Köysisuosituksia?
- harald
- Hallitus
- Posts: 11557
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Köysisuosituksia?
Näin SVB:llä DC1 3x mallin 6-8 mm 280€
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
-
Janne Nieminen
- kokelas
- Posts: 57
- Joined: Mon Nov 29, 2021 19:11 pm
- Vene: Ventus
Re: Köysisuosituksia?
Tilaan NebSailsista uuden genuan nostimen. Vaijerin sijaan 6-millistä dyneemaa, jonka perään spleissataan perinteiseen tapaan vahvempaa köyttä, joka on mukavampi käteen ja pitää lukossa. Vanhaa en lähde näissä pakkasissa mastosta hakemaan, joten mennään parhaalla arvauksella tai hyvällä tiedolla. Kun köysisuosituksissa genuan nostimen pituudeksi on ilmoitettu 19 metriä niin paljonko siitä pitäisi olla kuusimillistä dyneemaa, että paksumpi köysi ei tule ulos yläplokista purjetta nostettessa eikä ohuempi maston jalasta kun purje on ylhäällä?
-Janne
-Janne
S/y Ventus
FIN 6297
FIN 6297
- harald
- Hallitus
- Posts: 11557
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Köysisuosituksia?
Koska keulaharus on nostokorkeutta pidempi niin väistämättä tulee menemään niin että paksu osa haluaa tulla mastosta ulos. Sama koskee nostossa, ohut osuus on maston osuutta pidempi. Koska keulaharus on kolmion pitkä sivu.
edit: 6 mm päästä päähän toimii hyvin jos lukot vain toimii tai on joku muu tapa pitää falli
edit: 6 mm päästä päähän toimii hyvin jos lukot vain toimii tai on joku muu tapa pitää falli
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
-
Janne Nieminen
- kokelas
- Posts: 57
- Joined: Mon Nov 29, 2021 19:11 pm
- Vene: Ventus
Re: Köysisuosituksia?
En ole koskaan genuaa nostaessa katsonut nostinta niin tarkkaan, että olisin huomannut, mutta on tosiaan todennäköistä että paksu osa tulee yläpäästä ulos, kun fallin pää on alhaalla. Alapäässä ohut osa ei tule ulos mastosta purjeen ollessa ylhäällä. Tästä löytyi ihan kuvallista evidenssiä. Toisin sanoen ohuen osan pituus on hiukan vähemmän kuin mastonjalasta fallikulmaan.harald wrote: Wed Feb 04, 2026 14:05 pm Koska keulaharus on nostokorkeutta pidempi niin väistämättä tulee menemään niin että paksu osa haluaa tulla mastosta ulos. Sama koskee nostossa, ohut osuus on maston osuutta pidempi. Koska keulaharus on kolmion pitkä sivu.
S/y Ventus
FIN 6297
FIN 6297
-
Janne Nieminen
- kokelas
- Posts: 57
- Joined: Mon Nov 29, 2021 19:11 pm
- Vene: Ventus
Re: Köysisuosituksia?
Se on siinä. Vanhaa ei tarvinnut malliksi, sillä NebSailsillä on FE:n rikipiirrustus ja laskivat pituudet siitä. Hinta 220 euroa.
S/y Ventus
FIN 6297
FIN 6297
- harald
- Hallitus
- Posts: 11557
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Köysisuosituksia?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
