Remonttikevät 2026

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11558
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Remonttikevät 2026

Post by harald »

Nuo koverat alueet olen itse aina hionut käsin, tai todella varovasti epäkeskon reunalla.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Janne Nieminen
kokelas
Posts: 57
Joined: Mon Nov 29, 2021 19:11 pm
Vene: Ventus

Re: Remonttikevät 2026

Post by Janne Nieminen »

Lakkojen poisto turkkilevyistä kuumailmapuhaltimella sekä kuusi kerrosta Rylardin satiinilakkaa välihiontoineen oli tämän kevään suuurin homma. Levyjen alapuolet homepestiin, öljyttiin pariin kertaan ja käsiteltiin sisätihoihin tarkoitetulla homeenestoaineella.

Polttoainesuodattimen vaihto Racoriin tehdään vasta vesillä.
Attachments
20260423_112416.jpg
S/y Ventus
FIN 6297
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11558
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Remonttikevät 2026

Post by harald »

Hienolta näyttää turkkilevyt taas. Tuo on minulla edessä ensi talvena.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Ari
kokelas
Posts: 246
Joined: Fri Oct 06, 2023 23:08 pm
Location: Helsinki
Vene: Irene

Re: Remonttikevät 2026

Post by Ari »

Ari wrote: Wed Apr 22, 2026 00:00 am Ennen uusien primerien maalausta riittää myös tehtävää, ensinkertalaisena menee osin arvailuksi. Pitää tasoitella ainakin kölin ja peräsimen epätasaisuuksia jonkinsortin pakkelilla, ehkä pohjasta kaapimen jättämiä pikkunaarmuja. Sitten täytyy ilmeisesti hioa jollakin hienommalla paperilla, joita hankin karkeuksilla 80, 120, 240 ja 320.
Olisiko näkemystä, onko miten välttämätöntä menossa olevan 40-karkeuden epäkeskohionnan jälkeen hioa jollakin vähemmän karkealla kuten 80 tai 120 ennen hiontapölyn pesua ja primerin maalaamista? Entä pakkelointi? Ajattelin hieman täytellä kölin ja peräsimen muhkuroita Plastic Paddingin Marine epoxyllä ja hioa. Tuo jo viime vuonna hommattu 2-komponenttinen tökötti kelvannee?
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
Cage
Jäsen
Posts: 1114
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Re: Remonttikevät 2026

Post by Cage »

harald wrote: Fri Apr 24, 2026 12:47 pm Hienolta näyttää turkkilevyt taas. Tuo on minulla edessä ensi talvena.
Mullakin on toi edessä aina ensi talvena. :lol:
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Cage
Jäsen
Posts: 1114
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Re: Remonttikevät 2026

Post by Cage »

Ari wrote: Sat Apr 25, 2026 01:12 am
Ari wrote: Wed Apr 22, 2026 00:00 am Ennen uusien primerien maalausta riittää myös tehtävää, ensinkertalaisena menee osin arvailuksi. Pitää tasoitella ainakin kölin ja peräsimen epätasaisuuksia jonkinsortin pakkelilla, ehkä pohjasta kaapimen jättämiä pikkunaarmuja. Sitten täytyy ilmeisesti hioa jollakin hienommalla paperilla, joita hankin karkeuksilla 80, 120, 240 ja 320.
Olisiko näkemystä, onko miten välttämätöntä menossa olevan 40-karkeuden epäkeskohionnan jälkeen hioa jollakin vähemmän karkealla kuten 80 tai 120 ennen hiontapölyn pesua ja primerin maalaamista? Entä pakkelointi? Ajattelin hieman täytellä kölin ja peräsimen muhkuroita Plastic Paddingin Marine epoxyllä ja hioa. Tuo jo viime vuonna hommattu 2-komponenttinen tökötti kelvannee?
Olen itse yleensä hionut about 150 / 180 karkeudella ennen maalaamista. Muistelisin että ohje on ensiksi vetää yksi kerros primeria ennen pakkelia. Tosin, itse täytin kyllä pieniä (about nuppineulan pään kokoisia) gelkkarikuplien reikiä Lefantin epoksipakkelilla (oli todella sileetä) ennen ensimmäistä primerikerrosta. Ton yksi kerros primeria ennen pakkelia vedin ihan ulkomuistista, joten hyvä katsoa esim. Hempelin tai kenen tuotteita käytätkin ohjeita ennenkuin ryhtyy toimeen.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Ari
kokelas
Posts: 246
Joined: Fri Oct 06, 2023 23:08 pm
Location: Helsinki
Vene: Irene

Re: Remonttikevät 2026

Post by Ari »

Cage wrote: Sun Apr 26, 2026 11:11 am Olen itse yleensä hionut about 150 / 180 karkeudella ennen maalaamista. Muistelisin että ohje on ensiksi vetää yksi kerros primeria ennen pakkelia. Tosin, itse täytin kyllä pieniä (about nuppineulan pään kokoisia) gelkkarikuplien reikiä Lefantin epoksipakkelilla (oli todella sileetä) ennen ensimmäistä primerikerrosta. Ton yksi kerros primeria ennen pakkelia vedin ihan ulkomuistista, joten hyvä katsoa esim. Hempelin tai kenen tuotteita käytätkin ohjeita ennenkuin ryhtyy toimeen.
Karkean puoleinen hiontapinta saa nyt luvan kelvata primerille, ei riitä aika eikä oikein voimatkaan ryhtyä hiomaan hienommalla Abranetillä. Ensimmäinenkin on hyvin hidasta ja rankkaa touhua, Makitan epäkeskoa saa painaa julman lujaa kaksin käsin, että lähtee antifoulingin jämät mihinkään. Samoin pitää skipata pakkelointi.

Vielä noin puolet hiomatta ensimmäistä kierrosta, jota tänään illalla toivottavasti jaksan edistää pitkälle, huomisiltana täytyy ottaa loput tai antaa olla. Vappuaattona pesu, vapunpäivänä ensimmäinen kerros primeriä. Nuppineulan pään kokoisia reikiä on näkynyt tuhansittain joka puolella, mutta ne varmaan olivat gelcoatin sijasta primerissä, koska niissä oli antifoulingia ja jäivät pintaan raapimisen jälkeen. Paikoitellen näitä minireikiä pitää hioa sinnikkäästi epäkeskollakin ennen kuin lähtevät ja jää pelkkää vaalea pinta.
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
Post Reply