Charlotta vedessä! (ja masto ylhäällä)

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Charlotta vedessä! (ja masto ylhäällä)

by Panu » Thu Jun 01, 2006 09:23 am

Petri wrote:
harald wrote:^-- Onnittelen!

Myräkkä? :roll:
Pöh, ilmatieteenlaitoksen noppageneraattori on näemmä, taas, rikki.
Ehkä se tuosta iltaa kohti vielä nousee, jos ei, niin ainakin voi käydä venettä varustamassa. 13 metriä lupailivat ja maston nosto tuossa kelissä on imo hieman epämukavaa.
Tervehdys

Paljon kerkiää tapahtua säärintamalla ennen iltaa. Toivottavasti ovat ennusteissaan väärässä.

Joku sanoi joskus, että jos ennustat huomiseksi samanlaista säätä kuin oli tänään, on todennäköisyys onnistua 50%. Kaikkien tieteellisten sään ennustamisen menetelmien käyttö nostaa todennäköisyyden tasolle 70%. Kaikki tuo vaiva vain 20% takia :roll:.

by Petri » Thu Jun 01, 2006 08:51 am

harald wrote:^-- Onnittelen!

Myräkkä? :roll:
Pöh, ilmatieteenlaitoksen noppageneraattori on näemmä, taas, rikki.
Ehkä se tuosta iltaa kohti vielä nousee, jos ei, niin ainakin voi käydä venettä varustamassa. 13 metriä lupailivat ja maston nosto tuossa kelissä on imo hieman epämukavaa.

by harald » Thu Jun 01, 2006 08:48 am

^-- Onnittelen!

Myräkkä? :roll:

by Petri » Wed May 31, 2006 23:28 pm

Hohoo, Olgakin saatiin veteen ja vielä reilusti toukokuun puolella.
Huominen myräkkä vielä jarruttaa maston kanssa kikkailua, mutta perjantaina olisi tarkoitus repiä tikku pystyyn ja lauantaina sitten jo päästä harjoittelemaan trimmejä.
Ennen laskua tuli vedettyä kevyt vesihionta, jonka tulokset näkyvät tai ovat näkymättä.

Kuljetusfirmat

by Aleksi » Wed May 31, 2006 07:35 am

Olli wrote:Väittäisin kuitenkin, että tuollaisen pienen tavaran tilaaminen Ruotsista on järkevämpää kuin ISOn tavaran.

Tilasin nimittäin 10.4. samaisesta puodista spinnupuomin ja rodkickerin. Puomin rakennussarjan pituus ylitti 2m maagisen rajan, jolloin kuljetus vaihtuu postista DHL:ään. Sen olisin vielä sietänyt, että kuljetuskustannukset nousevat tuollaisessa lähetyksessä n. 20%:iin tavaran arvosta, mutta sekä DHL:n että Hjertmansin toiminta tapauksessa oli muuten niin surkeaa, että jätän tarinan kertomatta, koska se sisältäisi paljon kirosanoja.

Kaikesta huolimatta, sain "jo" maanantaina loput DHL:n hukkaamat tavarat, ja jo toisella pyytämisellä Hjertmans lupasi palauttaa hiukan yli 400 kruunua, jotka laskuttivat liikaa...
Muistaakseni ohje vanhojen kovalevyjen käsittelylle olisi ollut että ne pitää lähettää itselle FedExillä levyjen tuhoamiseksi ja sitten DHL:llä niiden hävittämiseksi.

by harald » Sat May 27, 2006 17:48 pm

Ja lisää kuvia:

http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... 214&page=6

Läppäri katossa on viimeinkin kuvattu:

Image

Levanki:

Image

by Olli » Fri May 26, 2006 22:55 pm

Väittäisin kuitenkin, että tuollaisen pienen tavaran tilaaminen Ruotsista on järkevämpää kuin ISOn tavaran.

Tilasin nimittäin 10.4. samaisesta puodista spinnupuomin ja rodkickerin. Puomin rakennussarjan pituus ylitti 2m maagisen rajan, jolloin kuljetus vaihtuu postista DHL:ään. Sen olisin vielä sietänyt, että kuljetuskustannukset nousevat tuollaisessa lähetyksessä n. 20%:iin tavaran arvosta, mutta sekä DHL:n että Hjertmansin toiminta tapauksessa oli muuten niin surkeaa, että jätän tarinan kertomatta, koska se sisältäisi paljon kirosanoja.

Kaikesta huolimatta, sain "jo" maanantaina loput DHL:n hukkaamat tavarat, ja jo toisella pyytämisellä Hjertmans lupasi palauttaa hiukan yli 400 kruunua, jotka laskuttivat liikaa...

by harald » Fri May 26, 2006 22:35 pm

Hakusessa olisi muuten happosesta tuollaisia kulutussuojia mitä mm http://www.hjertmanse.se/ myy. Eli peltilärpäke joka on pyöristetty päistään ja
hiukan pokattu pitkittäissuunnassa.

Image

Kulkevat nimikkeellä "slitskenor" tuolla länsinaapurissa.

http://www.hjertmans.se/shop/artiklar/a ... ?rubnr=157

Tuntuis vähän tyhmältä tilata 6¤ osia ruotsinmaalta.

Onko havaintoja suomenmaalta?

Ruuveja ja muuta hapokasta

by Olli » Fri May 26, 2006 22:29 pm

Tänään tuli sitten pyöräiltyä ihan riittävästi. Karjalankatu 11 löytyy Helsingin
Ruuvikulma Oy. Kauppa myy ruuveja. Rautakaupasta (Ruohiksen K-rauta) saa
kyllä suklaata, jäätelöä jopa tupakkaakin, mutta ruuveja heillä ei ole.
Tämä on varsin valitettava ilmiö, rautakaupoista löytyy haponkestävää vain yksittäispakattuna muutamaa yleisintä kokoa suunnilleen euron kappale, mutta siihen jää.

Niille, joille kehä III on lähempänä kuin Karjalankatu, voisin heittää vinkkinä, että Vantaan Kiloruuvista löytyy myös hyvä valikoima. Toistaiseksi on ainakin löytynyt kaikki ne happoset hilppeet mitä en ole muualta saanut.

by harald » Fri May 26, 2006 21:59 pm

^-- Tuloksia?

Charlotta vedessä (ja masto ylhäällä)

by vtlilja » Fri May 26, 2006 21:36 pm

Jyväskylässä kausi alkoi 9 veneen kevätmatkapurjehduksella 20.5.
Mukana 2 FE 83-venettä eli FIN 2744 Mun ja Sun Ship II ja FIN2131 Bertta.
Vauhtia riitti tai sitten ei eli kuviokelluntaa ja 5 solmua.

by harald » Fri May 26, 2006 20:54 pm

Tänään tuli sitten pyöräiltyä ihan riittävästi. Karjalankatu 11 löytyy Helsingin
Ruuvikulma Oy. Kauppa myy ruuveja. Rautakaupasta (Ruohiksen K-rauta) saa
kyllä suklaata, jäätelöä jopa tupakkaakin, mutta ruuveja heillä ei ole.

Kyseessä oli uuden levankikiskon ja tukipalkin pultit. Hakusessa oli M5x80mm
uppokantaisia sekä haponkestäviä ruuveja, olivat kiven alla. Seuraavalle
Harken-kiskon asentajalle tiedoksi mistä niitä ruuveja sitten saa.

Itse penkin päälliseen osaan meni M5x30mm uppokantaiset. Ja ruuvireiät sopivat
tosiaan ilman poraamista! Minulla oli onnea koska styyran penkin mutterit ovat
sekä topcoatissa(?) että maton alla joten niitten muttereiden vaihto olisi ollut
vaikeampaa. Nyt sain ruuvit kireiksi ilman sisustusmaton puhkomista.

