Charlotta vedessä! (ja masto ylhäällä)
- harald
- Hallitus
- Posts: 11337
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Charlotta vedessä! (ja masto ylhäällä)
Tänään laskettiin Charlotta veteen vihdoin ja viimein! Enää on jotain pikku-
juttuja kuten uusien vanttien säätö, mastojalan laminointi, kaidetolppien
korjaus, siivous, laminointien siistiminen sisältä, topcoatia em paikkoihin sekä
lisää siivousta. Tavaran roudaaminen veneeseen ja totuttautuminen uusiin
vantteihin ja isoon. Sekä tietenkin jakotukin rakentaminen vedelle, septin ulostulon
rakentelu (jos tarvitaan) sekä jotain pientä. <huh>
juttuja kuten uusien vanttien säätö, mastojalan laminointi, kaidetolppien
korjaus, siivous, laminointien siistiminen sisältä, topcoatia em paikkoihin sekä
lisää siivousta. Tavaran roudaaminen veneeseen ja totuttautuminen uusiin
vantteihin ja isoon. Sekä tietenkin jakotukin rakentaminen vedelle, septin ulostulon
rakentelu (jos tarvitaan) sekä jotain pientä. <huh>
Last edited by harald on Sun May 21, 2006 21:51 pm, edited 1 time in total.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Onko teillä tuo maston jalka jo auki? Suoritatteko operaation ylä- vai alapuolelta?
Ihan mielenkiinnosta kyselen, kun saattaa olla itselläkin ensi talven listoilla. Näin aihepiiriin enempää tutustumatta olen harkinnut mini-invasiivista leikkausta alapuolelta. Sisäverhoilut kun ovat joka tapauksessa uusintalistalla...
Ihan mielenkiinnosta kyselen, kun saattaa olla itselläkin ensi talven listoilla. Näin aihepiiriin enempää tutustumatta olen harkinnut mini-invasiivista leikkausta alapuolelta. Sisäverhoilut kun ovat joka tapauksessa uusintalistalla...
Charlotta vedessä
Hei,
Tuo mastojalan painuminen näyttää olevan tyyppivika myös 741:ssä
Runkokatsastaja huomautti siitä, mutta ei komentanut korjaamaan (heti).
Olisi todella mukava saada kuvia ja työn edistymisraportteja Charlottan
vastaavasta projektista
-jussi
Tuo mastojalan painuminen näyttää olevan tyyppivika myös 741:ssä

Runkokatsastaja huomautti siitä, mutta ei komentanut korjaamaan (heti).
Olisi todella mukava saada kuvia ja työn edistymisraportteja Charlottan
vastaavasta projektista

-jussi
Juhani Linnanoja
0500998443
SY Serenity
L-3436
0500998443
SY Serenity
L-3436
- harald
- Hallitus
- Posts: 11337
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Jäi sitten tuo mastonjalka tekemättä tähän hätään. Jos on kestänyt 20v niin kestää
varmaan tämän kauden vielä. Eli masto nostettiin tänään.
Tuli kokeiltua uudet vantit. Aika paljon tuli rakea, jotain 70-75cm noin.
Ylävanteista tuli hitusen lyhyet, pitää hankkia raksipulikat huomenna. Ne pidentää
35mm kpl.
Varmaan otetaan 5cm keularuuvia kiinni vielä, sen verran siinä on varaa.
varmaan tämän kauden vielä. Eli masto nostettiin tänään.
Tuli kokeiltua uudet vantit. Aika paljon tuli rakea, jotain 70-75cm noin.
Ylävanteista tuli hitusen lyhyet, pitää hankkia raksipulikat huomenna. Ne pidentää
35mm kpl.
Varmaan otetaan 5cm keularuuvia kiinni vielä, sen verran siinä on varaa.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Menikö mun laskurilla pieleen vai mikä on syynä liian lyhyisiin vantteihin?harald wrote: Tuli kokeiltua uudet vantit. Aika paljon tuli rakea, jotain 70-75cm noin.
Ylävanteista tuli hitusen lyhyet, pitää hankkia raksipulikat huomenna. Ne pidentää
35mm kpl.
Varmaan otetaan 5cm keularuuvia kiinni vielä, sen verran siinä on varaa.
Joakim
Tarkistin vielä laskennan:
Alukuperäinen tilanne:
IM = 8,1 (korjattuna siten, että rake oikea. Pitäisi oikeastaan olla IG eikä IM)
J=2,72
T=8,64
P=9,25
Laskuri antaa, että 10 cm lisää etustaagiin: rake 34cm ->71 cm. Tämähän tapahtuikin.
Sitten lasketaan muutos vanttien pituuteen antamalla seuraavat arvot:
IM=8,2
J=0,4 (rustien pituussuuntainen etäisyys mastosta)
T=8,22 (vanttien kuvitteellinen pituus, haetaan sopiva rake)
P=9,25
Nyt nähdään, että vanttien pituuden muuttuessa 2,5 cm muuttuu rake 60 cm eli vanttien ei olisi tarvinnut juurikaan lyhentyä. Paljonko lyhyemmät ovat uudet vanttinne?
Joakim
Alukuperäinen tilanne:
IM = 8,1 (korjattuna siten, että rake oikea. Pitäisi oikeastaan olla IG eikä IM)
J=2,72
T=8,64
P=9,25
Laskuri antaa, että 10 cm lisää etustaagiin: rake 34cm ->71 cm. Tämähän tapahtuikin.
Sitten lasketaan muutos vanttien pituuteen antamalla seuraavat arvot:
IM=8,2
J=0,4 (rustien pituussuuntainen etäisyys mastosta)
T=8,22 (vanttien kuvitteellinen pituus, haetaan sopiva rake)
P=9,25
Nyt nähdään, että vanttien pituuden muuttuessa 2,5 cm muuttuu rake 60 cm eli vanttien ei olisi tarvinnut juurikaan lyhentyä. Paljonko lyhyemmät ovat uudet vanttinne?
Joakim
Awassa on myös otsikon mukaiset toimenpiteet tehty, eli vedessä mastoineen.
Jännä juttu muuten, lyhensin keulavanttia 9 senttiä, kun hankin uuden ruuvin, joka on noin 2 cm vanhaa pidempi, sekä sitten rullan alle kiinnityspalan joka on 4,5 cm, eli nämä toimenpiteet on yhteensä 6,5 cm. Ajattelin, että koska vanha ruuvi oli kiristetty melkein loppuun saakka, niin otetaan sitten uuteen vähän varaa. No, lopputulos on tietty se, että nyt on uusi ruuvi kiristetty melkein tappiin ja varaa tuntuisi olevan. Pahus. Ja ylävantit ei kiristyneet yhtä paljon kuin ennen, ihan kuin masto olisi nyt eri asennossa kuin aiemmin. No, saas nähä miten kulkee kun on rulla kannessa kiinni, pitäs kai toimia paremmin.
Jännä juttu muuten, lyhensin keulavanttia 9 senttiä, kun hankin uuden ruuvin, joka on noin 2 cm vanhaa pidempi, sekä sitten rullan alle kiinnityspalan joka on 4,5 cm, eli nämä toimenpiteet on yhteensä 6,5 cm. Ajattelin, että koska vanha ruuvi oli kiristetty melkein loppuun saakka, niin otetaan sitten uuteen vähän varaa. No, lopputulos on tietty se, että nyt on uusi ruuvi kiristetty melkein tappiin ja varaa tuntuisi olevan. Pahus. Ja ylävantit ei kiristyneet yhtä paljon kuin ennen, ihan kuin masto olisi nyt eri asennossa kuin aiemmin. No, saas nähä miten kulkee kun on rulla kannessa kiinni, pitäs kai toimia paremmin.
-Erkka / Awasome
- harald
- Hallitus
- Posts: 11337
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Tänään tuli sitten vietettyä koko päivä (ja ilta) veneessä fiksaillen.
Vesijärjestelmä saatiin valmiiksi:

