köli

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Petri
FE-junkie

Re: Mikä olikaan momentti ?

Post by Petri »

visitor wrote:Moi, koitin löytää aikaisempaa ketjua, jossa kölipulttien momentti oli mainittuna. Ei löytynyt. Ken tietää, ole ystävällinen ja laita vielä tähän replyksi.

t. Heikki
http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?p=1238#1238

Eli 165 Nm.
Ketju löyty niinkin yllättävästi, kuin hakusanalla "momentti".
elmo
kokelas

Post by elmo »

Minulla oli 50cm pitka momenttiavain, sai siinä vähän kiskoa!
S/Y Aurora
FIN 2775
Pärsky
alokas

Re: Mikä olikaan momentti ?

Post by Pärsky »

Toimiikos tuo edellä mainittu 165 Nm myös FE74:sen kölipulteille? Taitaa olla meilläkin syytä uusina omistajina tsekata pulttien kireys ja paikata vähän kölisaumaa.
s/y Pärsky
harald
Hallitus
Vene: Charlotta

Post by harald »

Momentti määräytyy sen pultin mukaan, ei veneen. Eli jos sinulla on M20 kierri
siinä niin uskoisin että momentti on käypäinen.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Guest

Ilonan köli

Post by Guest »

Heips,

Anssille tiedoksi. Ilonan pohjan korjaustyö on tehty sen ensimmäisen kesän jälkeen veistämön takuukorjauksena. Siinä oli ollut uutena jotain ongelmaa. Samassa yhteydessä on pohjaan lisätty ylimääräinen mattokerros, joka on vedetty yli pulttien. Olet nyt veneen viides omistaja. Itse olin kolmas ja kaikki ennen minua (myös minä) ovat vakuuttaneet, että sillä ei ole ajettu kiville. Siis ajettu! Koputeltu on kymmeniä kertoja.
visitor

FE 74X taitaa olla M18 kölipulteilla?

Post by visitor »

Kävin aamusella puolen metrin varrella varustetun momenttiavaimen kanssa FE741:llämme. Momenttiavaimessa loppui asteikko 140 NM:iin, ja kaikki paitsi yksi pultti kääntyivät hieman (1/6- 1/8 kierrosta) ennen tähän momenttiin pääsyä. Enempää en uskaltanut vääntää, koska oli 83:seen verrattuna ohkaisempaa pulttia sekä koska asteikko lopahti kesken.

Kyllä muuten harmittaisi, jos menisi pultti poikki.
:evil:

t- Heikki
Erkka
luti

Post by Erkka »

Tuntuu siltä, että tästä joutuu itsekin hilautumaan pultinkiristykseen. Onko pk-seudulla kenelläkään tuollaista 170-180 nm:iin yltävällä asteikolla olevaa avainta, jota vieläpä saisi lainata hyvään tarkoitukseen?
-Erkka / Awasome
anssi
kokelas

Re: Ilonan köli

Post by anssi »

Anonymous wrote:Heips,

Anssille tiedoksi. Ilonan pohjan korjaustyö on tehty sen ensimmäisen kesän jälkeen veistämön takuukorjauksena. Siinä oli ollut uutena jotain ongelmaa. Samassa yhteydessä on pohjaan lisätty ylimääräinen mattokerros, joka on vedetty yli pulttien. Olet nyt veneen viides omistaja. Itse olin kolmas ja kaikki ennen minua (myös minä) ovat vakuuttaneet, että sillä ei ole ajettu kiville. Siis ajettu! Koputeltu on kymmeniä kertoja.
Terve.

Olipa Iloinen yllätys! Hieno homma, että löytyy tietoa noinkin pitkän ajan päästä. Tämä siis tarkoittaa sitä, että pultit menee meillä kiristykseen nyt sitten kun pitää kölisaumaa ja pohjan maalauksiakin suorittaa. Onhan pultit nyt ollut varmuudella kiristämättä aika tarkkaan 25 vuotta! Kiitos oikein paljon sinulle informaatiosta.

-Anssi-
Guest

Post by Guest »

Heips vielä Anssi,

Ilonassa on pohja hiekkapuhallettu, kitattu ja primerit (WC-systems) uusittu muistaakseni -99 paikkeilla. Tuskin on kovin suurta tarvetta vetää pohjaa täysin puhtaaksi vieläkään.
harald
Hallitus

Re: FE 74X taitaa olla M18 kölipulteilla?

Post by harald »

visitor wrote:Kyllä muuten harmittaisi, jos menisi pultti poikki.
Toisaalta, vähemmän harmittaisi mikäli se menisi maissa kiristysvaiheessa
poikki...
harald
Hallitus

Post by harald »

Awa wrote:Tuntuu siltä, että tästä joutuu itsekin hilautumaan pultinkiristykseen. Onko pk-seudulla kenelläkään tuollaista 170-180 nm:iin yltävällä asteikolla olevaa avainta, jota vieläpä saisi lainata hyvään tarkoitukseen?
Soita illalla niin tarkastan miten oma avain menee. Muista myös lainapiiriä
Pärsky
alokas

momenttiavainta lainaksi

Post by Pärsky »

Mittailin eilen FE74:sen pultit ja näyttivät olevan 20 mm kierteellä ja 30 mm mutterit. Olisiko jollakulla lainata sopivaa momenttiavainta tämän viikon aikana pääkaupunkiseudulla?

Uskaltaakos pultit kiristää jos vene on telakoituna normaalisti kölin varaan?

Ilkka Aaltonen
puh. 040 593 2908
s/y Pärsky
harald
Hallitus

Post by harald »

Katso lainapiiri säiettä (jäsenille).

Nimeomaan vene maalla on hyvä tarkastaa kireys, näin ei mutterilla
tarvitse kölin painoa nostaa.
Panu
hyperaktiivi

Post by Panu »

harald wrote:Nimeomaan vene maalla on hyvä tarkastaa kireys, näin ei mutterilla tarvitse kölin painoa nostaa.
Tervehdys

Juuri näin. Maissa saat helpommin kiristettyä, kuin vedessä jolloin koko kölin paino makaa mutterin varassa.

Jotta ymmärrettäisiin asiaa laajemmin, niin mutterin kiristysmomenttiin vaikuttavat:
- Pultin koko ja nousu
- Ulkoiset voimat (tässä tapauksessa kölin paino ja oikaisevamomentti)
- Kiinnittitettävien osien (myös pultin) materiaali (venyykö / puristuuko kasaan jne.)
- Kierteen laatu, voitelu ja puhtaus jne.

Eli ei niin yksinkertainen juttu ollenkaan, kuin alkuun luulisi.

Jos todella haluaisimme kölipulttiin määrätyn esijännityksen tulisi pulttia esijännittää esim. hydraulisella esijännittimellä ja sitten ottaa mutterista tyhjät pois. Muutoin kierteessä syntyvät kitkat yms häviöt ovat suoraan poissa esijännityksestä.

Tiedänpä kohteita (esim. laiva dieselin sylinterikannenpultit), joissa ei työkalulla vääntämällä saavuteta riittävää esijännitystä (kierre leikkaa ja hitsautuu kiinni), vaan on pakko esijännittää pulttia ensin ja ottaa löysät pois
Ystävällisin veneily terveisin PR
elmo
kokelas

Post by elmo »

Moi, no tuli hiottua köli puhtaaksi ylös saakka niin että kuitu näkyy sauman yläpuolella.Mitä tuohon kuidun päälle kanattaa laittaa ennekun maalaa koko kölin epoksimaalilla?
S/Y Aurora
FIN 2775
Post Reply