Westhouse Cup 2007

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11406
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Westhouse Cup 2007

Post by harald »

1. osakilpailu meni putkeen. Tuulta 8-10m/s, puuskissa 12m, noin lounaasta. 4-rata menee käärmeluotojen välistä HSK edustalle
ja takaisin.

Ensimmäisissä osakilpailuissahan on vastatuulilähdöt, ja johdimme
ylämerkiltä maaliin asti. Isonkaan luokan veneet eivät päässeet
ohi. Ensimmäinen maalipaukku tasoituskilpailussa Charlottalle!

Harmi ettei uutta ykkösgenoaa saatu kokeilla. Esiin otettiin
musta paholainen, aka genoa kolmonen. WHC:ssa purjehtivat
tietävät että kun Charlottan mielestä se on tarpeellinen on
kilpailu jo selvä :)

Suurkiitokset Ville V:lle joka oli also starring Ponen tilalla! Tervetuloa
uudestaan.

Tulokset tuossa:

http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/r ... results=43
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3949
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Re: Westhouse Cup 2007

Post by Petri »

harald wrote:1. osakilpailu meni putkeen. Tuulta 8-10m/s, puuskissa 12m, noin lounaasta. 4-rata menee käärmeluotojen välistä HSK edustalle
ja takaisin.
Okei, oisin kyllä kuollut jos olisin lähtenyt yksin matkaan...myrskyfokkakin odotteli varastossa veneellepääsyä just silloin kun sitä olisi tarvittu :)

Hmm, tuuli taisi tulla sittenkin liian sivusta vitosradalle, mitä yleensä on ajettu kauden alussa. Tärkeintä silti on se, että kauden 2007 osalta FE on varmasti ainoa luokka, jonka veneet ovat miehittäneet kisoissa sekä ensimmäisen että viimeisen sijan!
Harmi ettei uutta ykkösgenoaa saatu kokeilla. Esiin otettiin
musta paholainen, aka genoa kolmonen. WHC:ssa purjehtivat
tietävät että kun Charlottan mielestä se on tarpeellinen on
kilpailu jo selvä :)
Heh, haukansilmät siis näkivät oikein, Panu ei vain tiedustelutietoa uskonut.

H-veneitä varsin paljon listalla, ovat näemmä ottaneet vinkkiä kilpapurjehdusseminaarista ;)
Ensi viikolla kyllä Olgakin tulee paikalle vaikka sitten yksinpurjehtien, muita FE:itä ei taida silti vielä ensi viikoksi tulla?
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11406
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Ja suurkiitos järjestäjille salamannopeasta tulospalvelusta! Kun ehdin
larun poikki kotiin olivat tulokset jo netissä!
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11406
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Ja laiterikkoja tuli tietenkin, fokan fallista kuori poikki ja irti, joka
haittasi purjeen nostamisen, laskemisen ja etenkin fallin kiristämisen
jonkin verran. Onneksi oli ne rotat laipiossa, mutta tämä teki sen
ettei spinnuskuuteille ollut enää lukkoja vapaina.

Kikkataljan lukko irtipoikki alaviuluplokista, samalla meni moottori-
valon johdon pistoke irtipoikki kannella ja kikkatangot (ne jouset)
irtosivat helastaan (normaalia kun puomia nostaa).

Fallivinssit ovat ihan loppu. Barbarossa 6-set joissa sisällä on vain
nylon tjms hylsy laakerina. Muutama kanittava plokikin löytyi.

Ehkä se on vain hyvä että kauden ensimmäinen on tällainen kaiken
heikon rikkova... :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2300
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

harald wrote:Ehkä se on vain hyvä että kauden ensimmäinen on tällainen kaiken
heikon rikkova... :)
Tervehdys

Otan osaa menetyksien johdosta. Eli kaikki se mitä ei saatu syksyn FE-regatassa rikki, hajosi sitten kauden ensimmäisessä startissa? Hmm. Onkohan ennakoiva kunnossapito jäänyt innostumisen jalkoihin?
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11406
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Ennak.. miten se tavataan? :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3949
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Kakkososakilpailuun Olgakin pääsi mukaan kolmen hengen miehistöllä, vahvistuksena jo tutuksi tullut keulagasti Tommi. Keli oli keskikeli, joten päätettiin lähteä fokalla liikkeelle. Hakola arpoi kolmosradan reitiksi. Startti onnistui hyvin taktikoiden periaatteella "Charlottan oikealle puolelle, ei se kuitenkaan nostata meitä yli" ja heti startin jälkeen paaralle vapaisiin tuuliin. Startissa oltiin ehkä 5-6. ja ylämerkille tultaessa hävittiin pari sijaa, mutta aina ei voi voittaa.

Merkillä spinnu nousi ylös mallikkaasti vaikka käsipula hieman haittasikin touhua, vihreälle sudittelun jälkeen spinnu myös tuli alas nätisti ja kryssillä valittiin taas oman linjan kulkeminen paaran kautta. Keskialue veti mielestäni ihan hyvin ja merkille tultaessa taas pari hoota oli saatu kiinni. Spinnua ei heti merkin jälkeen uskallettu nostaa, koska tuuli tuli aika sivulta, spinnu on iso pullea ja miehistöpaino tosiaan alle 200 kg eikä spinnun skuuttaajakaan ole vielä edes täysikäinen.
No, eipä paljoa haitannut, pari hoota kämmäili spinnujen kanssa ja naureskellen slöörattiin seitsemää solmua niitten vieressä.
Protestiakin yritettiin, kun Sea Monkey meni vihreän kepin eteläpuolelta ja oletin ikuisuuskysymys meriteitten säännöistä tarkoitti väyliä...noh, kuten oppi-isäni on opettanut "protestin voi aina vetää pois"...mikäs sen parempi psyykkaustapa kuin pistää toisen veneen miehistö sinkoilemaan ordereitten perään :)

No, Käärmesaarten kapeikon jälkeen koukkasin ko. Hoon perän taakse (siksi mutkittelua trackissa) ja nostimme spinnun leikaten punaiselle merkille, jossa jiipin kautta tiukasti sisäkaarretta pitkin kääntömerkille...onneksi tajusin laskea spinnun tarpeeksi ajoissa, koska Käärmesaarten rännistä puski äkäinen tuuli sivusta ja edessä menevä vene miltei broachaili.
Rännissä kryssittiin mielestäni täysin optimaalisesti ja käsittääkseni hyvin kryssivät hoot jäivät satoja metrejä taakse punaiselle tultaessa. Pysyteltiin myös hyvin tuulisella alueella ja osa takana tulevasta fleetistä taisi ajaa paikalliseen vähätuuliseen alueeseen.

Pieni vakoilu Charlottan spinnuttelua ja heti merkiltä spinnu ylös paaralla, josta suoraan vihreälle samalla vaihtaen fokka ykkösgenuaan. Ratkaisu osoittautui hyväksi, koska maalisuoralla tuuli oli merkittävästi vaimentunut ja saavutimme edessämeneviä jatkuvasti.

Lopulta siis sijoitus keskifleetissä, varmuudella Charlotta, Vindungen? ja pari muuta venettä edessä, suurin osa takana.
Erityisesti mieltä lämmitti uudenkarhealla kalvogenualla liikkeelle lähteneen Bavaria 30C:n jääminen taakse jo suorassa ajassa...laskettakoon siis yhteen ruma+hidas=Bavaria.

Jälkikäteen lähinnä mietittytti miten olisikaan käynyt jos 120 kiloa Panua+pentex 1G olisivat ehtineet mukaan...

Tracki
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... =WHC230507

Ja Haraldille jo pistin trackitiedoston, eli joskus varmaan saadaan taas animaatioita.
Petri
FE-junkie
Posts: 3949
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/r ... results=48

Ja Charlottalle toinen voitto putkeen, Olgalle kenties paras sijoitus WHC:ssa koskaan.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11406
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Olga 5/12. Onnittelut, hieno suoritus tuossa tuulessa vajaalla porukalla!

Tulokset: http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/r ... results=48

Lähdimme satamasta kolmosella kun harmajalla oli 11m/s ja lupauksetkin olivat
samanlaisia. Ei päästy edes miessaarenselälle niin oli selvä että uusi ykkönen
ylös ja kokeilemaan. Tuulen nopeus nimittäin tippui tuonne 5-6m/s tienoille..

On tuo ykkönen muuten hieno. Ei yhtä pyöreä edestä kuin vanha, mutta
takaosa on ehdottoman suora. Kuvia otetaan kunhan natsaa...Oli kiva
harjoitella kaksi kierrosta kryssi-lenssiä ennen starttia kun Hakola oli ystävällisesti laittanut pojjut hyvissä ajoin, kiitos Tomi! Vaikkakin joku tunki
alamerkillä väliin...murr...

Me saimme kovalla riskillä loistavan lähdön aivan veneen viereltä. Tuuli kääntyi
noin 15min ennen starttia ja näytti siltä että styyralla pääsisi melkein ylämerkille,
josta arvasin että kannattaa lähteä aivan veneen vierestä, minkä teimmekin.
Oli kuulemma varaslähtö lähellä, mutta ei kuitenkaan lähellä.. (?).

Ylämerkin läheisyydessä Prisca (albin express) porhalsi harmittavasti ohi
styyran leikkarilla ja asetelma oli näin Prisca noin kahden veneenmitan
johdossa ja me toisena. Kolmantena (varastanut) Blanco (H) ja muut
sitten perässä. Vaikka etäisyys venyi ja kutistui, niin tämä kahden veneen-
mitan sisällä pysyttiin sitten koko kisa Priscan peräpeilissä ja maalissa
olimme sitten 19s priscan jäljessä, toisena veneenä molemmista ryhmistä.
Prisca otti siis paukun, ensi kerralla tuulee varmaan hyvin keskiviikkona :)

Purjehdittu aika oli isoon ryhmään verrattuna aika hyvä, olisiko tuuli
tyyntynyt koko ajan sillä esim x-342 purjehti radan hitaammin kuin me,
suorassa ajassa. Ensimmäinen kerta kun olen huomannut että tyyntyvä
tuuli ei haittaa.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11406
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Radalla vanha tuttavuus Sans Rival muuten, Mosquito 88. Tutustuin tallinnassa
pitkään vuoden 2004 kisan jälkeen. Kukahan sillä nykyisen vetelee?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11406
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Kannattiko Petri pohjan silittäminen??
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3949
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote:Kannattiko Petri pohjan silittäminen??
No pitää kyllä sanoa, että imo pohja on sileydeltään huonompi kuin viime vuonna. Jostain syystä Hard Racing-kerrokset (2-3) olivat varsin ohuita ja vesihionnassa 600-paperilla myrkky katosi kokonaan paikoittain. Joten oikeastaan vain peräsin on hiottu, muu pohja on sitten täynnä paikkausmaalausten jälkiä.

Eniten hyvään suoritukseen noin välinepuolella vaikutti varmasti parempi mastotrimmi, rakea on enemmän ja vantit totuttuun nähden sikakireellä.
Tietenkin nyt toki se, että Tommi pystyi aika paljon jeesaamaan taktikoinnissa ja itse pystyi keskittymään lähinnä ajamiseen ja ison trimmaamiseen, lenssillä taas meidän Kuutti-16v hoiti spinnun niin eipä taaskaan tarvinnut muuta kuin miettiä miten peittää parhaiten edellämeneviä :)

Huono puoli onkin se, että FE-sprinttiin tulee tästäkin kokoonpanosta kai vain minä.
Janne
alokas
Posts: 31
Joined: Wed Jun 01, 2005 12:08 pm
Location: Helsinki
Contact:

Post by Janne »

Lurkkeri täällä taas - raportoin minäkin.. :)

Lähdin yksinäni purjehtimaan, kun sää oli niin hyvä. Bongasin laiturista kaksi gastia (toinen kokenut, toinen ekaa kertaa veneessä).. Todettiin, että voisi hyvinkin osallistua kisaan, mennään ST-fokalla ilman spinnua, tosin ilmoittauduin spinnun kanssa.. pitäähän sitä tasoitusta antaa. :)

Startti meni hieman erinomaisesti, mitä nyt kellojen puuttuminen (eihän sitä iltapurjehdukselle kelloa oteta!) haittasi vähän, paukun kohdalla luulin vielä olevan 15 sekkaa ja oli vähän ihmetys kun kuuluikin PAM!

Noh, ainoastaan Elixir sai paremman lähdön ja sekin tuon kellon puuttumisen vuoksi.

Ylämerkillä Sirenita (Sirena 38) meinasi ajaa paaralla kylkeen, jouduin väistämään ja huusin kuin sireeni protestia. Merkin jälkeen sitten ohjeistin heitä tekemään 360, sieltä tuli vastaus: "Olisit protestoinut ajoissa!".. Pah.

Vihreän merkin kierron jälkeisen kryssin päätteeksi TAAS styyra/paara Sirenitan kanssa, kavereilta puuttui tähystys ja minun STYYRAAA! - TAAAAS! huutelun jälkeen joku sieltä kurkisti ja sitten alkoi älämölö. Hitaasti hätävenda meni ja luulin taas väistäväni, mutta viime hetkellä vetivät vendan ja kapteeni mulkoili minua vihaisesti. Uskomattomia kavereita.

Noh, sitten köröttelimme 140 tosituulikulmia fokalla. :) Ariel otti todella hyvin kiinni spinnulla, Sirenita ajeli spinnullaan melkein Lauttasaaren rantaan ennenkuin saivat sen alas.

Lopputuloksissa 5/12 sija, ei huonosti.. Ottaen huomioon siis, että ei mitään tasoituksia spinnuttomuudesta/genoattomuudesta..

--janne
Petri
FE-junkie
Posts: 3949
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Janne wrote:
Lopputuloksissa 5/13 sija, ei huonosti.. Ottaen huomioon siis, että ei mitään tasoituksia spinnuttomuudesta/genoattomuudesta..

--janne
Kysyin tuota asiaa Hakolalta viime viikolla, kun mietin yksinpurjehdusseikkailua. Ilmeisesti tänä vuonna mennään sitten kausiluonteisesti spinnun/spinnuttomuuden osalta, eli jos ilmoittautuu spinnulla niin sillä LYS:llä sitten mennään, alennuksia ei saa yksittäisiin kisoihin. Tosin tietenkin jos on tarkoitus osallistua vain yhteen kisaan, niin sitten toki olisi ilmoittautumis-kikkailulla voinut saada lisäetua.

Reilu meininki näemmä Isossa luokassa, toihan on jo miltei tiistis-tasoa :)

Ja kun ei ole tullut vielä mainittua, niin ratavalintahan oli aivan loistava, käytännössä lähes kryssi-lenssi-settiä vuorotellen ja jiippaillakin sai, ei todellakaan mitään vesilinjaskabaa.
Janne
alokas
Posts: 31
Joined: Wed Jun 01, 2005 12:08 pm
Location: Helsinki
Contact:

Post by Janne »

harald wrote: Purjehdittu aika oli isoon ryhmään verrattuna aika hyvä, olisiko tuuli
tyyntynyt koko ajan sillä esim x-342 purjehti radan hitaammin kuin me,
suorassa ajassa. Ensimmäinen kerta kun olen huomannut että tyyntyvä
tuuli ei haittaa.
Harald, kerpele! Kolmen hengen miehistö, jossa kaksi oli yli 55 vuotiaita ja toinen ei edes ikinä ollut veneessä ennen kisaa! Älä vertaa meihin!
Post Reply