Avomerelle kilpailemaan

Moderators: Petri, harald

KaleviHarkonen
luti
Posts: 533
Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
Location: Espoo

Avomerelle kilpailemaan

Post by KaleviHarkonen »

Vaikka kilpakokemus on vielä vähäinen, niin osallistuminen avomerikisaan tuntuu kuitenkin houkuttelevalta.

Perusteluna on ihan tämä purjehdusharrastuksen kaksijakoisuus. Matkapurjehdus tehdään perheen ehdoilla, jossa siirtymät ja purjevalinnat pitää mitoittaa lasten jaksamisen ja koirankusetusvälin mukaan (meillä max 6 h siis). Olisi ihan kiva kokeilla (tai ainakin luulen että olisi :) ) mitä on viettää 1-2 vrk veneessä putkeen.

Eli kyllä mekin vielä joskus... Suomalainenhan ei usko ennekuin itse kokeilee. Mutta mikä olisi tältä pohjalta suositeltava avomerikisa? Suursaari race on käynyt päiväunissa.

mode edit: aihe pilkottu
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Kalevi_Harkonen wrote:
Eli kyllä mekin vielä joskus... Suomalainenhan ei usko ennekuin itse kokeilee. Mutta mikä olisi tältä pohjalta suositeltava avomerikisa? Suursaari race on käynyt päiväunissa.
Kannattaa ehkä tietenkin aloittaa rauhallisemmin, ylipäätänsä pitkä kisa alkaa aika nopeasti ottamaan päähän. Tällä kaudella itsellä takana ~13h Pentala Race ja 18,5 h Päitsi, yön yli molemmat ja ilman lepoa. Ja voin sanoa, että en nyt suoranaisesti hingu pidempien legien perään :)
(Okei, tämän lausunnon luultavasti syön kunhan vain joku erehtyy joskus kysymään "lähdetkö mukaan 100h ei-unta-ei-ruokaa-zombie-kisaan" ja luonnollisesti aivojen pimeistä sopukoista löytyy vain vastaus "no totta kai").

Tottakai sitten pidemmässä kisassa on jo pakko vetää leporytmiä jne. mutta noin periaatteessa kannattaa piruuttaan ensin kyllä kokeilla miltä tuntuu purjehtia _kilpaa_ vaikka se 12/18 tuntia tauotta ja hakea sillä tuntumaa.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11313
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Hyvä aloitus voisi olla Emäsalon Lenkki

Jos vielä ajaa niin, että ensin FE-sprint päivällä, ja siitä suoraan
emäsalon lähtöalueelle niin uskon että saa aika hyvän kuvan siitä,
minkälaista pitkän kisan ajaminen on.

Minäkin haluaisin kiertää suursaaren, mutten viisi tuntia luokan
seuraavan veneen perässä. Olisi kiva saada muutama FE mukaan
ja sitten pikku LYS-luokkaan. Olisiko ensi vuoden kisaan tulijoita?

Hiukan tietenkin rajoittaa tuo vaatimus että veneen tulee olla
katsastettu 2-luokkaan ja VHF vaatimus siinä oheessa.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Erkka
luti
Posts: 434
Joined: Tue Mar 11, 2003 13:43 pm
Location: Espoo

Post by Erkka »

Katsastushan on helppo nakki, Awassa ei oo mitään spesiaalia ja VHF:n toimimattomuus sekä koneen että kipparin osalta rajoitti luokkaan 3, muutoin olisi mennyt luokkaan 2. Muuten itselläni on kyllä samainen tilanne, eli koira vaatii osansa veneessä joka rajoittaa matkan tekoa, mutta haluttaisi vetää pitempiä yön yli reissuja. Enimmillään ollaan vedetty 8 tunnin settejä, mutta sitten on kyllä jo pakko pysähtyä. Elikko myös pelkää olla veneessä, joten mietinnässä on eri vaihtoehdot. Asiasta toiseen: mikä on proseduuri KLV:n tiistiksissä? Ilmoittautua pitää(kö)? Kirjallisesti vai käynti toimistolla? Onko kustannuksia? Kovin suppeita olivat antamaan tietoja netissä.
-Erkka / Awasome
Mikko
alokas
Posts: 34
Joined: Sat Apr 15, 2006 18:31 pm

Post by Mikko »

Olli wrote: Mulla jää tuo 2-luokka kiinni siitä, ettei ole kardaaniripustettua liettä...
Ei kai sen kardaaniripustettu tarvitse olla?
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Mikko wrote:Ei kai sen kardaaniripustettu tarvitse olla?
Virallisesti pitää. Tiedän kyllä että joissain seuroissa menee läpi ilmankin.
Purjeveneissä on 1- ja 2-luokissa oltava liedessä lukittava kardaaniripustus.
Tuolta löytyy erään kerhon sivuilta koko ohje: http://www.aurinkolahdenvenekerho.fi/ka ... aannot.htm

(On muuten hanurista, että näitä katsastusohjeita, purjehduksen kilpailusääntöjä ym. dokumentteja ei löydä virallisempien tahojen nettisivuilta :evil: )
Olli Niemi
Guest

Post by Guest »

Mutta mikä olisi tältä pohjalta suositeltava avomerikisa? Suursaari race on käynyt päiväunissa.
Moi!

Minä jaan pitkät kisat ja avomerikisat kolmeen luokkaan.

A. Vaan snadisti pidennetyt saaristokisat. Nämä eivät edellytä nukkumista tai ruoanlaittoa/asumista veneessä. Miehistö voi valvoa koko kisan, syödä eväitä ja kaatua sitten maaliintulon jälkeen puolikuolleena petiin. Ovat oikeastaan vaan vähän rankempia pikkukisoja, sinänsä usein tosi hyviä kisoja. Tähän luokkaan kuuluvat esim. Emäsalon lenkki ja Päijännepurjehdus. Nämä siis eivät mielestäni ole avomerikisoja.

B. Lyhyet avomerikisat. Kriteerinä on se, että hommaa ei voi enää vetää läpi nukkumatta, mutta ei kuitenkaan edellytä veneeltä tai miehistöltä kykyä jatkuvaan asumiseen vesillä. Elikkä eväillä pärjää pahan kelin sattuessa, mutta kunnon vahtivuorosysteemi ja useampia perämiehiä on pakko olla. Tähän luokkaan kuuluu ainakin Suursaari (eiks se oo tyypillisesti jotain 36 tuntia), Runtti on siinä rajoilla meneekö se jo seuraavaan.

C. Pitkät avomerikisat, jotka on sitten jo niin pitkiä, että käytännössä veneessä pitää pystyä asumaan vaikka hamaan ikuisuuteen jos vain vesi ja ruoka riittää. B:n ja C:n ero on juuri se, että B:ssä on "varaa" kerätä esim. vähän univelkaa, mutta C:ssä pitää pysyä toimintakuntoisena hamaan ikuisuuteen. Runtti on kai siinä ja siinä onko se mun asteikolla B vai C.

Mutta kysyjälle voin kyllä suositella Suursaarta. Se on helpoin kuitenkin oikeaksi avomerkisaksi laskettava kisa ja veneitä on paljon, elikkä aika oikea paikka aloittaa. Valmistautumista homma toki vähän vaatii.

Ville

mode edit: VHF-asia siirretty tänne
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11313
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Olli wrote:Mulla jää tuo 2-luokka kiinni siitä, ettei ole kardaaniripustettua liettä...
Kun J-80:ellä kierretään Gotland niin niissä on sisällä mastoputkeen hihnoilla
kiinnitetty retkikeitin. Teline on nivelellä tai ihan vain akselitapilla. Äkkiähän
tuollaisen katsastuslieden värkkää pienellä rahalla jos katsastusmies alkaa rähinöidä.

Oikeasti, ne kisat mihin vaaditaan kakkosluokan katsastus ei todellakaan ole
hengestä kiinni saako kahvivedet keitettyä aallokossa vaiko ei. Omasta mielestäni
jos kaikki muut asiat (VHF, raketit, soihdut, liivit, elämänlangat jne jne) ovat
kunnossa, niin keskeytettyä katsastusta kakkosluokkaan kardanoidun keittimen
puutteeseen osoittaa kyllä vähän puuttuvaa pelisilmää katastajalta. Vaihda
katsastajaa :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11313
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Olli wrote:(On muuten hanurista, että näitä katsastusohjeita, purjehduksen kilpailusääntöjä ym. dokumentteja ei löydä virallisempien tahojen nettisivuilta :evil: )
On muuten hanurista että uusavuttomat nuoret eivät löydä mitään netistä :)

www.purjehtija.fi -> matkapurjehdus -> katsastus "katsastussäännöt 2006"
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

harald wrote:Oikeasti, ne kisat mihin vaaditaan kakkosluokan katsastus ei todellakaan ole hengestä kiinni saako kahvivedet keitettyä aallokossa vaiko ei. Omasta mielestäni jos kaikki muut asiat (VHF, raketit, soihdut, liivit, elämänlangat jne jne) ovat kunnossa, niin keskeytettyä katsastusta kakkosluokkaan kardanoidun keittimen puutteeseen osoittaa kyllä vähän puuttuvaa pelisilmää katastajalta. Vaihda katsastajaa :)
No joo, en ole vielä ihan tosissani edes yrittänyt kakkosluokkaan, kyselin vain joskus katsastusmieheltä asiaa, ja silloin tuli ilmi tuo, että kardaaniripustus pitäisi olla. Suositteli pitämään kolmosessa, ellen aio juuri nyt ajaa avomerikisoja.

Katsastajat vaihtuvat meillä muutenkin riippuen kuka sattuu paikalle. Tänä vuonna olisi varmaan mennyt mikä tahansa läpi. Se heppu joka tuosta kardaaniripustuksesta muistutti sattuu kuitenkin olemaan juuri se paras katsastaja, kun siltä voi kysyä samalla neuvoa mihin tahansa korjausjuttuihin...