Olimme ensimmäistä kertaa purjehtimassa, hienoa oli, 6-8m/s etelästä, hiukan
puuskaista. Tuntoa on ainakin peräsimessä nyt. :)

Että näin, keskiviikkona ensimmäiseen skabaan, westhouse-cupiin.

by harald » Thu May 25, 2006 23:45 pm

Tänään tuli sitten vietettyä koko päivä (ja ilta) veneessä fiksaillen.

Vesijärjestelmä saatiin valmiiksi:

Image

Nyt jakotukki on sitten siinä. Kuvassa näkyvä jakotukin alempi sisämitaltaan
ø19mm on läpiviennistä. Seuraava on ø13mm koneelle, Ø16mm vessalle sekä
ylin on Ø13mm pentrylle.

Nyt tulee vettä siis yhdesta läpiviennistä. Yhden venttiilin sulkemisella saadaan
kaikki vesipisteet kiinni yhtaikaa.

Sitten revittiin Ponen kanssa pois vanhoja sähkö- ja septiletkuja. Vanha kaiku
antureineen poistettiin. Johtoja ja letkuja tuli kiinnitettyä.

Ajatus on siirtyä nyt pelkän imutyhjennyksen varaan. Jos laki ei salli septin
tyhjentämisen mereen niin kai niitä imutyhjennyslaitteita on sitten riittävästi?
En myös nyt jaksa alkaa tekemään sitä reikää... Samalla tietenkin koko septi-
järjestelmä yksinkertaistuu dekadin verran, mikä on hyvä asia. Jää se iso pumppu
pois, hyvin moni klemmari jne. Mutta saako niin tehdä, vai pitääkö avomeri-
veneessä olla varalla mereentyhjennysmahdollisuus, se pitää vielä tarkastaa.

Irrotin vanhan levankinkiskon ja yllätys oli suuri kun huomasin että uusi
Harkenin levankikiskon reiät ovat yksyhteen samat kuin vanhassa kiskossa.
Ruuvit pitää tosin uusia kun Harkenin kisko vaatii uppokantaiset ruuvit.
Laitan infoa ruuvien koosta ja pituuksista myöhemmin, kunhan kaupat aukeavat...

Yllätys oli myös suuri kun huomasin että se tukevan näköinen levangin tukipalkki
teakista ei ollut kiinni mistään paitsi itse kiskossa! Eli palkki on vain kiilattu
penkkien väliin! Kannattaa miettiä sitä seuraavalla kerralla kun ajattelee kiinnittävänsä
pelastusköyden levankiin. Pitäisikö kiinnittä em. palkki paremmin?

Samalla tuli myös vaihdettua paaran barberin rapulukko, joka hajotessaan
aiheutti meidän ensimmäisen kunnolisen broachin karvalakissa 2005:

Image

Myös levangin säätököysien rapulukot vaihdettu mallia suurempiin (ja kestävempiin).

Tuli myös suunniteltua paikat fokkaskuuttien sisäänvetäjille (aka. Infucker).
Niitten rapujen sijainti aiheutti päänvaivaa, ei varmaan selviä ennen kuin
päästään purjehtimaan (huomenna illalla?).

Näin. Nukkumaan...

by harald » Tue May 23, 2006 11:26 am

Genua? Ei me sellaista olla tällä kaudella nähtykään vielä :(

Ilmoittelen sitten. Otimme sitten 5 cm takaisin keulaharusta.

by Guest » Tue May 23, 2006 11:24 am

harald wrote:Ja Charlottassa riki kiristetty ohjearvoonsa. Tuli lisää tekemistä, hekille
pitää "tehdä jotain"(TM).
Joo laskurini mukaan hekki lyhynee n. 20 cm tuossa rakemuutoksessa (nyt J=LOA-J). Mitenkäs kävi genuan skuuttikulmalle?

Joakim

Top