finn express i olika vindar.....

Moderators: Petri, harald

Post Reply
fe125
alokas
Posts: 25
Joined: Tue Jan 22, 2008 22:44 pm

finn express i olika vindar.....

Post by fe125 »

Hej
Nybliven ägare till Finn Express nr S125 har lite frågor till er som har kappseglings erfarenhet av båten.
Hur seglar båten i lätt mellan resp hårdvind?
Båtens rätande moment är lågt (8,6kNm) vilket innebär att båten är ganska vek.Båten ser på pappret ut att vara underriggad är detta er uppfattning oxå?
Riggen känns lätt o trimbar,antar att ni använder plana segel?
Självslående fock känns fel på denna lilla förtriangel....110% fock med skotskenor på rufftaket borde vara bästa lösningen?
Hur långt upp i vindregistret kör ni med genuan?(med 3 pers på relingen)
Ser att ni har lite bilder på Albin Express på er hemsida,så ni kanske har seglat mot dem?Hänger Finn Expressen med i höjdtagningen?
2800kg skall båten väga.....låter lite mkt,har ngn vägt henne?
Har tyvärr ej seglat båten ännu utan håller på med omfattande renovering/modernisering och är tacksam över alla tips jag kan få.
Hälsn Urban i Göteborg
Matthe
alokas
Posts: 27
Joined: Wed Oct 13, 2004 23:26 pm
Location: Finspång, Sverige
Contact:

Post by Matthe »

Hej Urban,

Grattis till den nya båten! 8)
Du har kommit till rätt plats för att få åsikter om båten samt dess prestanda. Det skulle förvåna mig om detta inlägg förblir obesvarat map på dina frågor.
Det är Finnarna med Haralds team som lyckats bäst med kappseglingarna så långt. Men det finns även en liten skara i Sverige som också kappseglar med varierande ambitioner. Om du kontaktar mig så kan jag introducera dig till den lilla skaran på fyra personer som jag har kontakt med. (Om de inte gör sin röst hörd här)

Om jag som är ganska oerfaren ska våga mig på att kommentera lite så håller jag med om att båten är vek men underriggad? Nja...
Min åsikt är attt båten är svårast att få fart på i lättvind. Det finns en jämförelse som visar att båten seglar upp till sitt LYS först vid 6-7m/s om jag inte minns fel. Tyvärr har jag inte länken kvar till detta test.
110% fock verkar vara den bästa lösningen även om jag inte själv använder det.
Jag nöjer mig så och hoppas att du får kommentarer från övriga.
Följande tråd är på svenska och säger en hel del. http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=1239

Lycka till!
Mathias Andersson
Finspång
Guest

Re: finn express i olika vindar.....

Post by Guest »

fe125 wrote: Hur seglar båten i lätt mellan resp hårdvind?
Båtens rätande moment är lågt (8,6kNm) vilket innebär att båten är ganska vek.Båten ser på pappret ut att vara underriggad är detta er uppfattning oxå?
Varifrån kommer 8,6kNm?

FE83 är inte vek. Den har RM ~40 kgm/deg som är på samma nivå som till exempel NF, Inferno 29, Tempo 28 och Finngulf 28E och många av dom har avsevärt högre riggar.

Albin Express har bara 31 kgm/deg.

Underriggad är FE83 nog om man jämför till nyare båtar eller 80-tals båtar från Södergren.

FE83 är långsam i lätta vindar (under 5 m/s) och mycket snabbt i hårda vindar jämnfört med många andra båtar med ~lika LYS-tal (H, Express,...).
fe125 wrote: 2800kg skall båten väga.....låter lite mkt,har ngn vägt henne?
Borde väga ~2400 kg.

Joakim

http://www.fe83.org/docs/purjehtiminen/ims/
http://www.fe83.org/wiki/index.php/IMS_vertailu
http://www.avomeripurjehtijat.fi/index. ... &Itemid=82
fe125
alokas
Posts: 25
Joined: Tue Jan 22, 2008 22:44 pm

Post by fe125 »

Hej igen
Trodde knappt det fanns ngr båtar i Sverige.
8,6kNm får mast tillverkaren fram när de dim riggen.Fenix har t.ex 11,8kNm
Maxi Magic 10,8kNm.Därför liten o lätt rigg på FE83.
När jag pratar om underriggad så får jag detta styrkt av att båten har problem i lättvind.(har ej själv seglat den ännu)
Problem med lättvind beror på skrovets bredd i aktern samt totalvikten.
Bra exempel är Maxi 77 i lättvind som blir klart mkt vassare när den har lake rigg.(har sålts ngr sådana ex)
Håller på att renovera upp en båt som stått oanvänd 5 år på land.Priset var 65.000:- sek så det finns utrymme att kosta på den lite.Inredningen känns välbyggd o det verkar vara mkt plast i skrovet.Vikten på båten varierar i olika tester/tidningar från 2150 till 2800kg samt att den finns med olika motorer.Yanmar 1GM är ju rätt mkt lättare än VP MD5 med S drev.
I mitt fall så hade avgas ventilen rostat fast,men vi fräste ett nytt säte samt mont en ny ventil ,packnings sats o ny ventil gick på ca 1100:- varav ventilen stod för 230:-.
Blir lite oroad av att höra att båten har sådana problem i lättvind,troligen beroende på våtytan? Vad tror ni,kanske får båten "krängas som en jolle i lättvinden" ?
Hälsn
Urban
Guest

Post by Guest »

fe125 wrote:Hej igen
Trodde knappt det fanns ngr båtar i Sverige.
8,6kNm får mast tillverkaren fram när de dim riggen.Fenix har t.ex 11,8kNm
Maxi Magic 10,8kNm.Därför liten o lätt rigg på FE83.
Selden använder RM vid 30 deg vilket borde vara 10-11 kNm för FE83 enligt IMS mätningar.

Enligt dessa IMS mätningar FE83 väger mellan 2331 och 2656 kg (båtar som väger 2191 och 2666 är modifierad)
http://www.fe83.org/wiki/index.php/IMS_vertailu

Joakim
fe125
alokas
Posts: 25
Joined: Tue Jan 22, 2008 22:44 pm

Rigg

Post by fe125 »

Hej
Mina uppgifter kommer från en nära vän här på Selden mast i Gbg.
Uppgifterna är tagna från deras databas och borde stämma.Har en pdf fil på FE83 som går att skicka.
Har tänkt att modernisera båten så gott det går inom lys regelns ramar.
Där står att mantågshöjden skall vara 450mm vilket den inte är i verkligheten.(havskappseglingshöjd på mina vilket känns besvärande för geuan?)

MVH

Urban Leidegren
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11313
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Oj oj oj du Urban, tack för det här. Man har gått och deppat för att det inte
är is på vattnet ens, och så kommer du och hojtar om att det kommer en
sommar detta år igen :)

Jag skulle säga att båten har ett klart mindre SA/DSPL förhållande än många
båtar du kommer att möta i din klass (h-båt, Albin Express). Detta gör att man
nog har problem när det blåser mindre än 5m/s. Vid 4-5m/s seglar man nog
upp till LYS-talet, men tyvärr är det ju så att särskilt kvällstävlingar på onsdagar
brukar seglas i avtagande vind. Jag vet inte hur det är i Gbrg, har inte suttit
vid vatten så sent på kvällen där. Men jag antar att ni inte har någon magisk
kvällsbris där heller.

Båten är en aning initialvek, när man stiger på däck märker man att den
kränger redan bra med 90kg på relingen. Detta är en fördel, för båten känns
känsligare än vikten skulle får en att tro. Sen kommer ett skede med 10-20°
lutning där inte känslan ändrar så mycket, men även där lönar det sig att
hänga.

Jag skulle inte påstå att båten är vek, tvärtom. Men båten tycker nog om
vikt på relingen, men å andra sidan så vilken kappseglare tycker inte om
det? En vek båt torde man reva storen på ofta, det har vi inte gjort under
tävling mera på många år. Kanske en indikation på slutstyvhet?


Bästa (och ända) kappseglinsseglet är nog en genua etta, denna kör man
med upp till 20-22kn (sann vind, 10-11m/s). Om man har platt vatten kan
man byta till en genua trea redan vid 6m/s, särskilt om det då är inom-
skärs och många båtar, för då kan man hålla höjden i förhållande till
fleeten. Med en etta får man mer gå på speed, vilket kan vara en taktisk
nackdel ibland.

