WHC 7/2011

Moderators: Petri, harald

Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Panu wrote: Tervehdys

Eihän tuo ole kuin asenteesta kiinni. Itse olen pessyt pohjan uikkarit päällä 17 asteen vedessä. Eihän se enää kivaa ollut, mutta aivan tehtävissä uhrauksena jalon asian puolesta.

Muistathan vanhan sanonnan: "No pain No gain"
Tähän voisi toki todeta että Panuhan tunnetusti mainostaa sitä hylkeenkaltaista aerodynamiikkaansa ja hylkeethän tunnetusti uivat Etelä-Mantereenkin vesissä :)

Skuutin paksuus ei siis ole merkittävä asia tuolle helalle, koska se irtosi sitten yhtälailla myös mastohelasta. Vanha tappi on löytynyt, mutta nyt kun lippukunnan kesäleiri painaa päälle niin eipä asialle ehdi tehdä mitään ennen keskiviikkoa. Sitten kauheassa kiireessä kun availee jousilla varustettuja esineitä vesillä niin tietäähän sen miten siinä käy :)
User avatar
max
kokelas
Posts: 113
Joined: Fri May 28, 2010 21:21 pm
Location: Lohja

Post by max »

Taas oli mukava kisa.

Lähtö oli perushuono, onneksi ei kuitenkaan poskettoman huono. Oltiin viimeinen FE joka ylitti linjan. En oikein ymmärrä mikä ihmeen pelko mulla on varaslähtöä kohtaan. Kertaakaan ei ole tullut varastettua, eikä se ole ollut edes lähellä. Pitää varmaan ottaa pari varaslähtöä koska ei se ainakaan huononna nykyistä sijoitusta. :roll:

Lähdön jälkeen päästiin Annelin imuun ja vauhti vaikutti jopa paremmalta mitä Annelilla. Vauhtia ei kuitenkaan riittänyt ohittamiseen, mutta hyvää vääntöä saatiin aikaiseksi Panun päättäessä ruveta nostattamaan meitä.

Vihreältä jatkettiin kryssimistä väärillä trimmeillä, eikä näin ollen saatu kunnolla korkeutta. Oltiin katsottu trimmit lähtöalueella jossa tuuli vähemmän. Trimmiä ei saatu korjattu eikä venda baaralle näyttänyt järkevältä Kikan tullessa hieman ylhäältä takaviistosta. Jatkettiin styyralla ja koitettiin arpoa mitä tehdä. Poijulle tultaessa oltiin jääty Annellista selkeästi.

Poijulta spinnu ylös ja Annelin perä rupesi taas lähenemään. Panu rupesi jälleen nostattamaan kun koitimme päästä ohi. :lol: Tätä taistelua jatkui punaiselle asti jossa onnistuimme saamaan spinnun pahasti etustaagin ympärille. Solmu oli niin hyvä, että spinnua otettiin alas koko matka punaiselta käärmeluotojen pohjoispuoliselle poijulle. Ero muihin kasvoi kovaa vauhtia.

Poijulla saatiin genua vihdoin ylös ja aloitimme kryssimisen. Olin unohtanut plotterin kotiin ja navigoimme luomuna. Kotiin tullessa latasin trakin konelle. Oltiin menty pikkasen liian läheltä Lisbethin kiveä. :oops: Onneksi ei kolahtanut.

Loppu kisa menikin ilman ihmeellisempiä kommelluksia.
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

max wrote:Taas oli mukava kisa.

Lähtö oli perushuono, onneksi ei kuitenkaan poskettoman huono. Oltiin viimeinen FE joka ylitti linjan. En oikein ymmärrä mikä ihmeen pelko mulla on varaslähtöä kohtaan. Kertaakaan ei ole tullut varastettua, eikä se ole ollut edes lähellä. Pitää varmaan ottaa pari varaslähtöä koska ei se ainakaan huononna nykyistä sijoitusta. :roll:
Ei varastamista tosiaan kannata pelätä, WHC:ssa kun ei ole mustaa lippua tai I-lippua niin senkuin vain puikkaa linjan alle ja rannasta kyllä huitovat yksittäistä varastusta josta pystyy bongaamaan tuliko varastettua vai ei.