Nyt jakotukki on sitten siinä. Kuvassa näkyvä jakotukin alempi sisämitaltaan
ø19mm on läpiviennistä. Seuraava on ø13mm koneelle, Ø16mm vessalle sekä
ylin on Ø13mm pentrylle.
Nyt tulee vettä siis yhdesta läpiviennistä. Yhden venttiilin sulkemisella saadaan
kaikki vesipisteet kiinni yhtaikaa.
Sitten revittiin Ponen kanssa pois vanhoja sähkö- ja septiletkuja. Vanha kaiku
antureineen poistettiin. Johtoja ja letkuja tuli kiinnitettyä.
Ajatus on siirtyä nyt pelkän imutyhjennyksen varaan. Jos laki ei salli septin
tyhjentämisen mereen niin kai niitä imutyhjennyslaitteita on sitten riittävästi?
En myös nyt jaksa alkaa tekemään sitä reikää... Samalla tietenkin koko septi-
järjestelmä yksinkertaistuu dekadin verran, mikä on hyvä asia. Jää se iso pumppu
pois, hyvin moni klemmari jne. Mutta saako niin tehdä, vai pitääkö avomeri-
veneessä olla varalla mereentyhjennysmahdollisuus, se pitää vielä tarkastaa.
Irrotin vanhan levankinkiskon ja yllätys oli suuri kun huomasin että uusi
Harkenin levankikiskon reiät ovat yksyhteen samat kuin vanhassa kiskossa.
Ruuvit pitää tosin uusia kun Harkenin kisko vaatii uppokantaiset ruuvit.
Laitan infoa ruuvien koosta ja pituuksista myöhemmin, kunhan kaupat aukeavat...
Yllätys oli myös suuri kun huomasin että se tukevan näköinen levangin tukipalkki
teakista ei ollut kiinni mistään paitsi itse kiskossa! Eli palkki on vain kiilattu
penkkien väliin! Kannattaa miettiä sitä seuraavalla kerralla kun ajattelee kiinnittävänsä
pelastusköyden levankiin. Pitäisikö kiinnittä em. palkki paremmin?
Samalla tuli myös vaihdettua paaran barberin rapulukko, joka hajotessaan
aiheutti meidän ensimmäisen kunnolisen broachin karvalakissa 2005:

Myös levangin säätököysien rapulukot vaihdettu mallia suurempiin (ja kestävempiin).
Tuli myös suunniteltua paikat fokkaskuuttien sisäänvetäjille (aka. Infucker).
Niitten rapujen sijainti aiheutti päänvaivaa, ei varmaan selviä ennen kuin
päästään purjehtimaan (huomenna illalla?).
Näin. Nukkumaan...
Vesijärjestelmä saatiin valmiiksi:

Nyt jakotukki on sitten siinä. Kuvassa näkyvä jakotukin alempi sisämitaltaan
ø19mm on läpiviennistä. Seuraava on ø13mm koneelle, Ø16mm vessalle sekä
ylin on Ø13mm pentrylle.
Nyt tulee vettä siis yhdesta läpiviennistä. Yhden venttiilin sulkemisella saadaan
kaikki vesipisteet kiinni yhtaikaa.
Sitten revittiin Ponen kanssa pois vanhoja sähkö- ja septiletkuja. Vanha kaiku
antureineen poistettiin. Johtoja ja letkuja tuli kiinnitettyä.
Ajatus on siirtyä nyt pelkän imutyhjennyksen varaan. Jos laki ei salli septin
tyhjentämisen mereen niin kai niitä imutyhjennyslaitteita on sitten riittävästi?
En myös nyt jaksa alkaa tekemään sitä reikää... Samalla tietenkin koko septi-
järjestelmä yksinkertaistuu dekadin verran, mikä on hyvä asia. Jää se iso pumppu
pois, hyvin moni klemmari jne. Mutta saako niin tehdä, vai pitääkö avomeri-
veneessä olla varalla mereentyhjennysmahdollisuus, se pitää vielä tarkastaa.
Irrotin vanhan levankinkiskon ja yllätys oli suuri kun huomasin että uusi
Harkenin levankikiskon reiät ovat yksyhteen samat kuin vanhassa kiskossa.
Ruuvit pitää tosin uusia kun Harkenin kisko vaatii uppokantaiset ruuvit.
Laitan infoa ruuvien koosta ja pituuksista myöhemmin, kunhan kaupat aukeavat...
Yllätys oli myös suuri kun huomasin että se tukevan näköinen levangin tukipalkki
teakista ei ollut kiinni mistään paitsi itse kiskossa! Eli palkki on vain kiilattu
penkkien väliin! Kannattaa miettiä sitä seuraavalla kerralla kun ajattelee kiinnittävänsä
pelastusköyden levankiin. Pitäisikö kiinnittä em. palkki paremmin?
Samalla tuli myös vaihdettua paaran barberin rapulukko, joka hajotessaan
aiheutti meidän ensimmäisen kunnolisen broachin karvalakissa 2005:

Myös levangin säätököysien rapulukot vaihdettu mallia suurempiin (ja kestävempiin).
Tuli myös suunniteltua paikat fokkaskuuttien sisäänvetäjille (aka. Infucker).
Niitten rapujen sijainti aiheutti päänvaivaa, ei varmaan selviä ennen kuin
päästään purjehtimaan (huomenna illalla?).
Näin. Nukkumaan...
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11337
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Tänään tuli sitten pyöräiltyä ihan riittävästi. Karjalankatu 11 löytyy Helsingin
Ruuvikulma Oy. Kauppa myy ruuveja. Rautakaupasta (Ruohiksen K-rauta) saa
kyllä suklaata, jäätelöä jopa tupakkaakin, mutta ruuveja heillä ei ole.
Kyseessä oli uuden levankikiskon ja tukipalkin pultit. Hakusessa oli M5x80mm
uppokantaisia sekä haponkestäviä ruuveja, olivat kiven alla. Seuraavalle
Harken-kiskon asentajalle tiedoksi mistä niitä ruuveja sitten saa.
Itse penkin päälliseen osaan meni M5x30mm uppokantaiset. Ja ruuvireiät sopivat
tosiaan ilman poraamista! Minulla oli onnea koska styyran penkin mutterit ovat
sekä topcoatissa(?) että maton alla joten niitten muttereiden vaihto olisi ollut
vaikeampaa. Nyt sain ruuvit kireiksi ilman sisustusmaton puhkomista.
Olimme ensimmäistä kertaa purjehtimassa, hienoa oli, 6-8m/s etelästä, hiukan
puuskaista. Tuntoa on ainakin peräsimessä nyt.
Että näin, keskiviikkona ensimmäiseen skabaan, westhouse-cupiin.
Ruuvikulma Oy. Kauppa myy ruuveja. Rautakaupasta (Ruohiksen K-rauta) saa
kyllä suklaata, jäätelöä jopa tupakkaakin, mutta ruuveja heillä ei ole.
Kyseessä oli uuden levankikiskon ja tukipalkin pultit. Hakusessa oli M5x80mm
uppokantaisia sekä haponkestäviä ruuveja, olivat kiven alla. Seuraavalle
Harken-kiskon asentajalle tiedoksi mistä niitä ruuveja sitten saa.
Itse penkin päälliseen osaan meni M5x30mm uppokantaiset. Ja ruuvireiät sopivat
tosiaan ilman poraamista! Minulla oli onnea koska styyran penkin mutterit ovat
sekä topcoatissa(?) että maton alla joten niitten muttereiden vaihto olisi ollut
vaikeampaa. Nyt sain ruuvit kireiksi ilman sisustusmaton puhkomista.
Olimme ensimmäistä kertaa purjehtimassa, hienoa oli, 6-8m/s etelästä, hiukan
puuskaista. Tuntoa on ainakin peräsimessä nyt.

Että näin, keskiviikkona ensimmäiseen skabaan, westhouse-cupiin.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020