia ratkaisuja. Pienemmillä purkeilla joudumme turvautumaan perinteiseen diesel-mekaaniseen ratkaisuun.
Perttu, satunnainen purjehtija
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11406
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

pjtuomaa wrote: No nyt menee vähän jo harrastuskuvioiden ulkopuolelle nämä jutut, mutta menköön...
:)
Edellä mainitut edut pitävät paikkansa. Valitettavasti vain diesel-sähköinen
propulsiokonsepti on investointina sen verran suuri, että tällä hetkellä
vasta yli 1,5MW:n laivojen tapauksessa on tarjolla taloudellisesti
kannattavia kaupallisia ratkaisuja. Pienemmillä purkeilla joudumme
turvautumaan perinteiseen diesel-mekaaniseen ratkaisuun.
Millä perusteilla investointi olisi suuri? Olettaen että Yanmar 1GM10
maksaa vajaat 5k¤ ja Ozecodrive on siinä 4 k¤, glanspowerilla on
dieselpaikalliskoneita niin yhtälö ei yhtäkkiä olekaan enää niin mahdoton.

Laivakoneissa kun puhutaan taloudellisuudesta niin niissä on varmaan
polttoainekulutkin merkittävä osa yhtälöä. Minua ei oikeasti hirveästi
kiinnosta edes 100% vaihtelut kulutuksessa :) Enempi olisin
kiinnostunut suuresta akkukapasiteetista jonka saisi "ilmaiseksi"
em. dieselsähköratkaisun yhteydessä.

Mutta se ääni, kyllä siitä dieselkoneesta pitäisi päästä kokonaan eroon.
Oikeita vaihtoehtoja tähän ei valitettavasti ole.

Kyllä tässä todellisuudessa mennään vielä monta vuotta dieselkoneella
ja saattaa olla että seuraava kone joka pitää hankkia nykyisen ikään-
tyessä elinkaarensa loppuun on sittenkin dieseli.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Guest

Post by Guest »

Tokihan venekäyttöön valmistettu diesel-sähkömoottorisysteemi maksaisi maltaita, jos sellainen olisi. Maksaahan Yanmarikin sen 5k¤ vaikkei varmaankaan ole kovin paljon kummempi laite kuin GlansPowerin dieseli, joka maksaa 850¤ sähkökäynnistyksellä. No okei, taitaahan tuo GlansPowerin vehje olla ilmajäähdytteinen, mutta silti.

Luulisin, että diesel-sähkömoottorisysteemi olisi kohtuullisen helppo itse sovittaa veneeseen. Dieselin voisi sijoittaa minne tahansa ja koska siitä ei suoraa voimansiirtoa ole, saataisiin tärinät lähes olemattomiin. Sähkömoottorin taas voisi kytkeä suoraan akseliin, koska sehän ei vaihteita kaipaa.

GlansPowerin 4,5kW diesel-agregaatti maksaa 1600¤, bensalla tuon saisikin jo 600 euroon. Noin 5kW sähkömoottorin luulisi irtoavan muutamalla satasella. Aika pientä verrattuna Yanmariin.
pjtuomaa
kokelas
Posts: 137
Joined: Tue Aug 26, 2003 16:08 pm
Location: Waterloo, Belgia

Post by pjtuomaa »

harald wrote:
pjtuomaa wrote: No nyt menee vähän jo harrastuskuvioiden ulkopuolelle nämä jutut, mutta menköön...
:)
Edellä mainitut edut pitävät paikkansa. Valitettavasti vain diesel-sähköinen
propulsiokonsepti on investointina sen verran suuri, että tällä hetkellä
vasta yli 1,5MW:n laivojen tapauksessa on tarjolla taloudellisesti
kannattavia kaupallisia ratkaisuja. Pienemmillä purkeilla joudumme
turvautumaan perinteiseen diesel-mekaaniseen ratkaisuun.
Millä perusteilla investointi olisi suuri? Olettaen että Yanmar 1GM10
maksaa vajaat 5k¤ ja Ozecodrive on siinä 4 k¤, glanspowerilla on
dieselpaikalliskoneita niin yhtälö ei yhtäkkiä olekaan enää niin mahdoton.

Laivakoneissa kun puhutaan taloudellisuudesta niin niissä on varmaan
polttoainekulutkin merkittävä osa yhtälöä. Minua ei oikeasti hirveästi
kiinnosta edes 100% vaihtelut kulutuksessa :) Enempi olisin
kiinnostunut suuresta akkukapasiteetista jonka saisi "ilmaiseksi"
em. dieselsähköratkaisun yhteydessä.

Mutta se ääni, kyllä siitä dieselkoneesta pitäisi päästä kokonaan eroon.
Oikeita vaihtoehtoja tähän ei valitettavasti ole.


