Öljyä Yanmariin?
Öljyä Yanmariin?
Mitä öljyjä olette käyttäneet Yanmarin pikkudieselissä? Onko kokemuksia erilaisista öljyistä - vai onko pääasia, että voiteluainetta ylipäätään koneessa on...
Ihan tavallista Teboilin Diamond? öljyä olemme parin vuoden ajan käyttäneet ja suodatinten vaihdon jälkeen pakoputkesta tuleva vesi näyttää miltei juomakelpoiselta.
Nuo meridieselit ovat sen verran karuja koneita, että luultavasti toimisivat rypsiöljylläkin. Toki Haraldilla on varmaan olemassa joku kikka, millä moottoriöljyjen vaihdolla saa 0,03 solmua lisää vauhtia purjehdittaessa kun öjyn viskositeetti on sopiva ja se toimii eräänlaisena minipainolastina koneen sisällä
Nuo meridieselit ovat sen verran karuja koneita, että luultavasti toimisivat rypsiöljylläkin. Toki Haraldilla on varmaan olemassa joku kikka, millä moottoriöljyjen vaihdolla saa 0,03 solmua lisää vauhtia purjehdittaessa kun öjyn viskositeetti on sopiva ja se toimii eräänlaisena minipainolastina koneen sisällä

TervehdysPetri wrote:Ihan tavallista Teboilin Diamond? öljyä olemme parin vuoden ajan käyttäneet ja suodatinten vaihdon jälkeen pakoputkesta tuleva vesi näyttää miltei juomakelpoiselta.
Nuo meridieselit ovat sen verran karuja koneita, että luultavasti toimisivat rypsiöljylläkin. Toki Haraldilla on varmaan olemassa joku kikka, millä moottoriöljyjen vaihdolla saa 0,03 solmua lisää vauhtia purjehdittaessa kun öjyn viskositeetti on sopiva ja se toimii eräänlaisena minipainolastina koneen sisällä
Tuon ajatuksen rypsiöljystä voit kyllä unohtaa. Kasvisöljyissä on eräitä komponetteja, joilla on taipumus hartsaantumiseen. Tällöin öljy myodostaa hartsimaista töhnää, joka voi huonossa tapauksessa tukkia öljytiehyeitä moottorissa ja siten vaarantaa koko moottorin voitelujärjestelmän toimivuuden. Lisäksi kasviölyillä on ikävä taipumus hiiltyä korkeissa lämpötiloissa, mikä heikentää niiden käyttömahdollisuuksia öljynä polttomoottorissa



Tuohon vauhdin lisäämiseen kasviöljyt voisivat ympäristöystävällisinä luonnontuotteina käydä hyvinkin. Ennen kilpailuja pohja voidaan "kyllästää" kylmäpuristetulla rypsiöljyllä pesemällä pohja painepesurilla rypsiöljyä kayttäen. Näin varmistetaan öljyn imeytyminen kaikkiin pohjan huokosiin ja koloihin


Kirjoittaja ei vastaa "niksien" toimivuudesta, niiden ympäristölle aiuttamista vahingoista eikä niiden vaikutuksesta Suomen kesä lämpötilaan ja vuotuiseen sademäärään jne...


Vakavasti ottaen en näe mitään hyötyä käyttää Yanmarin kaltaisessa venemoottorissa synteettisiä öljyjä. Perustan ajatukseni siihen, että mineraaliöljyn kitkaa pienentävät ominaisuudet ovat yleisesti paremmat kuin synteettisten öljyjen (usko pois)


Mineraaliöljyn kitkaa pienentävät ominaisuudet heikkenevät korkeissa lämpötiloissa (yli 200 asteta), koska öljyn viskositeetti laskee voimakkaammin kuin synteettisten laatujen ja lisäksi tapahtuu perusöljyn hiiltymistä, jota tosin voidaan vähentää oikealla lisäaineistuksella. Ahtamattomassa matalaviritteisessä diesel moottorissa (lue Yanmar) ei lämpö tuota juuri ongelmia, joten se siitä.
Eli summa kardemumman. Käytän veneessä halvimman luokan mineraaliöljyä, jonka viskositeetti on oikea (katso moottorin manuaali) ja sen suosituksissa mainitaan diesel käyttö (lisäaineistus). Tällöin hinta ei ole enää mikään tekosyy olla vaihtamatta vuosittäin öljyä. Lisäksi purjeveneen moottorin vuotuiset käyttötunnit eivät yleensä anna oikeutusta kalliille ratkaisuille, joilla ei saavuteta kauden aikana sille asetettuja tavoitteita taikka hyötyjä

Ystävällisin veneily terveisin PR