Tiukkaa J24 kisaamista

Moderators: Petri, harald

Post Reply
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11314
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Tiukkaa J24 kisaamista

Post by harald »

Melkein yhtä hauskan näköistä kuin meidän skabat:

http://www.youtube.com/watch?v=gNJQMwW7iUY

:)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2300
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Re: Tiukkaa J24 kisaamista

Post by Panu »

harald wrote:Melkein yhtä hauskan näköistä kuin meidän skabat:

http://www.youtube.com/watch?v=gNJQMwW7iUY

:)
Tervehdys

Onneksi totesit, että melkein yhtä hauskan näköistä, kuin meidän skabat. Sen verran oli homman lähdössä lapasesta ja "huolimattoman" oloista, että välillä hirvitti :roll:.

Merkin kierrot, spinnun nostaminen ja ajaminen tuntuivat olevan hieman hakusessa. Hauskaa varmasti oli, varsinkin sillä venekunnalla, joka parkkeerasi ylämerkkiin pidemmäksikin aikaa... :oops:
Ystävällisin veneily terveisin PR
sari

Post by sari »

ja näin kommentoi kaveri joka ajaa viiden veneen startteja
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2300
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

sari wrote:ja näin kommentoi kaveri joka ajaa viiden veneen startteja
Tervehdys

Juuri näin. Mielellään ajaisin isommassa luokassa, mutta kun en realiteeteille voi mitään. Tervetuloa kuudenneksi radalle. Toisaalta harvoin olemme olleet ainoa luokka radalla...:roll: Eli kyllä radalla on toisia saanut väistellä ja varsinkien merkkien kierroissa on tungostakin havaittu.

Mitä nyt noihin kommentteihini tulee, niin edelleenkin ihmettelen sitä miten ylämerkin kierron jälkeen kestää niin kauan saada spinnun puomin paikoilleen ja spinnun vetämään. Tähän ei kait startanneiden veneiden määrä vaikuta... :roll:.

Meillä homma näytti vielä pari kesää sitten melko lailla samalta, mutta onneksi olemme edenneet oppimiskäyrällä... :?
Ystävällisin veneily terveisin PR
ville
alokas
Posts: 8
Joined: Tue May 29, 2007 14:36 pm
Location: Helsinki

Post by ville »

Panu wrote:
Mitä nyt noihin kommentteihini tulee, niin edelleenkin ihmettelen sitä miten ylämerkin kierron jälkeen kestää niin kauan saada spinnun puomin paikoilleen ja spinnun vetämään. Tähän ei kait startanneiden veneiden määrä vaikuta... :roll:.

Meillä homma näytti vielä pari kesää sitten melko lailla samalta, mutta onneksi olemme edenneet oppimiskäyrällä... :?
Kommenteissa kannattanee huomioida myös videon vallitsevat olosuhteet, tuuli näytti olevan samaa luokkaa kun tämän vuoden Espoo GP:ssä kovempituulisena päivänä. :wink:
Ville,

s/y piiska | platu 25 | FIN-133
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2300
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

ville wrote: Kommenteissa kannattanee huomioida myös videon vallitsevat olosuhteet, tuuli näytti olevan samaa luokkaa kun tämän vuoden Espoo GP:ssä kovempituulisena päivänä. :wink:
Tervehdys

Kyllä tuuli on navakka, mutta merenkäynti ei. Toisaalta jotkin veneistä oli liikkeellä isolla genoalla, mikä hieman alentaa arviota tuulesta. Rata taisi olla varsin suojaisessa paikassa, kun aallokko ei päässyt muodostumaan merkittäväksi (videolta on vaikea pienellä ruudulla arvioida).

Espoon GP:ssä juuri suuri aallokko teki lenssistä haasteellisen (ainakin meille). Välillä vene tuntui jäävän aaltojen väliin.
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... 5_14_50_07

Todettakoon nyt kerralla, että kyseisillä purjehtijoilla oli varmasti hauskaa, mikä onkin tärkeintä. Muuten hommassa ei juuri mieltä olisikaan.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Guest

Post by Guest »

Panu wrote: Mitä nyt noihin kommentteihini tulee, niin edelleenkin ihmettelen sitä miten ylämerkin kierron jälkeen kestää niin kauan saada spinnun puomin paikoilleen ja spinnun vetämään. Tähän ei kait startanneiden veneiden määrä vaikuta... :roll:.

Meillä homma näytti vielä pari kesää sitten melko lailla samalta, mutta onneksi olemme edenneet oppimiskäyrällä... :?
Näyttihän tuolla tuulta olevan varsin reilusti. Aika harva vene ei broachannut ja kunnon kiinalaisiakin näytti olevan.

Lisäksi pitää muistaa se, että FE83 on jäykkä vene ja sen spinnu on hyvin pieni. J/24 on tonnin kevyempi, oikaiseva momentti ~70% FE:stä, mutta spinnu selkeästi isompi. Huomasitko kuinka veneet broachailivat plattiksella. Tuollaista ei FE:llä saa aikaan alle 15 m/s tuulissa.

Ainoa tilanne, jossa huomasin kovin hidasta spinnunnostoa oli se, jossa muut veneet juuttuivat poijulle, kun yksi ei päässytkään piinaamalla yli. Mikäs kiire sillä ylivoimaisesti johtavalla veneellä oli spinnua nostamaan? Muut eivät olisi saaneet kiinni, vaikka spinnua ei oltaisi nostettu lainkaan. Toisaalta kunnon broachilla, muut olisivat ehkä saaneetkin kiinni.

Näitkö mitä tapahtui veneille, jotka nostivat spinnun ennen kuin pystyvät kääntämään plattikselle?

Mulle tuosta videosta jäi mieleen lähinnä se, miten säännöistä piittaamatta porukka änki ylämerkille paaralla.

Joakim
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2300
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Anonymous wrote: Näyttihän tuolla tuulta olevan varsin reilusti. Aika harva vene ei broachannut ja kunnon kiinalaisiakin näytti olevan.

Lisäksi pitää muistaa se, että FE83 on jäykkä vene ja sen spinnu on hyvin pieni. J/24 on tonnin kevyempi, oikaiseva momentti ~70% FE:stä, mutta spinnu selkeästi isompi.
Tervehdys

Tuossa on jo paljon perää. J/24:sen jäykkyydestä en tiedä, mutta veneet olivat järjestään viiden hengen miehistöllä liikkeellä. Läskiä piti saada laidalle... vai sanooko luokkasääntö jotain miehistön painosta???
Anonymous wrote: Huomasitko kuinka veneet broachailivat plattiksella. Tuollaista ei FE:llä saa aikaan alle 15 m/s tuulissa.
Ei voinut jäädä huomaamatta. En tosin itse plattiksella yliskuuttaisi spinnua (vaan pikimmiten päinvastoin), jos olisi pieninkin epäilys että vene lähtee lapasesta.
Anonymous wrote: Ainoa tilanne, jossa huomasin kovin hidasta spinnunnostoa oli se, jossa muut veneet juuttuivat poijulle, kun yksi ei päässytkään piinaamalla yli. Mikäs kiire sillä ylivoimaisesti johtavalla veneellä oli spinnua nostamaan? Muut eivät olisi saaneet kiinni, vaikka spinnua ei oltaisi nostettu lainkaan. Toisaalta kunnon broachilla, muut olisivat ehkä saaneetkin kiinni.
Better be safe than sorry...? Toisaalta miksei laittaisi viimeiselle halssilla ennen ylämerkkiä puomia valmiiksi. Eihä sitä tarvitse nostaa ennen kuin on haluaa. Tuossa merkin kierron aikana on paljon muuta sählättävää, että itse laittaisin puomin jo valmiiksi ennen kiertoa.
Anonymous wrote: Mulle tuosta videosta jäi mieleen lähinnä se, miten säännöistä piittaamatta porukka änki ylämerkille paaralla.

Joakim
Joo, noita yrittelijöitä tuntuu oleva myös toisella puolen palloa. Näytti siltä, että ihan kuin styyran vene olisi joutunut hieman nostanaan välttääkseen kilkkauksen? Toisaalta videolta ei ole helppoa arvioida veneiden välisiä etäisyyksiä.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Guest

Post by Guest »

Kaikella kunnioituksella huomauttaisin, että J/24 on yksi kovatasoisimmista OD-fleeteistä jenkkilässä.

Terveisin,

Anssi
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11314
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Kyllä tuossa videossa Panu tuulee aivan pirusti.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11314
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Panu wrote:
Anonymous wrote: Huomasitko kuinka veneet broachailivat plattiksella. Tuollaista ei FE:llä saa aikaan alle 15 m/s tuulissa.
Ei voinut jäädä huomaamatta. En tosin itse plattiksella yliskuuttaisi spinnua (vaan pikimmiten päinvastoin), jos olisi pieninkin epäilys että vene lähtee lapasesta.
Kyllä se spinnun skuuttaaminen kireämmälle kuin uloimmassa asennossa
on ihan hyvä homma silloin kun tuulee paljon. Skuutti niin kireälle vaan
että spinnu pysyy veneen edessä eikä vedä mastoa luuvartiin niin voi
pysyä jalkeillakin.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Jester
alokas
Posts: 28
Joined: Tue Jun 01, 2004 08:58 am
Location: Helsinki

Post by Jester »

harald wrote:
Panu wrote:
Anonymous wrote: Huomasitko kuinka veneet broachailivat plattiksella. Tuollaista ei FE:llä saa aikaan alle 15 m/s tuulissa.
Ei voinut jäädä huomaamatta. En tosin itse plattiksella yliskuuttaisi spinnua (vaan pikimmiten päinvastoin), jos olisi pieninkin epäilys että vene lähtee lapasesta.
Kyllä se spinnun skuuttaaminen kireämmälle kuin uloimmassa asennossa
on ihan hyvä homma silloin kun tuulee paljon. Skuutti niin kireälle vaan
että spinnu pysyy veneen edessä eikä vedä mastoa luuvartiin niin voi
pysyä jalkeillakin.
Nyt pätkii luetun ymmärtäminen. Mitä tarkoittaa "kireämmälle kuin uloimmassa asennosaa"?

Aihe sinänsä, spinnun ajo kovassa kelissä on mielenkiintoinen. Kovin ihmeellisiä kokeiluja ei useinkaan viitsi tehdä kun tuntuu siltä, että pieninkin liike ja vene lähtee lapasesta.

Puomi taaempana vai enemmän edessä kuin normaalisti?
Jester
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11314
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Meillä pidetään kovassa kelissä (+10-12m/s) puomi hiukan edempänä
kuin keski- tai kovemmassa keskikelissä, mutta hiukan alaviistoon. Ideana
on pitää spinnu kireänä, ja puomia laskemalla ehkä noin 5-10° alaspäin
saadaan vähän vähemmän liikkumavaraan spinnulle. Tässä kelissä on
yleensä alagaija hyvä myös, se rauhoittaa ja lukitsee puomia paikalleen.

Ja +9m/s kelissä ei tarvitse/saa enää päästää spinnun skuuttia niin, että
etuliikki "rullaa", vaan pidetään skuutti vain niin kireänä että sen keski-
sauma on enemmän tai vähemmän kölilinjan suuntainen. edit: tämä siis
lenssillä.

Mikäli spinnun skuuttia päästetään niin paljon että etuliikki "rullaa"
kovemassa kelissä sen voimavektori osoittaa liikaa luuvartin etuviistoon,
ja peräsimellä joutuu pitämään vastaan (jos pystyy enää). Kovemmassa
kelissähän spinnun voi vaikka lennättää veneenmitan verran luuvartin
puolella.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Guest

Post by Guest »

Tuossa kelissä tuollaisella veneellä ongelmana on spinnun heijaaminen eikä se, että skuutti olisi liian kireällä, mikä ei aiheuta plattiksella ongelmia.

Lääkkeenä on vetää molemmat barberit kiinni ja skuutata spinnu tiukemmalle kuin kevyemmässä kelissä. Tällöin spinnu pysyy veneen "edessä". Muuten spinnu siirtyy pari kertaa puolelta toiselle ja sitten mennään vauhdilla yleensä kiinalaiseen. Nopealla ja oikea-aikaisella ohjaamisella voi päästä aika pitkälle samoin miehistön aktiivisella liikkumisella laidalta toiselle. Sitten tulee yllättävä aalto, keskittyminen herpaantuu sekunnin osaksi tms. ja taas mennään.

Tämä ongelma esiintyy vain veneissä, joissa on "suuri" spinnu tai sitten todella kovalla tuulella. Aikanaan paljonkin FE:llä purjehtineena en koskaan siihen törmännyt läheskään samassa mittakaavassa kuin nykyisellä ja edelliselläkin veneellä, joilla 10 m/s plattis on jo todellista nuoralla tanssimista.

Vähänkin leikatessa homma muuttuu täysin. Silloin ei ole heijaamisongelmaa ja pienikin yliskuuttaus aiheuttaa broachin. Tuulirajalla spinnu pitää kokoajan olla lähes romahtamassa ja kun se alkaa romahtaa skuutti vedetään sisään ja päästetään samantien takaisin.

Joakim
Post Reply