harald wrote:Nimeomaan vene maalla on hyvä tarkastaa kireys, näin ei mutterilla tarvitse kölin painoa nostaa.
Tervehdys
Juuri näin. Maissa saat helpommin kiristettyä, kuin vedessä jolloin koko kölin paino makaa mutterin varassa.
Jotta ymmärrettäisiin asiaa laajemmin, niin mutterin kiristysmomenttiin vaikuttavat:
- Pultin koko ja nousu
- Ulkoiset voimat (tässä tapauksessa kölin paino ja oikaisevamomentti)
- Kiinnittitettävien osien (myös pultin) materiaali (venyykö / puristuuko kasaan jne.)
- Kierteen laatu, voitelu ja puhtaus jne.
Eli ei niin yksinkertainen juttu ollenkaan, kuin alkuun luulisi.
Jos todella haluaisimme kölipulttiin määrätyn esijännityksen tulisi pulttia esijännittää esim. hydraulisella esijännittimellä ja sitten ottaa mutterista tyhjät pois. Muutoin kierteessä syntyvät kitkat yms häviöt ovat suoraan poissa esijännityksestä.
Tiedänpä kohteita (esim. laiva dieselin sylinterikannenpultit), joissa ei työkalulla vääntämällä saavuteta riittävää esijännitystä (kierre leikkaa ja hitsautuu kiinni), vaan on
pakko esijännittää pulttia ensin ja ottaa löysät pois