WHC 4/2010

Moderators: Petri, harald

Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

VVille wrote: Lyhyt rata tyynille päiville olisi kyllä kova sana, voisikohan vitosradasta olla yhden kierroksen versio?
Luetaan niitä ordereita :)

Eli on.

Tuohon spinnun käyttöön kylläkin sellainen nuanssi, että me ajoimme tänään kaikki spinnustrekit puomi aika ylhäällä. Tuntuu että tämä Weban Fe-spinnu on leikattu siten ettei sen etuliikkiä tarvitse latistaa puomilla vaan puomin voi pitää ylhäällä, jopa spinnun hivenen vinossa ja silti homma toimii.
KaleviHarkonen
luti
Posts: 533
Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
Location: Espoo

Post by KaleviHarkonen »

Petri wrote:Tuohon spinnun käyttöön kylläkin sellainen nuanssi, että me ajoimme tänään kaikki spinnustrekit puomi aika ylhäällä. Tuntuu että tämä Weban Fe-spinnu on leikattu siten ettei sen etuliikkiä tarvitse latistaa puomilla vaan puomin voi pitää ylhäällä, jopa spinnun hivenen vinossa ja silti homma toimii.
On teillä sittenkin tuulta piisannut, jos tuolla tavalla säätöjen kanssa pääsee 'herkuttelemaan'. Meillä on usein ollut pakko laskea puomia alas jotta saa spinnuun pysymään edes jonkinlaisessa muodossa.
Joakim
yliluti
Posts: 953
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Petri wrote:
Tokitoki, mutta mistä sen target-vauhdin repii, Charlottan polarit ovat meille lähes yhtä hyödyllisiä kuin Lexuksen. Ja pelkillä tellarien ajamisella olen jo todistetusti ajanut 10 astetta liian alhaisia kursseja, eli ainakin mä kyllä tarvitsen winkkarin siihen tueksi ettei homma lähde ihan käsistä.
Mikä vika Charlotan polaareissa on? Trackeja katsellen ajat usein selvästi kovempaa tai hiljempaa kuin Charlotta. Jos ajaisitte samaa vauhtia, menisi varmasti paljon paremmin. Vaikka sitten purjeiden, trimmien, kölin jne. takia et ehkä pääsisikään aivan samaan VMG:hen, pitäisi kuitenkin helposti päästä 5% päähän.

Oikean kulman ja vauhdin löytämistä helpottaa paljon se, että etualhaalla on toinen vene, jonka näet ajaessasi. Tällöin näet heti nousukulmaerot ja myös vauhtierot. Kokeileppa ajaa 2-3 veneenmittaa ylemmäs kuin lähellä edessä oleva vene (mieluiten Charlotta) ja sitten yrität pitää kurssin ja vauhdin samana. Eli et tipu toisen perään, eikä myöskään toinen karkaa horisonttiin.

Windexistä on iloa kryssillä vain silloin kun on "aivan pihalla". Tuuli kääntyy voimakkaasti tai on niin olematon, ettei ole mitään varmuutta tuulen suunnasta.

Erityisesti kevyessä tuulessa on todella tärkeää tietää polaarit. Pinnassa ei ole tuntumaa, langatkaan eivät välttämättä toimi tai kerro totuutta jne. Tällöin pitää tietää miten kovaa veneellä tulisi ajaa kryssit ja pienin ohjaisliikkein tehdä "töitä" vauhdin eteen. Avuksi tarvitaan tarkka loki ja/tai verrokkivene. Kääntämällä keulaa asteen pari alemmas vauhti alkaa kiihtyä. Jos ollaan selvästi alle targetin, pitää ajaa juuri sen verran alemmaksi, että vauhti kiihtyy. Kun aletaan olla lähellä polaareja, voi usein nostaa sen asteen pari takaisin. Sitten kokoajan haetaan sitä kohtaa, jossa vauhti on lähellä oikeaa ja/tai kiihtyvyys oikeaan suuntaan.

Tuon prosessi jälkeen päädytään helposti tilaan, jossa vauhti on solmun enemmän, mutta kurssi oikeastaan aivan sama.

Liikaa kääntämällä purjeet sakkaavat ja/tai ajosta tulee kiemurtelevaa. Kevyessä kelissä kiihdytys on väistämättä hidas, erityisesti FE:llä.

Meillä oli keskiviikkokisassa toinen äärimmäisyys: Pikkuluokan kärki purjehti alle puolen tunnin ja iso luokka pidemmällä radalla alle 40 minuuttia. Kun radalla oli vain varsin vino saarten rajoittama kryssi ja takaisin sama slöörinä, oli kisa todella tylsä.

Kun piti yrittää pitää 41 jalkaista X:ää nousemasta päälle kryssillä 1/4 kryssistä tilanteessa, jossa kumpikaan ei voinut tehdä vendaa saarten takia, ei vauhti ole hyvä. Joutui pinaamaan ~3 kn, kun olisi pitänyt ajaa ~4 kn. Mutta eipä noussut X yli vaan pysähtyi takakulmaan.
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Joakim wrote: Mikä vika Charlotan polaareissa on? Trackeja katsellen ajat usein selvästi kovempaa tai hiljempaa kuin Charlotta. Jos ajaisitte samaa vauhtia, menisi varmasti paljon paremmin. Vaikka sitten purjeiden, trimmien, kölin jne. takia et ehkä pääsisikään aivan samaan VMG:hen, pitäisi kuitenkin helposti päästä 5% päähän.
No Charlottan venevauhti on tyypillisesti joka suuntaan parempi, joten ei niitä polareita ole mahdollista saavuttaa.
Tottakai niitä voi käyttää jonkinlaisena arvauksena, mutta tällöin joutuu todnäk ajamaan useita asteita liian alas että pääsee samoihin vauhteihin.
Oikean kulman ja vauhdin löytämistä helpottaa paljon se, että etualhaalla on toinen vene, jonka näet ajaessasi. Tällöin näet heti nousukulmaerot ja myös vauhtierot. Kokeileppa ajaa 2-3 veneenmittaa ylemmäs kuin lähellä edessä oleva vene (mieluiten Charlotta) ja sitten yrität pitää kurssin ja vauhdin samana. Eli et tipu toisen perään, eikä myöskään toinen karkaa horisonttiin.
Niin, kun toisaalta on kutakuinkin fleetin hitain vene niin yksikään vene ei pysy etualhaalla kovinkaan kauaa, vaan kaikki kiintopisteet noin saaristokisassa ovat kadonneet aika nopeasti.
Windexistä on iloa kryssillä vain silloin kun on "aivan pihalla". Tuuli kääntyy voimakkaasti tai on niin olematon, ettei ole mitään varmuutta tuulen suunnasta.
Tämähän tässä on ollut ongelmina aiemmissa kisoissa, kuten trackeista on näkynytkin, siksi en vähättele winkkarin roolia kun ilman windeksin satunnaista tarkkailua tunnun jotenkin automaationa valumaan liian alas kurssissa jos ajanvain tellarien avulla.
Liikaa kääntämällä purjeet sakkaavat ja/tai ajosta tulee kiemurtelevaa. Kevyessä kelissä kiihdytys on väistämättä hidas, erityisesti FE:llä.
Epäilen että eilen kävi juuri noin, sitä ajoi liian ylös ja joka kerta kun purjeet sakkasivat niin vauhti katosi ja sitä ei tajunnut ajaa tarpeeksi alaspäin kiihdyttääkseen vaan laski kurssia vain siihen rajalle että purje ei sakkaisi.
Pitää vain toivoa että ennen luokkamestaruuksia oppii ajamaan purjetta, valitettavasti ratakisassa ei ole samanlaisia lenssiosuuksia joilla voi kuitata isojakin etumatkoja.
Kun piti yrittää pitää 41 jalkaista X:ää nousemasta päälle kryssillä 1/4 kryssistä tilanteessa, jossa kumpikaan ei voinut tehdä vendaa saarten takia, ei vauhti ole hyvä. Joutui pinaamaan ~3 kn, kun olisi pitänyt ajaa ~4 kn. Mutta eipä noussut X yli vaan pysähtyi takakulmaan.
Heh, meillä taas oli lenssillä ongelmia Elan40:n kanssa joka ei millään päässyt meidän edestämme pois. Olisin voinut ohittaa sen alakautta, mutta se olisi ollut kuolema ja yläkautta taas ei aivan vauhti enää riittänyt, joten piti sitten ajaa pari veneenmittaa perässä ja täysin kyvyttömänä tehdä minkäänlaisia reitinvalintavaihtoehtoja koska yläkautta ohittaessa olisi vielä ajanut Käärmesaarten suojiin.
VVille
kokelas
Posts: 136
Joined: Mon Oct 26, 2009 12:11 pm

