Turkisregatta 2009

Moderators: Petri, harald

Post Reply
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Turkisregatta 2009

Post by harald »

Turkisregatassa oli tänä vuonna muutama FEne mukana, hienoa! Ja mikä hienompaa, niin Merelli kunnostautui olemalla toinen toisen Eivind Still veneen La Nonnan takana.

Code: Select all

Lys 1-2 Lys 1,13 tai alle												
												
Sijoitus	Vene nro	Veneen nimi	Kippari	Veneen tyyppi	Seura	LYS luku	Varustus	LYS korjattu	Lähtöaika	Maalissa	Purjehdusaika	Tasoitettuaika
1	3050	La Nonna	Veikko Mäkipää	Seawind 32	MP	1.12	SGV	1.12	12:00:00	15:31:38	3:31:38	3:57:02
2	2545	Merelli	Antti Salovuori	FE 83	MP	1.07	SGV	1.07	12:00:00	15:47:43	3:47:43	4:03:39
3	1736	Aniara	Jarkko Laukkanen	Finnflyer 31	SaVK	1.13	SGV	1.13	12:00:00	15:40:21	3:40:21	4:09:00
4	236	Bella Nova	Kaj Kulju	Albin Express	BSS	1.12	SG-	1.12	12:00:00	15:44:33	3:44:33	4:11:30
5	3210	Valaska	Ilkka Kaitila	H 323	MP	1.13	SGV	1.13	12:00:00	15:44:12	3:44:12	4:13:21
6	731	Ventus	Rasmus Bärlund	H	BSS	1.08	SG-	1.08	12:00:00	15:55:01	3:55:01	4:13:49
7	9020	Arianna	Antti Kokko	FE 831	HSS	1.13	SG-	1.13	12:00:00	15:46:53	3:46:53	4:16:23
8	10379	Senja	Jörgen Bärlund	Bavaria 33	BSS	1.13	SGV	1.13	12:00:00	15:50:27	3:50:27	4:20:25
9	4537	Vellamo	Kimmo Viljamaa	Scanmar 33	KeVe	1.13	SGV	1.13	12:00:00	15:51:43	3:51:43	4:21:50
10	373	Espri	Kamu Stråhlmann	Albin Express	BSS	1.12	SG-	1.12	12:00:00	15:56:48	3:56:48	4:25:13
11	8590	AcraCadapra	Jon Englund	Finnflyer 31R	BSS	1.13	SGV	1.13	12:00:00	16:03:02	4:03:02	4:34:38
12	2499	Palla	Teppo Koivula	H 323	SaVK	1.13	SGV	1.13	12:00:00	16:06:32	4:06:32	4:38:35
13	2825	Mariana	Lars Snellman	FE 83	BNK	1.07	SGV	1.07	12:00:00	16:21:12	4:21:12	4:39:29
14	2288	Lavian	Mauno Lepistö	Balans 88	VUK	1.09	SGV	1.09	12:00:00	16:19:08	4:19:08	4:42:27
-	101	Piio	Petri Rantanen	Avance 24	NVK	1.02	SG-	1.02	12:00:00	DNF	DNF	-
-	359	Dorothea	Mikko Viitanen	F	MVS	0.97	SG-	1	12:00:00	DNF	DNF	-
-	400	Whitelady	Henrik Holmendahl	LK 32	Simbad	1.12	--F	1.09	12:00:00	DNF	DNF	-
Aika selkeä 6 minuutin voitto La Nonnalle vain 3,5 tunnin kisan jälkeen, ajoiko Merelli Kalvön toista kautta vai miten tuollainen ero saatiin aikaiseksi?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 940
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

Tämän vuoden kilpailu purjehdittiin lauantaina 26. syyskuuta mukavassa 7-11m/s lounaistuulessa.
Saimme hyvän lähdön ylämerkiltä ja olimme linjalla jotakuinkin ajallaan. Näin ollen pääsimme ajelemaan mukavasti vapaissa tuulissa. Nousukulma ja vauhti tuntui hyvältä muihin nähden ja ensimmäiselle kääntömerkille saavuimme samaan aikaan FE831:sen kanssa. Tässä kohtaa he menivät meistä ohi tiukan merkinkiertotilanteen jälkeen (tein virhearvion nopeutemme suhteen paaralla ja olimme jäädä ko. veneen alle. Onneksi he ystävällisesti väistivät meitä hieman eikä jälki puintia tullut... :oops: ).
Kalvön saaren kiertosuunta piti tässä kohtaa päättää ja koska etukäteen ajateltuna Valaska(H323) ja LaNonna (Seawind32) olivat ehkä pahimmat kilpakumppanimme päätin, että ajamme LaNonnan perässä kiertäen saaren myötäpäivään. Suurin osa muista pienen luokan veneistä kiersivät sen toisinpäin. Ajoimme kolmantena veneenä Kalvön länsipuolelle, jossa aloitimme kryssimisen tuulen noustua jo tuohon 11m/s. Sinnittelimme Kalvön kaakkoispuolella olevalle kääntömerkille täysillä purjeilla. Tällä purjevarustuksella vene oli vaikea pitää käsissä koska puuskien suunnat vaihtelivat saarten lomassa todella paljon. Kääntömerkin jälkeen otimme normaalista poiketen reivin sisään ja meno helpottui hieman. G3 olisi ollut oikea purje tähän keliin mutta emme voineet alkaa vaihtamaan purjetta ennen spinnulegin alkamista. Kryssimme Kalvön eteläpuolitse seuraavalle merkille. LaNonna oli edelleen kohtuullisen lähellä ja tuntui, että olimme edelleen kisassa mukana.
Saimme spinnun ts. rintsikat ylös nopeasti merkin jälkeen. FE-foorumissa ollut ohje eli "fallia auki niin purje aukeaa..." toimi loistavasti ja saimme purjeen auki ja vetoon. Olimme sopineet, että vaihdamme keulapurjeen tässä kohtaa ja näin teimmekin eli seuraavalle kryssille lähdettäisiin G3:lla.
Vaihdon aikana paino oli hetken liian edessä ja takaa tuli aalto-puuska yhdistelmä jolloin keula lähti sukeltamaan aaltoon. Onneksi spinnun skuuttaajana toiminut Sampsa oli nopea ja päästi spinnusta vedon pois ja tilanne rauhottui normaaliksi.
Saarenkierron jälkeen kaikki veneet kiersivät 1. kiertomerkin uudestaan ja todellinen tilanne muihin nähden selvisi. Kiertosuunta, jonka olimme valinneet oli osunut oikeaan koska kiersimme tämän 4. kiertomerkin viidentenä luokassamme. LaNonna oli saanut spinnulegin aikana kerättyä lisää etumatkaa ja neljättä merkkiä seuranneella kryssillä emme voineet asialle mitään kun he pystyvät ajamaan lähes yhtä ylös kuin me. Muilla veneillä oli vaikeuksia päästä meistä ohi koska meidän tehdessä kolme vendaa muut tekivät niitä 4-6 eikä vauhdeissa ollut tarpeeksi eroa. Nousukulma auttoi myös siihen ettei ison luokan veneet päässeet sotkemaan meidän tuulia.
Maaliin tulimme FE831 ja Valaskan (H323) perässä kuudentena eli ainoastaan Bella Nova (Albin Express) meni meistä ohi kryssillä.

Tasoitetussa ajassa sijoitus siis 2/17 LYS1-2 luokassa ja kokonaiskilpailussa 4/40!

Kiitokset miehistölle (Thomas Skogström, Sampsa Söyrilä ja Olli Palmen)
loistavasta suorituksesta kohtuullisen haastavassa kelissä!

Tuloksia ja kuvia linkin takaa.
http://www.marjaniemen-purjehtijat.fi/0 ... minta.html (vasemmalla "tuloksia")
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 940
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Re: Turkisregatta 2009

Post by asalovuo »

harald wrote: Aika selkeä 6 minuutin voitto La Nonnalle vain 3,5 tunnin kisan jälkeen, ajoiko Merelli Kalvön toista kautta vai miten tuollainen ero saatiin aikaiseksi?
La Nonna ajoi koko matkan sitkeästi täysin purjein ja siitä oli varmasti hyötyä varsinkin 4. kääntömerkin jälkeen jolloin ajeltiin saarten suojissa...meillä oli tällöin jo G3 käytössä vaikka ykkönen olisi ollut se oikea purje. Toisaalta tuolla Charlotasta hankitulla G1:llä kryssikulmat eivät ole lähellekkään samaa luokkaa kuin tuolla uudelle kolmosella. Tiedä sitten onko kyse purjeesta, trimmaajasta vai kuskista...?
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Turkisregatta 2009

Post by harald »

asalovuo wrote: La Nonna ajoi koko matkan sitkeästi täysin purjein ja siitä oli varmasti hyötyä varsinkin 4. kääntömerkin jälkeen jolloin ajeltiin saarten suojissa...meillä oli tällöin jo G3 käytössä vaikka ykkönen olisi ollut se oikea purje. Toisaalta tuolla Charlotasta hankitulla G1:llä kryssikulmat eivät ole lähellekkään samaa luokkaa kuin tuolla uudelle kolmosella. Tiedä sitten onko kyse purjeesta, trimmaajasta vai kuskista...?
Purjehan on nimeomaan keveämpiin keleihin tehty, itse jouduimme ajamaan sillä etuliikki rullaten kuin spinnun etuliikki sen purjeen tuulialueen yläpäässä. Latteampi ykkönen veisi ehkä kauniimmin ylöspäin mutta kun rustit ovat noinkin leveällä ei ykkösellä kai koskaan pääse korkeammalle kuin kolmosella. Vauhdikaammin vene etenee kyllä ykkösellä kuin kolmosella, etenkin jos tuulen nopeus tippuu kuuden metrin alle.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply