Tutkaheijastin

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

elmo
kokelas
Posts: 159
Joined: Thu Aug 12, 2004 13:05 pm
Location: Kaarina

Tutkaheijastin

Post by elmo »

Moi miten olette kiinnittäneet putkimallisen heijastimen vaijeriin?
S/Y Aurora
FIN 2775
Janne
alokas
Posts: 31
Joined: Wed Jun 01, 2005 12:08 pm
Location: Helsinki
Contact:

Re: Tutkaheijastin

Post by Janne »

elmo wrote:Moi miten olette kiinnittäneet putkimallisen heijastimen vaijeriin?
Meillä ainakin nippusiteillä ja kangasteipillä vantissa saalingin kohdalla. Takastaagiin sitä ei uskalla laittaa kun purje saattaa sipaista sen hellästi mereen.

--janne
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11338
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Olisiko tuollainen vaihtoehto:

Image
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
elmo
kokelas
Posts: 159
Joined: Thu Aug 12, 2004 13:05 pm
Location: Kaarina

Post by elmo »

Minä sokea en erota kuvaa. :?:
S/Y Aurora
FIN 2775
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11338
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Se on siis sellainen peliistä tehty vaijerilukko. Toinen pelti on u-muotoinen ja siihen
on hitsattu pari ruuvia. Toinen pelti on kahdeksikon muotoinen ja toimii ikään
kuin prikkana. Näiden kahden peltien väliin sitten kiristetään vaijerit mikäli halutaan
silmukka, tai sinun tapauksessa toisessa "urassa" menisi hekki ja toisessa
heijastimen naru.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11338
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

löytyi isompi kuva:

Image
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Eipä noissa putkimallisissa taida vakiona olla narua:

http://www.mobri.dk/images/mobri%20s2.jpg

Voihan siihen toki sellaisen laittaa, mutta meillä on pysynyt hyvin nippusiteillä vantissa. Kun sen laittaa saalingin yläpuolelle, niin ei pääse valumaan alas. Pysyi se kyllä yhden kauden hekissäkin valumatta, mutta se vaijerille tehty ura on niin syvä, että nippusidettä varten joutui puukottamaan kolon, jotta sen sai kiristettyä ohuen vaijerin ympäri...

mode edit: ylisuuri kuva muutettu linkiksi
Olli Niemi
Janne
alokas
Posts: 31
Joined: Wed Jun 01, 2005 12:08 pm
Location: Helsinki
Contact:

Post by Janne »

Olli wrote:
Voihan siihen toki sellaisen laittaa, mutta meillä on pysynyt hyvin nippusiteillä vantissa. Kun sen laittaa saalingin yläpuolelle, niin ei pääse valumaan alas. Pysyi se kyllä yhden kauden hekissäkin valumatta, mutta se vaijerille tehty ura on niin syvä, että nippusidettä varten joutui puukottamaan kolon, jotta sen sai kiristettyä ohuen vaijerin ympäri...

mode edit: ylisuuri kuva muutettu linkiksi
Nippusiteet ovat mielestäni paras ja HELPOIN ratkaisu. Ja nimenomaan juuri saalingin yläpuolelle, siinä se pysyy hyvin turvassa eikä valahda alas.
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Oisi kyllä kiintoisaa nähdä vertailuja tutkakuvissa siitä miltä näyttää purjevene ilman tollaista härpäkettä ja sen kanssa.
Kun kuitenkin veneessä on yli kymmenmetrinen alumiininen keppi, jossa on erilaisia leikkauspintoja jo siinäkin, puhumattakaan sitten puomista niin vaikealta tuntuu että tuollainen parinkymmenen sentin rimpula oikeasti tekisi mitään merkittävää efektiä.

Tai sitten ero tulee materiaalipaksuudesta ja sirontakuviosta tjsp.
Mutta siis akateemisen mielenkiinnon kannalta olisi kiintoisaa tietää miten paljon tuollaiset jutut oikeasti vaikuttavat.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11338
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Kyllä se (jotkut) heijastin voimistaa signaalia:

http://www.ussailing.org/safety/Studies ... r_test.htm

tuo mobri ei heijasta paljoa kallistuneena
With the radar beam exactly at right angles, they act as a series of dihedral reflectors, but even small heel angles cause it to operate in a deep null with little reflection.
Ja sivulla kolme
The two Mobri reflectors performed as might be expected, and were essentially invisible.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Varsin kiintoisa juttu, etenkin kun Ollin linkittämästä heijastimesta sanotaan sivulla 2 "Mobri reflectors are available in two diameters, neither of which performed well."

Ja "The smaller 2" diameter unit suffers an additional problem in that the 1" radius of each dihedral reflector is less than a wavelength even at X-band"

Eli kuten hieman spekuloinkin, vaikea kuvitella tuollaisen pienen pötkylän parantavan tutkavastetta merkittävästi. Itseasiassa vertailun perusteella ko. malli on kaikista huonoin mahdollinen vaihtoehto :)
Maritimissa näyttäisi maksavan 61 euroa, eli saahan siinä näennäisestä turvallisuudesta jonkin verran maksaakin.

Faijalla on tuollainen Echomaster, jota tulee aina lainattua kun Tallinnaan mennään, eikä näemmä ole yhtään huono.
Mikko
alokas
Posts: 34
Joined: Sat Apr 15, 2006 18:31 pm

Post by Mikko »

Petri wrote:Varsin kiintoisa juttu, etenkin kun Ollin linkittämästä heijastimesta sanotaan sivulla 2 "Mobri reflectors are available in two diameters, neither of which performed well."
Tästä päästäänkin siihen, että on kahdensorttista turvallisuutta: sellaista joka oikeasti toimii ja sellaista joka luo turvallisuuden tunteen. Molemmat ovat sinänsä tärkeitä. Mobri toimii erinomaisesti jälkimmäisessä tapauksessa ja lisäksi näyttää kivalta :)
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Petri wrote:Oisi kyllä kiintoisaa nähdä vertailuja tutkakuvissa siitä miltä näyttää purjevene ilman tollaista härpäkettä ja sen kanssa.
Kun kuitenkin veneessä on yli kymmenmetrinen alumiininen keppi, jossa on erilaisia leikkauspintoja jo siinäkin, puhumattakaan sitten puomista niin vaikealta tuntuu että tuollainen parinkymmenen sentin rimpula oikeasti tekisi mitään merkittävää efektiä.
Tuollainen vertailu olisi kyllä hyvä. Joku venelehti voisi ottaa asian tutkittavaksi. Huolimatta siitä, että tuolla mobrilla ei tee mitään, on se kuitenkin varmaan yleisin myynnissä oleva heijastin. Pitäisi varmaan ripustaa se vain yläreunasta, niin saattaisi välillä ainakin käväistä pystyasennossa, jos siitä nyt edes silloin on mitään hyötyä.

Muutaman kerran kun olen päässyt ammattimerenkulkijoita haastattelemaan, niin ovat sanoneet, että purjeveneet, kajakit ym. näkyvät tutkassa yleensä ihan selvästi ilman mitään heijastimiakin...
Olli Niemi
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Olli wrote:
Tuollainen vertailu olisi kyllä hyvä. Joku venelehti voisi ottaa asian tutkittavaksi. Huolimatta siitä, että tuolla mobrilla ei tee mitään, on se kuitenkin varmaan yleisin myynnissä oleva heijastin. Pitäisi varmaan ripustaa se vain yläreunasta, niin saattaisi välillä ainakin käväistä pystyasennossa, jos siitä nyt edes silloin on mitään hyötyä.
Pistin asiaa eteenpäin Vene-lehdelle, joskohan asia etenisi siitä. Ja siis minun mielestäni kyse on paljolti siitä, että toimimaton turvallisuusvaruste on yhtä tyhjän kanssa, hinnasta riippumatta.
elmo
kokelas
Posts: 159
Joined: Thu Aug 12, 2004 13:05 pm
Location: Kaarina

Post by elmo »

Liekö tuota putkiloa sinne edes laittaa kun mielipiteet tuntuvat olevan että yhtä tyhjän kanssa.Täytyypä testta ensin kaverin venetutkalla näkyykö paremmin ! [-o<
S/Y Aurora
FIN 2775
Post Reply