EMK:n Syysseilaus 15.9
Eihän tämä nyt olosuhteisiin nähden huonosti mennyt... Meiltä putosi windex mereen heti Hoskilta lähdettäessä, ja kun sade liimasi tellaritkin kiinni, niin ainoiksi tuuli-instrumenteiksi jäivät purjeet, joista keulimmainen oli mulle ihan vieras. Aramidi-ykkönen on varmasti osaavissa käsissä tehokas, mutta on se vaan pirun vaikea ajaa. Luultavasti silti mentiin tänään sillä kovempaa kuin mitä oltaisiin menty mun dacron-ykkösellä, vaikka kuvittelen jotenkin hallitsevani sen paremmin.
Pläkä ja sade söivät kyllä miestä tänään, mutta toisaalta siinä oli hyvä sauma nauttia eväitä, ja sitten taas tuulikin.
Kiitokset miehistölle, hommat sujuivat hienosti, vaikka tällä kokoonpanolla ei ole ennen seilattu. On se muuten kätevää, kun on veneessä yksi pro, joka kuiskuttelee owner/skipperille mitä pitää tehdä, ihan kuin jossain Farr40-luokassa. Toivottavasti Haraldilla käämit kestävät, kun mulla ottaa aikansa ennen kuin jotkut asiat valkenevat...
Kalevi ajoi muuten tosi hienosti, varmaan olisi järjestys ollut toinen ilman Haraldin opastusta...
Pläkä ja sade söivät kyllä miestä tänään, mutta toisaalta siinä oli hyvä sauma nauttia eväitä, ja sitten taas tuulikin.
Kiitokset miehistölle, hommat sujuivat hienosti, vaikka tällä kokoonpanolla ei ole ennen seilattu. On se muuten kätevää, kun on veneessä yksi pro, joka kuiskuttelee owner/skipperille mitä pitää tehdä, ihan kuin jossain Farr40-luokassa. Toivottavasti Haraldilla käämit kestävät, kun mulla ottaa aikansa ennen kuin jotkut asiat valkenevat...
Kalevi ajoi muuten tosi hienosti, varmaan olisi järjestys ollut toinen ilman Haraldin opastusta...
Olli Niemi
- harald
- Hallitus
- Posts: 11313
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Ei se Helmi (fe83 siis) tainnut olla ilman vahvistusta sekään 
Kyllä oli orpo olo kun ei ollut tellareita, windexiä, tuulimittaria ja
kun lokikin oli asetettu niin ettei miehistö sitä nähnyt, eikä
kompassia, niin aika pimeänä piti purjehtia.
Mutta kiitos Olli kyydistä. Askeleet sopivat tuohonkin veneen
kannelle ja kivaa oli, eikä vaimo ollut sittenkään niin vihainen.

Kyllä oli orpo olo kun ei ollut tellareita, windexiä, tuulimittaria ja
kun lokikin oli asetettu niin ettei miehistö sitä nähnyt, eikä
kompassia, niin aika pimeänä piti purjehtia.
Mutta kiitos Olli kyydistä. Askeleet sopivat tuohonkin veneen
kannelle ja kivaa oli, eikä vaimo ollut sittenkään niin vihainen.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Voisihan ne mittarit mastollekin siirtää, mutta sitten pitäisi kyllä laittaa koko setti uusiksi, ja hankkia se tuulimittarikin... Eipä vain taida olla vielä seuraavassa viisivuotissuunnitelmassa, kun ensin pitäisi laittaa mm. köli, sitloodan tiikkilistat, sisäverhoilut, Webasto, lämminvesivaraaja ja karttaplotteri... Ja uusi Windexharald wrote:Kyllä oli orpo olo kun ei ollut tellareita, windexiä, tuulimittaria ja
kun lokikin oli asetettu niin ettei miehistö sitä nähnyt, eikä
kompassia, niin aika pimeänä piti purjehtia.

