http://www.youtube.com/watch?v=gNJQMwW7iUY

Tervehdysharald wrote:Melkein yhtä hauskan näköistä kuin meidän skabat:
http://www.youtube.com/watch?v=gNJQMwW7iUY
Tervehdyssari wrote:ja näin kommentoi kaveri joka ajaa viiden veneen startteja
Kommenteissa kannattanee huomioida myös videon vallitsevat olosuhteet, tuuli näytti olevan samaa luokkaa kun tämän vuoden Espoo GP:ssä kovempituulisena päivänä.Panu wrote:
Mitä nyt noihin kommentteihini tulee, niin edelleenkin ihmettelen sitä miten ylämerkin kierron jälkeen kestää niin kauan saada spinnun puomin paikoilleen ja spinnun vetämään. Tähän ei kait startanneiden veneiden määrä vaikuta....
Meillä homma näytti vielä pari kesää sitten melko lailla samalta, mutta onneksi olemme edenneet oppimiskäyrällä...
Tervehdysville wrote: Kommenteissa kannattanee huomioida myös videon vallitsevat olosuhteet, tuuli näytti olevan samaa luokkaa kun tämän vuoden Espoo GP:ssä kovempituulisena päivänä.
Näyttihän tuolla tuulta olevan varsin reilusti. Aika harva vene ei broachannut ja kunnon kiinalaisiakin näytti olevan.Panu wrote: Mitä nyt noihin kommentteihini tulee, niin edelleenkin ihmettelen sitä miten ylämerkin kierron jälkeen kestää niin kauan saada spinnun puomin paikoilleen ja spinnun vetämään. Tähän ei kait startanneiden veneiden määrä vaikuta....
Meillä homma näytti vielä pari kesää sitten melko lailla samalta, mutta onneksi olemme edenneet oppimiskäyrällä...
TervehdysAnonymous wrote: Näyttihän tuolla tuulta olevan varsin reilusti. Aika harva vene ei broachannut ja kunnon kiinalaisiakin näytti olevan.
Lisäksi pitää muistaa se, että FE83 on jäykkä vene ja sen spinnu on hyvin pieni. J/24 on tonnin kevyempi, oikaiseva momentti ~70% FE:stä, mutta spinnu selkeästi isompi.
Ei voinut jäädä huomaamatta. En tosin itse plattiksella yliskuuttaisi spinnua (vaan pikimmiten päinvastoin), jos olisi pieninkin epäilys että vene lähtee lapasesta.Anonymous wrote: Huomasitko kuinka veneet broachailivat plattiksella. Tuollaista ei FE:llä saa aikaan alle 15 m/s tuulissa.
Better be safe than sorry...? Toisaalta miksei laittaisi viimeiselle halssilla ennen ylämerkkiä puomia valmiiksi. Eihä sitä tarvitse nostaa ennen kuin on haluaa. Tuossa merkin kierron aikana on paljon muuta sählättävää, että itse laittaisin puomin jo valmiiksi ennen kiertoa.Anonymous wrote: Ainoa tilanne, jossa huomasin kovin hidasta spinnunnostoa oli se, jossa muut veneet juuttuivat poijulle, kun yksi ei päässytkään piinaamalla yli. Mikäs kiire sillä ylivoimaisesti johtavalla veneellä oli spinnua nostamaan? Muut eivät olisi saaneet kiinni, vaikka spinnua ei oltaisi nostettu lainkaan. Toisaalta kunnon broachilla, muut olisivat ehkä saaneetkin kiinni.
Joo, noita yrittelijöitä tuntuu oleva myös toisella puolen palloa. Näytti siltä, että ihan kuin styyran vene olisi joutunut hieman nostanaan välttääkseen kilkkauksen? Toisaalta videolta ei ole helppoa arvioida veneiden välisiä etäisyyksiä.Anonymous wrote: Mulle tuosta videosta jäi mieleen lähinnä se, miten säännöistä piittaamatta porukka änki ylämerkille paaralla.
Joakim
Kyllä se spinnun skuuttaaminen kireämmälle kuin uloimmassa asennossaPanu wrote:Ei voinut jäädä huomaamatta. En tosin itse plattiksella yliskuuttaisi spinnua (vaan pikimmiten päinvastoin), jos olisi pieninkin epäilys että vene lähtee lapasesta.Anonymous wrote: Huomasitko kuinka veneet broachailivat plattiksella. Tuollaista ei FE:llä saa aikaan alle 15 m/s tuulissa.
Nyt pätkii luetun ymmärtäminen. Mitä tarkoittaa "kireämmälle kuin uloimmassa asennosaa"?harald wrote:Kyllä se spinnun skuuttaaminen kireämmälle kuin uloimmassa asennossaPanu wrote:Ei voinut jäädä huomaamatta. En tosin itse plattiksella yliskuuttaisi spinnua (vaan pikimmiten päinvastoin), jos olisi pieninkin epäilys että vene lähtee lapasesta.Anonymous wrote: Huomasitko kuinka veneet broachailivat plattiksella. Tuollaista ei FE:llä saa aikaan alle 15 m/s tuulissa.
on ihan hyvä homma silloin kun tuulee paljon. Skuutti niin kireälle vaan
että spinnu pysyy veneen edessä eikä vedä mastoa luuvartiin niin voi
pysyä jalkeillakin.