Tunnistustehtävä

Moderators: Petri, harald

KaleviHarkonen
luti
Posts: 533
Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
Location: Espoo

Tunnistustehtävä

Post by KaleviHarkonen »

Pentalan sivu on usein mennyt purjevene jonka takila näyttää aika erikoiselta. Nyt sattui olemaan kamerakännykkä käsillä niin sain näpättyä kuvan. Mikähän takila mahtaa olla kyseessä ja mitä etua siitä pitäisi olla? Venettä en ole vielä kertaakaan bongannut purjehtien, voisiko siitä päätellä jotain?

Image

mode edit(hh): Isosta kuvasta tehty keskikoko-kuva linkkeineen
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Kyseinen vene on makoillut Sindbadin laiturissa. Luulin ensin että tuossa on mastokraana, ja onhan se tavallaan.

Mielenkiintoinen konsepti kyllä, kyseinen vene tuli vastaan Melkin aukossa eilen kun palattiin juhannusvietosta. Tuossa taitaa olla kaksi rulla-laitetta, josta taaimmainen on "isopurje" ja keulimmainen on sitten "keulapurje". Tarkoituksena on kai saada aikaiseksi helposti käsiteltävät purjeet, ja myös tavallaan saada purjeet toimimaan tehokkaammin kun isopurje ei ole maston häriintyneessä tuulessa. Arvaan vain että kahden maston pitäminen ylhäällä jarruttaa enemmän kuin se yksi masto häiritsisi isopurjetta.

Et nähnyt EPS:llä sitä uponnutta halpa-rassia?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote: Et nähnyt EPS:llä sitä uponnutta halpa-rassia?
Täh, voiko Halparassit upota?
Luulisi että niillä hinnoilla ne veneet kestävät ihan mitä tahansa.

Siinä Miessaaren eteläpuolella on kanssa ankkurissa joku ihmeellinen kaksimastoinen hirviö, näyttää sen verran karulta että voisi hyvin olla joku intin koulutuspursi, koska Miessaarihan on intin henkilökunnan saari.
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Jostain olen kuullut, että tuon veneen olisi rakentanut Eero Harilainen, sama heppu joka on keksinyt moottoriveneen Hariflow pohjan... Tiedä sitten huhun todenperäisyydestä.
Olli Niemi
Guest

Post by Guest »

Olen joskus lukenut tuosta rikityypistä jotain. Se on näitä pellepeloton systeemejä, jotka ovat aivan ylivoimaisia mihinkään aiemmin keksittyyn verrattuna :roll:

Muistaakseni tuon piti olla jotenkin turvallisempi ja helpompi kuin tavallinen takila. Esim. kun kaikki on keularullilla, purjealaa voi säätää kelissä kuin kelissä ja millä tahansa tuulensuunnalla. Ja semmosta kaikkee. Valitettavasti en muista mikä tuon systeemin nimi oli tai mistä siitä löytyi juttua, mutta _jossain_ netissä on ihan pitkät selostukset asiasta. Pankoon linkin ken löytää.

Ville
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tässä vähän kuvia tuosta em. EPS-tapauksesta. Kiitos Ponelle kuvista!

Image
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Jahas, haisee vähän että joku läpivienti on pettänyt katastrofaalisesti.
Hmm, pitääkin ehkä tsekata vielä kertaalleen Olgan läpivientien tilanne :)
Erkka
luti
Posts: 434
Joined: Tue Mar 11, 2003 13:43 pm
Location: Espoo

Post by Erkka »

Suosittelen, nimittäin vakuutus ei osallistu kustannuksiin jos läpivienti pettää.
-Erkka / Awasome
Guest

Post by Guest »

Ja **** liehuu näyttämässä esimerkkiä :oops:

mode-edit P, asiattomuuksia poistettu, tarkoituksena ei ole turhaan leimata ketään koska huhujen mukaan tapahtunut ei liittyne pursiseuran jäsenyyteen
Guest

Post by Guest »

Suosittelen, nimittäin vakuutus ei osallistu kustannuksiin jos läpivienti pettää.
Tämä on muuten paskamainen tosiasia. Jotenkin ei mene mun kaaliin, että ajamalla kiville tai esim. päin laituria (=täysin kipparin oma moka), vakuutus korvaa muitta mutkitta. Mutta sitten jos laiturissa ollessa esim. läpivienti pettää (=vahinko, joka voi sattua huolellisellekin kipparille ja vaikka läpiviennit säännöllisesti tarkastettaisiin), kukaan ei suostu myymään minkäänmoista vakuutusta joka tämän korvaisi.

Kyseisen tapahtuman todennäköisyys on toki äärimmäisen pieni, mutta meikäläisen taloustilanteessa purjehdusharrastus loppuisi siihen paikkaan. Ehkä viiden, kymmenen vuoden ankaralla säästämisellä saisi riittävät rahat uuden veneen hankintaan.

Eikö juuri tällaisten "pieni todennäköisyys - suuri vahinko" tilanteiden varalta vakuutukset ylipäätään ole olemassa. En voi ymmärtää, miksei kukaan myy tällaisia vakuutuksia, vaikka sitten lisäturvana lisähintaan.

T.

Ville
KaleviHarkonen
luti
Posts: 533
Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
Location: Espoo

Post by KaleviHarkonen »

Anonymous wrote:Kyseisen tapahtuman todennäköisyys on toki äärimmäisen pieni, mutta meikäläisen taloustilanteessa purjehdusharrastus loppuisi siihen paikkaan. Ehkä viiden, kymmenen vuoden ankaralla säästämisellä saisi riittävät rahat uuden veneen hankintaan.
Ei kai tuo uponnut vene lopullisesti pilalla ole? Vene ylös, tyhjennys, kuivatus, pesu, pilalle menneet sähkölaitteet vaihtoon, läpivienti kuntoon ja takaisin vesille?
Erkka
luti
Posts: 434
Joined: Tue Mar 11, 2003 13:43 pm
Location: Espoo

Post by Erkka »

Todennäköisesti sähkövuoto on lisäksi hapettanut kaiken mahdollisen. Onneksi HR:ssä lienee kaikki "kiiltävä" haponkestävää, kestää hetken sähköäkin. Mutta kaikki piuhat pitää vaihtaa, muuten kuten kuvasit. Lisäksi moottorille perusteellinen purku ja huolto. Ei vene siis pilalla ole tosiaan.

Vakuutuskysymykseen: usko pois, on tätä mietitty ja laskettu. Ruotsin maalta moisen vakuutuksen saa, eikös sieltä kaikki rantaudu Suomeen viiveellä :D
-Erkka / Awasome
Guest

Post by Guest »

Vakuutuskysymykseen: usko pois, on tätä mietitty ja laskettu. Ruotsin maalta moisen vakuutuksen saa, eikös sieltä kaikki rantaudu Suomeen viiveellä
Pah. Väärin olette laskeneet ja miettineet, kun kerran tarjolla on vain eioota.

Mutta vakavasti ottaen, jos kerran läsnä on asioista paremmin perillä olevia tahoja, niin oisko heittää jotain suuruusluokkaa, paljonko tommonen vakuutus naapurissa maksaa? Tyyliin prosentteina normaalin vakuutuksen hinnasta.

Ville
Erkka
luti
Posts: 434
Joined: Tue Mar 11, 2003 13:43 pm
Location: Espoo

Post by Erkka »

Nyrkkisääntönä 50 % till tommoseen normikansan veneeseen, lisäpaketilla oli kiinteä hintataulukko. Mitä suurempi vene, sitä kalliimmaksi käy. Mutta, Ruotsissa veneen vakuuttaminen on aikalailla kaksinkertaisella hinnalla Suomeen verrattuna.
-Erkka / Awasome
Guest

Post by Guest »

Ei kai tuo uponnut vene lopullisesti pilalla ole? Vene ylös, tyhjennys, kuivatus, pesu, pilalle menneet sähkölaitteet vaihtoon, läpivienti kuntoon ja takaisin vesille?
Ja tämän operaation hinta suhteessa veneen arvoon? Saahan siitä toki vielä kalun, mutta aika hurja vaiva ja kustannus tuosta syntyy.

Mites muuten tuollainen vene käytännössä nostetaan ylös (olettaen tietenkin ettei nosturi ylety)? Tungetaan pari pelastuslauttaa sisään ja laukaistaan? :shock: Joku iso ruoppauslautta nostureineen ajetaan viereen?

Ville
Post Reply