Köysisuosituksia?

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11557
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Köysisuosituksia?

Post by harald »

Näin SVB:llä DC1 3x mallin 6-8 mm 280€
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Janne Nieminen
kokelas
Posts: 57
Joined: Mon Nov 29, 2021 19:11 pm
Vene: Ventus

Re: Köysisuosituksia?

Post by Janne Nieminen »

Tilaan NebSailsista uuden genuan nostimen. Vaijerin sijaan 6-millistä dyneemaa, jonka perään spleissataan perinteiseen tapaan vahvempaa köyttä, joka on mukavampi käteen ja pitää lukossa. Vanhaa en lähde näissä pakkasissa mastosta hakemaan, joten mennään parhaalla arvauksella tai hyvällä tiedolla. Kun köysisuosituksissa genuan nostimen pituudeksi on ilmoitettu 19 metriä niin paljonko siitä pitäisi olla kuusimillistä dyneemaa, että paksumpi köysi ei tule ulos yläplokista purjetta nostettessa eikä ohuempi maston jalasta kun purje on ylhäällä?

-Janne
S/y Ventus
FIN 6297
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11557
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Köysisuosituksia?

Post by harald »

Koska keulaharus on nostokorkeutta pidempi niin väistämättä tulee menemään niin että paksu osa haluaa tulla mastosta ulos. Sama koskee nostossa, ohut osuus on maston osuutta pidempi. Koska keulaharus on kolmion pitkä sivu.

edit: 6 mm päästä päähän toimii hyvin jos lukot vain toimii tai on joku muu tapa pitää falli
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Janne Nieminen
kokelas
Posts: 57
Joined: Mon Nov 29, 2021 19:11 pm
Vene: Ventus

Re: Köysisuosituksia?

Post by Janne Nieminen »

harald wrote: Wed Feb 04, 2026 14:05 pm Koska keulaharus on nostokorkeutta pidempi niin väistämättä tulee menemään niin että paksu osa haluaa tulla mastosta ulos. Sama koskee nostossa, ohut osuus on maston osuutta pidempi. Koska keulaharus on kolmion pitkä sivu.
En ole koskaan genuaa nostaessa katsonut nostinta niin tarkkaan, että olisin huomannut, mutta on tosiaan todennäköistä että paksu osa tulee yläpäästä ulos, kun fallin pää on alhaalla. Alapäässä ohut osa ei tule ulos mastosta purjeen ollessa ylhäällä. Tästä löytyi ihan kuvallista evidenssiä. Toisin sanoen ohuen osan pituus on hiukan vähemmän kuin mastonjalasta fallikulmaan.
S/y Ventus
FIN 6297
Janne Nieminen
kokelas
Posts: 57
Joined: Mon Nov 29, 2021 19:11 pm
Vene: Ventus

Re: Köysisuosituksia?

Post by Janne Nieminen »

Se on siinä. Vanhaa ei tarvinnut malliksi, sillä NebSailsillä on FE:n rikipiirrustus ja laskivat pituudet siitä. Hinta 220 euroa.
Attachments
20260226_145221.jpg
S/y Ventus
FIN 6297
User avatar
olpalon
Hallitus
Posts: 591
Joined: Fri Jun 17, 2016 14:23 pm
Location: Espoo
Vene: Feria

Re: Köysisuosituksia?

Post by olpalon »

Dyneema takastaagi. Ainoa oikea halkaisija?
Olli P
S/Y Feria
FIN 2772
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11557
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Köysisuosituksia?

Post by harald »

Minulla ollut 3 mm sitten v 2010

Image
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply