Pidempi peräjatke ja mesaani?

Moderators: Petri, harald

VVille
kokelas
Posts: 136
Joined: Mon Oct 26, 2009 12:11 pm

Pidempi peräjatke ja mesaani?

Post by VVille »

Pohdittiin tässä jotta Tall Ship's raceen olisi aika päheetä osallistua Tripin joukkueella... Säännöthän taisi vaatia vähintään 35ft kokonaispituutta, joten luonnollinen ratkaisu on ottaa lasimattoa, hartsia ja olutta ja laminoida riittävä peräjatke. Samalla tarjoutuu mahdollisuus laajentaa veneen nukkumatiloja muutamalla punkalla, jolloin keulapiikkiin voi rakentaa saunan. Toisaalta myös kannelle ilmestyy lisää tilaa, jolloin veneeseen voisi tehdä mesaanimaston purjepinnan ja näyttävyyden lisäämiseksi, ja samalla olisi innokkaille gasteille enempi puuhaa. Koska purjeiden painopiste siirtyy tällä liian taakse köliin nähden, pitänee joko siirtää köliä taaemmas tai lisätä jonkinlainen evä perään.

Miten luokkasääntö suhtautuisi asiaan, mastojen ja purjeiden määrää ei ole kai rajoitettu kunhan materiaalit ja muut speksit täsmää, ja peräjatkeen saa myös tehdä?

Ville Valtonen
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Valitettavasti Kuunari-FE:n (miksi tyytyä vain yhteen lisämastoon) kilpailukausi kosahtaisi ainakin kilpamielessä jo vähintään kohtaan

C.9.3 Rajoitukset
Vain yhtä mastoa ja seisovaa rikiä saa käyttää yhden kilpailun aikana

Eli sikäli voisihan niitä mastoja toki olla useampia, mutta vain yhdessä voisi olla purjeita.

Toisaalta kohta sitten sabotoi suunnitelman lopullisesti

D.2.1 Säännöt
Rungon tulee vastata piirustuksia 24-10 ja 24-03 sekä laminaattispesifikaatiota 24-12.
VVille
kokelas
Posts: 136
Joined: Mon Oct 26, 2009 12:11 pm

Post by VVille »

Runkohan säilyy ennallaan ja peräjatke on nimenomaan sallittu eikä sen kokonaispituutta rajattu... Ja tokihan pidempikin peräjatke saadaan levossa vesilinjan yläpuolelle kun laitetaan keulapiikin saunaan tarpeeksi kiuaskiviä ;)

D.1.2 Valinnaiset

a) Peränjatke "Muotti-Matti" tai vastaava on sallittu. Peräjatkeen tulee olla kokonaan veden yläpuolella veneen ollessa paikoillaan kuormittamattomana (ilman miehistöä). Peräjatkeen on jatkettava luonnollisesti ja jouhevasti veneen pohjan linjoja. Peräjatke on oltava valmistettu lujitemuovista.
b) Kaikki matkustusmukavuutta lisäävät varusteet ovat sallittuja.

Tuo yhden maston käyttäminen purjeille toki hiukan hankaloittaa, kun toisen maston ja staagien tuulenvastus ja paino haittaavat suorituskykyä mutta siitä ei saa etua lisäpurjeina. Mitenhän LYS mahtaisi suhtautua...

Ville Valtonen
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Omasta viestistäsi:
"Säännöthän taisi vaatia vähintään 35ft kokonaispituutta, joten luonnollinen ratkaisu on ottaa lasimattoa, hartsia ja olutta ja laminoida riittävä peräjatke"

Ja D.1.2 Valinnaiset

a) Peränjatke "Muotti-Matti" tai vastaava on sallittu. Peräjatkeen tulee olla kokonaan veden yläpuolella veneen ollessa paikoillaan kuormittamattomana (ilman miehistöä). Peräjatkeen on jatkettava luonnollisesti ja jouhevasti veneen pohjan linjoja. Peräjatke on oltava valmistettu lujitemuovista.

Eli ongelma tulee kai siitä että lujitemuovista ei tee mitään holtittoman kokoista peräjatketta joka olisi rakenteellisesti sellainen mikä kantaisi lisäpunkkia yms. Etenkin aallokkokestävyys 7 jalan mittaisen lujitemuoviperäjatkeen kohdalla voisi olla arvoitus :)
VVille
kokelas
Posts: 136
Joined: Mon Oct 26, 2009 12:11 pm

Post by VVille »

Lujitemuovi eli lasikuitu (sisältää muovia eli polyesterihartsia ja lujitetta eli lasikuitua) lienee ihan riittävä rakenneaine 35ft veneelle. Jos jossain tulee ongelmia niin peräjatkeen ja rungon liitoksessa, mutta uskoisin että sekin on ratkaistavissa. Muuten käytös aallokossa saattaa tietenkin muuttua hivenen "mielenkiintoiseksi".

Ville Valtonen
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Lujitemuovihan ei poissulje myöskään eksoottisempia materiaaleja. Eli muovihan voi olla yhtä hyvin epoksia, ja lujite mitä tahansa kuitua, tai varmaan vaikka terästä... Ja kyllähän tuohon perään voi melkoisen massan ripustaa, mesaanimaston takastaagistahan tulee siihen hyvä vastavoima 8)

Mitään järkeähän ei kuitenkaan ole hyvää venettä tämmöseen tärvätä. Ostakaa joku +35 jalkainen puuvenepommi, niitähän irtoaa yllättävänkin edulliseen. Tyylikkäämpi semmosella on osallistua, kuin 8 jalkaisella asuttavalla jauhokauhalla kaunistetulla lasikuitukiululla...
Olli Niemi
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Petri wrote:Valitettavasti Kuunari-FE:n (miksi tyytyä vain yhteen lisämastoon) kilpailukausi kosahtaisi ainakin kilpamielessä jo vähintään kohtaan
kuunarit kai ovat useimmiten kaksimastoisia, joskin myös kolmimastoisia löytyy. Kuunarissa kuitenkin taaempi masto on isompi, ja FE:n alkuperäisestä mastosta joutuisi heivaamaan stuuran. Kyllä tohon paras ratkaisu olisi jooli, päämaston voisi säilyttää ennallaan, ja jostain jollasta mesaanimasto sitloodan ja peräjatkeen väliin. Siinä alkuperäisen takakaiteen kohdalla olisi tukeva paikka mesaanille, ja siinä se on vähiten tiellä 8)
Olli Niemi
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Ähjoo, itse mielsin lujitemuovin vain "muoviksi" ja kun kuitenkin puhuit laminoinnista yms. niin ajattelin että siinähän on kyse ihan eri asiasta.

Mutta eivätpä ongelmat lopu siihenkään
D.1 Osat
D.1.1 Pakolliset
d) Veneen sisustuksen tulee vastata alkuperäistä sekä materiaaliltaan että mitoitukseltaan ja veneessä tulee olla seuraavat sisustusvarusteet kilpailun aikana:

Oletan ettei sauna aivan kuulunut alkuperässisustukseen :)

Lisäksi pitää muistaa
E.3 Köli
E.3.1 Säännöt
Kölin tulee vastata vastata piirustusta numero 24-06.

Eli köliin ei voi lisätä eviä ja toisaalta kölin siirto kyllä taas rikkoo em. runkopiirustus-kohtaa.

Sitten toiseksi, koska mastojen mitat on määritelty:
F.3.5 Mitat
Mittojen tulee vastata piirustuksia 24-04 ja 24-16.

On todettava että mikään mesaaniratkaisu ei käy. Ja uusi masto taas tuottaa ongelman maston tuennan kannalta, koska voi olla että rakenne ei tällaisenään kestäisi toisen samanlaisen maston rustirautoja istumalaatikon tienoilla.

Sääntöjen plärääminen pilkuntarkasti on hauskaa :)
VVille
kokelas
Posts: 136
Joined: Mon Oct 26, 2009 12:11 pm

Post by VVille »

Petri wrote: Oletan ettei sauna aivan kuulunut alkuperässisustukseen :)
D.1.2 b) Kaikki matkustusmukavuutta lisäävat varusteet ovat sallittuja.

Uskaltaisin melkein väittää onboard-saunan lisäävän matkustusmukavuutta. Eri asia toki on saako kiukaan tällöin jättää laiturille kisojen ajaksi 8)
Olli wrote: Kyllä tohon paras ratkaisu olisi jooli, päämaston voisi säilyttää ennallaan, ja jostain jollasta mesaanimasto sitloodan ja peräjatkeen väliin. Siinä alkuperäisen takakaiteen kohdalla olisi tukeva paikka mesaanille, ja siinä se on vähiten tiellä
Juurikin näin :)
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

VVille wrote:
Petri wrote: Oletan ettei sauna aivan kuulunut alkuperässisustukseen :)
D.1.2 b) Kaikki matkustusmukavuutta lisäävat varusteet ovat sallittuja.
Sauna ei ole varuste, alkuperäissisustuksesta poikkeava asia.

Kiukaan kyllä voisi tuoda veneeseen, lämmityslaitehan sekin on. Mutta erillisen saunatilan rakentaminen ei taas enää kävisi.

Ja kun maston mitat on speksattu niin Ollin mainitsema jollamasto ei siis kävisi.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11315
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Jaa. Että tällaisia tänään kun itse on ollut poissa. Ymmärrän kyllä hyvin sen että jotkut tarvitsevat pidemmän jatkeen.

Oikeasti tämä menee jo vähän överiksi :)

Image

Ei Villellä ole perjantain illanvietot menneet vähän lauantain-aamun puolelle? :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
VVille
kokelas
Posts: 136
Joined: Mon Oct 26, 2009 12:11 pm

Post by VVille »

harald wrote: Oikeasti tämä menee jo vähän överiksi :)

Ei Villellä ole perjantain illanvietot menneet vähän lauantain-aamun puolelle? :)
Jäljillä ollaan, mut tällä kertaa kyse ei suoranaisesti ollu mopon hallitsemattomasta keulimisesta. Kunhan piruuttaan heitettiin kesällä keksitty idea tänne pureskeltavaksi, ihan vaan jotta näkis montako leukaa pitää kerätä lattialta ;)

Noin realistisemmin ottaen kevään uudistuksina olis tarkotus toteuttaa ainakin uus G1, uudet fallilukot, lentävät skuuttipisteet ja peräsinremontin saaminen valmiiksi, ehkä muutakin jos energiaa on.

Sitä en kiellä etteikö keulapiikin modaamista saunaksi olisi mietitty ihan puolivakavissaankin. Ja en edelleenkään näe mitään estettä säännöissä siihen, jollei sitten keulapiikin patjojen puuttumisesta tule ongelma, ja voihan nekin sinne jättää jos se siitä on kiinni, siirtää vain saunomisen ajaksi pois. Samoin pohdittiin saisiko perään punkan tai pari lisää jos tekisi tuommoisen raaseri-sitboxin eli korottaisi jalkatilan penkkien tasoon ja laittaisi jaloille nojauslistat, kun kaikki kuitenkin istuu aina kannen reunalla eikä penkillä...

D.1.1e)
Sisustuksen materiaalien ja ainesvahvuuksien muuttaminen tarkoituksena keinotekoisesti keventää venettä on kielletty. Sisustuksen muuttaminen matkustusmukavuuden parantamiseksi on sallittu.

Ville Valtonen
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11315
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tuosta sitloodan korottamisesta on paljonkin juttua, onpahan jossain galleriassa bongattujen osiossa vai missä joku joka on vähän tuunannut ja rakentanut toisen pistopunkan anopinlaatikon puolelle.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply