1gm10 nokeaa veden kylmänä

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Lanccu
alokas
Posts: 17
Joined: Mon Nov 13, 2023 15:03 pm
Vene: s/y Bajan

1gm10 nokeaa veden kylmänä

Post by Lanccu »

Kylmänä käynnistettäessä moottori käynnistyy helposti. Muutaman sekunnin kone käy normaalisti, jonka jälkeen tyhjäkäynti muuttuu epätasaiseksi ja "rykiväksi". Samalla pakoputkesta alkaa sylkeä nokea veden pintaan ja kone savuttaa mustaa. Jos koneelle koittaa antaa kierroksia, se sammuu. Hetken kuluttua käynti tasaantuu normaaliksi, ottaa kierroksia ja nokeaminen lakkaa. Ajossa kaikki on kunnossa, ei savuta, tehot on tallella. Itse asiassa koneelle normaalia matkanopeutta (n. 4,5 solmua) enemmän kierroksia annettaessa se käy todella tasaisesti ja nopeutta kertyy helposti 5,5 solmua. Myös lämpimänä käynnistettäessä kaikki toimii normaalisti. Kohta ei enää kehtaa rannasta lähteä, kun jälkeen jää n. metri kertaa metri nokilautta...
Viime kesänä tällaista oiretta ei ollut, heti keväällä ekasta käynnistyksestä alkaen nokeaminen alkoi. Moottori talvehti kuten ennenkin siten, että vesitila oli täytetty glykolilla. Pinta ei laskenut talven aikana, joten ainakin vesitila on kannessa ehjä? Keväällä normaalit huollot ennen käyttöönottoa. Polttoainesuodattimien, impellerin, öljyjen ja suodattimen vaihto. Ilmanpuhdistimen puhdistus.
Olen samalla taistellut polttoainevuotojen kanssa, voiko tässä olla syy? Koneessa oleva suodatinkotelo on ollut jatkuvasti märkä. Vaihdoin molempien päällä olevien ruuvien tiivisteet Yanmarin alkuperäisiin kupari- ja muovitiivisteisiin. Vuoto heikkeni, mutta silti isomman ruuvin juuri on hieman kostea.
Mikä avuksi? Tietysti tuo ruuvi täytyy saada pitämään, mutta olisiko nokeamisen syy sittenkin vuotavassa suuttimessa tai halkenneessa kannessa? Olen kaatanut tankkiin STP: n injector cleaneria ja ajanut tämän vuoksi nyt moottorilla n. 10h, ei vaikutusta. Suutin ehkä vahvin veikkaus, vai?
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11557
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Re: 1gm10 nokeaa veden kylmänä

Post by harald »

Musta savu tarkoittaa liikaa polttoainetta. Aika vaikeaa antaa näin etänä tai edes läsnä mitään pitävää diagnoosia. Mutta tarkista ilman saanti, vaahtomuovi suodattimessa voi olla repaleinen. Aja vaikka ilman ilmansuodatinta.

Ilmavuodot aiheuttavat yleensä ettei lähde käyntiin tai sammuu. Mutta pitää saada kuntoon.

Suutin jos irtoaa niin on pieni ja helppo viedä huoltoon tarkistettavaksi. Ahdasta on, ja jos on ruosteessa voi istua.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Lanccu
alokas
Posts: 17
Joined: Mon Nov 13, 2023 15:03 pm
Vene: s/y Bajan

Re: 1gm10 nokeaa veden kylmänä

Post by Lanccu »

Täytyy koittaa vielä kylmäkäynnistys ilman ilmansuodatinta, ja luukku auki niin saa varmasti ilmaa. Jostain löysin vinkin, että jumissa olevan suuttimen saisi irti siten, että löysää niitä muttereita hieman, ja pyöräyttää konetta, joko kammella tai startilla. Puristuspaineen pitäisi irrottaa suutin. Jää nähtäväksi, yritän viikolla ehtiä veneelle kokeilemaan.
Post Reply