Genua trean skall man inte skota på en skena på taket, vinkeln blir för
snäv och det är som att köra med handbromsen på. Korrekt vinkel då när
man har kommit upp till target boatspeed verkar vara skothornet överom
fönstrets inre kant, maxläge. Se bilder på våra inf*ckers:

http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... 28_G_sized

Båten är ju designad som en familjeseglare (som den är bra på), som
ändå seglar såpass bra att man kan kappsegla den. På grund av
dessa designkriterier tycker jag att man får ha överseende med en aning
litet segelyta, med familjen kör man ju dieseln när det blekar ändå. Och
man skall klara av båten ensam i alla väder (såsom Petri som seglar nu
på stora haven, efter ett mindre skeppsbrott på spaniens kust).

Båten skall väga 2400kg, så säger LYS-tabellen. Så säger också våra
klassregler. Enligt IMS väger vår båt 2433kg, så en stekpanna kunde man
väl kanske lämna iland ännu. Av yttersta vikt i lätt väder är också att båten
har ett slätt botten, som är rent. Och att kölen samt roder är perfekta,
utan med fingret kännbara ojämnheter. Köl och roder skall kännas lika
släta som sidan eller akterspegeln. För att uppnå detta, samt rätt form
på kölen for en hel semestervecka för mig våren 2005 (eller 2006?).

Vi som klassförbund har fyra svenska medlemmar, du som torde vara
medlem kan ju ta en titt på vårt medlemsregister på sidan

http://www.fe83.org/intern/rekisteri/

Viktnackdelen man tar med ett S-drev tror jag man tar igen med ett
mindre motstånd. Axeln kommer ut ur skrovet i en ganska stor vinkel
(förhållande till bottnets vinkel åtminstone) så jag tror att ett s-drev inte
skulle vara så dumt sen heller.

Flytta batterierna under styrbords koj, detta förbättrar viktfördelningen
avsevärt:

http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... 000613_001

Det lönar sig att kränga båten, och flytta vikten fram i lättvind, också för
segelformen skull. I lätt väder är det också av yttersta vikt att ha en
genua etta som håller formen och står av sig själv (läs triradialskuren av
lätt duk) samt har ett mjukt och följsamt förlik som bukar ut fast det inte
blåser.

Ta det med ro att båten är svår att segla i lätt väder, det är en utmaning
och man blir en bättre seglare om man klarar av detta moment av
seglingen. Tålamod, kämpevilja. Och glöm inte att om det blåser över 6m/s
men under 9m/s så räcker det ibland att man ställer upp :)

Hoppas vi skulle se åtminstone en svensk båt i Hangö??!

Ps. Snoka igenom vårt projekt-galleri, där finns vinkar till det mesta vi har
fixat på Charlotta:

http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... me=album50
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11313
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Skicka gärna pdf-filen åt mig på harald@fe83.org, tack
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11313
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Länken som Joakim skickade:

http://www.avomeripurjehtijat.fi/index. ... &Itemid=82

är en presentation av entals-handikappregler jmfrt med IMS. På sidan åtta
hittar du en graf som Joakim har gjort. Den presenterar vilket LYS-tal en båt
skulle ha vid olika vindstyrkor. Jag tycker den är jättebelysande. Ur grafen
kan man t.ex. läsa ut att vid 18kn sann vind borde båten ha LYS på 1.14.
Båten har nog onekligen en av de brantaste kurvorna.

Gammal rullgenoa, ojämt botten och för spända skot så brukar man nog
ge upp om det blåser mindre än mellanvind.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Matthe
alokas
Posts: 27
Joined: Wed Oct 13, 2004 23:26 pm
Location: Finspång, Sverige
Contact:

Post by Matthe »

Du har kommit till rätt plats för att få åsikter om båten samt dess prestanda. Det skulle förvåna mig om detta inlägg förblir obesvarat map på dina frågor.
Vad var det jag sa... :wink:

Har två gamla test som är kul att läsa.
Test 1
Test 2
Gränsfall till olagligt men det är ju ganska gamla artiklar så jag tror att ingen misstycker.
fe125
alokas
Posts: 25
Joined: Tue Jan 22, 2008 22:44 pm

Båt nytt artiklar

Post by fe125 »

Tack Matthe för artiklarna i båt nytt.Där befanns båten gå hyfsat även i lättvind.Curt Gelin i Båt nytt har som många i branschen vet rätt dålig koll på det här med båtar.Alltid roligt med tester mellan olika båt typer ändå. Att göra en test rättvis är mkt svårt.
Nåväl båtmässan pågår här i Göteborg och snart är det vår rustningsdax.

Bästa seglarhälsningar

Urban L
FE125
Post Reply