Syyskunnostuksessa loppui pakkasneste kesken ja laitoin siksi varsin laihat nesteet koneeseen, ajatuksella että vaihdan vahvemman seoksen pian. Pakkanen iskikin varhain ja kovaa, eli ns. "talvi yllätti" joten vasta jouluaatonaattona nollakelillä uskalsin hieman auton lämpöpuhaltimella 1GM10:n kylkeä lämmiteltyäni pyöritellä konetta hihnasta. Mitään erityistä rahinaa ei kuulunut. Koska tanakammat nesteet piti kuitenkin ajaa koneeseen, laitoin pytyn pakoputken päähän ja käynnistin koneen. Käynnistyi iloisesti kuin kesähelteillä (eihän sillä ole ikää vasta kuin 25 v ja kansihan on tältä vuosikymmeneltä). Eroa helteisiin oli siinä, että putkestä kuului suhinaa ja sehän johtui runsaasta jäähileestä jota veden mukana tuli ulos. Kun ulostuleva tavara näytti hileisen nesteen sijaan uudelta pakkasnesteeltä, sammutin koneen.
Kysymys kuuluu, että millä todennäköisyydellä jotain masiinassa on jäätyessä hajonnut?? Miten lähden asiaa tutkimaan, kun keväällä kone pyörii taas pelkällä vedellä? Onko syytä etsiä vuotoja entistäkin tarkemmalla silmällä?
FE-Sillanpää wrote: Kysymys kuuluu, että millä todennäköisyydellä jotain masiinassa on jäätyessä hajonnut?? Miten lähden asiaa tutkimaan, kun keväällä kone pyörii taas pelkällä vedellä? Onko syytä etsiä vuotoja entistäkin tarkemmalla silmällä?
Tervehdys
Otan osaa. Voi olla, että sinulla on käynyt säkä ja kone on vielä ehjä. Mene ja tiedä .
Monessa moottorissa on lohkossa sellaisia "tulppia", joiden tarkoitus on poksahtaa ulos jos vesi pääsee jäätymään ja päästää loput vesistä pois ennen kun tapahtuu mitään vakavampaa. En tiedä on Yanmarissa samanlainen järjestely.
Jos nyt sait ajettua terveet nesteet koneeseen eikä mistään tullut vuotoja norona pilssiin, niin eiköhän kone ole ehjä? Kannattaisi laittaa muuten lottokuponki vetämään. Sen verran onnekas taidat olla...
FE-Sillanpää wrote:
Kysymys kuuluu, että millä todennäköisyydellä jotain masiinassa on jäätyessä hajonnut?? Miten lähden asiaa tutkimaan, kun keväällä kone pyörii taas pelkällä vedellä? Onko syytä etsiä vuotoja entistäkin tarkemmalla silmällä?
Laimeakin pakkasneste estää varsin tehokkaasti vauriot, sillä seos ei jäädy kunnolla vaan sellaiseksi hilemössöksi. Aika epätodennäköistä, että olisi jotain tapahtunut. Jäätymiskokemuksia mulla on autonmoottorista, joka pääsi pariinkin kertaan jäätymään, kun Etelä-Suomessa oli viimeksi kunnon pakkasia 90-luvun loppupuolella. Tuo jäätyi sen verran pahasti, että sisälle ei tullut lämmintä ilmaa ja kone keitti 5 km ajon jälkeen. Sitten pysähdyin odottelemaan koneen jäähtymistä pariksi minuutiksi ja sen jälkeen rohinan saattelemana vesi alkoi kiertää normaalisti. Ei tainut olla 50% seos. Auto toimi uusilla nesteillä moitteettomasti vielä useamman vuoden.
FE-Sillanpää wrote:Kysymys kuuluu, että millä todennäköisyydellä jotain masiinassa on jäätyessä hajonnut?? Miten lähden asiaa tutkimaan, kun keväällä kone pyörii taas pelkällä vedellä? Onko syytä etsiä vuotoja entistäkin tarkemmalla silmällä?
Sillä ymmärryksellä mikä minulla dieselmoottoreista on, olisi ehkä viisainta jättää kommentoimatta, mutta kirjoitetaan nyt kuitenkin.
Olen nimittäin ymmärtänyt, että koneen jäätyessä nimenomaan kansi on kovimmilla. Vaurio johtaa ensivaiheessa kannentiivisteen vuotamiseen. Bensakoneessa tämä oireilee siten, että öljy alkaa vaahtoutumaan (jäähdytysvesi sekoittuu öljyyn). Onnekas saa jopa miinan myytyä jos ostaja ei huomaa vilkaista öljyjä (minäkin aikanaan tuollaisen auton ostin ).
Dieselin tapauksessa ongelma ilmenee selvemmin. Koska puristukset puuttuvat, kone ei käynnisty.
Ei tuossa mitään pahaa ole tapahtunut, olet toiminut juuri niin kuin pitää.
Pienikin määrä jäähdytinnestettä estää kovan (räjäyttävän) jään muodostumisen, ja jos vielä lämmittelit lohkoa hiukan niin on minun vaikea uskoa että tuossa mitään hälyttävää olisi.
edit: Jos et kuitenkaan käyttänyt konetta kunnolla lämpimäksi, niin tuolla pakkaskäynnistyksellä et kyllä saavuttanut mitään, päinvastoin. Termari ei nimittäin auennut. Jos on vähänkään pakkasnesteitä kanavissa jättäisin käynnistämättä.
Alkuperäinen jäätyminen 2 v sitten ei ollut haitallista, kaksi kautta mennyt ongelmitta. Lotossa en ole kuitenkaan voittanut.
harald wrote:edit: Jos et kuitenkaan käyttänyt konetta kunnolla lämpimäksi, niin tuolla pakkaskäynnistyksellä et kyllä saavuttanut mitään, päinvastoin. Termari ei nimittäin auennut. Jos on vähänkään pakkasnesteitä kanavissa jättäisin käynnistämättä.
Äsken avasin 1GM10:n etupäästä kaksi pulttia, ujutin pienen termostaatin kannen sivuun termarin tieltä, poistin termostaatin ja laitoin kannen takaisin. Oliko tämä nyt se oikea tapa saada litku kulkemaan varmasti kaikkialle ilman täyttä lämpöäkin?