Westhouse Cup 2007

Moderators: Petri, harald

Janne
alokas
Posts: 31
Joined: Wed Jun 01, 2005 12:08 pm
Location: Helsinki
Contact:

Post by Janne »

Petri wrote: Kysyin tuota asiaa Hakolalta viime viikolla, kun mietin yksinpurjehdusseikkailua. Ilmeisesti tänä vuonna mennään sitten kausiluonteisesti spinnun/spinnuttomuuden osalta, eli jos ilmoittautuu spinnulla niin sillä LYS:llä sitten mennään, alennuksia ei saa yksittäisiin kisoihin. Tosin tietenkin jos on tarkoitus osallistua vain yhteen kisaan, niin sitten toki olisi ilmoittautumis-kikkailulla voinut saada lisäetua.

Reilu meininki näemmä Isossa luokassa, toihan on jo miltei tiistis-tasoa :)

Ja kun ei ole tullut vielä mainittua, niin ratavalintahan oli aivan loistava, käytännössä lähes kryssi-lenssi-settiä vuorotellen ja jiippaillakin sai, ei todellakaan mitään vesilinjaskabaa.
Joo, kyselin samaa Hakolalta ja sain saman vastauksen. Sinänsä loogista ja hyvä ratkaisu. Mietin sitten, että en halua pilata mahdollisesti myöhemmin tosissaan ajettavaa skabaa tällä, joten päätin antaa tasoitusta.

Kyllä siellä saa olla varovainen..

Rata tosiaan oli hyvä, onneksi ei täysin plattista ollut kuin yhdellä legillä, pärjäsi kohtuullisesti ilman spinnuakin.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11313
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Janne wrote: Harald, kerpele! Kolmen hengen miehistö, jossa kaksi oli yli 55 vuotiaita ja toinen ei edes ikinä ollut veneessä ennen kisaa! Älä vertaa meihin!
Olemme jatkuvasti saaneet kunnolla köniin 70-vuotiaalta h-veneessä, joten älä
morkkaa vanhempia :)

Mutta nyt avarsi hiukan, luulin tyyntyvän tuulen sekoittavan pakkaa mutta
kertomuksesi selvensi, kiitos siitä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Ei...-tana...taas niin kiva FE-kisa, kun eilen Platussa aurinko vain paistoi ja hiki virtasi...jos sama linja jatkuu niin pitää harkita veneen vaihtoa, FE tuntuu vetävän puoleensa sadetta ja tyyntä.

Itse kisaan lähdettiin taas hieman vaihtuneella miehistöllä ja alun kova puhuri mietitytti jopa fokan vaihtoa eteen..onneksi ei sentään.
Rata 3 vaikutti alkuun ihan realistiselta, mutta...

Startti onnistui mainiosti, josta sitten kehnoa kryssiä kohti kryssimerkkiä Charlottan lukiessa ordereita tarkasti ja oikaisten...*tähän räkäistä merimiesnaurua* ..suoraan Varsasaaren peittoon. Vihreällä merkillä olimmekin aika (lue ei sikakaukana) lähekkäin, vaikka en saanut venettä kulkemaan sitten yhtään.

Spinnu ylös ja nokka kuvannoillisesti kohisten kohti edessä meneviä, yli-iso (mikä, ei meillä vaan jollain muulla tietenkin) spinnu auttoi kevyessä kelissä ja otimme edessämeneviä kiinni tajutonta tahtia. Pieni kämmäily spinnunlaskussa kostautui ja pari Hoota pääsi karkaamaan, sekä myös X-79 Kikka.
Kryssi kohti Käärmeluotojen porttia meni nappiin, pohjoisessa tuntui tuulevan paremmin ja otin linjaksi rauhallisen vendojen minimoinnin joka tuottikin tulosta, parhaimmillaan pystyi jo lähestulkoon näkemään Charlottan plotterin karttakuvaa portille tullessa.

No hyvä tuuri ei tietenkään jatku ja moinaava tuuli päättikin alkaa puhaltaa ulompana, kun äsken taas eteläpuoli ei vetänyt yhtään. Tietenkin itse ajoin pohjoista reunaa ja tämän seurauksena kärkifleetti karkasi jo käärmesaarten solaan ennenkuin itse edes päästiin punaiselle merkille, puhumattakaan EMK:n kääntöpoijusta.

