WHC #12 16.9.2009

Moderators: Petri, harald

vvoltti
luti

Post by vvoltti »

Joakim wrote:
vvoltti wrote:
239 wrote:Esimerkiksi Harald on kyllä kiistatta todella nopea, mutta uskon että olisi vielä paljon nopeampi, mikäli olisi päässyt ajamaan vuosien ajan OD-kisaa vielä nopeampien FEneiden kanssa.
Fiksasin tota pikkasen.
Ei tuosta voi olla lainkaan varma! On esimerkkejä ihan Suomestakin, että ilman kotimaista kilpakumppania vene on saatu kovan kansainvälisen OD-luokan vauhtiin. Varmasti kovatasoinen OD-kisaaminen helpottaa oppimista, mutta tarvittava taito, aika ja into mahdollistaa kyllä yksinkin vauhdin löytämisen.

Todella vaikeita asioita! Voi olla, että vauhti paranisi vielä 2% tai sitten ei yhtään.
Äh. Ajattelin kyllä että varmasti joku tarttuu tähän, mutta että Sinä Joakim. Olen vähän pettynyt.

Siis ensimmäinen lause on väite, toinen on ehdollinen väite, joka toteutuu, jos ja vain jos kolmas lause, joka on tämä ehtolause, toteutuu. :mrgreen:
harald
Hallitus
Vene: Charlotta

Post by harald »

Petri wrote:
vvoltti wrote: Istu ja pala! Tuohon ongelmaan minulla ei ole esittää toimivaa ratkaisua. :D

Kaikenlaista on kokeiltu ja välillä toimii paremmin ja välillä huonommin.
Me ollaan suunniteltu intin nakkipipoja (http://www.pikkuinsinoori.fi/handsfree.jpg) ja kurkkumikrofoneja, jos ne toimivat taistelupanssarivaunuissa (ja kevyemmissäkin vekottimissa) ne toimivat varmaan myös veneessä.
Ja miettikää nyt miten katu-uskottavaa olisi kun kesähelteissä tiimi purjehtii nakkipipot päässä :)
Meillä pitäisi uuden tähystyluukun takia vasta olla ne nakkipipot!

Image
Tuo on juuri panssarivaunun ohjaajan luukun kokoinen! :)
Last edited by harald on Fri Sep 18, 2009 20:45 pm, edited 1 time in total.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
harald
Hallitus

Post by harald »

vvoltti wrote:Ongelma kyllä poistuu itsestään siinä vaiheessa kun keulagasti ymmärtää riittävästi purjehduksesta. Pitkän tähtäimen tavoite pitäisi olla, että keulagasti tekee duuninsa ilman eri käskyä ja kippari komentaa vain silloin, kun spinnu halutaan laskea poikkeuksellisen aikaisin tai muuten tehdä jotain epänormaalia. Ehkä voisit aloittaa koulutuksen kysymällä: Kuules Pertti, tämä spinnunlasku, kuinkahan kaukana poijusta se kannattaisi tehdä? Mitä mieltä SINÄ olet?
Tässä on se miehistönrakentamisen ydin. Miehistönjäsenten pitäisi olla niin motivoituneita voittamaan että ne tekevät oman asiansa pyytämättä. Ja kokenut keulagasti-pianisti-pari kyllä tietää ihan itse sanomattakin koska on aika laskea spinnu. Tämän olen kokenut monta kertaa näitten "mitalistien" kanssa että kun sanon että "spinnun voisi laskea" niin hyvä jos tulee "ei ihan vielä". Yleensä ei tule mitään sellaistakaan vastausta, sillä nämä "osaavat" ovat niin keskittyneitä maksimoimaan kulkemista että he eivät siinä moodissa enää edes kuuntele minua, vaan he seuraavat veneemme kulkemista, ja vastustajien liikkeitä ja laskevat vasta sitten kun uskaltavat. Hyvä näin. Saatiin ulkoistettua yksi ajoitus-ongelma kipparilta.

Tuo on mielestäni se toimintamoodi missä pitäisi mennä, mutta se vaatii yhteistä kokemusta. Kansimiehistöltä sitä, että esim. pianisti tietää kauanko on jätettävä aikaa keulagastille, ja että keulagasti tietää kauanko hänellä menee ennen kuin se helma on nostettava alamerkillä sisään. Karkeimmillaan niin, että vendassa pinnamies tietää kuinka kauan skuutin vetäminen kestää.

Vaikeinta on saada sellainen miehistö jossa jokaisella on palava liekki retinassa voittamiseen puhaltamaan siihen samaan liekkiin ja sopimaan asiat, tai ainakin tekemään yhdessä ne asiat jotta se vene saadaan ekana maaliin.
harald
Hallitus

Post by harald »

vvoltti wrote:
Joakim wrote:
vvoltti wrote: Fiksasin tota pikkasen.
Ei tuosta voi olla lainkaan varma! On esimerkkejä ihan Suomestakin, että ilman kotimaista kilpakumppania vene on saatu kovan kansainvälisen OD-luokan vauhtiin. Varmasti kovatasoinen OD-kisaaminen helpottaa oppimista, mutta tarvittava taito, aika ja into mahdollistaa kyllä yksinkin vauhdin löytämisen.

Todella vaikeita asioita! Voi olla, että vauhti paranisi vielä 2% tai sitten ei yhtään.
Äh. Ajattelin kyllä että varmasti joku tarttuu tähän, mutta että Sinä Joakim. Olen vähän pettynyt.