Olli Niemi
Oli kyllä todella masentava kisa! Vielä pari minuuttia ennen meidän starttia kuvittelin, että tänä vuonna pienetkin veneet pääsee lähtemään kohtuulliseen tuuleen. Sitten reilu minuutti ennen starttia tuuli häipyi täysin ja emme aivan ehtineet edes linjalle. Pahimmat kilpakumppanit (siis Espoo Rankingissa) lähtivät käytännössä samaan aikaan, joten tasoitus oli jo menetetty. Pääsimme kuitenkin jonosta mukavasti irti ja johdimme länsiviitalle saakka (joo tuli yksi broachi 9 m/s puuskan yllättäessä, mutta muuten meni aika täydellisesti ja Solveigkin jäi mukavasti "lenssimerkin" kierrossa).Petri wrote: Ensin kauheat pari tuntia, sitten lopulta kiva syyspurjehdus. Aikaa-matkalle-tasoitus potki täsmälleen juuri FE:itä takapuoleen, kun Rysäkarin selän pläkä jumitti meidät about puoleksi tunniksi parkkiin ja muut veneet ehtivät jo ottaa kiinni ja toisaalta Lill-Freya taas ehti yli selän kovassa kelissä.
Onni loppui hiukan ennen länsiviittaa alkaneeseen vasta-aallokkoon ja samalla tyyntyneeseen ja sivulle kääntyneeseen tuuleen. Infernot (myös fokalla) ja Fortina Fun "lensivät" ylä- ja alapuolelta ohi aivan eri vauhtia kuin me. Aallokko tuntui sopivan todella hyvin veneellemme!
Tuolloin vielä kuvittelimme iskevämme takaisin kryssillä, mutta pian huomasimme tuulen loppuvan lähes kokonaan. Fortina Funin ehdimme saada kiinni, mutta Donna oli tuolloin kaukana edellä. Vasta-aallokkoon ajaminen oli aivan toivotonta, joten lähdimme pohjoiseen luvatun länsituulen toivossa. Kaikki aiemmin varsin kaukana olleet veneet (mm. Marietta ja Valpuri) saavat kiinni.
Matkasta taitettu 1/4, kun IMX-38 ja X-99 menee ohi n. kaksinkertaista vauhtia (varsinkin IMX-38 näytti puskevan aaltoja juuri havaitsematta). Hei mutta noihan on helppo ohittaa tulevan 15 mailin aikana!
Lopulta taistelemme viimeisestä sijasta Marietan (voittanut kaikki Espoo Ranking kisansa 2007) ja Kaptahin kanssa ennen Rysäkarin eteläviittaa. Lenssille pääsemme juuri ennen Mariettaa, mutta muu fleetti on jo varsin kaukana. Ennen Rönnkobbenia pääsemme spinnuttoman Tai-Tain ohi ja myöskin ensimmäisen FE:n (Olga). Toinen FE (Anneli) ohitettiin juuri ennen vihreää, jossa Marietta saa hyvin niukasti sisäpaikan ja pääsee ohi.
Vieläkin elimme toivossa ohittaa pari Infernoa, mutta kryssiä ei toiselle kierrokselle juuri tule, joten tehtävä on toivoton. Kun vielä Marietta karkaa paremman laidanvalinnan takia alkaa huumori hävitä. Kryssin lopussa ohitamme Helmen, joka ajoi Rönnköbbenin aika paljon pitkäksi. Viimeinen FE ohitetaan lenssillä Melkillle.
Lopussa vielä ilman spinnua ajanut (mutta spinnulla ilmoittautunut) Tai Tai menee ohi, joten olemme toiseksi viimeinen ison luokan maaliin tullut. Tempojen menestyksen kruunaa viimeisenä maaliintullut Kaptah. 2 venettä keskeytti jäätyään pahasti jälkeen.
No tällä kertaa tulokset ovat lähes samat kuin LYS-luvut eli isoilla oli selvä etu, joten FE-ohitteluista ei juuri voi ylpeillä. Isossa luokassa pärjätäkseen olisi pitänyt ohittaa kaikki FE:t jo ennen Rysäkaria ensimmäisellä kierroksella.
Joakim
Oli muuten hyvä joakim että näytitte edessämme että nyt tulee puuska brouchillanne, oltaisi varmasti muuten jouduttu ihan samaan tilanteeseen. Muuten ihan kiva kisa, hyvä rata ja paljon manöövereitä mutta ois saanut olla enemmän kryssiä kun sitä olisin enemmän halunnut kokeilla fokalla ja olisi myös antanut enemmän taktisia vaihtoehtoja. Tuntui toimivan ihan ok kuitenkin, höjdiä ok ja vauhtiakin riittävästi, nyt vaan infuckersit niin saadaan vähän lisää säädettävyyttä kolmosella. Enemmän hävittiin varmasti strekeillä jolloin genua olisi auttanut aika paljon.
Kiitos hyvästä kisasta kaikille ja nähdään radoilla jos ei muuten.
Kiitos hyvästä kisasta kaikille ja nähdään radoilla jos ei muuten.
-
- luti
- Posts: 533
- Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
- Location: Espoo
Kisaan lähdettiin tiistiksien vakioporukalla: Fredrik, Jussi ja minä, sekä vahvistuksena Fredrikin poika Jens 14 v-syntymäpäivänsä kunniaksi.
Purjeen valinta tuntui hankalalta. Harmajalla oli mitattu 15 m/s, mutta Haukilahdessa tuuli tuntui vähäiseltä. Nostettiin kuitenkin ST fokka, joka juuri ennen lähtöä pikapäätöksellä vaihdettiin G1:een. Se tuntuikin keliin sopivalta purjeelta. Onneksi emme omista G3:a, koska sellaisen olisimme varmasti enempiä miettimättä nostaneet.
Alussa tuuli olikin yllättävän vähäinen, mutta maininki varsinkin Melkin jälkeen aikamoista. Kivenlahdellahan tällaiseen ei olla totuttu. Sitten se tuuli lopahtikin totaalisesti ja homma meni eväiden syönniksi. Meidän ja nähtävästi myös edellämme olleen Lisbethin keinuessa paikallaan kaksi Albinia purjehti hitaasti mutta varmasti ohi. No kukaan ei olekaan väittänyt, että maailma olisi oikeudenmukainen paikka
.
Sitten tuuli heräsi ja motivaatio palasi. Olin niin uudestisyntyneen venevauhdin huumassa, että kesti hetken ennenkuin huomasin tuulen kääntyneen ja meidän olevan matkalla tulosuuntaan. Tämä oli ensimmäinen suoranainen virhe. Sitten tietysti käänsimme oikeaan suuntaan ja onnistuimme kaikesta huolimatta pääsemään Lisbethin ohi.
Rönnkobben kierrettiin etäältä, mehän emme näillä vesillä kaikkia kivikkoja tunne, jolloin Lisbeth otti oman paikkansa takaisin, meidän kuitenkin pysyessä melkein Ollin uimaportaissa kiinni.
Toinen moka tapahtui sitten käännyttäessä toiselle kierrokselle. Me jäimme poijun jälkeen nalkkiin isompien veneiden varvatessa meitä. Kesti tuskastuttavan kauan, ennenkuin pääsimme vapaaseen tuuleen ja saimme venevauhdin takaisin. Siinä vaiheessa Lisbeth oli mennyt menojaan.
Toisella kierroksella sitten nautimme purjehduksesta paraantuneessa säässä. Lopussa vielä tsemppasimme pitääksemme yhden Tempon takanamme, mikä onnistuikin, mutta sijoitukseen sillä ei ollut vaikutusta kun se nähtävästi olikin ison LYS luokan vene.
