Eräs aikamme mahtimiehistä joskus taisi kysyä retorisesti, "voiko vitutukseen kuolla?". No, ei aivan, vaikka hieman tekikin mieli oikaista motarin kautta pyöräillessä himaan.
Kisaa voisi pitää yhtenä hienona esimerkkinä siitä, miten hyvin mennyt kisa onnistutaan pilaamaan kipparin täydellisellä mokalla ja lopulta sitten häviämään satojen metrien etumatka kahdella sekuntilla maalilinjalla.
Noh, oma huonous ei onneksi tarttunut muihin, joten kisaraporttia. Kisavalmistautuminen hoitui eilen tiistiksissä, kun kävin käyttämässä meidän 17v spinnun skuuttaajaa Platussa ja koulutus on näemmä tepsinyt kun ensimmäistä kertaa Platussa ollut kaveri otti homman haltuun ongelmitta.
Tänään sitten valmistautuminen meni hieman pilalle, kun ison fallin sakkeli hajosi ja suunnitellut treenit jäivät väliin.
No ensimmäistä kertaa kuitenkin miehistö oli täysin roolitettu ja jokainen oli tehnyt jo aiemmin kaudella omia hommiaan. Rata oli kakkonen ja tuuli about lounaasta 5-6 m/s.
Ennen lähtö ehdin sentään testaamaan lähtölinjan yläpuolen selvästi paremmaksi ja sitten muun fleetin änkiessä alemmaksi sain ottaa ehkä elämäni parhaan lähdön T-minin hieman häiritessä omaa suunnitelmaa. Linjalla ehkä pari sekuntia paukun jälkeen, josta spinnu samantien ylös ja sitten vaan ajelemaan...ylämerkillä ts. vihreällä kepillä kolmantena veneenä koko fleetissä! Charlotta sadan metrin päässä.
Kryssi meni hieman heikommin kuten odottaa saattaa, mutta kun havaitsimme että saarten suojassa etelässä Charlotta ehkä hieman hidastui, vendasimme tarpeeksi ajoissa ja Stora Ådholmenin rännistä pääsi läpi kohtuuhyvin. Sitten vaan jatkoa punaiselle kääntömerkille, missä aika nappiin menneen manööverin jälkeen spinnu ylös ja leikaten kohti Rönnklobbenia jossa jiippi ja sitten plattista kohti merkkiä...ehkä olisi pitänyt jiipata, ehkä ei, mutta ison luokan kryssivät veneet vaikeuttivat hieman ajamista. Punaisen kepin jälkeen tuli tehtyä virhe1 kun X79 ajoi vieressä ja jatkuvasti peitti meitä, kun olimme pääsemässä ohi. Aion jiipata ja vaihdoimmekin puomin puolta, mutta jostain sattuman oikusta päätinkin kääntää venettä vendaan...noh sekuntin kooman jälkeen takaisin oikeaan kurssiin, spinnupuomi toiselle puolelle ja ajoin tietoisesti sitten kauemmas äksästä ja lopulta pääsikin siitä irti.
Valitettavasti tuuli yltyi etelästä päin ja takana ollut fleetti tuli kovaa takaa, kuitenkin vihreällä kepillä aka. alamerkillä olimme taas hieman karussa ja merkinkierto meni hyvin.
Tuuli oli hieman sivuvastainen kohti maalia ja ajoin sitten suoraa linjaa vauhtia hakien purjeita jatkuvasti skuutaten. Edessä olevat veneet alkoivat yhtäkkiä laskea rajusti ja oletin sen johtuvan vain siitä, että olivat jo muutenkin ajaneet aika ylös ja laskivat kohti maalilinjaa...VÄÄÄRIN...tuuli shiftasi vastaan rajusti ja en tajunnut asiaa, joten ajoin itse samaan pläkään ja jouduin laskemaan kurssia muun fleetin saavuttaessa kovaa. No onneksi tuuli taas nousi ja vendan jälkeen pääsimme taas vauhdilla kohti maalia, mutta suoraa linjaa ajanut H-vene Fuuga kuittasi vihreän kepin parisadan metrin etumatkamme maaliviivalla ja lopulta ylitimme viivan 2 sekuntia (pistin tekstaria lautakunnalle) Fuugan jälkeen. Hyvin mennyt kisa sitten loppui täyteen mokaan ja fiilis katosi täysin.
Tracki http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... =WHC060607
Sijoitus varmaan jossain keskifleetissä, koska pläkä oli todellakin vain reikä tuulessa ja takaatullut fleetti ei sitä kokenut ts. tasoitusaikakin huononi rajusti.
Hyvää kuitenkin oli miehistön toiminta ja ehkä ensi kerralla itsekin ajaisi samalla tasolla, niin olisi ehkä mahiksiakin johonkin.
Edit:
Tulokset
http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/r ... results=58
Käsittääkseni varsin junnupainotteisella miehistöllä purjehtiva Albin otti voiton...niin siis voitti vielä ennenkuin järjestäjät korjasivat tilanteen ja voittajaveneen nimen
