Litsläts ja loiskis
Litsläts ja loiskis
Awan potkuriakselin takakannake heiluu HYVIN vähän, ja edestakas liikutellessa kuuluu semmosta veden litsettä (hyvä termi). Vettä siis valahti sieltä pois kun uran putsasin. Kysymys kuuluu: miten vaarallista tämä on, ja miten kannake on ylipäätään laminoitu pohjaan? Nimittäin sitloodan alla ei ole mitään ongelmaa, kannakkeen laminointiköntti on tukeva, ehjä ja ennenkaikkea kuiva. Eli vesi on jossain välissä, mutta missä? No, en jaksa kamalasti huolestua, kun runko kannakkeen ympäriltä on ihan ok. Mitä kamaa muuten sinne uraan pitäisi laittaa, viime keväänä sipaisin Sikaa joka ei selvästi toiminut.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11317
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Kävin jäsentä auttamassa tässä lauttasaaressa peräsinakselin tiivisteen
kanssa ja siinä veneessä ihan sama juttu. Taitaa olla niin että meidänkin
veneessä tuo kannake liikkuu myös HYVIN vähän. Litinä viittaa kyllä siihen
että se on vettynyt.
En oikein tiedä mitä tuolle pitäisi tehdä, aukaista ja laminoida uudestaan,
ehkä epoksilla tällä kertaa, tarttunee siihen metalliin paremmin?
Onko kellään parempaa ehdotusta? Ja eikös tästä kannakkeesta
puhuttu aikaisemmin tässä forumissa, harald hakemaan...
kanssa ja siinä veneessä ihan sama juttu. Taitaa olla niin että meidänkin
veneessä tuo kannake liikkuu myös HYVIN vähän. Litinä viittaa kyllä siihen
että se on vettynyt.
En oikein tiedä mitä tuolle pitäisi tehdä, aukaista ja laminoida uudestaan,
ehkä epoksilla tällä kertaa, tarttunee siihen metalliin paremmin?
Onko kellään parempaa ehdotusta? Ja eikös tästä kannakkeesta
puhuttu aikaisemmin tässä forumissa, harald hakemaan...
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Marlene saatiin kuntoon (ainakin toistaiseksi) näin:
Ensin revin irti edellisen omistajan(?) jäljiltä sisäpuolelta sikaa tai muuta mömmöä minkä sain (oli siis vuotanut joskus aikaisemminkin). Porasin kannakkeen yläpuoliseen laminaattiin puolen tusinaa pientä, ison lääkeruiskun kokoista reikää. Avarsin kannakkeen juuresta laminaattia ulkopuolelta noin sentin verran, dremelmultin halpakopio oli oiva työkalu. Avarrus lähinnä asianmukaisen tiivistyksen saamiseksi, mutta myös kuivumista edistämään. Auton sisätilanlämmttimellä puhaltelin sisäpuolelta viikon verran ja ulkopuolelta lämminilmapuhaltimella paikkoja kuiviksi (saattoi olla enempi itsepetosta, kuinkahan syvältä kuivui).
Kannakkeen jäykistin hartsilla, jota spruuttasin lääkeruiskulla ylhäältäpäin, kunnes sitä tuli jostain toisaalta esiin. Varmuuden vuoksi porasin vielä pari uutta reikää, mutta ilmeisen turhaa, hartsi ei enää uusia koloja löytänyt.
Jäykistyksen jälkeen tiivistin kannakkeen läpiviennin Sikan ohjeiden mukaan, vaikka jouduinkin hankkimaan monta eri purkkia "Sika"hintaan. Tähän asti korjaus on toiminut, kannake ei heilu eikä vene vuoda, nyt on kaksi kesää takana.
Ensin revin irti edellisen omistajan(?) jäljiltä sisäpuolelta sikaa tai muuta mömmöä minkä sain (oli siis vuotanut joskus aikaisemminkin). Porasin kannakkeen yläpuoliseen laminaattiin puolen tusinaa pientä, ison lääkeruiskun kokoista reikää. Avarsin kannakkeen juuresta laminaattia ulkopuolelta noin sentin verran, dremelmultin halpakopio oli oiva työkalu. Avarrus lähinnä asianmukaisen tiivistyksen saamiseksi, mutta myös kuivumista edistämään. Auton sisätilanlämmttimellä puhaltelin sisäpuolelta viikon verran ja ulkopuolelta lämminilmapuhaltimella paikkoja kuiviksi (saattoi olla enempi itsepetosta, kuinkahan syvältä kuivui).
Kannakkeen jäykistin hartsilla, jota spruuttasin lääkeruiskulla ylhäältäpäin, kunnes sitä tuli jostain toisaalta esiin. Varmuuden vuoksi porasin vielä pari uutta reikää, mutta ilmeisen turhaa, hartsi ei enää uusia koloja löytänyt.
Jäykistyksen jälkeen tiivistin kannakkeen läpiviennin Sikan ohjeiden mukaan, vaikka jouduinkin hankkimaan monta eri purkkia "Sika"hintaan. Tähän asti korjaus on toiminut, kannake ei heilu eikä vene vuoda, nyt on kaksi kesää takana.