Pidempi peräjatke ja mesaani?
Pidempi peräjatke ja mesaani?
Pohdittiin tässä jotta Tall Ship's raceen olisi aika päheetä osallistua Tripin joukkueella... Säännöthän taisi vaatia vähintään 35ft kokonaispituutta, joten luonnollinen ratkaisu on ottaa lasimattoa, hartsia ja olutta ja laminoida riittävä peräjatke. Samalla tarjoutuu mahdollisuus laajentaa veneen nukkumatiloja muutamalla punkalla, jolloin keulapiikkiin voi rakentaa saunan. Toisaalta myös kannelle ilmestyy lisää tilaa, jolloin veneeseen voisi tehdä mesaanimaston purjepinnan ja näyttävyyden lisäämiseksi, ja samalla olisi innokkaille gasteille enempi puuhaa. Koska purjeiden painopiste siirtyy tällä liian taakse köliin nähden, pitänee joko siirtää köliä taaemmas tai lisätä jonkinlainen evä perään.
Miten luokkasääntö suhtautuisi asiaan, mastojen ja purjeiden määrää ei ole kai rajoitettu kunhan materiaalit ja muut speksit täsmää, ja peräjatkeen saa myös tehdä?
Ville Valtonen
Miten luokkasääntö suhtautuisi asiaan, mastojen ja purjeiden määrää ei ole kai rajoitettu kunhan materiaalit ja muut speksit täsmää, ja peräjatkeen saa myös tehdä?
Ville Valtonen
Valitettavasti Kuunari-FE:n (miksi tyytyä vain yhteen lisämastoon) kilpailukausi kosahtaisi ainakin kilpamielessä jo vähintään kohtaan
C.9.3 Rajoitukset
Vain yhtä mastoa ja seisovaa rikiä saa käyttää yhden kilpailun aikana
Eli sikäli voisihan niitä mastoja toki olla useampia, mutta vain yhdessä voisi olla purjeita.
Toisaalta kohta sitten sabotoi suunnitelman lopullisesti
D.2.1 Säännöt
Rungon tulee vastata piirustuksia 24-10 ja 24-03 sekä laminaattispesifikaatiota 24-12.
C.9.3 Rajoitukset
Vain yhtä mastoa ja seisovaa rikiä saa käyttää yhden kilpailun aikana
Eli sikäli voisihan niitä mastoja toki olla useampia, mutta vain yhdessä voisi olla purjeita.
Toisaalta kohta sitten sabotoi suunnitelman lopullisesti
D.2.1 Säännöt
Rungon tulee vastata piirustuksia 24-10 ja 24-03 sekä laminaattispesifikaatiota 24-12.
Runkohan säilyy ennallaan ja peräjatke on nimenomaan sallittu eikä sen kokonaispituutta rajattu... Ja tokihan pidempikin peräjatke saadaan levossa vesilinjan yläpuolelle kun laitetaan keulapiikin saunaan tarpeeksi kiuaskiviä 
D.1.2 Valinnaiset
a) Peränjatke "Muotti-Matti" tai vastaava on sallittu. Peräjatkeen tulee olla kokonaan veden yläpuolella veneen ollessa paikoillaan kuormittamattomana (ilman miehistöä). Peräjatkeen on jatkettava luonnollisesti ja jouhevasti veneen pohjan linjoja. Peräjatke on oltava valmistettu lujitemuovista.
b) Kaikki matkustusmukavuutta lisäävät varusteet ovat sallittuja.
Tuo yhden maston käyttäminen purjeille toki hiukan hankaloittaa, kun toisen maston ja staagien tuulenvastus ja paino haittaavat suorituskykyä mutta siitä ei saa etua lisäpurjeina. Mitenhän LYS mahtaisi suhtautua...
Ville Valtonen

D.1.2 Valinnaiset
a) Peränjatke "Muotti-Matti" tai vastaava on sallittu. Peräjatkeen tulee olla kokonaan veden yläpuolella veneen ollessa paikoillaan kuormittamattomana (ilman miehistöä). Peräjatkeen on jatkettava luonnollisesti ja jouhevasti veneen pohjan linjoja. Peräjatke on oltava valmistettu lujitemuovista.
b) Kaikki matkustusmukavuutta lisäävät varusteet ovat sallittuja.
Tuo yhden maston käyttäminen purjeille toki hiukan hankaloittaa, kun toisen maston ja staagien tuulenvastus ja paino haittaavat suorituskykyä mutta siitä ei saa etua lisäpurjeina. Mitenhän LYS mahtaisi suhtautua...
Ville Valtonen
Omasta viestistäsi:
"Säännöthän taisi vaatia vähintään 35ft kokonaispituutta, joten luonnollinen ratkaisu on ottaa lasimattoa, hartsia ja olutta ja laminoida riittävä peräjatke"
Ja D.1.2 Valinnaiset
a) Peränjatke "Muotti-Matti" tai vastaava on sallittu. Peräjatkeen tulee olla kokonaan veden yläpuolella veneen ollessa paikoillaan kuormittamattomana (ilman miehistöä). Peräjatkeen on jatkettava luonnollisesti ja jouhevasti veneen pohjan linjoja. Peräjatke on oltava valmistettu lujitemuovista.
Eli ongelma tulee kai siitä että lujitemuovista ei tee mitään holtittoman kokoista peräjatketta joka olisi rakenteellisesti sellainen mikä kantaisi lisäpunkkia yms. Etenkin aallokkokestävyys 7 jalan mittaisen lujitemuoviperäjatkeen kohdalla voisi olla arvoitus
"Säännöthän taisi vaatia vähintään 35ft kokonaispituutta, joten luonnollinen ratkaisu on ottaa lasimattoa, hartsia ja olutta ja laminoida riittävä peräjatke"
Ja D.1.2 Valinnaiset
a) Peränjatke "Muotti-Matti" tai vastaava on sallittu. Peräjatkeen tulee olla kokonaan veden yläpuolella veneen ollessa paikoillaan kuormittamattomana (ilman miehistöä). Peräjatkeen on jatkettava luonnollisesti ja jouhevasti veneen pohjan linjoja. Peräjatke on oltava valmistettu lujitemuovista.
Eli ongelma tulee kai siitä että lujitemuovista ei tee mitään holtittoman kokoista peräjatketta joka olisi rakenteellisesti sellainen mikä kantaisi lisäpunkkia yms. Etenkin aallokkokestävyys 7 jalan mittaisen lujitemuoviperäjatkeen kohdalla voisi olla arvoitus

Lujitemuovi eli lasikuitu (sisältää muovia eli polyesterihartsia ja lujitetta eli lasikuitua) lienee ihan riittävä rakenneaine 35ft veneelle. Jos jossain tulee ongelmia niin peräjatkeen ja rungon liitoksessa, mutta uskoisin että sekin on ratkaistavissa. Muuten käytös aallokossa saattaa tietenkin muuttua hivenen "mielenkiintoiseksi".
Ville Valtonen
Ville Valtonen
Lujitemuovihan ei poissulje myöskään eksoottisempia materiaaleja. Eli muovihan voi olla yhtä hyvin epoksia, ja lujite mitä tahansa kuitua, tai varmaan vaikka terästä... Ja kyllähän tuohon perään voi melkoisen massan ripustaa, mesaanimaston takastaagistahan tulee siihen hyvä vastavoima
Mitään järkeähän ei kuitenkaan ole hyvää venettä tämmöseen tärvätä. Ostakaa joku +35 jalkainen puuvenepommi, niitähän irtoaa yllättävänkin edulliseen. Tyylikkäämpi semmosella on osallistua, kuin 8 jalkaisella asuttavalla jauhokauhalla kaunistetulla lasikuitukiululla...

Mitään järkeähän ei kuitenkaan ole hyvää venettä tämmöseen tärvätä. Ostakaa joku +35 jalkainen puuvenepommi, niitähän irtoaa yllättävänkin edulliseen. Tyylikkäämpi semmosella on osallistua, kuin 8 jalkaisella asuttavalla jauhokauhalla kaunistetulla lasikuitukiululla...
Olli Niemi
kuunarit kai ovat useimmiten kaksimastoisia, joskin myös kolmimastoisia löytyy. Kuunarissa kuitenkin taaempi masto on isompi, ja FE:n alkuperäisestä mastosta joutuisi heivaamaan stuuran. Kyllä tohon paras ratkaisu olisi jooli, päämaston voisi säilyttää ennallaan, ja jostain jollasta mesaanimasto sitloodan ja peräjatkeen väliin. Siinä alkuperäisen takakaiteen kohdalla olisi tukeva paikka mesaanille, ja siinä se on vähiten tielläPetri wrote:Valitettavasti Kuunari-FE:n (miksi tyytyä vain yhteen lisämastoon) kilpailukausi kosahtaisi ainakin kilpamielessä jo vähintään kohtaan

Olli Niemi
Ähjoo, itse mielsin lujitemuovin vain "muoviksi" ja kun kuitenkin puhuit laminoinnista yms. niin ajattelin että siinähän on kyse ihan eri asiasta.
Mutta eivätpä ongelmat lopu siihenkään
D.1 Osat
D.1.1 Pakolliset
d) Veneen sisustuksen tulee vastata alkuperäistä sekä materiaaliltaan että mitoitukseltaan ja veneessä tulee olla seuraavat sisustusvarusteet kilpailun aikana:
Oletan ettei sauna aivan kuulunut alkuperässisustukseen
Lisäksi pitää muistaa
E.3 Köli
E.3.1 Säännöt
Kölin tulee vastata vastata piirustusta numero 24-06.
Eli köliin ei voi lisätä eviä ja toisaalta kölin siirto kyllä taas rikkoo em. runkopiirustus-kohtaa.
Sitten toiseksi, koska mastojen mitat on määritelty:
F.3.5 Mitat
Mittojen tulee vastata piirustuksia 24-04 ja 24-16.
On todettava että mikään mesaaniratkaisu ei käy. Ja uusi masto taas tuottaa ongelman maston tuennan kannalta, koska voi olla että rakenne ei tällaisenään kestäisi toisen samanlaisen maston rustirautoja istumalaatikon tienoilla.
Sääntöjen plärääminen pilkuntarkasti on hauskaa
Mutta eivätpä ongelmat lopu siihenkään
D.1 Osat
D.1.1 Pakolliset
d) Veneen sisustuksen tulee vastata alkuperäistä sekä materiaaliltaan että mitoitukseltaan ja veneessä tulee olla seuraavat sisustusvarusteet kilpailun aikana:
Oletan ettei sauna aivan kuulunut alkuperässisustukseen