Kaikenkaikkiaan hieno tapa viettää lauantaipäivää! Täällä on 'pitkiä' saaristokisoja kritisoitu tapahtumien vähäisyydestä, mutta minusta reitti tuntui kaikin puolin sopivalta. Jos pitemmässä kisassa teet yhden virheen manoovereissä, ei peli vielä ole menetetty.
Purjeen valinta tuntui hankalalta. Harmajalla oli mitattu 15 m/s, mutta Haukilahdessa tuuli tuntui vähäiseltä. Nostettiin kuitenkin ST fokka, joka juuri ennen lähtöä pikapäätöksellä vaihdettiin G1:een. Se tuntuikin keliin sopivalta purjeelta. Onneksi emme omista G3:a, koska sellaisen olisimme varmasti enempiä miettimättä nostaneet.
Alussa tuuli olikin yllättävän vähäinen, mutta maininki varsinkin Melkin jälkeen aikamoista. Kivenlahdellahan tällaiseen ei olla totuttu. Sitten se tuuli lopahtikin totaalisesti ja homma meni eväiden syönniksi. Meidän ja nähtävästi myös edellämme olleen Lisbethin keinuessa paikallaan kaksi Albinia purjehti hitaasti mutta varmasti ohi. No kukaan ei olekaan väittänyt, että maailma olisi oikeudenmukainen paikka

Sitten tuuli heräsi ja motivaatio palasi. Olin niin uudestisyntyneen venevauhdin huumassa, että kesti hetken ennenkuin huomasin tuulen kääntyneen ja meidän olevan matkalla tulosuuntaan. Tämä oli ensimmäinen suoranainen virhe. Sitten tietysti käänsimme oikeaan suuntaan ja onnistuimme kaikesta huolimatta pääsemään Lisbethin ohi.
Rönnkobben kierrettiin etäältä, mehän emme näillä vesillä kaikkia kivikkoja tunne, jolloin Lisbeth otti oman paikkansa takaisin, meidän kuitenkin pysyessä melkein Ollin uimaportaissa kiinni.
Toinen moka tapahtui sitten käännyttäessä toiselle kierrokselle. Me jäimme poijun jälkeen nalkkiin isompien veneiden varvatessa meitä. Kesti tuskastuttavan kauan, ennenkuin pääsimme vapaaseen tuuleen ja saimme venevauhdin takaisin. Siinä vaiheessa Lisbeth oli mennyt menojaan.
Toisella kierroksella sitten nautimme purjehduksesta paraantuneessa säässä. Lopussa vielä tsemppasimme pitääksemme yhden Tempon takanamme, mikä onnistuikin, mutta sijoitukseen sillä ei ollut vaikutusta kun se nähtävästi olikin ison LYS luokan vene.
Kaikenkaikkiaan hieno tapa viettää lauantaipäivää! Täällä on 'pitkiä' saaristokisoja kritisoitu tapahtumien vähäisyydestä, mutta minusta reitti tuntui kaikin puolin sopivalta. Jos pitemmässä kisassa teet yhden virheen manoovereissä, ei peli vielä ole menetetty.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11313
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Kun ison luokan tuloksia katsoo niin aika nätisti menee tulokset
sen mukaan kuinka suuri LYS-luku veneellä on. Pieni luokka toimi
ehkä paremmin (etenkin kun kaikki 1.14 veneet kuuluivat isoon
luokkaan), sillä veneet pikkuluokassa ovat suhteellisen saman-
nopeuksisia ja tyyppisiä veneitä. Kokoeroakaan ei ollut niin
hirveästi (24-27 jalkaa). Isossa luokassa sitten 28-40 jalkaisia.
Tämä mielestäni osoittaa sen että jotta tasoituskilpaileminen olisi
mielekästä tulisi luokkarajat olla tiukat ja tästä johtuen vaaditaan
enemmän veneitä jotta saataisiin riittävän suuret luokat. Olisi
ollut aika makeeta jos pikkuluokassa olisi ollut mukana pari lisää
albinia, sekä puolisen tusinaa h-venettä samassa startissa. Nyt
etenkin h-veneet loistivat täydellisellä poissaolollaan vaikka rata
olisi ollut monelle WHC-hveneelle ennestään tuttu.
sen mukaan kuinka suuri LYS-luku veneellä on. Pieni luokka toimi
ehkä paremmin (etenkin kun kaikki 1.14 veneet kuuluivat isoon
luokkaan), sillä veneet pikkuluokassa ovat suhteellisen saman-
nopeuksisia ja tyyppisiä veneitä. Kokoeroakaan ei ollut niin
hirveästi (24-27 jalkaa). Isossa luokassa sitten 28-40 jalkaisia.
Tämä mielestäni osoittaa sen että jotta tasoituskilpaileminen olisi
mielekästä tulisi luokkarajat olla tiukat ja tästä johtuen vaaditaan
enemmän veneitä jotta saataisiin riittävän suuret luokat. Olisi
ollut aika makeeta jos pikkuluokassa olisi ollut mukana pari lisää
albinia, sekä puolisen tusinaa h-venettä samassa startissa. Nyt
etenkin h-veneet loistivat täydellisellä poissaolollaan vaikka rata
olisi ollut monelle WHC-hveneelle ennestään tuttu.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
WHC3:sta, olisi voinut olla ehkä parempikin lähtö, tai sitten ei

Sääli vain että itse kisasta sitten tulikin pelkkää horroria tuulen tyyntyessä.
http://www.emk.kuvat.fi/kuvat/Westhouse ... 4.JPG/full
Voitettiinko me sukellusveneiden luokka syysseilauksessa?
http://www.emk.kuvat.fi/kuvat/Syysseila ... 7.JPG/full

http://www.emk.kuvat.fi/kuvat/Syysseila ... 7.JPG/full
Olli Niemi
Suurin osa meistä WHC-H-veneistä on vielä sen verran aloittelijoita, että meidät on parempi kädestä pitäen taluttaa kisapaikalle, jos on hyvät kisat tulossa. Mistäs me muuten tiedetään missä kisoissa kannattaa käydäharald wrote: Nyt
etenkin h-veneet loistivat täydellisellä poissaolollaan vaikka rata
olisi ollut monelle WHC-hveneelle ennestään tuttu.

--erkka / Fuuga II
- harald
- Hallitus
- Posts: 11313
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Mielestäni voitaisiin ainakin se FE83 ja h-vene porukka jotka whc-
kisat ajavat myös vähän tiedustella mitä muita kisoja voitaisiin
ajaa. On nimittäin aika kivaa kun on tuttuja veneitä ympärillä,
mm. niistä näkee tarkemmin miten menee.
En myöskään pidä mitenkään mahdottomana että voitaisiin ajaa
esim se meidän FE-sprint (yhden kierroksen ratakisa) yhdessä,
kyllä sinne mahtuu ja olisi se kivempaa olla 8 venettä radalla kuin
4.
kisat ajavat myös vähän tiedustella mitä muita kisoja voitaisiin
ajaa. On nimittäin aika kivaa kun on tuttuja veneitä ympärillä,
mm. niistä näkee tarkemmin miten menee.
En myöskään pidä mitenkään mahdottomana että voitaisiin ajaa
esim se meidän FE-sprint (yhden kierroksen ratakisa) yhdessä,
kyllä sinne mahtuu ja olisi se kivempaa olla 8 venettä radalla kuin
4.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Ehdottomasti kannattaisi yrittää sopia yhteisistä kisoista. Tietty voitais aloittaa siitä että WHC:n jokaiseen kisaan saataisiin ainakin 10 kpl lys 1,07-venettä
Pikaiseen veikkaan että aloittelevilla h-veneilijöillä seuraavat seikat innostavat kisaan:
- Kisa riittävän lähellä kotisatamaa(innokkaimpien veneiden painopiste lienee tällä hetkellä jossain haukilahden kieppeillä)
- Kisa riittävän halpa, ainakin minusta jo 30-40¤ on liikaa siitä ilosta että saa kiertää poijuja (ainakin niin kauan kun halvempiakin vaihtoehtoja on)
- Kisassa riittävän sekalainen (lue "huono") taso, tai ainakin niin että nopeimmat ovat niin nopeita ettei hitaampien tarvi pyöriä tiellä ja pelätä huutoja.