Siis ensimmäinen lause on väite, toinen on ehdollinen väite, joka toteutuu, jos ja vain jos kolmas lause, joka on tämä ehtolause, toteutuu. :mrgreen:
No, tämä ehkä kohta toteutuu, olemme vasta nyt siinä tilanteessa että ensimmäisen generaation oikeasti nopean purjekaluston markkinat ovat olemassa. Mielestäni hyvän OD-luokan merkki on vähän kuten jokkis-ralli-luokissakin että voittajan pitäisi myydä purje-settinsä kauden jälkeen johonkin kiinteään hintaan. Eikö tämä olisi hyvä juttu? Luokkasääntöön sellainen :)

Tämä on vähän puffi :)
Olli
hyperaktiivi

Post by Olli »

harald wrote:Mielestäni hyvän OD-luokan merkki on vähän kuten jokkis-ralli-luokissakin että voittajan pitäisi myydä purje-settinsä kauden jälkeen johonkin kiinteään hintaan. Eikö tämä olisi hyvä juttu? Luokkasääntöön sellainen :)
Muutama viikko sitten WHC:stä palatessa ideoitiin veneessä, että kaikki kiulut pitäisi olla kaupan kiinteään hintaan joka kisan jälkeen... Itse kyllä hivenen vastustin ajatusta, kun veneeseen on tullut investoitua kivitalon hinta.

Toistaiseksi tuo voittajan purjesetin myynti ei meitä kosketa. Ainoa voitto meille on tullut teidän purjeella 8)
Olli Niemi
harald
Hallitus

Post by harald »

Nyt olemme jossain juonessa kiinni, sellaisessa jossa on järkeä. Eikös sellainen sääntö, jossa vaaditaan FE-rankingin voittajan purjeitten myymistä johonkin kiinteään hintaan edistäsi ainakin seuraavan kauden kisojen tasaisuutta? Jokkis-idea jakoon?

Eikös tämä voisi olla osa meidän luokan henkeä? Autetaan muita FEneilijöitä. Vielä niin, että ensi tilassa ostajana olisi rankingin pökä? Jos se ei osta niin seuraava jne?

Ongelmia tietenkin tulisi siitä että A) ei voida lain voimalla tai millään muualla myymään niitä oikeasti siihen hintaan ja B) varoisiko rankingin johtaja takkiin ottamista voiton pelossa?

Toisaalta, tämä olisi mielestäni toimivampi luokkasääntö kuin mikään purjemateriaalirajoitus ikinä!
vvoltti
luti

Post by vvoltti »

Haloo. Harald ei nyt vaan saa niitä vanhoja purjeitaan kaupaksi ja vetää tämmösiä epätoivoisia vetoja :twisted:
harald
Hallitus

Post by harald »

Ei, en elä epätoivossa ollenkaan. Olen oikeasti sitä mieltä että tämä voisi olla hyvä lisäke luokkasääntöihin tai johonkin, en tiedä. Yleensä ne voittavat venekunnat ovat sponsoroituja jotenkin, tämä olisi mielestäni hyvä tapa jakaa sitä gutaa muillekin. Sen takia että luokasta saisi tasaisemman.

Ai niin, ostakee!
harald
Hallitus

Post by harald »

Olli wrote:
harald wrote:Voit tänne kirjoitella niitä salaisia käsimerkkejä, emme kerro kellekkään :)
Mä sulle käsimerkit näytän... :samatsulle:
Takaata? :D
KaleviHarkonen
luti

Post by KaleviHarkonen »

harald wrote:Miehistönjäsenten pitäisi olla niin motivoituneita voittamaan että ne tekevät oman asiansa pyytämättä. Ja kokenut keulagasti-pianisti-pari kyllä tietää ihan itse sanomattakin koska on aika laskea spinnu.
Noh tässä ilmeisesti taas yksi puhuu äidistä, toinen tyttärestä :?

Jos joka kisassa on sama tiimi, voi toki manöövereitä alkaa hieromaan taiteeksi asti. Me muut liikumme sillä jengillä mikä milloinkin on saatu haalittua mukaan ja silloin kommunikointia tarvitaan. Sinne keulaan ei sitäpaitsi kuule sitloorassa käytävää juttelua, ainakaan kovemmalla tuulella. Ainakaan minä en kuule, terveisiä vaan Annelin keulasta.

Saaristokisassa sekään ei ole keulaukolle aina itsestään selvää, milloin se spinnu päätetään laskea. Tai siitähän sen voi arvata kun genoa nousee...
harald
Hallitus

Post by harald »

Ei ei, genoan nouseminen on vain valmistelua, ehkä vasta vain varmistelua tuulen vastaankääntymistä vastaan. Kyllä se ääni pitää korottaa "ALAS"-huudon muodossa silloin kun se halutaan alas, ehkä katsekontaktin kera, tai sitten jossain muussa muodossa jotta se keulagasti olisi tietoinen taktisesta tilanteesta ja manööverin ajoituksesta.

Kirjoituksellani tarkoitin sitä, että kun keulagasti (ehkä vaativin paikka juuri kommunikaatiokatkosten takia) itse itsenäisesti tiedostaa taktisen tilanteen niin kaikki on hyvin. Jos se vain odottaa huutoa niin silloin perii hukka. Itse haluan keulille kokenutta kaveria, siellä tarvitaan sitä sitä ennakointikykyä ja kokemusta.

Ei ole meilläkään tavatonta että keulagasti vetäisi omia johtopäätöksiään, Sampsa on ollut hereillä ja hyvä, mutta muutama muu on ollut enemmän käskytettävän roolissa.
Post Reply