Veneessä tänään taas allekirjoittaneen lisäksi Pone, Freda ja Sampsa.
Lähdettiin kolmosella satamasta kun harmajalla nousi tuuli taas 6-7 m/s noin kymmeneen. NJK:lla oli melkein pläkä, mutta aivan kuten aikaisemminkin oli tuuli ihan mukava jo aallonmurtajan kohdalla.
Rata-alueella arvottiin sitten punaisen lipun alta ykkösrataa, eli luvassa oli rönnkobbenin ja rysäkarin kierto. Todella hyvä ratkaisu, ja muutos joka mahdollistaa ratojen kierrättämistä eri suunnasta on todella hyvä. Harmi että tuulen suunta oli sen verran huono että pätkä rysäkarilta melkille ei ollut täyttä kryssiä.
No, lähdössä tulin hämätyksi Lisbethin lähestymisestä. Lisbeth oli hiukan aikaisin tulossa viivalle, enkä oiken hiffannut tätä ja käännyin takaisin styyralle hiukan aikaisin. En halunnut valua liian ajoissa ja rantakiville, vaan tehtiin sitten fiksut 360° kun kellossa oli enää -30s. Tässä kävi sitten tietenkin niin että St Olga todella hyvällä lähdöllä jyräsi mutta onneksi muu fleetti ei tullut aivan niin pahasti päälle. Tuulen suuntakin oli sopivasti niin että vähän aikaa sai ajaa styyran halssilla.
St Olga käänsi ekä vähän aikaisinkin pois, ja muu fleettikin halusi oikealle ja kun näytti siltä että pääsisimme H-veneen edestä niin mekin päästiin pälkähästä.
Kun sitten aikanaan keskemmällä lahtea kohtasimme muita veneitä krossasimme sitten Merellin paaralla. Veneessä oli joku ihme fiilis päällä, joten päälle oli pakko vendata takaisin kohti Varsasaarta. Merelli vendasi tästä takaisin oikealle. Me johdossa.
Varsasaaren kohdalla kääntyi sitten tuuli noin 15° vastaan, mikä trackista katsottuna ehkä oli vain paikallinen maantieteellinen ilmiö. Kun seuraavan kerran keskikareikon jälkeen kohtasimme Merellin uudestaan olimme kuitenkin kasvattaneet kaulaa. Merelli kävi vasemmalla Varsasaaren rannassa, ja lähestyi uhkavaasti.
Vihreän kepin kierto kuitenkin selvänä ykkösenä, ja Merelli Maxi 999 Arielin kanssa niukasti kakkosena.
Strekki kohti poijua sekä punaista viittaa oli vähän tuskallinen kolmosella välillä ja päätimme tässä vaihtaa ykköseen sen varuille että ulkona olisi isompi aallokko ja tuuli moinaisi. Ajoimme tässä vähän ylös jotta saisimme kulman paremmaksi spinnua varten.
Punaisen viitan ja rönnkobben ollesa linjassa käänsimme alas rönnkobbenille ja nostimme spinnun. Ykkönen vaihtui yllättävän ripeästi keulille ja rönnkobbenin kohdalla sitten kohti rysäkarin P-viittaa. Merelli oli tullut ohitetuksi, mutta oli vuorostaan ohittanut takaisin ja oli taas kakkosena. Ariel edelleen niskassa. Arielin niskassa taisi olla Freja.
Veneessä oli hiukan keskustelua suunnasta, mutta löytyihän se p-viitta melkoisen yläbanaanin jälkeen. Merelli ei juurikaan jäänyt kolmosellaan.
Rysäkarin p-viitan jälkeen oli epäselvää missä vendataan ja milloin josta johtuen ajoimme leikkarin reippaasi yli Ariel perässämme (joka oli taas ohittanut Merellin).
Seuraava legi oli vähän auki oleva kryssihalssi styyran halssilla ja Freja joka vendasi heti merkille oli melkein johdossa tässä vaiheessa. Ariel veti tässä meistä loppupätkällä ohi, ja saimme kuin saimme uloimpana veneenä peiton rikki Frejaan nähden. P-poiju kierrettiin siis tokana.
Freja ei nostanut spinnua, ja Arielissa meni todella pitkään sen kanssa joten olimme kohta johdossa taas.
Kiersimme Pihlaiston p-puolella olevan matalikon Merelli ei niin kaukana perässä. Tässä tuli hetkittäin mukavia puuskia, ja ison luokan eka vene lähestyi. Merelli joutui jyrätyksi, mutta me osoitimme kohteliaasti mistä kannattaa ohittaa.
Portin kautta parin jiipin jälkeen vihreän kierto tiukasti (kuten Merellikin). Isommat veneet ovat näköjään tässä isomman haasteen edessä sillä he valuivat melko alas kierrossa eivätkä päässeet enää spinnulla seuraavalle vihreälle. Tuplaskuutit ja dip-jibe ei ole helppo tehdä nopeasti, mutta kannattaisi ehkä ajaa se jiippi jo reilusti ennen merkkiä?
Maalisuoralla ison luokan kaksi nopeinta oli sitten meidän edessä, muut takana.
Loistava purjehdus, ja todella hieno keli. Pone taisi vetää melkein koko kisan sortseissa ja t-paidassa. Tykkään todella itä-tuulesta, on lämmintä ja vastatuulilähtöjä WHC-ssä!
