Litsläts ja loiskis

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Erkka
luti
Posts: 434
Joined: Tue Mar 11, 2003 13:43 pm
Location: Espoo

Litsläts ja loiskis

Post by Erkka »

Awan potkuriakselin takakannake heiluu HYVIN vähän, ja edestakas liikutellessa kuuluu semmosta veden litsettä (hyvä termi). Vettä siis valahti sieltä pois kun uran putsasin. Kysymys kuuluu: miten vaarallista tämä on, ja miten kannake on ylipäätään laminoitu pohjaan? Nimittäin sitloodan alla ei ole mitään ongelmaa, kannakkeen laminointiköntti on tukeva, ehjä ja ennenkaikkea kuiva. Eli vesi on jossain välissä, mutta missä? No, en jaksa kamalasti huolestua, kun runko kannakkeen ympäriltä on ihan ok. Mitä kamaa muuten sinne uraan pitäisi laittaa, viime keväänä sipaisin Sikaa joka ei selvästi toiminut.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Kävin jäsentä auttamassa tässä lauttasaaressa peräsinakselin tiivisteen
kanssa ja siinä veneessä ihan sama juttu. Taitaa olla niin että meidänkin
veneessä tuo kannake liikkuu myös HYVIN vähän. Litinä viittaa kyllä siihen
että se on vettynyt.

En oikein tiedä mitä tuolle pitäisi tehdä, aukaista ja laminoida uudestaan,
ehkä epoksilla tällä kertaa, tarttunee siihen metalliin paremmin?

Onko kellään parempaa ehdotusta? Ja eikös tästä kannakkeesta
puhuttu aikaisemmin tässä forumissa, harald hakemaan...
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Veko
alokas
Posts: 27
Joined: Wed Jan 08, 2003 16:35 pm
Location: Sulkava

Post by Veko »

Marlene saatiin kuntoon (ainakin toistaiseksi) näin:

Ensin revin irti edellisen omistajan(?) jäljiltä sisäpuolelta sikaa tai muuta mömmöä minkä sain (oli siis vuotanut joskus aikaisemminkin). Porasin kannakkeen yläpuoliseen laminaattiin puolen tusinaa pientä, ison lääkeruiskun kokoista reikää. Avarsin kannakkeen juuresta laminaattia ulkopuolelta noin sentin verran, dremelmultin halpakopio oli oiva työkalu. Avarrus lähinnä asianmukaisen tiivistyksen saamiseksi, mutta myös kuivumista edistämään. Auton sisätilanlämmttimellä puhaltelin sisäpuolelta viikon verran ja ulkopuolelta lämminilmapuhaltimella paikkoja kuiviksi (saattoi olla enempi itsepetosta, kuinkahan syvältä kuivui).

Kannakkeen jäykistin hartsilla, jota spruuttasin lääkeruiskulla ylhäältäpäin, kunnes sitä tuli jostain toisaalta esiin. Varmuuden vuoksi porasin vielä pari uutta reikää, mutta ilmeisen turhaa, hartsi ei enää uusia koloja löytänyt.

Jäykistyksen jälkeen tiivistin kannakkeen läpiviennin Sikan ohjeiden mukaan, vaikka jouduinkin hankkimaan monta eri purkkia "Sika"hintaan. Tähän asti korjaus on toiminut, kannake ei heilu eikä vene vuoda, nyt on kaksi kesää takana.
Post Reply