Twilight Race 3/2014

Moderators: Petri, harald

Post Reply
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2300
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Twilight Race 3/2014

Post by Panu »

Tervehdys

Olipa eilen illalla viihdyttävä kisa. Veneessä olivat nauttimassa Jani pinnassa, Petri F, Harri S ja minä.

Kova tuuli 8-10m/s teki roolileikistä helpon. Jani pinnaan ja minä laidalle tasapainottamaan ja hoitamaan trimmejä Petrin avustuksella Harrin hoitaessa keulan.

Ekan starin tööttejä ei kuulunut ainuttakaan, vaan ääni katosi tuuleen. Lähettiin selvästi toisten perästä, tai ainakin tokavikana Merellin pitäessä perää, sellaiset merkitsevät 30 sekkaa myöhässä. Luulin Merellin varastaneen ja hakeneen linjan uudelleen. :?

Vedettiin samoilla kiskoilla "Elecin" kanssa, sellaiset 10 - 15 veneen mittaa jäljessä, selvästi Eleciä saavutten. Ennen paaralle kääntöä Elec ehti juuri vetää meidän keulan edestä. Venda paaralle ja kas perhana, meinattiin vetää leikkari pitkäksi. Vene nousi tosi ylös. Tultiin suoraan paaralla ylämerkille, omassa yksinäisyydessä Spinnu vetoon ja alamäkeen sellaista 7 solmua aika tasaisessa vedessä. Elec jätti spinnuttelut rauhallisempien kelien hommaksi. Alex ajatti Anttia spinnulla uhkaavasti kohti Tallinnaa osoittaen, ettei antaudu taistelematta sijastaan. Kyselinkin antilla lähtöjen välillä, että tuliko miehistön passit mukaan...? Toisella kierroksella etumatkamme vain kasvoi ja vedettiin varmalla pohjalle maaliin tukevalla etumatkalla.

Toisen lähdön kanssa oltiin tarkempiä, mutta jäätiin vähän niin kuin toisten taakse jumiin. Onneksi Elec oli liian lähellä linjaa ja liian ajoissa ajautuen alaspäin niin, että rako lautakunnan ja Elecin välissä avautui ja päästiin vetämään ylimpänä veneenä 5s linjalla paukusta myöhässä. Elecin kiihdytys ei onnistunut ja päästiin kivutta fliitin yläpuolelta ohi ja karkuun. Turvallisella ja varmalla purjehduksella oltiin maalissa taas ensimmäisenä.

Sen verran tuli tappiota, että Windexin viikset ottivat Ritolat ja hävisivät mereen. Saakohan noita varaosina...?

Mitä opittiin. Oltiin selvästi nopein vene radalla. Genua 1 oli oikea valinta varsinkin kun miehistössä oli painoa. Oikeus ja kohtuus on, että tuosta painosta saa edes joskus hyötyä. Antti veti kevyellä miehistöllä G3:lla välillä kiusallisen ylös tuuleen. Tuulessa oli sen verran painetta, että köysiä sai vetää ihan tosissaan ja "mustekalamaisiin" kolmen köyden yhtäaikaiseen säätämiseen ei ollut mitään mahdollisuuksia. Nyt oli helppo huomata heloituksen puutteet ja varsinkin ne puuttuvat rapulukot spinnulle olivat toivomuslistan yläpäässä. No ehkä Hankoon nen saadaan :?

PS. Pikkaisen huolissani olen tuon syksyn jatkon tilanteesta. Kisamuoto on hyvä ja toisaalta sen sijainti ei ole meille yhtään suosiollisempi kuin WHC. Mieluummin ajaisin rataa kuin saaristoa, mutta riittääkö Hoskilla uskoa formaattiin ja halua jatkaa... :?. Olisi sääli, jos tämä jäisi tähän :(.
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11322
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Toivoisin myös että tuota jatketttaisiin, sen verran hauskalta formaatti kuulostaa näin ruudun äärestä.

Tuo että vene kulkee G1 7 m/s ja ylöspäin oli meilläkin ongelmana joku 10 vuotta sitten. Siivottiin sitten veneestä ylimääräiset paskat pois.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 940
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

Keli oli kyllä todella upea!

Kuten Panu mainitsi, ajoimme eilen kolmella. Keliä oli sen verran ja lihasvoimaa sen verran vähän, että keulille vaihdettiin rannassa viritellyn ykkösen tilalle kolmonen. Meillä oli laidalla yksi "Panu" kolmen sijaan joten purjevalinta oli oikea :)

Ekasta startista olisi mukava todeta, että varastimme, mutta näin ei ollut. Luokkalipun vaihto D-lipuksi aiheutti pientä hämmennystä ja kellot oli siten pielessä. Lähdimme siis viimeisenä matkaan ja kun kolmosella ei ole juuri tullut ajeltua keskikelissä, hommasta ei meinannut tulla oikein mitään. Trimmit alkoivat kuitenkin löytyä ja saimme Subbotan melko nopeasti kiinni ja ylämerkille tultiin samaan aikaan. Panu oli tässä vaiheessa vielä kohtuullisen lähellä eikä ollut jättänyt meitä mitenkään järkyttävästi.

Ylämerkillä pinnamies vaidettiin naiseen ja Tuulin ajaessa minä virittelin spinnukamat valmiiksi. Levittäjän kohdalla purje ei vielä noussut mutta melko nopeasti kuitenkin. Subbota ajeli vieressä, joten olimme jumissa emmekä päässeet jiippaamaan paaralle. Kun sitten viimein pääsimme jiippaamaan, sai spinnun laskea samantien ja lähteä ajamaan sivuvastaiseen alamerkkiä kohti. Seuraavalla kryssillä kuittasimme Subbotasta ohi ja ajoimme kolmantena maaliin.

Toka startti oli paljon parempi ajoituksen suhteen, joskin tulimme 2 sekuntia liian aikaisin poijulle ja sitä ohittaessa se päätti hypähtää veneen kylkeen. Kukaan ei tuota tietenkään nähnyt, joten teimme 360 oma-aloitteisesti...

Tulipahan harjoiteltua tuotakin FE:llä. Lähdimme siis taas takaa-ajoasemista kisaan. Panu meni menojaan, mutta muutaman hyvän trimmivinkin saaneena saimme veneen "lentämään" tai siltä se ainakin tuntui.

Kolmonen oli skuutattu lähes ruffin kylkeen niin tiukalle kuin sen vain naisvoimin sai. Myös iso oli vedetty litteäksi gunnarin, outhaulin ja hekin avulla ja skuutista oli sitten miesvoimin vedetty tyhjät pois. Tuolla asetuksella ajoimme sekä Subbotasta että Electripistä ohi aika helposti. Ylämerkillä Rea viritteli spinnupuomin paikoilleen ja saimme purjeen nopeammin ylös. Kuljettajaa vaihdettiin vasta kun siirryin nostamaan spinnua.

Jiipeissä Tuuli ajoi, Rea oli skuuteissa ja minä jiippasin keulassa...tuollakin setupilla homma toimi varsin hyvin. Maaliin tultiin Panulle paljon jääneenä mutta toisena kuitenkin :)

Molemmissa lähdöissä seuraavan luokan veneet sai meidät kiinni tokan kierroksen ylämerkin kierrossa ja molemmilla kerroilla tulimme ylämerkille paaralla.

Täytyy sanoa, että hienosti selvittiin kaikesta huolimatta. Ratakisassa tarvitaan kyllä käsiä ja niiden puute näkyy heti tuloksessa. Tosin toka lähtö sujui paljon paremmin kun askelmerkit oli paremmin hallussa. Uskoisin, että jos tuota harjoittelisi hieman lisää, homma saattaisi jopa toimia.
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 940
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

harald wrote:Toivoisin myös että tuota jatketttaisiin, sen verran hauskalta formaatti kuulostaa näin ruudun äärestä.
Kyllä tuo on vakuuttanut ainakin minut.
Järjestelyt ovat mielestäni toimineet riittävän hyvin. Ainoa ongelma on tarvittavat 30 venettä. Jos tuosta ei tingitä niin näinköhän kisaa järjestetään. No lomien jälkeenhän tuo selviää...
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2300
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

asalovuo wrote:...Meillä oli laidalla yksi "Panu" kolmen sijaan joten purjevalinta oli oikea :)
Tervehdys

Tuota mitenkään vähättelemättä, niin oikea ilmaisu lieneen hieman alle yksi "panu". Joten muista, että minä olen Panu ja älä pidä muita Panuja :roll:
Oikeasti kyllä laitapainosta oli hyötyä. Meillä ei ollut mitään ongelmaa pitää vene pystyssä. Hieman harkittiin jopa ottaa purjeista lisää poweria.
asalovuo wrote: Kyllä tuo on vakuuttanut ainakin minut.
Järjestelyt ovat mielestäni toimineet riittävän hyvin. Ainoa ongelma on tarvittavat 30 venettä. Jos tuosta ei tingitä niin näinköhän kisaa järjestetään. No lomien jälkeenhän tuo selviää...
Tähän on helppo yhtyä. Ihan riittävän hyvät on järjestelyt olleet. Mikä merkittävintä ovat radat olleet AINA suorat tuulen suhteen. Tähän ei ole moni järjestäjä pystynyt. Pikkuisen olisin toivonut, että radalla olisi ollut erillinen alamerkki, jonka kierrettyä olisi lyhyt kryssi vendoineen maaliin. Tämä treenaisi kivasti spinnun laskemista ja siitä toipumista kryssikuntoon sekä antaisi viimeisen oljenkorjen ohittamiseen. Ymmärrän tämän olevan resurssikysymys. Toisaalta kyllä tämä kaikkine puutteineen voittaa WHC:n tyyppisen lähtöhässäkän ja saarten ympäri kruisailun 6 - 0 :!:.

Oikein panee ihmettelemään, missä ovat kaikki Albin Expressit. Luulisi, että tällainen formaatti olisi kiinnostanut.
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 940
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

Panu wrote:[Tuota mitenkään vähättelemättä, niin oikea ilmaisu lieneen hieman alle yksi "panu". Joten muista, että minä olen Panu ja älä pidä muita Panuja :roll:
Nää menee aina sekaisin, pahoittelut sekaannuksesta ;)
Panu wrote: Oikein panee ihmettelemään, missä ovat kaikki Albin Expressit. Luulisi, että tällainen formaatti olisi kiinnostanut.
Todellakin! Onkohan päivä lähtökohtaisesti huono kaikille vai mistä tuo johtuu? Firstit ovat kunnostautuneet hienosti ja radalla on ollut varsin monta venettä joka keskiviikko.
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
Post Reply