Kyllä tässä todellisuudessa mennään vielä monta vuotta dieselkoneella
ja saattaa olla että seuraava kone joka pitää hankkia nykyisen ikään-
tyessä elinkaarensa loppuun on sittenkin dieseli.
Nyt täytyy myöntää, etten ole kunnolla tutustunut tuohon OZecoDrive tuotteeseen, mutta yleensä puhuttaessa diesel-sähköisestä propulsio/potkurijärjestelmästä, kuuluu järjestelmään ainakin seuraavat osat:
diesel-kone, generaattori, alennusmuuntaja, taajuusmuuttaja, AC tahtimoottori, PMS säätöjärjestelmä jolla dieselin pyörimisnopeus pidetään koko ajan lähellä nimellispistettä sekä propulsiosäätö jolla kahvan nopeus- ja momenttiohjeet välittyvät AC moottorille joka lopulta pyörittää potkuria.

Mitä tulee polttoaineen kulutukseen, niin rippuen aluksen käyttötarkoituksesta päästään tyypillisesti noin 7-8% polttoainesäästöihin verrattuna diesel-mekaaniseen järjestelmään. Säästöjä syntyy erityisesti satamamanöövereissä, avomeriosuudella säästöjä ei välttämättä synny, koska tällöin voidaan diesel-mekaanistakin järjstelmää ajaa lähellä diesel-koneen nimellistä pyörimisnopeutta.

Edellä kuvattu potkurijärjestelmä on kuitenkin sen verran monimutkainen, että ainakaan minä en ole tähän mennessä edes nähnyt vastaavia kaupallisia tuotteita huviveneiden tehoalueella - joitakin miljardöörien jahteja lukuunottamatta.

Nopeasti katsottuna OZecoDriven rakenne on aika paljon yksinkertaistettu tyypillisestä diesel-sähköisestä konseptista, millä saadaan varmasti hintaa laskettua. Uskoisin, että kokonaistoimituksen (ml. suunnittelu ja käyttöönotto) hinta on vähintään tuplat verrattuna siihen, että vanha diesel vaihdettaisiin uudempaan koneeseen. Ehkäpä käyttömukavuus edut ovat sen arvoiset, tämä on tietysti kiinni itse kunkin arvostuksista.

Polttokennoa odotellessa...
Perttu, satunnainen purjehtija
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11406
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tuollainen löytyi:

http://www.albica.com/
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11406
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11406
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

kennoista

Post by FE-Sillanpää »

harald wrote:Dieselillä toimivat polttokennot;

http://www.tekniikkatalous.fi/energia/a ... =-25102010
"teknologia voisi olla tarpeeksi halpaa, että sillä voitaisiin korvata teholtaan suurissa voimaloissa käytettäviä turbiineja."

Mitenkähän skaalautuu alaspäin?

Tämä keskusteluketju alkoi viisi vuotta sitten, onko alkuperäisiä kennoja jo jossain olemassa? Tuntuu, ettei ainakaan halpoja ole tänä aikana markkinoille ilmestynyt.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11406
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Marketeista saa "kympeillä" peltier-pohjaisia jääkaappeja. Näissä on yleensä ongelma että vievät monta (2-4A) amppeeria sähköä. Jos tämän kääntäisi toisinpäin?

Minulla on joku peltier-elementti ja kaasuhella. Laitan peltier-elementin kaasuhellalle ja väännän pienen liekin sen alle. Olisiko kiva jos elementti antaisi sen 2A @14VDC jonka aurinkopaneelikin antaa aurinkoisena päivänä?

Sadepäiville mieluisampi vaihtoehto kuin diesel- tai bensa- tai tuuligeneraattori.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
mihor
kokelas
Posts: 187
Joined: Sat Apr 07, 2007 13:20 pm
Location: Helsinki

Post by mihor »

harald wrote:Marketeista saa "kympeillä" peltier-pohjaisia jääkaappeja. Näissä on yleensä ongelma että vievät monta (2-4A) amppeeria sähköä. Jos tämän kääntäisi toisinpäin?

Minulla on joku peltier-elementti ja kaasuhella. Laitan peltier-elementin kaasuhellalle ja väännän pienen liekin sen alle. Olisiko kiva jos elementti antaisi sen 2A @14VDC jonka aurinkopaneelikin antaa aurinkoisena päivänä?
Tästäpä: http://www.biolitestove.com/products/biolite-campstove

Ei tarvitse edes kaasua, vaan voi poltella rannalta löytyviä risuja. Tuo ei tosin anna ihan kahta ampeeria, mutta kaksi wattia kuitenkin. :)

Mitenköhän noiden hyötysuhteet tosiaan menevät, minkälaisella elementillä saisi tuotettua 2A/14V?
s/y Mariko, FIN-2380
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11406
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Mitä eilen vähän googlailn niin haasteena on elementtien max lämmönkesto sekä kylmän puolen jäähdytys.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply