WHC 3/2013

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11139
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

WHC 3/2013

Post by harald »

Track tuolla; http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar2/loa ... php?id=207

Miten oli sen supernopean tulospalvelun kanssa? :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3937
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Hmm, yhdistetääns ketjut.

Alustavat tulokset ovat netissä mutta pientä säätöä ilmassa.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11139
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Veneessä tänään taas allekirjoittaneen lisäksi Pone, Freda ja Sampsa.

Lähdettiin kolmosella satamasta kun harmajalla nousi tuuli taas 6-7 m/s noin kymmeneen. NJK:lla oli melkein pläkä, mutta aivan kuten aikaisemminkin oli tuuli ihan mukava jo aallonmurtajan kohdalla.

Rata-alueella arvottiin sitten punaisen lipun alta ykkösrataa, eli luvassa oli rönnkobbenin ja rysäkarin kierto. Todella hyvä ratkaisu, ja muutos joka mahdollistaa ratojen kierrättämistä eri suunnasta on todella hyvä. Harmi että tuulen suunta oli sen verran huono että pätkä rysäkarilta melkille ei ollut täyttä kryssiä.

No, lähdössä tulin hämätyksi Lisbethin lähestymisestä. Lisbeth oli hiukan aikaisin tulossa viivalle, enkä oiken hiffannut tätä ja käännyin takaisin styyralle hiukan aikaisin. En halunnut valua liian ajoissa ja rantakiville, vaan tehtiin sitten fiksut 360° kun kellossa oli enää -30s. Tässä kävi sitten tietenkin niin että St Olga todella hyvällä lähdöllä jyräsi mutta onneksi muu fleetti ei tullut aivan niin pahasti päälle. Tuulen suuntakin oli sopivasti niin että vähän aikaa sai ajaa styyran halssilla.

St Olga käänsi ekä vähän aikaisinkin pois, ja muu fleettikin halusi oikealle ja kun näytti siltä että pääsisimme H-veneen edestä niin mekin päästiin pälkähästä.

Kun sitten aikanaan keskemmällä lahtea kohtasimme muita veneitä krossasimme sitten Merellin paaralla. Veneessä oli joku ihme fiilis päällä, joten päälle oli pakko vendata takaisin kohti Varsasaarta. Merelli vendasi tästä takaisin oikealle. Me johdossa.

Varsasaaren kohdalla kääntyi sitten tuuli noin 15° vastaan, mikä trackista katsottuna ehkä oli vain paikallinen maantieteellinen ilmiö. Kun seuraavan kerran keskikareikon jälkeen kohtasimme Merellin uudestaan olimme kuitenkin kasvattaneet kaulaa. Merelli kävi vasemmalla Varsasaaren rannassa, ja lähestyi uhkavaasti.

Vihreän kepin kierto kuitenkin selvänä ykkösenä, ja Merelli Maxi 999 Arielin kanssa niukasti kakkosena.

Strekki kohti poijua sekä punaista viittaa oli vähän tuskallinen kolmosella välillä ja päätimme tässä vaihtaa ykköseen sen varuille että ulkona olisi isompi aallokko ja tuuli moinaisi. Ajoimme tässä vähän ylös jotta saisimme kulman paremmaksi spinnua varten.

Punaisen viitan ja rönnkobben ollesa linjassa käänsimme alas rönnkobbenille ja nostimme spinnun. Ykkönen vaihtui yllättävän ripeästi keulille ja rönnkobbenin kohdalla sitten kohti rysäkarin P-viittaa. Merelli oli tullut ohitetuksi, mutta oli vuorostaan ohittanut takaisin ja oli taas kakkosena. Ariel edelleen niskassa. Arielin niskassa taisi olla Freja.

Veneessä oli hiukan keskustelua suunnasta, mutta löytyihän se p-viitta melkoisen yläbanaanin jälkeen. Merelli ei juurikaan jäänyt kolmosellaan.

Rysäkarin p-viitan jälkeen oli epäselvää missä vendataan ja milloin josta johtuen ajoimme leikkarin reippaasi yli Ariel perässämme (joka oli taas ohittanut Merellin).

Seuraava legi oli vähän auki oleva kryssihalssi styyran halssilla ja Freja joka vendasi heti merkille oli melkein johdossa tässä vaiheessa. Ariel veti tässä meistä loppupätkällä ohi, ja saimme kuin saimme uloimpana veneenä peiton rikki Frejaan nähden. P-poiju kierrettiin siis tokana.

Freja ei nostanut spinnua, ja Arielissa meni todella pitkään sen kanssa joten olimme kohta johdossa taas.

Kiersimme Pihlaiston p-puolella olevan matalikon Merelli ei niin kaukana perässä. Tässä tuli hetkittäin mukavia puuskia, ja ison luokan eka vene lähestyi. Merelli joutui jyrätyksi, mutta me osoitimme kohteliaasti mistä kannattaa ohittaa.

Portin kautta parin jiipin jälkeen vihreän kierto tiukasti (kuten Merellikin). Isommat veneet ovat näköjään tässä isomman haasteen edessä sillä he valuivat melko alas kierrossa eivätkä päässeet enää spinnulla seuraavalle vihreälle. Tuplaskuutit ja dip-jibe ei ole helppo tehdä nopeasti, mutta kannattaisi ehkä ajaa se jiippi jo reilusti ennen merkkiä?

Maalisuoralla ison luokan kaksi nopeinta oli sitten meidän edessä, muut takana.

Loistava purjehdus, ja todella hieno keli. Pone taisi vetää melkein koko kisan sortseissa ja t-paidassa. Tykkään todella itä-tuulesta, on lämmintä ja vastatuulilähtöjä WHC-ssä! :)
Last edited by harald on Wed May 29, 2013 22:24 pm, edited 1 time in total.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11139
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Minä muuten jo kadotin lukua kuinka monesta FEneestä oli kisassa mukana! Vielä viime vuonna osasin ne ulkoa, mutta enää en. Kiva että on tullut näin paljon veneitä mukaan, ja tiedä että ainakin kolme puuttuu vielä.

Kahdeksan oli näköjään FEne-luku tänään. Sijoituksetkin hyvät. Ja meidän ajalla olisi taas pärjännyt hyvin isossakin. Missä on sinikahvila?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11139
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Ketä vastaan nostettiin protesti ja missä tilanteessa?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3937
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Jahas, tuloksia odotellessa voikin hieman raapustella kisasta. Keli oli aika rapsakkaa, hieman kylmäsi kun Harmajalla tuuli 11 m/s lähdön tienoilla joten vaikka periaatteessa vene kulki ihan ok ykkösellä niin päätimme kuitenkin 10 min ennen lähtöä vaihtaa kolmoseen koska oletimme (ja niin kävi) että päädymme ykkösradalle ja ulos kovaan tuuleen. Käänteinen kiertosuunta kuitenkin toi rataan oman lisämausteen.

Startti sellainen perusvarma, keskeltä kovaa vapaisiin, pienellä säätämisellä olisi voinut ottaa poijulähdön mutta nyt oltiin oikeastaan ihan hyvin menossa ja rannan lähestyessä sitten toki pakkovenda ja eipä tarvinnut väistää kuin yhtä venettä takaata. Kryssi vihreälle meni kuitenkin hieman huonosti, oikealla laidalla tuuli hyvin ja tuuli myös nosti hieman mutta minulla oli vaikeuksia pitää vauhtia yllä eli pientä hakua vielä on ajamisen kanssa ja isonkin trimmi oli vähän mitä sattuu, kiristinköhän nyt sitten liikaa alavantteja ja vähän mietityttää että pitäisikö sittenkin laittaa halssikulman kiinnitys suoraan puomihelaan eikä narulla n. 4cm välimatkalla. Tuntuu ettei purje oikein istu kunnolla ja alaliikki on aika irti puomista, mutta pitää jatkaa ihmettelyä taas viimehetkellä ennen ensi viikon WHC:ta.

