WesthouseCup 6.6.2007

Moderators: Petri, harald

Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

WesthouseCup 6.6.2007

Post by Petri »

Haraldin toivomuksesta sitten uutta ketjua.

Eräs aikamme mahtimiehistä joskus taisi kysyä retorisesti, "voiko vitutukseen kuolla?". No, ei aivan, vaikka hieman tekikin mieli oikaista motarin kautta pyöräillessä himaan.
Kisaa voisi pitää yhtenä hienona esimerkkinä siitä, miten hyvin mennyt kisa onnistutaan pilaamaan kipparin täydellisellä mokalla ja lopulta sitten häviämään satojen metrien etumatka kahdella sekuntilla maalilinjalla.

Noh, oma huonous ei onneksi tarttunut muihin, joten kisaraporttia. Kisavalmistautuminen hoitui eilen tiistiksissä, kun kävin käyttämässä meidän 17v spinnun skuuttaajaa Platussa ja koulutus on näemmä tepsinyt kun ensimmäistä kertaa Platussa ollut kaveri otti homman haltuun ongelmitta.

Tänään sitten valmistautuminen meni hieman pilalle, kun ison fallin sakkeli hajosi ja suunnitellut treenit jäivät väliin.
No ensimmäistä kertaa kuitenkin miehistö oli täysin roolitettu ja jokainen oli tehnyt jo aiemmin kaudella omia hommiaan. Rata oli kakkonen ja tuuli about lounaasta 5-6 m/s.

Ennen lähtö ehdin sentään testaamaan lähtölinjan yläpuolen selvästi paremmaksi ja sitten muun fleetin änkiessä alemmaksi sain ottaa ehkä elämäni parhaan lähdön T-minin hieman häiritessä omaa suunnitelmaa. Linjalla ehkä pari sekuntia paukun jälkeen, josta spinnu samantien ylös ja sitten vaan ajelemaan...ylämerkillä ts. vihreällä kepillä kolmantena veneenä koko fleetissä! Charlotta sadan metrin päässä.

Kryssi meni hieman heikommin kuten odottaa saattaa, mutta kun havaitsimme että saarten suojassa etelässä Charlotta ehkä hieman hidastui, vendasimme tarpeeksi ajoissa ja Stora Ådholmenin rännistä pääsi läpi kohtuuhyvin. Sitten vaan jatkoa punaiselle kääntömerkille, missä aika nappiin menneen manööverin jälkeen spinnu ylös ja leikaten kohti Rönnklobbenia jossa jiippi ja sitten plattista kohti merkkiä...ehkä olisi pitänyt jiipata, ehkä ei, mutta ison luokan kryssivät veneet vaikeuttivat hieman ajamista. Punaisen kepin jälkeen tuli tehtyä virhe1 kun X79 ajoi vieressä ja jatkuvasti peitti meitä, kun olimme pääsemässä ohi. Aion jiipata ja vaihdoimmekin puomin puolta, mutta jostain sattuman oikusta päätinkin kääntää venettä vendaan...noh sekuntin kooman jälkeen takaisin oikeaan kurssiin, spinnupuomi toiselle puolelle ja ajoin tietoisesti sitten kauemmas äksästä ja lopulta pääsikin siitä irti.

Valitettavasti tuuli yltyi etelästä päin ja takana ollut fleetti tuli kovaa takaa, kuitenkin vihreällä kepillä aka. alamerkillä olimme taas hieman karussa ja merkinkierto meni hyvin.

Tuuli oli hieman sivuvastainen kohti maalia ja ajoin sitten suoraa linjaa vauhtia hakien purjeita jatkuvasti skuutaten. Edessä olevat veneet alkoivat yhtäkkiä laskea rajusti ja oletin sen johtuvan vain siitä, että olivat jo muutenkin ajaneet aika ylös ja laskivat kohti maalilinjaa...VÄÄÄRIN...tuuli shiftasi vastaan rajusti ja en tajunnut asiaa, joten ajoin itse samaan pläkään ja jouduin laskemaan kurssia muun fleetin saavuttaessa kovaa. No onneksi tuuli taas nousi ja vendan jälkeen pääsimme taas vauhdilla kohti maalia, mutta suoraa linjaa ajanut H-vene Fuuga kuittasi vihreän kepin parisadan metrin etumatkamme maaliviivalla ja lopulta ylitimme viivan 2 sekuntia (pistin tekstaria lautakunnalle) Fuugan jälkeen. Hyvin mennyt kisa sitten loppui täyteen mokaan ja fiilis katosi täysin.

Tracki http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... =WHC060607

Sijoitus varmaan jossain keskifleetissä, koska pläkä oli todellakin vain reikä tuulessa ja takaatullut fleetti ei sitä kokenut ts. tasoitusaikakin huononi rajusti.
Hyvää kuitenkin oli miehistön toiminta ja ehkä ensi kerralla itsekin ajaisi samalla tasolla, niin olisi ehkä mahiksiakin johonkin.

Edit:
Tulokset
http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/r ... results=58

Käsittääkseni varsin junnupainotteisella miehistöllä purjehtiva Albin otti voiton...niin siis voitti vielä ennenkuin järjestäjät korjasivat tilanteen ja voittajaveneen nimen :)
Last edited by Petri on Wed Jun 06, 2007 23:49 pm, edited 3 times in total.
Guest

Post by Guest »

Charlotta sadan metrin päässä.
Edessä vai takana?

:wink:

Ville
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Anonymous wrote:
Charlotta sadan metrin päässä.
Edessä vai takana?

:wink:

Ville
No en nyt nähnyt tarpeelliseksi todeta itsestäänselvyyksiä :)
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11338
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Nyt nirskuu hampaat. Lue loppuun..

Kerrankin startti onnistui kuten suunniteltu. Nousimme tässä styyran slöörillä
ylitettävää maaliviivaa paaran poijulta pikkuhiljaa niin, että starttipaukun
lähestyessä olimme avoimella kryssihalssilla styyralla menossa pitkin viivaa.
Muutama sekuntia ennen paukkua laskimme alaspäin ja nostimme
välittömästi spinnun. Veneenmitan takana ja hiukan tuulen puolella H-vene
Blanco. Olga otti todella hienon startin hyvällä höyryllä ja peitti näin Blancon
pois pelistä kärkisijoilta. Kiitos siitä.

Alapuolellamme X79 X-tas joka jo kyseli että "mihin parkkirahat annetaan".
He olivat kuin liimattuina meidän taka/alapuolella eikä siitä reiästä päässeet
ennen vihreää viittaa ohi. Näin kiersimme ensimmäisen merkin ensimmäisinä.
Saimme tässä noin 8knotsin tuulessa trimmattua höjdiä sen verran että
X-tas joutui tiputtamaan rajusti ja menemään alakautta ohi. Tässä he
onnistuivat hienosti ja kohdatessamme aivan tämän halssin lopussa he olivat
jo melkein edessä mutta joutuivat väistämään meidät takaa.

Kryssillä kohti vihreää viittaa styyran halssi näytti mittareilla huonolta, mutta
paara aivan loistavalta. Tämä enteilee usein kääntymää, ja sääraportitkin
olivat ennustaneet noin 90-120° kääntymää illaksi, lounaasta pohjoiseen.

Pohjoiseen mentäessä vihreää viitta kohti oli aivan käsittämätön reikä. Ensin
tulimme 5-6 knotsia kivaa slööriä, ja yhtäkkiä sekunnissa tuuli vain lakkasi.
Totaalisesti. Spinnu roikkui ja vaikka mitä yritti ei lepatustakaan. Isopurje
heilui valtoimenaan ja takaa tuli toinen X-79 spinnu pulleana nokka kohisten
ohi vain 50 tuulen puolella. Ei yhtään varoitusta, merkkejä vedessä, pilviä ei
mitään. Polttoaine vain loppu.

Saimme kuitenkin toisen X-79:in perän takaa taas hiukan tuulta ja käännyimme
kohti maalisuoraa. Pääsimme kuin pääsimmekin yhdellä halssilla maaliin, em
X-79 perässä ajelimme koko maalisuoran mutta he jäivät aivan käsittämättömän
reikäisessä tuulessa tekemään vendoja tiukkaan tahtiin maaliviivan sisä-
rajoittajapoijun kohdalla, vene oli paikallaan mutta tuuli kääntyili ja rimpuili
edestakaisin niin, että he olivat 3s välein eri halsseilla. No, ohitimme
kirjaimellisesti maalisuoralla heidät ja suorassa ajassa 2s.

Maaliin tultuamme, ja Ponen tiputettuamme laituriin hämmästyimme
lahden näkymää. Kaikki muut veneet kryssivät niin, että melkein kaikki
kyljet näkyivät maaliin päin! Tuuli oli parissa minuutissa kääntynyt vastaan
heille, ja he joutuivat kryssimään viimeisen puolen mailin.

Mutta mutta, tuli sitten tasoitetussa ajassa 3 s häviö X-tas:ille!Mielestäni aika
täydellinen kisa meiltä kaikin puolin. Suorituksissa ei ollut suuresti vikaa.
Kiersimme kauimman merkin vain muutaman veneenmitan X-tasin perässä. Ja
sitten 3 s häviö... murr... Vielä kun X-tas oli meidän pidossa koko ensimmäisen
ja osin toisella legillä eikä yhtään kaukana tuntuu vähän väärältä että he
kuitenkin voittivat. Onnittelut heille voitosta kuitenkin, kiva ja reilu purjehdus
se oli.

"Nyt on tärkeää nollata tämä peli, ja keskittyä seuraavaan"
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11338
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Charlottan Track;

http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... ouse4_2007

Yhdistetty:

charlotta
Image
olga
Image
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Näköjään molemmat FE:t rakastiva Rönnkobbenia, kun nuoltiin näemmä molemmat sitä :)
Ainakin tietää vastedes että oikeasti voi vetää niin läheltä, että kalliolla istuvan lokin silmämunat erottuvat.

Eilen nähtiin kyllä sekin hieno efekti kun Albin-Ragamuffin paukutti 4-5 solmua suoraan kivelle Käärmeluotojen eteläpuolisella punaisella...ts. siitä ei ihan heti kannata leikata pohjoiseen, vaikka niihin näkyviin kiviin jättäisikin välimatkaa.

3 sek ja 2 sek...tuollaiset erot kyllä pistävät miettimään, että mitä jos se yksi venda olisikin mennyt paremmin tai mitä jos olisikin odottanut viimeiseen asti laskemista ennen styyralla kryssivää ison luokan venettä (itsellä paaran lenssihalssi).



Vedittekö tarkoituksella punaisen kääntökepin leikkarin lyhyeksi vai miksi noin kauas ajoitte siitä, kun taisitte kuitenkin vetää heti jiipin merkin jälkeen?
Last edited by Petri on Wed Jun 06, 2007 23:56 pm, edited 1 time in total.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11338
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

PS Petri, älä päästä spinnua ulos fallilla, vaan pidä falli pohjassa
aina.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote:PS Petri, älä päästä spinnua ulos fallilla, vaan pidä falli pohjassa
aina.
:)
Sanotaan näin, että kun pianistin piti nostaa genuaa "vähäsen" ylös, niin se vahingossa avasikin spinnufallin :)
Eikä enää vedossa saanutkaan spinnua takaisin ylös.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11338
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Petri wrote: Eilen nähtiin kyllä sekin hieno efekti kun Albin-Ragamuffin paukutti 4-5 solmua suoraan kivelle Käärmeluotojen eteläpuolisella punaisella...ts. siitä ei ihan heti kannata leikata pohjoiseen, vaikka niihin näkyviin kiviin jättäisikin välimatkaa.
Mutta eikös albinin köli ole 5 cm syvempi? :)
3 sek ja 2 sek...tuollaiset erot kyllä pistävät miettimään, että mitä jos se yksi venda olisikin mennyt paremmin tai mitä jos olisikin odottanut viimeiseen asti laskemista ennen styyralla kryssivää ison luokan venettä (itsellä paaran lenssihalssi).
Niinpä. Murr... täysiä aina, ja loppuun asti.
Vedittekö tarkoituksella punaisen kääntökepin leikkarin lyhyeksi vai miksi noin kauas ajoitte siitä, kun taisitte kuitenkin vetää heti jiipin merkin jälkeen?
X-tas taisi hämätä, he ajoivat vielä reippaammin yli. Vai mitä
tarkoitit? Minkä leikkarin miten "lyhyeksi"? Pitkäksihän me se
vedettiin.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11338
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Oli kyllä niin että genoanne takia tipuitte mitalisijalta keskisakkiin.
Katselin taaksepäin muutaman minuutin ekan vihreän kierron
jälkeen ja sijoitukset olivat kyllä jotain muuta siinä vaiheessa enää.
Hyvä ykkösgenoa on venetyypin moottori ja avain.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote:.
Mutta eikös albinin köli ole 5 cm syvempi? :)
Tjoo, ja sekin toki vain hyppäsi siitä yli...Platun kölillä en tahtoisi kokeilla kumpi voittaa, peruskallio vai tiesmikä ranskalainen design.
Farrin köleihin luotto on on -4 :)
X-tas taisi hämätä, he ajoivat vielä reippaammin yli. Vai mitä
tarkoitit? Minkä leikkarin miten "lyhyeksi"? Pitkäksihän me se
vedettiin.
Siis tarkoitis, että olisitte tulleet sitten paaralla miltei merkkiin kiinni, kun kuitenkin teiltä löytyy taitoa vetää joku 360-asteinen jibe-setti siinä. Siis ainakin trackeista katsottuna te veditte pidemmän styyran halssin kuin me ja meillekin tuo riitti ihan hyvin spinnunoston valmisteluun puomin kanssa, vaikka ensin kelasin josko vetäisi ilman puomia ylös.
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Petri wrote:
harald wrote:.
Mutta eikös albinin köli ole 5 cm syvempi? :)
Tjoo, ja sekin toki vain hyppäsi siitä yli...Platun kölillä en tahtoisi kokeilla kumpi voittaa, peruskallio vai tiesmikä ranskalainen design.
Farrin köleihin luotto on on -4 :)
X-tas taisi hämätä, he ajoivat vielä reippaammin yli. Vai mitä
tarkoitit? Minkä leikkarin miten "lyhyeksi"? Pitkäksihän me se
vedettiin.
Siis tarkoitis, että olisitte tulleet sitten paaralla miltei merkkiin kiinni, kun kuitenkin teiltä löytyy taitoa vetää joku 360-asteinen jibe-setti siinä. Siis ainakin trackeista katsottuna te veditte pidemmän styyran halssin kuin me ja meillekin tuo riitti ihan hyvin spinnunoston valmisteluun puomin kanssa, vaikka ensin kelasin josko vetäisi ilman puomia ylös.
Oli kyllä niin että genoanne takia tipuitte mitalisijalta keskisakkiin.
Katselin taaksepäin muutaman minuutin ekan vihreän kierron
jälkeen ja sijoitukset olivat kyllä jotain muuta siinä vaiheessa enää.
Hyvä ykkösgenoa on venetyypin moottori ja avain.
Tjoh, sitä se on, mutta eipä oikein ole realistisia vaihtoehtoja ja eihän noissa muissakaan keskifleetin veneissä mitään huippupurjeita ole..paitsi tietenkin siinä Bavariassa :)