Kääntömerkillä sitten spinnu ylös ja loppukisa olikin spinnumanöövereitä, valitettavasti vain klassiseen tapaan loppusuoralla tuuli loppui ja viimeinen tunti tultiinkin about 0,5 solmun vauhtia. Maalissa kuitenkin 21.55 tjsp. eli hyvin jäi varaa maaliintuloon :)
Tärkeintä oli että takana oli jo luovuttanut kaksi hoota ja T-minikin alistui loppusuoralla ja luovutti, joten sekin jäi taakse.

Kokonaisuudessaan OK-kisa, mutta kevyellä kelillä en vain osaa.
Lauantain jälkeen skidisti vitutti nähdä meidän vanha genua edessä leikkimässä jotain purjeenkaltaista. No nyt ehkä pussimaisuudesta oli hyötyäkin. Huono tuulen lukeminen yhdellä pätkällä maksoi monta sijaa (=2 edellä ollutta hoota olivat täysin voitettavissa) mutta kaitpa 9/14 nyt on ihan jees.

http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/r ... results=53

Pakko kehua Vindungenin suoritusta, aika nappiin lukivat tuulet ja karkasivat täydellisesti kaikilta muilta tuulen tyyntyessä.

mode edit: rumia sanoja sensuroitu
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11313
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Onnittelut Olgalla hienosta startista! Lauantain kisa antoi sittenkin jotain?

Näytti koko ajan kisan edetessä siltä että eteläpuoli radasta veti tai tulisi
vetämään paremmin. Varsaaaren kohdalla ei nyt niin hirveän huonolta tuntunut
sittenkään. Ohitimme ensimmäisen h:n, Blancon paaralla kun kohdattiin
ensimmäisen kerran. Olimme ainakin vapaisssa tuulissa :)

Pahus kun tuo Blanco (H) pääsi karkaamaan tuulen tyyntyessä
käärmesaarten e-puolella olevan portin kohdalla. Niissä olosuhteissa tuo H voi
ajaa huomattavan paljon ylemmäs (ja alemmas lenssillä), on varmaan aika
kevytkulkuinen vene. No, portin kohdalla Blanco pääsi yhdellä halssilla siitä
läpi, ja osin vesibussi ja puuttuvan höjdin takia jouduttiin tekemään venda siihen
portin keskellä ja peli menetettiin.

Tosin käärmesaarten p-uolella saavutimme hiukan mutta ei vain riittänyt. Toisaalta
3 min häviö noin pitkällä radalla noissa olosuhteissa on varmaan meidän
parhaimpia noissa keleissä joten ei tässä päätä roikoteta.

Noissa olosuhteissa on tärkeintä pitää sekä genoan että ison ylin liehu
lentämässä koko ajan, höjdiä ei saa edes ajatella, vaan vauhtia pitää saada
vain lisää. Mikäli veneessä ei ole puomin nostinta joutuu käyttämään dirkkiä
jotta isopuomin paino ei sulkisi takaliikkiä. Paljon twistiä. Sitten vain
kekitytään ajamaan tosi pienin peräsinliikkein (ohajataan ennemmin
mieihistöpainon siirroilla).

Meiltä joutaa edelleen ykkösgenoa lainaksi. Melkein aina.

Vindungenin suoritus oli kyllä hyvä. Joskin pientä flaksia että pääsivät
melkin selällä uusiin tuuliin ensimmäisinä, ja maaliin ennen toista pläkää. Mutta
hatunnosta heille, hienosti purjehdittu tosiaan!

Alun kova puhurui taisi olla jopa 4m/s... :)