Jos nyt kisaatte ensimmäistä kautta ja kauden tulosten valossa on selvää, että mistään varsinaisista FE:itten keskinäisistä sijoituksista että oikein pysty vielä kisaamaan, niin se mitä silloin kannattaa tehdä on juuri hakea sitä lähtötekniikkaa ja ottaa vain aggressiivisempia lähtöjä. Harjoituskisojahan nämä viikkokisat ovat, eli siitä vain kokeilemaan vaikka paaralla fleetin edestä lähtöä jos pokkaa on ja keli on suotuisa. Venevauhtia ja trimmejä voi ihmetellä vaikka koko lomapurjehduksen ajan ja talven päntätä oppaita, mutta lähtötreeniä saa vain lähdöistä (toim. huom. SailX tuntuu ainakin omalla kohdallani toimivan myös hyvin). Jos käyttää harjoituskisatkin varmisteluun, mistä sitten "oikeissa" kisoissa löytyy rutiinia tehdä hyviä lähtöjä jatkuvalla syötöllä. Kuka tahansa kun voi ottaa sen unelmastartin kerran tai kaksi ja niistä saatu hyvä fiilis sitten pistää unohtamaan ne muut keskinkertaiset startit. Vasta kun perustaso on "hyvä" lähtö voi oikeasti olla tyytyväinen, koska parannettavaa on aina ja voi keskittyä niihin nyansseihin kun vasurilla voi ottaa sellaisen lähdön jolla ei ole koskaan huonossa tilanteessa.

Pitänee heittää tuo viimetalvinen lähtötaktiikka-esitys wikiin, niin sieltä voi ainakin luntata jonkunlaisia tippejä toki sillä varauksella että eivät nyt omat huomiot mitenkään erityisen kummoisia ole tai edes hyviä.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11318
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Suosittelen myös seuraamaan enemmän muita, eikä pelkästään kelloa. Kun oppii näkemään miten klunga tulee on helpompi ajoittaa lähdöt niin ettei jää ainakaan tolkuttomasti jälkeen.

Hyvä arvaus on että eka tai jopa toka vene on yleensä liian aikaisin niin jos kolmannelle paikalle tunkee voi tulla ihan OK.

Sitten kun oppii näkemään klungan, ja vielä ymmärtämään mitä 40s tai 20s tarkoittaa niin johan paranee.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
max
kokelas
Posts: 113
Joined: Fri May 28, 2010 21:21 pm
Location: Lohja

Post by max »

Petri wrote: Jos nyt kisaatte ensimmäistä kautta ja kauden tulosten valossa on selvää, että mistään varsinaisista FE:itten keskinäisistä sijoituksista että oikein pysty vielä kisaamaan, niin se mitä silloin kannattaa tehdä on juuri hakea sitä lähtötekniikkaa ja ottaa vain aggressiivisempia lähtöjä.
Tän kesän tavoite on ollut vain osallistua kisoihin, opetella purjehtimaan paremmin ja selvittää olisiko kisaaminen kivaa. Osallistumistavoite on jo saavutettu. Kisaaminen on ollut kivaa. Ensi kesänä ehkä tavoitellaan jo sijoituksia...? 8)
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

max wrote:
Petri wrote: Jos nyt kisaatte ensimmäistä kautta ja kauden tulosten valossa on selvää, että mistään varsinaisista FE:itten keskinäisistä sijoituksista että oikein pysty vielä kisaamaan, niin se mitä silloin kannattaa tehdä on juuri hakea sitä lähtötekniikkaa ja ottaa vain aggressiivisempia lähtöjä.
Tän kesän tavoite on ollut vain osallistua kisoihin, opetella purjehtimaan paremmin ja selvittää olisiko kisaaminen kivaa. Osallistumistavoite on jo saavutettu. Kisaaminen on ollut kivaa. Ensi kesänä ehkä tavoitellaan jo sijoituksia...? 8)
Pöh, jos välitavoitteet on jo saavutettu, sitten vain uudella innolla tavoitetta kohti eli hyvillä starteilla sellaisiin asemiin että voit jo alkaa pitämään veneitä takanasi. Kuitenkin Bajanin sijoitukset ovat olleet n. viisi kertaa parempia kuin Olgan sijoitukset yhteenlaskettuna edellisten kausien ajalta (no, ehkä kaksi-kolme viimeistä kautta WHC:ssa ovat menneet ihan kelvollisesti), eli kehityskäyrän lähtöpiste ja kulmakerroin on hyvällä mallilla.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11318
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Samaa mieltä edellisen puhujan kanssa! Tsemppiä vain!
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2300
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

harald wrote:Samaa mieltä edellisen puhujan kanssa! Tsemppiä vain!
Tervehdys
Kun muistaa, että koko vene miehistöineen on tämänvuotisia gastikoululaisia, niin hienosti on annettu oppi mennyt perille.

Kuten Haraldille sanoin kesäkuun alussa, että tästä veneestä kuulemme vielä. Se verran hyvällä otteella veneessä ollaan liikkeellä.

Maxille hieman tavoitteeksi, että edellinen alkuun opastettu vene voitti KLV:n tiistaisarjan toisena kisailukesänään. Se oli oikein "Helmi" suoritus Kalevilta. Nyt Haraldilla sitten pitäisi ruveta puntti väräjämään
Ystävällisin veneily terveisin PR
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2300
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Panu wrote:
asalovuo wrote:
Olli wrote: Mulla pohja tuskin tulee tällä kaudella täysin puhtaaksi, katotaan nyt jos kerkeisi viikonloppuna edes vähän laappaisemaan sitä. Tää vuosi menee nyt näin, toivottavasti ensi vuonna ehtii vähän panostaa.
Jos ajan Merellin Hoskille niin pesisitkö samalla mun pohjan... [-o<
Minä olen pitänyt rajana meressä uimiselle 20 astetta. Olen kyllä kuullut jonkun uineen myös näissä kylmissä vesissä eli kaipa tuosta hengissä voisi selvitä.
Kuorma-autollahan veneen voisi kaiketi nostaa myös masto pystyssä... :-k
Tervehdys

Eihän tuo ole kuin asenteesta kiinni. Itse olen pessyt pohjan uikkarit päällä 17 asteen vedessä. Eihän se enää kivaa ollut, mutta aivan tehtävissä uhrauksena jalon asian puolesta.

Muistathan vanhan sanonnan: "No pain No gain"
Tervehdys
Pohja on taas pesty ja puhdas. Kahdessa viikossa oli kasvanut tukevasti limaa ja hiukan näkkiä. Ei näistä maaleista taida olla kenellekään iloa. Ei ne ainakaan toimi käyttötarkoituksessaan. On aivan toinen seikka, että onko nykyisen lain mukaan edes mahdollista tehdä tomivia maaleja.

Pitääkö tässä alkaa junailla ekskursiota esim Norjaan maalikaupoille?

Ps. Vesi tänään virkeät 17 astetta.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2300
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Panu wrote:...Pohja on taas pesty ja puhdas. Kahdessa viikossa oli kasvanut tukevasti limaa ja hiukan näkkiä. Ei näistä maaleista taida olla kenellekään iloa...
Tervehdys

Kävin eilen veneeltä pois lähtiessä tutkimassa jollalla naapuripoijussa olevan seuratoverin veneen pohjaa. Vene pohja on maalattu samalla maalilla ja vieläpä samalla värillä kuin meidän vene. Tämän veneen pohjaa Ei siis ole pesty kertaakaan kauden aikana. Pohja oli hyvin surullisen näköinen. Se oli kauttaaltaan paksun liman (n. 2-4mm) peitossa ja paikoitellen esiintyi näkkiä. Huh huh...
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11318
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Mitä väriä oikein käytätte?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2300
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

harald wrote:Mitä väriä oikein käytätte?
Tervehdys

Se on sitä Blakesin Cruising, tumman sininen väriltään. Jännää, että muistaakseni Kalevilla on Helmen pohjassa samaa tavaraa, mutta vene onkin Espoonlahden pohjukassa laiturissa, eikä ole mitään ongelmia... :?
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 940
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

Kävin eilen putsaamassa Merellin pohjaa. Valitsin viisaasti paikan, jossa vedenlämpö oli mukavat 19,5 eikä siis lisävarusteille ollut tarvetta. :wink:

Pohja oli hyvässä kunnossa vaikka sitä ei oltu pesty kertaakaan eli ainakin Hempelin HardRacing pitää kasvuston loitolla. Näkkejä pohjassa ei ollut ja leväkerroskin oli ohut...
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
Post Reply