Remonttikevät 2026
- harald
- Hallitus
- Posts: 11557
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Remonttikevät 2026
Nuo koverat alueet olen itse aina hionut käsin, tai todella varovasti epäkeskon reunalla.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
-
Janne Nieminen
- kokelas
- Posts: 57
- Joined: Mon Nov 29, 2021 19:11 pm
- Vene: Ventus
Re: Remonttikevät 2026
Lakkojen poisto turkkilevyistä kuumailmapuhaltimella sekä kuusi kerrosta Rylardin satiinilakkaa välihiontoineen oli tämän kevään suuurin homma. Levyjen alapuolet homepestiin, öljyttiin pariin kertaan ja käsiteltiin sisätihoihin tarkoitetulla homeenestoaineella.
Polttoainesuodattimen vaihto Racoriin tehdään vasta vesillä.
Polttoainesuodattimen vaihto Racoriin tehdään vasta vesillä.
S/y Ventus
FIN 6297
FIN 6297
- harald
- Hallitus
- Posts: 11557
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Remonttikevät 2026
Hienolta näyttää turkkilevyt taas. Tuo on minulla edessä ensi talvena.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: Remonttikevät 2026
Olisiko näkemystä, onko miten välttämätöntä menossa olevan 40-karkeuden epäkeskohionnan jälkeen hioa jollakin vähemmän karkealla kuten 80 tai 120 ennen hiontapölyn pesua ja primerin maalaamista? Entä pakkelointi? Ajattelin hieman täytellä kölin ja peräsimen muhkuroita Plastic Paddingin Marine epoxyllä ja hioa. Tuo jo viime vuonna hommattu 2-komponenttinen tökötti kelvannee?Ari wrote: Wed Apr 22, 2026 00:00 am Ennen uusien primerien maalausta riittää myös tehtävää, ensinkertalaisena menee osin arvailuksi. Pitää tasoitella ainakin kölin ja peräsimen epätasaisuuksia jonkinsortin pakkelilla, ehkä pohjasta kaapimen jättämiä pikkunaarmuja. Sitten täytyy ilmeisesti hioa jollakin hienommalla paperilla, joita hankin karkeuksilla 80, 120, 240 ja 320.
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
Re: Remonttikevät 2026
Mullakin on toi edessä aina ensi talvena.harald wrote: Fri Apr 24, 2026 12:47 pm Hienolta näyttää turkkilevyt taas. Tuo on minulla edessä ensi talvena.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Re: Remonttikevät 2026
Olen itse yleensä hionut about 150 / 180 karkeudella ennen maalaamista. Muistelisin että ohje on ensiksi vetää yksi kerros primeria ennen pakkelia. Tosin, itse täytin kyllä pieniä (about nuppineulan pään kokoisia) gelkkarikuplien reikiä Lefantin epoksipakkelilla (oli todella sileetä) ennen ensimmäistä primerikerrosta. Ton yksi kerros primeria ennen pakkelia vedin ihan ulkomuistista, joten hyvä katsoa esim. Hempelin tai kenen tuotteita käytätkin ohjeita ennenkuin ryhtyy toimeen.Ari wrote: Sat Apr 25, 2026 01:12 amOlisiko näkemystä, onko miten välttämätöntä menossa olevan 40-karkeuden epäkeskohionnan jälkeen hioa jollakin vähemmän karkealla kuten 80 tai 120 ennen hiontapölyn pesua ja primerin maalaamista? Entä pakkelointi? Ajattelin hieman täytellä kölin ja peräsimen muhkuroita Plastic Paddingin Marine epoxyllä ja hioa. Tuo jo viime vuonna hommattu 2-komponenttinen tökötti kelvannee?Ari wrote: Wed Apr 22, 2026 00:00 am Ennen uusien primerien maalausta riittää myös tehtävää, ensinkertalaisena menee osin arvailuksi. Pitää tasoitella ainakin kölin ja peräsimen epätasaisuuksia jonkinsortin pakkelilla, ehkä pohjasta kaapimen jättämiä pikkunaarmuja. Sitten täytyy ilmeisesti hioa jollakin hienommalla paperilla, joita hankin karkeuksilla 80, 120, 240 ja 320.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Re: Remonttikevät 2026
Karkean puoleinen hiontapinta saa nyt luvan kelvata primerille, ei riitä aika eikä oikein voimatkaan ryhtyä hiomaan hienommalla Abranetillä. Ensimmäinenkin on hyvin hidasta ja rankkaa touhua, Makitan epäkeskoa saa painaa julman lujaa kaksin käsin, että lähtee antifoulingin jämät mihinkään. Samoin pitää skipata pakkelointi.Cage wrote: Sun Apr 26, 2026 11:11 am Olen itse yleensä hionut about 150 / 180 karkeudella ennen maalaamista. Muistelisin että ohje on ensiksi vetää yksi kerros primeria ennen pakkelia. Tosin, itse täytin kyllä pieniä (about nuppineulan pään kokoisia) gelkkarikuplien reikiä Lefantin epoksipakkelilla (oli todella sileetä) ennen ensimmäistä primerikerrosta. Ton yksi kerros primeria ennen pakkelia vedin ihan ulkomuistista, joten hyvä katsoa esim. Hempelin tai kenen tuotteita käytätkin ohjeita ennenkuin ryhtyy toimeen.
Vielä noin puolet hiomatta ensimmäistä kierrosta, jota tänään illalla toivottavasti jaksan edistää pitkälle, huomisiltana täytyy ottaa loput tai antaa olla. Vappuaattona pesu, vapunpäivänä ensimmäinen kerros primeriä. Nuppineulan pään kokoisia reikiä on näkynyt tuhansittain joka puolella, mutta ne varmaan olivat gelcoatin sijasta primerissä, koska niissä oli antifoulingia ja jäivät pintaan raapimisen jälkeen. Paikoitellen näitä minireikiä pitää hioa sinnikkäästi epäkeskollakin ennen kuin lähtevät ja jää pelkkää vaalea pinta.
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605