Ensi viikolla varmaan sitten uusi säie, ok?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote:Onnittelut Olgalla hienosta startista! Lauantain kisa antoi sittenkin jotain?
Tjooh, voisi sitä ihan rutiinin löytymiseksikin kutsua, toisaalta kyllä taas nyt jotenkin oudosti lähtöveneen puoli oli ihan tyhjä ja jos keulagasti olisi ollut vähän perillä missä linja on, oisi voinut ehkä vetää vieläkin lähemmäksi linjaa.
Eritoten auttoi Hakolan ääneenlaskemisen kuuleminen vierestä "20...10...5,4,3,2,1 PAM" :)
Näytti koko ajan kisan edetessä siltä että eteläpuoli radasta veti tai tulisi
vetämään paremmin. Varsaaaren kohdalla ei nyt niin hirveän huonolta tuntunut
sittenkään. Ohitimme ensimmäisen h:n, Blancon paaralla kun kohdattiin
ensimmäisen kerran. Olimme ainakin vapaisssa tuulissa :)
Mutta näkisin kyllä, että huolimatta siitä reitinvalinnasta ette kuitenkaan hyötyneet siitä juurikaan verrattuna muuhun fleettiin joka ajoi kryssimerkin kautta. Ainakin meistä katsoen te miltei pysähdyitte jossain kohtaa siellä. Ja toisaalta olen aika varma että ekalta kääntöpoijulta Käärmeluotojen portille pohjoinen puoli veti paremmin, siinä missä taas etelämpänä veneet seisoivat paikallaan. Pitää himassa kaivaa träkki esille ja ihmetellä. Tosiaan sitten portin jälkeen etelä veti ylivoimaisesti paremmin.
Pahus kun tuo Blanco (H) pääsi karkaamaan tuulen tyyntyessä
käärmesaarten e-puolella olevan portin kohdalla. Niissä olosuhteissa tuo H voi
ajaa huomattavan paljon ylemmäs (ja alemmas lenssillä), on varmaan aika
kevytkulkuinen vene. No, portin kohdalla Blanco pääsi yhdellä halssilla siitä
läpi, ja osin vesibussi ja puuttuvan höjdin takia jouduttiin tekemään venda siihen
portin keskellä ja peli menetettiin.
Joo, ärsytti ihan sikana kun tuo yksi hoo (239) veti ylemmäksi ja kovempaa meidän ohi portille tullessa.
Noissa olosuhteissa on tärkeintä pitää sekä genoan että ison ylin liehu
lentämässä koko ajan, höjdiä ei saa edes ajatella, vaan vauhtia pitää saada
vain lisää. Mikäli veneessä ei ole puomin nostinta joutuu käyttämään dirkkiä
jotta isopuomin paino ei sulkisi takaliikkiä. Paljon twistiä. Sitten vain
kekitytään ajamaan tosi pienin peräsinliikkein (ohajataan ennemmin
mieihistöpainon siirroilla).
Ihan hyviä vinkkejä, twistiä kyllä pistin jonkun verran mutta en keksinyt alkaa dirkin kanssa kikkailemaan. Vauhtia sitä yrittikin ajaa mutta näkisin että suurempi vaikutus oli ihan puhtaasti reitinvalinnalla. Jos ajaa sinne missä tuulee, yllättäen kulkee kovempaa kuin siellä missä ei tuule :)
Meiltä joutaa edelleen ykkösgenoa lainaksi. Melkein aina.
Jooh, ongelma on vaan se toimitus :)
Tietenkin sitä voi yrittää aina törmätä siinä lähtöalueella hyvissä ajoin niin ehtii pistää purjeen ylös.
Alun kova puhurui taisi olla jopa 4m/s... :)

Ensi viikolla varmaan sitten uusi säie, ok?
No kyllä meillä vene kallistui jo sen verran, että taas n. 250kg miehistöpainolla (yksikin tuli suoraan Nuuksiosta suunnistusharjoituksesta, eli oli vielä keventänyt useita grammoja rasvaa pois kehostaan ennen kisaa, EI NÄIN!) alkoi mietityttämään miten vene pysyisi aisoissa jos alkaisi puskemaan jotain ukkospuuskaa.

No siis en tiedä onko uudet säikeet niin tarpeellisia ja voihan tästäkin erottaa viestit samantien uusiin säikeisiin, kyllähän foorumisofta siíhen taipuu. Mä ajattelin ihan puhtaasti että kaikki WHC-keskustelut öytyisivät samasta ketjusta, jos vaan jaksaisi otsikoida noita uuden kisan tullen.

Tietenkin jos FE:tä alkaa saada viivalle useampia niin sitten ehkä keskusteluakin tulee enemmän ja tämä yksi ketju paisuu.
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

http://www.h-vene.net/hfoorumi/viewtopic.php?p=490#490

Hohoo, Olgahan on ihan julkkis :)

Ensi viikolla pitää yrittää parantaa suoritusta.
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Palkintojen jako on huomenna 26.9 klo 18, Hakola kovasti mainostelee kahvia, pullaa ja kaljaa ja henkilökohtaisen palkinnon paikalle saapuville kisaan osallistuneille...saavatkohan osallistuja-toimitsijat tupla-annokset :)

Kaitpa sitä tuonne voisi vääntäytyä, vaikkeivät taidot ihan TOP-10:iin riittänetkään, joskin siinäkin osasyynä juuri järjestelytehtävät :(
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11313
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Eiku siis palkintojenjako on tänään 26.9 kello 18.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply