1GM10 jäähilettä sisällä

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

1GM10 jäähilettä sisällä

Post by FE-Sillanpää »

Syyskunnostuksessa loppui pakkasneste kesken ja laitoin siksi varsin laihat nesteet koneeseen, ajatuksella että vaihdan vahvemman seoksen pian. Pakkanen iskikin varhain ja kovaa, eli ns. "talvi yllätti" joten vasta jouluaatonaattona nollakelillä uskalsin hieman auton lämpöpuhaltimella 1GM10:n kylkeä lämmiteltyäni pyöritellä konetta hihnasta. Mitään erityistä rahinaa ei kuulunut. Koska tanakammat nesteet piti kuitenkin ajaa koneeseen, laitoin pytyn pakoputken päähän ja käynnistin koneen. Käynnistyi iloisesti kuin kesähelteillä (eihän sillä ole ikää vasta kuin 25 v ja kansihan on tältä vuosikymmeneltä). Eroa helteisiin oli siinä, että putkestä kuului suhinaa ja sehän johtui runsaasta jäähileestä jota veden mukana tuli ulos. Kun ulostuleva tavara näytti hileisen nesteen sijaan uudelta pakkasnesteeltä, sammutin koneen.

:?:
Kysymys kuuluu, että millä todennäköisyydellä jotain masiinassa on jäätyessä hajonnut?? Miten lähden asiaa tutkimaan, kun keväällä kone pyörii taas pelkällä vedellä? Onko syytä etsiä vuotoja entistäkin tarkemmalla silmällä?
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2300
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Re: 1GM10 jäähilettä sisällä

Post by Panu »

FE-Sillanpää wrote: Kysymys kuuluu, että millä todennäköisyydellä jotain masiinassa on jäätyessä hajonnut?? Miten lähden asiaa tutkimaan, kun keväällä kone pyörii taas pelkällä vedellä? Onko syytä etsiä vuotoja entistäkin tarkemmalla silmällä?
Tervehdys

Otan osaa. Voi olla, että sinulla on käynyt säkä ja kone on vielä ehjä. Mene ja tiedä :?.

Monessa moottorissa on lohkossa sellaisia "tulppia", joiden tarkoitus on poksahtaa ulos jos vesi pääsee jäätymään ja päästää loput vesistä pois ennen kun tapahtuu mitään vakavampaa. En tiedä on Yanmarissa samanlainen järjestely.

Jos nyt sait ajettua terveet nesteet koneeseen eikä mistään tullut vuotoja norona pilssiin, niin eiköhän kone ole ehjä? Kannattaisi laittaa muuten lottokuponki vetämään. Sen verran onnekas taidat olla... :roll:
Ystävällisin veneily terveisin PR
Joakim
yliluti
Posts: 953
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Re: 1GM10 jäähilettä sisällä

Post by Joakim »

FE-Sillanpää wrote: Kysymys kuuluu, että millä todennäköisyydellä jotain masiinassa on jäätyessä hajonnut?? Miten lähden asiaa tutkimaan, kun keväällä kone pyörii taas pelkällä vedellä? Onko syytä etsiä vuotoja entistäkin tarkemmalla silmällä?
Laimeakin pakkasneste estää varsin tehokkaasti vauriot, sillä seos ei jäädy kunnolla vaan sellaiseksi hilemössöksi. Aika epätodennäköistä, että olisi jotain tapahtunut. Jäätymiskokemuksia mulla on autonmoottorista, joka pääsi pariinkin kertaan jäätymään, kun Etelä-Suomessa oli viimeksi kunnon pakkasia 90-luvun loppupuolella. Tuo jäätyi sen verran pahasti, että sisälle ei tullut lämmintä ilmaa ja kone keitti 5 km ajon jälkeen. Sitten pysähdyin odottelemaan koneen jäähtymistä pariksi minuutiksi ja sen jälkeen rohinan saattelemana vesi alkoi kiertää normaalisti. Ei tainut olla 50% seos. Auto toimi uusilla nesteillä moitteettomasti vielä useamman vuoden.
KaleviHarkonen
luti
Posts: 533
Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
Location: Espoo

Re: 1GM10 jäähilettä sisällä

Post by KaleviHarkonen »

FE-Sillanpää wrote:Kysymys kuuluu, että millä todennäköisyydellä jotain masiinassa on jäätyessä hajonnut?? Miten lähden asiaa tutkimaan, kun keväällä kone pyörii taas pelkällä vedellä? Onko syytä etsiä vuotoja entistäkin tarkemmalla silmällä?
Sillä ymmärryksellä mikä minulla dieselmoottoreista on, olisi ehkä viisainta jättää kommentoimatta, mutta kirjoitetaan nyt kuitenkin.

Olen nimittäin ymmärtänyt, että koneen jäätyessä nimenomaan kansi on kovimmilla. Vaurio johtaa ensivaiheessa kannentiivisteen vuotamiseen. Bensakoneessa tämä oireilee siten, että öljy alkaa vaahtoutumaan (jäähdytysvesi sekoittuu öljyyn). Onnekas saa jopa miinan myytyä jos ostaja ei huomaa vilkaista öljyjä (minäkin aikanaan tuollaisen auton ostin #-o).

Dieselin tapauksessa ongelma ilmenee selvemmin. Koska puristukset puuttuvat, kone ei käynnisty.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11338
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Ei tuossa mitään pahaa ole tapahtunut, olet toiminut juuri niin kuin pitää.

Pienikin määrä jäähdytinnestettä estää kovan (räjäyttävän) jään muodostumisen, ja jos vielä lämmittelit lohkoa hiukan niin on minun vaikea uskoa että tuossa mitään hälyttävää olisi.

edit: Jos et kuitenkaan käyttänyt konetta kunnolla lämpimäksi, niin tuolla pakkaskäynnistyksellä et kyllä saavuttanut mitään, päinvastoin. Termari ei nimittäin auennut. Jos on vähänkään pakkasnesteitä kanavissa jättäisin käynnistämättä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

Post by FE-Sillanpää »

Alkuperäinen jäätyminen 2 v sitten ei ollut haitallista, kaksi kautta mennyt ongelmitta. Lotossa en ole kuitenkaan voittanut.
harald wrote:edit: Jos et kuitenkaan käyttänyt konetta kunnolla lämpimäksi, niin tuolla pakkaskäynnistyksellä et kyllä saavuttanut mitään, päinvastoin. Termari ei nimittäin auennut. Jos on vähänkään pakkasnesteitä kanavissa jättäisin käynnistämättä.
Äsken avasin 1GM10:n etupäästä kaksi pulttia, ujutin pienen termostaatin kannen sivuun termarin tieltä, poistin termostaatin ja laitoin kannen takaisin. Oliko tämä nyt se oikea tapa saada litku kulkemaan varmasti kaikkialle ilman täyttä lämpöäkin?
Post Reply