Lisäksi pitää muistaa
E.3 Köli
E.3.1 Säännöt
Kölin tulee vastata vastata piirustusta numero 24-06.
Eli köliin ei voi lisätä eviä ja toisaalta kölin siirto kyllä taas rikkoo em. runkopiirustus-kohtaa.
Sitten toiseksi, koska mastojen mitat on määritelty:
F.3.5 Mitat
Mittojen tulee vastata piirustuksia 24-04 ja 24-16.
On todettava että mikään mesaaniratkaisu ei käy. Ja uusi masto taas tuottaa ongelman maston tuennan kannalta, koska voi olla että rakenne ei tällaisenään kestäisi toisen samanlaisen maston rustirautoja istumalaatikon tienoilla.
Sääntöjen plärääminen pilkuntarkasti on hauskaa

D.1.2 b) Kaikki matkustusmukavuutta lisäävat varusteet ovat sallittuja.Petri wrote: Oletan ettei sauna aivan kuulunut alkuperässisustukseen![]()
Uskaltaisin melkein väittää onboard-saunan lisäävän matkustusmukavuutta. Eri asia toki on saako kiukaan tällöin jättää laiturille kisojen ajaksi

Juurikin näinOlli wrote: Kyllä tohon paras ratkaisu olisi jooli, päämaston voisi säilyttää ennallaan, ja jostain jollasta mesaanimasto sitloodan ja peräjatkeen väliin. Siinä alkuperäisen takakaiteen kohdalla olisi tukeva paikka mesaanille, ja siinä se on vähiten tiellä

Sauna ei ole varuste, alkuperäissisustuksesta poikkeava asia.VVille wrote:D.1.2 b) Kaikki matkustusmukavuutta lisäävat varusteet ovat sallittuja.Petri wrote: Oletan ettei sauna aivan kuulunut alkuperässisustukseen![]()
Kiukaan kyllä voisi tuoda veneeseen, lämmityslaitehan sekin on. Mutta erillisen saunatilan rakentaminen ei taas enää kävisi.
Ja kun maston mitat on speksattu niin Ollin mainitsema jollamasto ei siis kävisi.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11315
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Jaa. Että tällaisia tänään kun itse on ollut poissa. Ymmärrän kyllä hyvin sen että jotkut tarvitsevat pidemmän jatkeen.
Oikeasti tämä menee jo vähän överiksi

Ei Villellä ole perjantain illanvietot menneet vähän lauantain-aamun puolelle?
Oikeasti tämä menee jo vähän överiksi


Ei Villellä ole perjantain illanvietot menneet vähän lauantain-aamun puolelle?

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Jäljillä ollaan, mut tällä kertaa kyse ei suoranaisesti ollu mopon hallitsemattomasta keulimisesta. Kunhan piruuttaan heitettiin kesällä keksitty idea tänne pureskeltavaksi, ihan vaan jotta näkis montako leukaa pitää kerätä lattialtaharald wrote: Oikeasti tämä menee jo vähän överiksi
Ei Villellä ole perjantain illanvietot menneet vähän lauantain-aamun puolelle?

Noin realistisemmin ottaen kevään uudistuksina olis tarkotus toteuttaa ainakin uus G1, uudet fallilukot, lentävät skuuttipisteet ja peräsinremontin saaminen valmiiksi, ehkä muutakin jos energiaa on.
Sitä en kiellä etteikö keulapiikin modaamista saunaksi olisi mietitty ihan puolivakavissaankin. Ja en edelleenkään näe mitään estettä säännöissä siihen, jollei sitten keulapiikin patjojen puuttumisesta tule ongelma, ja voihan nekin sinne jättää jos se siitä on kiinni, siirtää vain saunomisen ajaksi pois. Samoin pohdittiin saisiko perään punkan tai pari lisää jos tekisi tuommoisen raaseri-sitboxin eli korottaisi jalkatilan penkkien tasoon ja laittaisi jaloille nojauslistat, kun kaikki kuitenkin istuu aina kannen reunalla eikä penkillä...
D.1.1e)
Sisustuksen materiaalien ja ainesvahvuuksien muuttaminen tarkoituksena keinotekoisesti keventää venettä on kielletty. Sisustuksen muuttaminen matkustusmukavuuden parantamiseksi on sallittu.
Ville Valtonen