Tosiaan historia ei varmaan tunne itämerellä kovinkaan montaa tapausta jossa miehistö olisi kuollut nälkään, kun vene on vinossa, eikä purjo-perunakeittoa saa lämpimäksi...
Olli Niemi
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

harald wrote:On muuten hanurista että uusavuttomat nuoret eivät löydä mitään netistä :)
Kappas :oops:

Vielä kun joku näyttäisi uusavuttomalle keski-ikäiselle mistä ne suomenkieliset purjehduksen kilpailusäännöt löytyvät, niin perun puheeni kokonaan...
Olli Niemi
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11313
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Olli wrote:
harald wrote:On muuten hanurista että uusavuttomat nuoret eivät löydä mitään netistä :)
Kappas :oops:

Vielä kun joku näyttäisi uusavuttomalle keski-ikäiselle mistä ne suomenkieliset purjehduksen kilpailusäännöt löytyvät, niin perun puheeni kokonaan...
Niin, se käännös... Tästähän on ollut puhe aikaisemmin. Oma mielipide on että
koska maksamme kaikki SPL:olle jäsenmaksua, voisimme yhtä hyvin kaikki
saada ne suomenkieliset säännöt ihan netissä käyttöömme (itse luen aina
suoraan alkuperäiskielisen version joka luonnollisesti on vapaasti luettavissa netistä).

Mutta toistaiseksi SPL viisaudessaan luulee että se palvelee purjehtijoita parhaiten
myymällä vihkosen (jonka kaikki ostavat kuitenkin veneeseen) julkaisematta
netissä saman tekstin (joka olisi hyödyllinen aina sääntökeskusteluissa).

Herravaltias, eihän se mitään proosaa ole, sehän on säännöstä joka ohjaa
meidän kaikkien kilpapurjehdusta...

Mikäänhän ei estä että kuka tahansa julkaisee oman käänösversion aiheesta?
Vai estääkö.... hmm...
ISAF has also automatically without fee granted MNA's the right to permit clubs affiliated to each MNA to use part or whole of the Racing Rules of Sailing for non-commercial use amongst the club's members.
Jos minä, kerhomme jäsenenä julkaisen käännösversion säännöistä... ?
Last edited by harald on Fri Aug 10, 2007 21:05 pm, edited 1 time in total.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11313
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Muuten olen sitä mieltä että FE-rankingiin voisi hyvin ottaa muutama pidempi
kisa mukaan. Esim juuri VSSR, Päitsi, Emäsalo. Vaatimuksena että vähintään
N FE-venettä ovat lähdössä mukana jotta se voidaan laskea mukaan.

Vene sinänsä sopii mielestäni hyvin sekä (oman luokan) ratakilpailuihin että
pidempiin kestävyyslajipurjehduksille (on lämppäriä, punkkaa, keitintä, paska-
huussia, jääkaappia, jne).
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11313
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Emäsalon lenkkiä edelleen suosittelen. Kisassa on yleensä mukana saman-
nopeuksisia veneitä sen verran että saa makua siitä miltä tuntuu kilpaileminen
aamun valjetessa. Kisa on ollut suosittu luokassa aikaisemmin ja on ilman muuta
hyvää harjoittelua VSSR;iä ajatellen. En pidä mitenkään mahdottomana että
Charlotta osallistuisi uudelleen.

Tätä täytyy kehitellä esim vuosikokouksessa ja sitä edeltävässä toiminta-
suunnitelmassa. Tavoitehan on saada veneitä samoihin lähtöihin, eikö vain?

FE-sprint (rata)
Emäsalo (saaristo)
VSSR (avomeri)
HTPS (rata)
Hangö (avomerirataa :) )
UPS (rata)
...

onko niitä sitten liikaa? Toisaalta olisi hienoa jos voisi voittaa rankingin
pelkästään saaristo/avomeriradoilla..
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Jan

Post by Jan »

Voin myös omalta puolestani suositella VSSR:n. Osallistuin tänä vuonna ensimmäinen kerta VSSR:n, vielä uudella veneellä(noin viides kerta kuin purjehdin veneellä) ja vielä niin että miehistössä oli vaan 3 purjehdustaitosta. Spinnukin nostettiin ensimmäinen kerta venessä lähtölinjalla joten sekin tuli yritettyä. Voitte lukea enemmän kokemuksistamme es. täältä(toisella kotimaisella)http://fin6863.wordpress.com/2007/06/10 ... 07/#more-7

Voin tämän lisäksi sanoa että kisa ei ainakaan tylsä ollut, ainakin 20 venettä näkyvissä kisan aikana ja aina joku niin kutsuttu "vihollinen" lähellä. Suosittelisin kuitenkin että veneessä olisi neljä purjehdustaitoista tällaisessa kaksi yötä kestävässä kisassa, sillä pärjää varmasti jo mainiosti.
Terveisin,
Jan
http://fin6863.wordpress.com
Post Reply