Vihreältä kepiltä sitten suditellen lounaaseen kohti punaista keppiä, Tyynen peräaaltoja ja peittoa hyödyntäen sain kuitattua edellepäässeen h-veneen ja EMK:n poijun kieppeillä spinnukin nousi ja saimme nopeasti karistettua takana olevia veneitä ja otettua kiinni Lissua joka oli satakunta metriä edellä. Rönnkobbenilta spinnu alas tyylipuhtaasti ja kiveä hipoen kohti Rysäkaria minne aluksi hieman kryssittiin ja lopulta sitten jo vähän laskettiin kun merkki tuli lähempänä näkyviin. Erot taakse pysyivät aikalailla samoina, eteenpän karkumatka ei juurikaan supistunut.

Pitkä kryssi Melkille päin oli vaikeaa, spinnutellessa olisi pitänyt vaihtaa ykkönen eteen mutta purjeen runttailu ei silloin houkutellut joten jäi tekemättä ja kryssillä sitten powerin puutteesta kärsi ja ykköseen vaihtanut Lissu alkoi ottaa kaulaa.

Melkin luona spinnu ylös ja hyvää spinnuajoa oikeastaan maaliin saakka, ajoimme puuskat hyvin ja takana uudenrapeilla spinnuilla tulleet Bajan ja Lilie jäivät jonkun verran. Matkan akustisesta viihdytyksestä vastasi X-40 Cejulix jonka vinssit kuulostivat kutakuinkin kidutetuilta sioilta.
Vihreältä kepiltä vihreälle mentiinkin sitten kunnon sivutuulta mutta FE:n leipälapiospinnu kantoi matkan kivasti ja lopulta sitten maalisuora olikin edessä. Tyynen (siis sen pienemmän tyynen, nythän radalla oli myös IMX-40 Tyyne) peitellessä Lisbethiä ja saadessamme Hold Fastin ajamaan kiltisti alapuoleltamme otimme edelläolevia aika rajusti kiinni mutta matka ei kuitenkaan riittänyt.

Sijoitus aika todnäk 4 joten sikäli ihan ok kisa, vaikka parantamisen varaa olisi.
Tracki netissä, toivotaan josko nyt timestamppikin olisi paremmin kohdillaan.
Petri
FE-junkie
Posts: 3937
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Ja ilkeämielisiin kommentteihin tulospalvelusta todettakoon että en päässyt nopeammin polkemaan himaan rannasta :)

Tyyne+ protestoi Subbotaa vastaan, voipi jopa vaatia käsittelyä mutta eipä tuossa kyllä mitään sellaista ole mikä teidän voittoanne uhkaisi...
Petri
FE-junkie
Posts: 3937
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote: St Olga käänsi ekä vähän aikaisinkin pois, ja muu fleettikin halusi oikealle ja kun näytti siltä että pääsisimme H-veneen edestä niin mekin päästiin pälkähästä.
Siellä oli edessä se turistivene joka olisi ollut suoraan meidän tiellä ja laitaosasto näki että taaakse vapautui tilaa joten päätettiin heittää samantien ettei olisi tarvinnut arpoa mihin se First30? siellä menisi. Oli meillä myös siis suunnitelma päätyä oikealle mitä haluttiin toteuttaa, oli se sitten hyvä tai huono suunnitelma.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11139
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Ai no tämä selittää sen poisheittämisenne. Helpotti nimittäin meidän elämää myös.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3937
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote: Missä on sinikahvila?
Eurokankaassa oli hamekankaitten alennusmyynnit käynnissä :twisted:
On tonne isoon luokkaan tullut sen verran noita isoja ja nopeita veneitä ettei Kimmo enää kehtaa mennä joukkoon.

Noei, huomenna on nuo X-sailing porukan treenit joten aikataulusyistä vesiaikaa on keskitetty niihin. Ovat muuten siis todella hyviä treenejä että hyvä vain että tuollaisia järkätään.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11139
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Joo, he tarvitsevat sitä treeniä kyllä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 909
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

Aivan huippuhieno keli tänään!! Radasta sen verran että oli mukava ajaa ykkösrataa pitkästä aikaa mutta kryssiä olisi saanut olla enemmän...

Startti osui aika nappiin ja olimme linjalla jotakuinkin oikeaan aikaan. Kukaan ei päässyt meidän yläpuolelle ja alapuolellakin ollut Nova ei pystynyt nostattelemaan meitä.

Charlotta oli saanut kurottua muutaman veneen mitan kaulan ennen ensimmäistä kohtaamista ja meni nätisti keulamme editse selvästi toisin kuin Maxi jolle piti muistuttaa väistämisestä. Tosin siellä oltiin kyllä hienosti hereillä ja selvillä tilanteesta. Saimme kurottua Charlotan etumatkaa hieman takaisin ennen vihreätä mutta sitten isommat veneet alkoivat ahdistella. Jouduimme ajamaan joka merkille yläbanaanilla jotteivat takaa tulleet Nova ja Maxi pääsisi yläpuolelle peittämään.

Charlotan vaihtaessa ykköseen me jatkoimme kolmosella ja Rysäkarin eteläviitalle tultaessa emme olleet jääneet paljoakaan lisää. Viitalta nykäisimme purjeet tiukalle mutta samantien tuli todettua että kolmosella ei voisi kauaa ajaa, ainakaan paaran halssia. Aallot tulivat suoraa päin neniä eikä vauhtia saanut oikein kerättyä. Käänsimme siis stryyralle ja samaa ongelmaa ei ollut joten vauhdit saatiin melko hyvin targetteihin. Tällä halssilla ajoimme sitten Melkille asti.

Melkin poijulla tuli opetettua taasen gasteille uusia asioita kun kerran spinnu oli rintsikoilla eikä itsekseen auennut. Rea hilasi fallia edestakaisin jonkin aikaa ja saimme spinnun auki.

Loppu olikin helppoja spinnulegejä joista ei jäänyt käteen kuin harmittava tappio Maxille...

Kiitokset taasen miehistölle!
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11139
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Kiitos Merellille! Tracki vielä niin on mielenkiintoista katsottavaa.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Kimmo L
kokelas
Posts: 56
Joined: Sat Nov 27, 2010 16:17 pm

Post by Kimmo L »

Kyllä Blue Café paikalle ilmestyy myöhemmin. Meillä oli bändi vajaamiehityksessä (kun taktikkokin lähti jotain pikkukiulua seilaamaan) joten pantiin vaan vene kisakuntoon huomisia treenejä varten + kolmen viikon kisaputkeen.

Kimmo
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Meillä oli veneessä vanha jengi kasassa, Heikki, Mikko ja Ville. Mukavaa oli kierrellä vähän pidempikin rata, kun ilmakin oli harvinaisen siedettävä.

Tuuli oli taas vähän rajatapaus, mietittiin purjevalintaa, ja päädyttiin kolmoseen.

Lähdössä oltiin jossain linjan keskivaiheilla, vähän heikoissa tuulissa, eikä vauhtiakaan ollut puskemaan sieltä läpi. Melko pian heitettiin paaralle, ja ajeltiin sitten melko vapaissa tuulissa kryssi. Kryssivauhti ei nyt ole ihan mitä sen pitäisi, täytyy ruveta hiomaan ajamista.

Rönnkobbenille spinnutellessa vaihdettiin isompaa purjetta keulaan, mikä selvästi oli hyvä valinta. Taidettiin saada vähän Merelliä kiinni, ja Olgaan eroa matkalla Rysäkarille. Lenssillä sitten Olga kuitenkin kuroi eron taas aika pieneksi, mutta matka ei riittänyt... Mitään kunnon tappelua ei kuitenkaan saatu aikaiseksi koko kisassa, ajeltiin vaan omalla paikalla kisa loppuun.
Olli Niemi
Post Reply