No HTPS:ssä sitten näkee mihin näilläkin taidoilla oikein pystyy, kun Panu on kuumeisesti tuunannut Annelia koko kevään varustellen sitä viimeisen päälle :)
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11338
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Ei kannata ottaa riskiä ja tulla leikkarille liian aikaisin. Etenkin kun
on noin kääntyilevää (vaikkakin tuuli oli ihanan tasainen tuossa
vielä). Ja mikäli ei ole pakko, niin ei kannata tulla paaralla tyveen,
se 360, tai oikeammin 270 astetta jarruttaa veneen aika hyvin.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Guest

Post by Guest »

harald wrote:PS Petri, älä päästä spinnua ulos fallilla, vaan pidä falli pohjassa
aina.
Miksi näin? Kyllä tietyissä tilanteissa fallia voi olla viisasta päästää hiukan. Joissain luokissa tuo on kielletty, mutta piiiiitkillä paalusolmuilla hommaa on kierretty.

Täälläkin mainitaan fallin päästämisestä:
http://www.purjeet.fi/tietoa/wb-news/WB-News01.pdf

Jos kyse olikin spinnun laskemisesta, hoituu sekin joskus nopeasti päästämällä falli ensiksi, mutta tuota en kyllä itse koskaan käytä. Vaatimuksena on riittävä sivutuuli JA tarpeeksi pitkä falli.

Joakim
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Anonymous wrote:
Jos kyse olikin spinnun laskemisesta, hoituu sekin joskus nopeasti päästämällä falli ensiksi, mutta tuota en kyllä itse koskaan käytä. Vaatimuksena on riittävä sivutuuli JA tarpeeksi pitkä falli.

Joakim
Pointti oli viimekautisesta keskustelusta, missä todettiin että FE:llä spinnu on aina topissa contra esim Dedekamin opas missä taas ohjeistetaan jättämään spinnu 50-75cm topista irti.

Ja kyseinen tapahtuma eilen oli puhtaasti pianistin kämmi ja kun alamerkille oli enää matkaa parisataa metriä emme tehneet asialle mitään, kun genuakin piti samalla nostaa ja valmistautua merkin kiertoon.
Noh, ehkä spinnu nostaminen takaisin ylös olisi auttanut ne puuttuvat 2 sekuntia...
Post Reply