- Kisa riittävän lyhyt (iltakisat, yhden päivän viikonloppukisat)
- Ja veneitä saisi mielummin olla 10 kuin 5.
--erkka

Pikaiseen veikkaan että aloittelevilla h-veneilijöillä seuraavat seikat innostavat kisaan:
- Kisa riittävän lähellä kotisatamaa(innokkaimpien veneiden painopiste lienee tällä hetkellä jossain haukilahden kieppeillä)
- Kisa riittävän halpa, ainakin minusta jo 30-40¤ on liikaa siitä ilosta että saa kiertää poijuja (ainakin niin kauan kun halvempiakin vaihtoehtoja on)
- Kisassa riittävän sekalainen (lue "huono") taso, tai ainakin niin että nopeimmat ovat niin nopeita ettei hitaampien tarvi pyöriä tiellä ja pelätä huutoja.
- Kisa riittävän lyhyt (iltakisat, yhden päivän viikonloppukisat)
- Ja veneitä saisi mielummin olla 10 kuin 5.
--erkka
Osittain tuo on totta, etenkin hoo-porukoissa on paljon opiskelijoita yms.Anonymous wrote:- Kisa riittävän halpa, ainakin minusta jo 30-40¤ on liikaa siitä ilosta että saa kiertää poijuja (ainakin niin kauan kun halvempiakin vaihtoehtoja on)
Kyllä kieltämättä jossain välissä Syysseilauksen sateessa lillumista tuli mieleen, että miksi ihmeessä sitä on siellä ja vielä maksaa siitä, että saa ajaa WHC-rataa...
Mutta ratakisat ovat kyllä hintansa arvoisia, jos kahden päivän vkl-kisa tuntuu liian pitkältä, niin kisajärjestäjät kyllä varmaankin joustavat "yhden päivän paketteja" jos vaikkapa EspooGP:seen tai HTPS:ään ilmaantuu 5+ hoota ajamaan sitten vaikka vain lauantaina.
Joo, kyllä osallistumismaksulle pitää saada vastinetta; vähintään hyvän järjestelyn muodossa. Tosin esim. kolmen hengen miehistölle 30¤ osallistumismaksu on per hlö vähemmän kuin pizza + bisse paikallisessa lättysorvaamossa ja on huomattavasti terveellisempää.Petri wrote:Osittain tuo on totta, etenkin hoo-porukoissa on paljon opiskelijoita yms.Anonymous wrote:- Kisa riittävän halpa, ainakin minusta jo 30-40¤ on liikaa siitä ilosta että saa kiertää poijuja (ainakin niin kauan kun halvempiakin vaihtoehtoja on)
Kyllä kieltämättä jossain välissä Syysseilauksen sateessa lillumista tuli mieleen, että miksi ihmeessä sitä on siellä ja vielä maksaa siitä, että saa ajaa WHC-rataa...
Mutta ratakisat ovat kyllä hintansa arvoisia, jos kahden päivän vkl-kisa tuntuu liian pitkältä, niin kisajärjestäjät kyllä varmaankin joustavat "yhden päivän paketteja" jos vaikkapa EspooGP:seen tai HTPS:ään ilmaantuu 5+ hoota ajamaan sitten vaikka vain lauantaina.

H-veneilijöiden yleinen opiskelijastatus hieman epäilyttää, sen verran jykevää tankkia monen holkin laidalla hengaa, että ei opintotuella sellaista keskikehon rakennusta harrasteta. :p
vpl