Olipa eilen illalla viihdyttävä kisa. Veneessä olivat nauttimassa Jani pinnassa, Petri F, Harri S ja minä.
Kova tuuli 8-10m/s teki roolileikistä helpon. Jani pinnaan ja minä laidalle tasapainottamaan ja hoitamaan trimmejä Petrin avustuksella Harrin hoitaessa keulan.
Ekan starin tööttejä ei kuulunut ainuttakaan, vaan ääni katosi tuuleen. Lähettiin selvästi toisten perästä, tai ainakin tokavikana Merellin pitäessä perää, sellaiset merkitsevät 30 sekkaa myöhässä. Luulin Merellin varastaneen ja hakeneen linjan uudelleen.

Vedettiin samoilla kiskoilla "Elecin" kanssa, sellaiset 10 - 15 veneen mittaa jäljessä, selvästi Eleciä saavutten. Ennen paaralle kääntöä Elec ehti juuri vetää meidän keulan edestä. Venda paaralle ja kas perhana, meinattiin vetää leikkari pitkäksi. Vene nousi tosi ylös. Tultiin suoraan paaralla ylämerkille, omassa yksinäisyydessä Spinnu vetoon ja alamäkeen sellaista 7 solmua aika tasaisessa vedessä. Elec jätti spinnuttelut rauhallisempien kelien hommaksi. Alex ajatti Anttia spinnulla uhkaavasti kohti Tallinnaa osoittaen, ettei antaudu taistelematta sijastaan. Kyselinkin antilla lähtöjen välillä, että tuliko miehistön passit mukaan...? Toisella kierroksella etumatkamme vain kasvoi ja vedettiin varmalla pohjalle maaliin tukevalla etumatkalla.
Toisen lähdön kanssa oltiin tarkempiä, mutta jäätiin vähän niin kuin toisten taakse jumiin. Onneksi Elec oli liian lähellä linjaa ja liian ajoissa ajautuen alaspäin niin, että rako lautakunnan ja Elecin välissä avautui ja päästiin vetämään ylimpänä veneenä 5s linjalla paukusta myöhässä. Elecin kiihdytys ei onnistunut ja päästiin kivutta fliitin yläpuolelta ohi ja karkuun. Turvallisella ja varmalla purjehduksella oltiin maalissa taas ensimmäisenä.
Sen verran tuli tappiota, että Windexin viikset ottivat Ritolat ja hävisivät mereen. Saakohan noita varaosina...?
Mitä opittiin. Oltiin selvästi nopein vene radalla. Genua 1 oli oikea valinta varsinkin kun miehistössä oli painoa. Oikeus ja kohtuus on, että tuosta painosta saa edes joskus hyötyä. Antti veti kevyellä miehistöllä G3:lla välillä kiusallisen ylös tuuleen. Tuulessa oli sen verran painetta, että köysiä sai vetää ihan tosissaan ja "mustekalamaisiin" kolmen köyden yhtäaikaiseen säätämiseen ei ollut mitään mahdollisuuksia. Nyt oli helppo huomata heloituksen puutteet ja varsinkin ne puuttuvat rapulukot spinnulle olivat toivomuslistan yläpäässä. No ehkä Hankoon nen saadaan

PS. Pikkaisen huolissani olen tuon syksyn jatkon tilanteesta. Kisamuoto on hyvä ja toisaalta sen sijainti ei ole meille yhtään suosiollisempi kuin WHC. Mieluummin ajaisin rataa kuin saaristoa, mutta riittääkö Hoskilla uskoa formaattiin ja halua jatkaa...