Post by VVille »

Kyl noista Charlottan polareista on iloa hitaammallekin FE:lle. Me on käytetty niitä silleen et jos mennään 0,1kn niitten alle niin asiat ei ole pahasti pielessä. Ja lenssille saa leikkauskulmat tontille, tai ainakin hyvän alkuarvauksen tarkemman pohdinnan pohjalle.

Espoo GP:ssä näki viime vuonna et viimesen päälle hiotun FE:n (Charlotta) ja ei niin hiotun FE:n (Tease) välinen ero on kryssillä siinä 5 astetta jos vauhti on sama. Samaa kulmaa ei päässy nätisti millään, oikein mikään osa veneestä ei ollut tyytyväinen siihen. Tietty sillon ajettiin 4 kautta (Tripin kausia, vastanneen maileina noin 14 kautta tavan veneilijälle) vanhalla genoalla.
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

VVille wrote:Kyl noista Charlottan polareista on iloa hitaammallekin FE:lle. Me on käytetty niitä silleen et jos mennään 0,1kn niitten alle niin asiat ei ole pahasti pielessä. Ja lenssille saa leikkauskulmat tontille, tai ainakin hyvän alkuarvauksen tarkemman pohdinnan pohjalle.

Espoo GP:ssä näki viime vuonna et viimesen päälle hiotun FE:n (Charlotta) ja ei niin hiotun FE:n (Tease) välinen ero on kryssillä siinä 5 astetta jos vauhti on sama. Samaa kulmaa ei päässy nätisti millään, oikein mikään osa veneestä ei ollut tyytyväinen siihen. Tietty sillon ajettiin 4 kautta (Tripin kausia, vastanneen maileina noin 14 kautta tavan veneilijälle) vanhalla genoalla.
Jos te ajaisitte vain 0,1 knotsia alle Charlottan targettien teidän pitäisi pystyä haastamaan koko fleetti aika helposti :)
Mutta kun ainakin meillä ongelmana on nyt joko 0,5 knotsin ero tai 5-10 asteen kulmaero niin nopeamman veneen targetteja tuijottamalla helposti vain huijaisi itseään.

Lenssitargetit toki olisivat toki hyvät itse kullekin, toimiiko teillä siis nyt se Lessistä kannibalisoitu tuulimittari siten että saatte TWS-tietoa ulos?
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Kaikkea ei voi saada heti, eikä elefanttia voi nielaista kokonaisena vaan se on pilkottava palasiin. Ensimmäinen palanen on kyllä aina vauhti, ja ensikädessä tavoitevauhdin saavuttaminen. Toinen osamaali on vauhdin pitäminen. Tätä pitää sitten harjoitella niin että se menee automagian puolelle. Tässä mittarit auttoivat minua paljon, mutta nyt kun meitä on suht tasanopeuksisia veneitä aika monta ja vielä usein voisi varmaan pärjätä ilmankin.

Sitten vasta ajan päästä, kun vauhti on automaatio tulee höjdi. Tämä kulkee käsi kädessä vauhdin kanssa niin että ensin pitää olla vauhtia, ja jos sitä on tarpeeksi tulee höjdi pikkuhiljaa itsekseen. Meni meilläkin mittareineen ja työn kanssa viisi vuotta vähintään sen keksimiseen. Höjdiä ei pidä ajatellakaan ennen kuin on päässyt tontille vauhdin suhteen. Jos tutkii normaaleja polaari-käppyröitä suorakulma apunaan tajuaa nopeasti miksi.

Sekä kiihdytys vauhtiin, vauhdin pitäminen että höjdin ajaminen vaatii hyvää tellareiden lukua. Windex ei riitä tarkkuudeltaan ollenkaan tuohon, se näyttää enimmäkseen tuuleeko edestä vai takaa. Windex on kryssillä aivan turha laite. Jos osaa lukea genoan etuliikkiä ja tellareita ja vielä saa työrauhaa sen verran että saa keskittyä siihen ajajana ollaan jo pitkällä. Ero lienee viimeinen kolmannes tulosluettelossa vs. ensimmäinen kolmannes. Keskittymistä, ja tellareiden kuuntelemista.

Itse keskityn yleensä kryssillä ohjaamiseen (etenkin tuuli-rekisterin alapäässä) niin paljon että en osaa puhua kokonaisia lauseita suorituksen aikana. Jos muodostan kokonaisen lauseen teen yleensä pienen virheen ohjaamisessa. Jos veneessä jutellaan jotain hauskoja muita juttuja ajamisestani ei myöskään tule mitään. Ajan myötä ne pienet virheet tulevat tietenkin harvemmin ja ovat pienempiä koska käsi ja perse on jo tottunut FEneeen vähäiseen tuntumaan mutta samalla itsestä on tullut kriittisempi omaa suoritusta kohtaan.

Tuo tellarieden lukeminen on taide sinänsä, tiedän että minä ja Pone voimme puhua niistä esim. strekki-osuuksilla samalla tavalla ja ymmärrämme toisiamme mutta me olemmekin purjehtineet samassa veneessä yhdessä jo yli 12 vuotta.

Olen veneetön pe 18. päivä lähtien, joten voisimme mennä parikin kertaa harjoittelemaan Olgalla jos Petelle siltä tuntuu ja apu otetaan vastaan. Toimisin tulkkina.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Petri wrote:Tuossa pinnahommassa yhä rajoituksena on tietyt vastuukysymykset, joitten takia ainakaan näin kevätkauden osalta vaihtoehtoja ei oikein ole.
Ja yhä mua häiritsee se miksi taso on romahtanut viime vuodesta, yleensähän kehityksen pitäisi mennä ylöspäin mutta ei näemmä mun kohdallani ;)
Itsensä raippaaminen on ihan OK, mutta siihen pitää olla syynsä. Minä en näe syitä:

Code: Select all

2009: 7, 7, 4, 10, 10, 10, 8 ...
2010: 4, 6, 7, 8
Olgan sijoitukset siis. Kyllähän se tuo tuosta, pala kerrallaan.

Ja kyllä ne targetit pätevät jokaiselle. Erot tulevat kryssillä sitten vain siitä että kuinka korkealle pääsee target-nopeudella. Nämä erot ovat sitten hienoisia, paljon suurempi ero tulee siitä että ajaa väärää nopeutta. Katos polaari-diagrammaa suorakulman kanssa niin tajuat miksi.
Last edited by harald on Fri Jun 11, 2010 00:03 am, edited 2 times in total.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote: Olen veneetön pe 18. päivä lähtien, joten voisimme mennä parikin kertaa harjoittelemaan Olgalla jos Petelle siltä tuntuu ja apu otetaan vastaan. Toimisin tulkkina.
Kyllähän sitä aina oppi kelpaa, olisi vain hyvä jos saisi myös gasteja mukaan (lue sotaharjoitus-gineksiä ilmassa tuolloin) niin oppia tulisi samalla leveämmällekin rintamalle, mulle paljon tärkeämpää on se että gastit oppisivat myös ajamisesta kun väistämättä jossain vaiheessa pinnamies tulee vaihtumaan.

Käytännössä tosin itse lähden reissuun 23. päivä ja palaan sieltä aikalailla ennen Hankoon lähtöä, mutta ehkä jostain välistä löytyy aikaa. Sitten myös taitaa veneettömyys iskeä vasten naamaa elokuun alkuun saakka.

Itse kisasta tosin, Annelin raportti olisi hyvä kuulla, koska se nopeusero mikä meillä oli lenssillä oli aika älytön, tosin olen miltei varma että jos Anneli ei olisi lähtenyt nostattelemaan meitä maalisuoralla, emme olisi päässeet siitä ohi. Mutta kun lähtee nostattamaan nopeampaa venettä ajaa poispäin maalista ja nopeampi vene pääsee ensin peittämään ja sitten ohittamaan ja peli on siinä vaiheessa menetetty. Sinänsä toki masentavaa, että nopeusero on paljolti varustekysymys, eli välineurheiluahan tämä.

Tosin kait me myös ylipäätänsä tehtiin jotain muutakin oikein kun Firstitkään eivät päässeet lenssillä ohi. Paha tosin sanoa että onko First 317 sitten kuitenkin sen verran raskaampi vene, mutta kuitenkin liian maltillisella rikillä varustettuna ettei tuollaisessa kevyessä kelistä veneestä löydy tarpeeksi potkua Fenettä vastaan. Kryssillä toki First kulkee paremmin, mutta lenssillä mentiin vähintään samaa vauhtia.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Luethan vielä kerran viestini http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?p=17093#17093 ajatuksella. Panostin aika paljon aikaa siihen. Soitellaan menemisistä sitten.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Ja lue vielä nuo;

http://www.fe83.org/files/steering-0001.pdf

http://www.fe83.org/files/steering-0003.pdf

Noin 1 MB kpl. Kudos North Fast Course jostain -80 luvulta johon vaimon jo edesmennyt setä osallistui.

"3rd gear" feneessä ei kyllä ole tellari 45° koholla, ennemmin luokkaa 10-20°. Vielä ainakaan, tuo paranee koko ajan kun harjoittelee ajamista.

"4th gear" on todella harvinainen. Esiintyy FEneellä käytännössä vain n 9-10 m/s puuskissa ykkösellä ja sileällä vedellä. Muuten tuo on hyvä tapa pysäyttää vene.

Huomaa että teksissä ei puhuta vaihteiden vaihtamisen yhteydessä skuuteista mitään, jos vaihtaa ykköseltä kakkoselle voi tosiaan vetää hekkiä hiukan mutta skuutteihin ei välttämättä kosketa.

Toisella sivulla teksti "wider groove" note: disadvantage...won't point as high as possible. Tässä on se syötävä elefantti. Toinen pointti kappaleessa on todella hyvä,
"the windward telltale will seem insensitive to steering changes". Eli falli liian kireällä = tellarit näyttää OK:lta aina vaikkeivat ole.

Saat lainata tuon North Fast Course kompendin jos lupaat palauttaa ja unohdat suurimman osan siitä vanhana tietona.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote: [/code]Olgan sijoitukset siis. Kyllähän se tuo tuosta, pala kerrallaan.
Unohdat kyllä että kilpailu on heikentynyt keskifleetissä tai toisaalta, Olgaa selvästi parempien veneitten määrät ovat tippuneet (Helmi, Fuuga, Blanco kaikki poissa listoilta). Eli tulokset eivät siltä osin ole mitenkään kummoiset, tosin toki on myönnettävä että tuloksellisesti sitä häviää yhä samoille veneille kuin ennenkin, mutta ero on ehkä hieman kasvanut.

Kaitpa tuo on jonkinlaista aaltoliikettä luokkakokojen kanssa, koska iso luokka on taas nyt valtaisa ja jatkuvasti tulee lisää uusia veneitä radoille (mikä on siis hieno juttu, etenkin kun aika moni veneistä on selvästi aloittelemassa kilpauraa).
Ja kyllä ne targetit pätevät jokaiselle. Erot tulevat kryssillä sitten vain siitä että kuinka korkealle pääsee target-nopeudella.
No siis tuo nyt on hieman tautologia, ilmaisin kyllä itseäni vähän turhan radikaalisti, enemmänkin pointti oli lähinnä se että juuri Charlottan polareitten tuijottaminen ei kauheasti auta kun jos yrittää ajaa yhtä ylös niin purjeet sakkaavat ja jos taas yrittää ajaa samaa vauhtia niin ajaa sen 5 astetta alemmas ja lopulta ylämerkillä eroa on sitten 500m. Eli ihan sama miten tekee, turpiin tulee jokatapauksessa. Enemmänkin kiintoisaa olisi tietää muitten häntäpään Feneitten target-vauhteja.

Fallin kireys on kyllä ollut etenkin tuon uuden purjeen kanssa suuri ongelma, keskiviikkonakin löysäsimme purjetta varmaan 30 cm alkuarvosta (se ison löysääminen startin jälkeen ei kylläkään sitten ollut mikään trimmikikka :D). Mutta otan tuosta kyllä syyt täysin omille niskoilleni, koska itse en oikein osaa sanoa mitään fallin kireydestä kun en ole keksinyt siihen mitään kvantitettavaa mittatekijää. Mitä nyt se etureunan vekki on selvä indikaatio tuollaisella tosikevyellä kelillä, mutta keskikelissä oikeastaan fallin vetää siten että etuliikki on suora, se pitäisikö sen olla sentin tiukempi vai löysempi on ihan arpapeliä. Onneksi tosin gasteilla on enemmän muotonäkemystä kuin mulla.
KaleviHarkonen
luti
Posts: 533
Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
Location: Espoo

Post by KaleviHarkonen »

Petri wrote:Enemmänkin kiintoisaa olisi tietää muitten häntäpään Feneitten target-vauhteja.
Hangossahan tuo sitten selviää kun me päästään tällä kertaa mukaan :)
Joakim
yliluti
Posts: 953
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Petri wrote:
harald wrote: No siis tuo nyt on hieman tautologia, ilmaisin kyllä itseäni vähän turhan radikaalisti, enemmänkin pointti oli lähinnä se että juuri Charlottan polareitten tuijottaminen ei kauheasti auta kun jos yrittää ajaa yhtä ylös niin purjeet sakkaavat ja jos taas yrittää ajaa samaa vauhtia niin ajaa sen 5 astetta alemmas ja lopulta ylämerkillä eroa on sitten 500m. Eli ihan sama miten tekee, turpiin tulee jokatapauksessa. Enemmänkin kiintoisaa olisi tietää muitten häntäpään Feneitten target-vauhteja.
Miten identtisen veneen purjeet voivat sakata samalla kulmalla? Miksi identtisen veneen targetit tuntuvat niin mahdottomilta?

Jos ajat samaa vauhtia 5 astetta alemmas, VMG on "vain" 8% huonompi. 500 m syntyisi siis vasta 6 km kryssin jälkeen. Eikö tuo olisi jo selkeä parannus?

Miksi haluat "matkia" häntäpään veneitä, jotka myös jäävät "ikuisuuden" Charlotalle?

Opettele nyt vaan ajamaan sitä Charlotan targetvauhtia ja yritä samalla ajaa niin ylös kuin mahdollista ilman, että vauhti alkaa tippua.
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Joakim wrote:Miten identtisen veneen purjeet voivat sakata samalla kulmalla? Miksi identtisen veneen targetit tuntuvat niin mahdottomilta?
Kyllä näistä kryssillä tulevista eroista suurin osa johtuu varmasti kipparin keskittymisestä. Jos me vaihdettaisiin veneitä ja miehistöjä, niin luultavasti erot seuraisivat kipparin mukana. Toki miehistö vaikuttaa paljon siihen miten reitinvalinnat ja vendojen onnistuminen ja niistä toipuminen menevät, mutta jos katsotaan puhtaasti kryssivauhtia ja kulmia, niin olennaista olisi pinnamiehen saada nopeuden ja kulman hajonta pieneksi. Jos keula vatkaa jatkuvasti välillä liian ylös-liian alas, vauhti ja kulma kärsivät verrattuna veneeseen, joka ajaa mahdollisimman suoraan sinne minne pitää.

Tietysti tämän viikon kisa oli vielä astetta haastavampi, kun tuulikaan ei tiennyt minne puhaltaa ja kuinka lujaa. Mulle ainakin on todella vaikeaa arvioida tuollaisessa kevyessä ja pyörteisessä tuulessa miten kannattaa suhtautua tuulen muutoksiin, etenkin kun ilman mittaria ei aina hahmota onko kyse shiftistä vai hetkellisestä rei'ästä.
Olli Niemi
Post Reply