WHC 3/2015

Moderators: Petri, harald

Post Reply
Cage
Jäsen
Posts: 1038
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

WHC 3/2015

Post by Cage »

Kirjoitan rapsan päivän kisasta Estellen näkövinkkelistä, katsotaan saadaanko myös muita. Veneessä tänään Maria, Tia, Otto ja allekirjoittanut.

Tämän päivän kisa käy kyllä kauden avajaisesta... varsinainen avaus olikin. :D Kippari on koko päivän määrätietoisesti värkännyt venettä kisakuntoon (roudannut kamaa, hakenut purjeet Webalta, tarkistuttanut palosammuttimet, korjannut pilssipumpun, porannut uusiin kaidetolppiin kiinnitysreiät, laittanut puomin ja siihen purjeen + spinnupussin, tehnyt elektroniikka-asennuksia ja ehti jopa vielä saada veneen katsastettua). Sen verran kiire tuli, ettei lounasta ehtinyt syömään, yksi miehistön jäsen sai hurauttaa taksilla rantaan kun kippari ei ehtinyt hakea ja toinen sai nakin hakea kisan jälkeiset bisset kaupasta. Miehistön tullessa rantaan sovittuun klo 17, niin kippari vielä asensi akkuja ja viritti plotteri-PC:tä ja vene oli kuin räjähdyksen jäljiltä remppakamaa. Siitä sitten ahkera miehistö roudasi purjeita autosta veneeseen ja remppakamat autoon. Oli jo sovittu, että jollei kisaan ehditä, niin mennään vähän treenaan. Kello 17:25 päätettiin lähteä moottorilla Haukilahden suuntaan ja kiinnittää viimeiset blokit ja vetää spinnuskuutit yms. Matkalla huomattiin, ettei plotteri-PC anna luettavaa kuvaa kuin 2-3 sek kun nappasee USB-piuhan veke ja kytkee takaisin. Eli varsin käyttökelvoton, merikortin varassa siis oltaisiin. Alueelle ehdittin ja alkoi keulapurjeen arvonta, päädyttiin G1:een. 10 min ennen lähtöä kun piti nostaa purjeet, niin huomasin, että olin unohtanut laittaa latat isoon. Nopea sukellus keulaan hakeen ja kun 7 min ennen lähtöä nostettiin kesän ensimmäistä kertaa purjeet, niin huomasin että purjeeseen olisi pitänyt tulla 4 lattaa, ei pelkästään 3... oh well, näillä mennään.

Lähtö itsessään oli katastrofi, mutta lopputulos oli aika hyvä. Vedeltiin kipparin huonosti asentamaa spinnuskuuttia uusiksi ja häsellyksessä ei paljoa ehtinyt starttipositiota hakea. Pakko oli tehdä vendä kun fleetti tuli styralla vastaan poukamasta kovaa vauhtia starttia kohti. Tämän seurauksena oltiin ihan liian ajoissa ja lähellä linjaa. Eipä oikein muuta voinut kun nostaa linjaa pitkin melkein tuulta vasten ja vauhti tyssäsi täysin. Paukun jälkeen keula kohti ekaa vihreetä aluksi hitaalla vauhdilla, mutta kuitenkin toisena feneenä. Ekalla vihreällä kuuluikin takanatulevista veneistä jotain kylkien pauketta, tästä olisi kiva saada lisätietoa.

Ihan kivasti meni tokalle vihreälle saakka, pysyttiin tokana feneenä ei nyt niin kaukana Charlotasta perässä. Sitten tulikin aika nostaa spinnu. Tällä miehistökonstellaatiolla ei oltu aikaisemmin purjehdittu. Keulagasti oli ensimmäistä kertaa keulassa ja trimmaaja ensimmäistä kertaa meidän veneessä kisassa. Nosto meni kuitenkin hyvin ja saatiin spinnu vetään, kunnes... spinnufallin hakanen aukesi (joku ongelma tuon lukon ja meidän uuden spinnun kanssa). Eipä siinä muuta kuin jenni takas ylös ja vaakatasossa lepattava spinnu alas. Eipä tuossa paljoa kuitenkaan hävitty, oli sen verran tiukka spinnulegi. Enemmän hävittiin siinä, että ilman plotteria ja tuntematta vesiä kierrettiin väylää pitkin portista läpi muiden feneiden ajaessa suoraan. Nostettiin takaisin Lilién ja Olgan lähetyville ja oltiin vieläkin toinen fene. Lilié kuitenkin ajoi tarkemmin ja pääsi luikahtamaan ohi. Meidän huomio kiinnittyi tämän jälkeen enemmän Adastran ja White Ladyn väliseen kamppailuun meidän leen puolella ja siihen, ettei saatais Hai 2000:n terävää keulaa paaran puolen uuden lasikuidun läpi. Jääpoijulle tultaessa Olga nostatti Adastraa ja White Ladya, mutta joutui antamaan meille tilaa merkille. Rundattiin Olgan edellä ja Olga teki vendan heti poijun jälkeen meidän jatkaessa kryssiä styyralla.

Kryssivauhtia ei tänään löytynyt. Sen verran kovaa tuuli ja skabaamisessa oli taas totuteltavaa, ettei oikein ehtinyt kovin paljoa purjetrimmien optimointia katsoa. Iso oli löysällä heti lähdöstä ja sitä oli vähän huono kiristää näin kovassa tuulessa. Lisäksi jouduttiin vielä tekeen iso väistöliike sille mikälie galeaasille. Pitää vain todeta, että kryssi ei kulkenut ja pitäis varmaan vähän treenata...

Loppu ei sitten ollutkaan niin jännää enää. Rönnkobbenin rundaamisen yhteydessä tiputettiin jenni ja nostettiin spinnu jennifalliin. Isoimman jännityksen antoi kaksi niistä kolmesta, joiden olisi pitänyt olla neljä lattaa, jotka huomattiin kurkkaavan sellaisen 10-15cm taskuistaan. Onneksi ei tarvinnut kovin montaa vendaa enää tehdä ja ei tarvitse lähteä lattakaupoille.

Sellainen avaus meiltä tänään. Hienoa oli taas päästä purjehtiin omaa venettä pitkästä aikaa. Samalla tuli todettua, että lupaava(?) alku on ottanut jonkin verran takapakkia kun viime kesä meni täysin plörinäksi. Katsotaan saadaanko kauden aikana paatti vauhtiin.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Proteesi on tehty, pitää vain vielä huolehtia että lautakunta käsittelee sen jos olen itse jäävinä :)

18.2 siis kyseessä, ei näemmä pidä tabletilla tehdä protesteja iltamyöhään.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11322
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Ketä vastaan protestoitte? 2010 purjenumerona ei satu silmään.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote:Ketä vastaan protestoitte? 2010 purjenumerona ei satu silmään.
Hai 2000 nro 2010.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11322
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Charlotta lähti Ponen ja allekirjoittaneen lisäksi yhdellä 3 vuotiaalla vahvistettuna matkaan. Fokalla satamasta koska tuulta. Lähtöalueella normi, eli vaihto genoaan.

Lähdössä OK vauhti ja ylimpänä veneenä, eikä viitsitty spinnutella. Tämä kesti melkein vihreälle asti, rannempana ohitti Leviathan (H) sekä Ariel (Maxi 999). Hyvin kulkee kyllä Hoo taas pitkästä aikaa.

Kolmantena omassa spoorissa kohti toista vihreää, jonka jälkeen spinnun nosto. Päätettiin ajaa portin ohi eteläpuolelta, kun meillä on kerran kokemusta niistä vesistä (missä on matalaa, ja mistä kannattaa mennä lapsi kyydissä siis).

Tokana Melkin jääpoijulla, koska Leviathan ajoi portin läpi.

Kryssillä puuttui punttia reilusti välillä, ja Leviathan ajoi vuorostaan meistä ohi. Samaa vauhtia ajettiin, mutta heillä parempi höjdi.

Kolmantena rysäkarin viitan ohi, ja genoalla kohti rönnkobbenia. Rönnkobbenin kohdalla spinnu plops-äänen säestämänä vetoon ja huomasin että vauhti on Hoota parempi. Pysyttelimme hoon alapuolella kunnes miessaaren selän poiju oli ohitettu, jonka jälkeen pienen nostatteluskaban jälkeen sisäpaikka viimeisestä vihreästä meille.

Maalisuoralla tokana, ja laskeskelleen josko aika riittää Arieliin joka oli purjeet viikattuna jo maalissa. Riittihän se, ja kauden toka voitto. Makeaa että kaksistaankin pystyy vielä, etenkin kun Pone ei purjehtinut viime kaudella metriäkään.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Jooh, meillä meni vähän rennossa hengessä kun oli koko porukka kasassa (5hlöä siis) ja päätettiin vähän viritellä miehistöpaikkoja normaalisti poikkeaviksi mikä sitten näkyi kun lähdössä oli vähän hitautta spinnun vetoon saamisessa. Oli paikkakin vähän huono kun oli keskittyminen muualla. Spinnutellessa sitten YG katkesi joten piti tiputtaa alas ja ajaa loppupätkä genualla. Merkille sitten tuli vähän jännää kun tuo Hai päätti vain mennä merkin luokse välittämättä oikeastaan kenenkään merkkitiloista, joku kolarikin siinä tapahtui ja me kosketimme merkkiä. Me siis sisäpuolisena veneenä selvästi peitossa zonella joten merkkitilaa-huutojen jälkeen sitten lippua ylös ja sählingissä jouduimme vendaamaan merkillä ja sitten uuden vendan jälkeen kohti vihreää. R31 rikkeen takia pitää käytännössä diskata Hai, harmi sinänsä kun kyse on uudesta veneestä kisassa mutta toisaalta eivät tehneet elettäkään hyvittääkseen rikettään.

Ompelukerho aloitti YG:n vaihtamisen ja vihreältä kepiltä emme voineet nostaa spinnua mutta oikaisimme toki portin eteläpuolelta kun rata ei tuota porttia määrittele. Slööri meni huonosti, ei olla koskaan osattu trimmata slööriä eikä siinä ole mitään saumoja nytkään.
Kryssillä sitten arvio hakea oikealta vetoa kun tuulen piti kääntyä hieman oikealle päin, pitkä halssikin vielä vakitrimmaajan ajaessa kun hoitelin remppakuvioita puhelimella. Kokonaisuudessaan ajettiin siis oikealle ja erityisesti Rysäkarin aaltosuojaan, todella tuloksekas ratkaisu, otettiin fleettiä kiinni valtavasti ja Lilien edellä kääntömerkillä.

Sitten taas slööriä, Lilie otti kiinni paljon muttei ihan saanut kiinni. Spinnu ylös Rönnkobbenilla ja Lilietä vahtien lenssitellen takaisin vihreälle.

Vihreällä homma meni vähän reisille siinä että ajoimme turhan ylös merkin jälkeen ja vauhti oli nuhaista. Olimme vielä hyvin Lilietä edellä ja ylempänä joten päätin laskea alaspäin haittaamaan Lilien tuulia. No, se meni sitten reisille kun trimmi ja ajokulma eivät oikein vastanneet toisiaan ja lopulta Lilie meni kovempaa ohi alakautta. Hitaasti mutta varmasti Lilie myös otti kaulaa.
Loppupätkässä tuuli sitten kääntyi vastaiseksi mutta meillä ei kulmat riittäneet maaliin asti vaan piti vielä vendaillakin.

Ihan kiva purjehduskeli mutta ehkä toiseksi huonoin mahdollinen tuulensuunta ajattaa ykkösrataa, slööriä slööriä ja slööriä.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11322
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Miksi Olgalla RAF?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Koskettiin merkkiä ja protesti merkkitilan puutteesta kaatui siihen ettei kukaan voinut todistaa meillä olleen peiton -> sana sanaa vastaan keissit on näitä. Joten en mä nyt oikeastaan näe muuta vaihtoehtoa kuin ottaa RAF koska sääntöjä on rikottu ja en tehnyt kieppejä sen hyvittämiseksi, jos taas protesti olisi mennyt läpi, 64.1 olisi tietenkin hyvittänyt tuon.
Post Reply