Tutkaheijastin
Tutkaheijastin
Moi miten olette kiinnittäneet putkimallisen heijastimen vaijeriin?
S/Y Aurora
FIN 2775
FIN 2775
Re: Tutkaheijastin
Meillä ainakin nippusiteillä ja kangasteipillä vantissa saalingin kohdalla. Takastaagiin sitä ei uskalla laittaa kun purje saattaa sipaista sen hellästi mereen.elmo wrote:Moi miten olette kiinnittäneet putkimallisen heijastimen vaijeriin?
--janne
- harald
- Hallitus
- Posts: 11338
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Se on siis sellainen peliistä tehty vaijerilukko. Toinen pelti on u-muotoinen ja siihen
on hitsattu pari ruuvia. Toinen pelti on kahdeksikon muotoinen ja toimii ikään
kuin prikkana. Näiden kahden peltien väliin sitten kiristetään vaijerit mikäli halutaan
silmukka, tai sinun tapauksessa toisessa "urassa" menisi hekki ja toisessa
heijastimen naru.
on hitsattu pari ruuvia. Toinen pelti on kahdeksikon muotoinen ja toimii ikään
kuin prikkana. Näiden kahden peltien väliin sitten kiristetään vaijerit mikäli halutaan
silmukka, tai sinun tapauksessa toisessa "urassa" menisi hekki ja toisessa
heijastimen naru.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Eipä noissa putkimallisissa taida vakiona olla narua:
http://www.mobri.dk/images/mobri%20s2.jpg
Voihan siihen toki sellaisen laittaa, mutta meillä on pysynyt hyvin nippusiteillä vantissa. Kun sen laittaa saalingin yläpuolelle, niin ei pääse valumaan alas. Pysyi se kyllä yhden kauden hekissäkin valumatta, mutta se vaijerille tehty ura on niin syvä, että nippusidettä varten joutui puukottamaan kolon, jotta sen sai kiristettyä ohuen vaijerin ympäri...
mode edit: ylisuuri kuva muutettu linkiksi
http://www.mobri.dk/images/mobri%20s2.jpg
Voihan siihen toki sellaisen laittaa, mutta meillä on pysynyt hyvin nippusiteillä vantissa. Kun sen laittaa saalingin yläpuolelle, niin ei pääse valumaan alas. Pysyi se kyllä yhden kauden hekissäkin valumatta, mutta se vaijerille tehty ura on niin syvä, että nippusidettä varten joutui puukottamaan kolon, jotta sen sai kiristettyä ohuen vaijerin ympäri...
mode edit: ylisuuri kuva muutettu linkiksi
Olli Niemi
Nippusiteet ovat mielestäni paras ja HELPOIN ratkaisu. Ja nimenomaan juuri saalingin yläpuolelle, siinä se pysyy hyvin turvassa eikä valahda alas.Olli wrote:
Voihan siihen toki sellaisen laittaa, mutta meillä on pysynyt hyvin nippusiteillä vantissa. Kun sen laittaa saalingin yläpuolelle, niin ei pääse valumaan alas. Pysyi se kyllä yhden kauden hekissäkin valumatta, mutta se vaijerille tehty ura on niin syvä, että nippusidettä varten joutui puukottamaan kolon, jotta sen sai kiristettyä ohuen vaijerin ympäri...
mode edit: ylisuuri kuva muutettu linkiksi
Oisi kyllä kiintoisaa nähdä vertailuja tutkakuvissa siitä miltä näyttää purjevene ilman tollaista härpäkettä ja sen kanssa.
Kun kuitenkin veneessä on yli kymmenmetrinen alumiininen keppi, jossa on erilaisia leikkauspintoja jo siinäkin, puhumattakaan sitten puomista niin vaikealta tuntuu että tuollainen parinkymmenen sentin rimpula oikeasti tekisi mitään merkittävää efektiä.
Tai sitten ero tulee materiaalipaksuudesta ja sirontakuviosta tjsp.
Mutta siis akateemisen mielenkiinnon kannalta olisi kiintoisaa tietää miten paljon tuollaiset jutut oikeasti vaikuttavat.
Kun kuitenkin veneessä on yli kymmenmetrinen alumiininen keppi, jossa on erilaisia leikkauspintoja jo siinäkin, puhumattakaan sitten puomista niin vaikealta tuntuu että tuollainen parinkymmenen sentin rimpula oikeasti tekisi mitään merkittävää efektiä.
Tai sitten ero tulee materiaalipaksuudesta ja sirontakuviosta tjsp.
Mutta siis akateemisen mielenkiinnon kannalta olisi kiintoisaa tietää miten paljon tuollaiset jutut oikeasti vaikuttavat.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11338
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Kyllä se (jotkut) heijastin voimistaa signaalia:
http://www.ussailing.org/safety/Studies ... r_test.htm
tuo mobri ei heijasta paljoa kallistuneena
http://www.ussailing.org/safety/Studies ... r_test.htm
tuo mobri ei heijasta paljoa kallistuneena
Ja sivulla kolmeWith the radar beam exactly at right angles, they act as a series of dihedral reflectors, but even small heel angles cause it to operate in a deep null with little reflection.
The two Mobri reflectors performed as might be expected, and were essentially invisible.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Varsin kiintoisa juttu, etenkin kun Ollin linkittämästä heijastimesta sanotaan sivulla 2 "Mobri reflectors are available in two diameters, neither of which performed well."
Ja "The smaller 2" diameter unit suffers an additional problem in that the 1" radius of each dihedral reflector is less than a wavelength even at X-band"
Eli kuten hieman spekuloinkin, vaikea kuvitella tuollaisen pienen pötkylän parantavan tutkavastetta merkittävästi. Itseasiassa vertailun perusteella ko. malli on kaikista huonoin mahdollinen vaihtoehto
Maritimissa näyttäisi maksavan 61 euroa, eli saahan siinä näennäisestä turvallisuudesta jonkin verran maksaakin.
Faijalla on tuollainen Echomaster, jota tulee aina lainattua kun Tallinnaan mennään, eikä näemmä ole yhtään huono.
Ja "The smaller 2" diameter unit suffers an additional problem in that the 1" radius of each dihedral reflector is less than a wavelength even at X-band"
Eli kuten hieman spekuloinkin, vaikea kuvitella tuollaisen pienen pötkylän parantavan tutkavastetta merkittävästi. Itseasiassa vertailun perusteella ko. malli on kaikista huonoin mahdollinen vaihtoehto

Maritimissa näyttäisi maksavan 61 euroa, eli saahan siinä näennäisestä turvallisuudesta jonkin verran maksaakin.
Faijalla on tuollainen Echomaster, jota tulee aina lainattua kun Tallinnaan mennään, eikä näemmä ole yhtään huono.
Tästä päästäänkin siihen, että on kahdensorttista turvallisuutta: sellaista joka oikeasti toimii ja sellaista joka luo turvallisuuden tunteen. Molemmat ovat sinänsä tärkeitä. Mobri toimii erinomaisesti jälkimmäisessä tapauksessa ja lisäksi näyttää kivaltaPetri wrote:Varsin kiintoisa juttu, etenkin kun Ollin linkittämästä heijastimesta sanotaan sivulla 2 "Mobri reflectors are available in two diameters, neither of which performed well."

Tuollainen vertailu olisi kyllä hyvä. Joku venelehti voisi ottaa asian tutkittavaksi. Huolimatta siitä, että tuolla mobrilla ei tee mitään, on se kuitenkin varmaan yleisin myynnissä oleva heijastin. Pitäisi varmaan ripustaa se vain yläreunasta, niin saattaisi välillä ainakin käväistä pystyasennossa, jos siitä nyt edes silloin on mitään hyötyä.Petri wrote:Oisi kyllä kiintoisaa nähdä vertailuja tutkakuvissa siitä miltä näyttää purjevene ilman tollaista härpäkettä ja sen kanssa.
Kun kuitenkin veneessä on yli kymmenmetrinen alumiininen keppi, jossa on erilaisia leikkauspintoja jo siinäkin, puhumattakaan sitten puomista niin vaikealta tuntuu että tuollainen parinkymmenen sentin rimpula oikeasti tekisi mitään merkittävää efektiä.
Muutaman kerran kun olen päässyt ammattimerenkulkijoita haastattelemaan, niin ovat sanoneet, että purjeveneet, kajakit ym. näkyvät tutkassa yleensä ihan selvästi ilman mitään heijastimiakin...
Olli Niemi
Pistin asiaa eteenpäin Vene-lehdelle, joskohan asia etenisi siitä. Ja siis minun mielestäni kyse on paljolti siitä, että toimimaton turvallisuusvaruste on yhtä tyhjän kanssa, hinnasta riippumatta.Olli wrote:
Tuollainen vertailu olisi kyllä hyvä. Joku venelehti voisi ottaa asian tutkittavaksi. Huolimatta siitä, että tuolla mobrilla ei tee mitään, on se kuitenkin varmaan yleisin myynnissä oleva heijastin. Pitäisi varmaan ripustaa se vain yläreunasta, niin saattaisi välillä ainakin käväistä pystyasennossa, jos siitä nyt edes silloin on mitään hyötyä.