Oj oj oj du Urban, tack för det här. Man har gått och deppat för att det inte
är is på vattnet ens, och så kommer du och hojtar om att det kommer en
sommar detta år igen
Jag skulle säga att båten har ett klart mindre SA/DSPL förhållande än många
båtar du kommer att möta i din klass (h-båt, Albin Express). Detta gör att man
nog har problem när det blåser mindre än 5m/s. Vid 4-5m/s seglar man nog
upp till LYS-talet, men tyvärr är det ju så att särskilt kvällstävlingar på onsdagar
brukar seglas i avtagande vind. Jag vet inte hur det är i Gbrg, har inte suttit
vid vatten så sent på kvällen där. Men jag antar att ni inte har någon magisk
kvällsbris där heller.
Båten är en aning initialvek, när man stiger på däck märker man att den
kränger redan bra med 90kg på relingen. Detta är en fördel, för båten känns
känsligare än vikten skulle får en att tro. Sen kommer ett skede med 10-20°
lutning där inte känslan ändrar så mycket, men även där lönar det sig att
hänga.
Jag skulle inte påstå att båten är vek, tvärtom. Men båten tycker nog om
vikt på relingen, men å andra sidan så vilken kappseglare tycker inte om
det? En vek båt torde man reva storen på ofta, det har vi inte gjort under
tävling mera på många år. Kanske en indikation på slutstyvhet?
Bästa (och ända) kappseglinsseglet är nog en genua etta, denna kör man
med upp till 20-22kn (sann vind, 10-11m/s). Om man har platt vatten kan
man byta till en genua trea redan vid 6m/s, särskilt om det då är inom-
skärs och många båtar, för då kan man hålla höjden i förhållande till
fleeten. Med en etta får man mer gå på speed, vilket kan vara en taktisk
nackdel ibland.
Genua trean skall man inte skota på en skena på taket, vinkeln blir för
snäv och det är som att köra med handbromsen på. Korrekt vinkel då när
man har kommit upp till target boatspeed verkar vara skothornet överom
fönstrets inre kant, maxläge. Se bilder på våra inf*ckers:
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... 28_G_sized
Båten är ju designad som en familjeseglare (som den är bra på), som
ändå seglar såpass bra att man kan kappsegla den. På grund av
dessa designkriterier tycker jag att man får ha överseende med en aning
litet segelyta, med familjen kör man ju dieseln när det blekar ändå. Och
man skall klara av båten ensam i alla väder (såsom Petri som seglar nu
på stora haven, efter ett mindre skeppsbrott på spaniens kust).
Båten skall väga 2400kg, så säger LYS-tabellen. Så säger också våra
klassregler. Enligt IMS väger vår båt 2433kg, så en stekpanna kunde man
väl kanske lämna iland ännu. Av yttersta vikt i lätt väder är också att båten
har ett slätt botten, som är rent. Och att kölen samt roder är perfekta,
utan med fingret kännbara ojämnheter. Köl och roder skall kännas lika
släta som sidan eller akterspegeln. För att uppnå detta, samt rätt form
på kölen for en hel semestervecka för mig våren 2005 (eller 2006?).
Vi som klassförbund har fyra svenska medlemmar, du som torde vara
medlem kan ju ta en titt på vårt medlemsregister på sidan
http://www.fe83.org/intern/rekisteri/
Viktnackdelen man tar med ett S-drev tror jag man tar igen med ett
mindre motstånd. Axeln kommer ut ur skrovet i en ganska stor vinkel
(förhållande till bottnets vinkel åtminstone) så jag tror att ett s-drev inte
skulle vara så dumt sen heller.
Flytta batterierna under styrbords koj, detta förbättrar viktfördelningen
avsevärt:
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... 000613_001
Det lönar sig att kränga båten, och flytta vikten fram i lättvind, också för
segelformen skull. I lätt väder är det också av yttersta vikt att ha en
genua etta som håller formen och står av sig själv (läs triradialskuren av
lätt duk) samt har ett mjukt och följsamt förlik som bukar ut fast det inte
blåser.
Ta det med ro att båten är svår att segla i lätt väder, det är en utmaning
och man blir en bättre seglare om man klarar av detta moment av
seglingen. Tålamod, kämpevilja. Och glöm inte att om det blåser över 6m/s
men under 9m/s så räcker det ibland att man ställer upp
Hoppas vi skulle se åtminstone en svensk båt i Hangö??!
Ps. Snoka igenom vårt projekt-galleri, där finns vinkar till det mesta vi har
fixat på Charlotta:
http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... me=album50