http://www.fe83.org/docs/purjehtiminen/kryssinopeus/
Tuosta voi katsoa jos on samalla planeetalla

Samanlainen on sitten tulossa lenssillä..
Mukkelis makkelis.. näinhän sitä käy kun kirjoittelee tipan silloin ja toisen tällöin, ajatus katkeaa...Vierailijahan minä wrote:
IMS säännön tankkaaminen ei liian iso puomiin nähden. Jos oikein ymmärsin, niin spinnun SMW:n pitäisi olla ainoastaan 4,86m. Vai ymmärsinkö väärin
Kappas vain. En huomannut että Kristiinalla on (oli?) erikokoinen spinnu. Äkkiseltään seVierailijahan minä wrote:Voisiko joku viisaampi kertoa, miten Krisiinan standardista poikkeava spinnu vaikuttaa tavoitenopeuksiin![]()
Varmaan juuri niin. Hyöty taitaa olla ainakin kovemmissa tuulissa suurempi koska ainakin vakio-Äkkipäätään arvelin ettei Kristiinalla tarvitse leikata niin paljoa, mitä standardi spinnun omaavalla vastaavalla venholla, mutta onko asia oikeasti näin![]()
Mitä tarkoitat edellisellä? VMG on siis veneen vauhtivektorin osio joka osoittaa suoraanoikkpasi wrote:Onko tuo VMG samalla maksimiarvo?
Minä nostan kädet pystyyn, noin syvällistä tuntemusta IMSin saloista minulla ei oleVierailijahan minä wrote:optimaalinen spinnun leveys lienee 4,86m. korjatkaa jos olen väärässä...
Öö tota...Mitä tarkoitat edellisellä?
Käytännössä niin purjehditaan sen nopeuden mukaan vain. Jos kaikki on oikein niin tuo nousu-oikkpasi wrote: Voiko tuota TWA:ta pitää myös ohjeellisena arvona optimaaliselle nousukulmalle eri tuulen nopeuksilla.
Niin tuohan on IMS:in VPP (Velocity Prediction Programin) käsitys siitä mikä on veneelläEli onko tuo tuulikulma (TWA)yhdessä nopeuden (TBS) myös laskennallisesti maksimiarvo mihin voi päästä? Jos TWA pienenee, TBS pienenee ja VMG pienenee. Jos taas TWA kasvaa, TBS kasvaa, mutta VMG pienenee?
Jos haluaa edetä suoraan vastatuuleen, niin tuo VMG itseasiassa on se mikä vaikuttaa aikaan ja on siten enemmin kuin nice to know, vai kuinka?