olpalon wrote: ↑Mon Jul 07, 2025 23:10 pm
Se pumppu on parilla ruuvilla koneen kyljessä kiinni. Mikään muu ei pitele sitä kiinni koneessa. Letkut pitää tietenkin laittaa kiinni uuteen pumppuun tiiviisti ja asiallisesti. Asiaa on pyöritelty kuvien kera muissa somekanavissa 22.5.
Edittiä vielä: Jos pumpulla on paljon imuvastusta (pa-linjassa tukos tai jotain) se ei syötä riittävästi polttoainetta koneelle. Jos pa-linja ei ole tiivis, niin edessä on 100-varmasti ilmasta johtuvia käyntiongelmia. Jos siirtopumppu (ei pelkkä ilmauspumppu) on lutkuttanut 40 vuotta, niin en ihmettelisi hetkeäkään sen uusimista, jos vielä oireetkin viittaavat uusimistarpeeseen.
Kone on vasta 19-vuotias, vuonna 2006 asennettu 1GM10, joten ikääntymisen vuoksi uusimistarvetta ei pitäisi olla.
Aika toivotonta kuitenkin enää keksiä, missä kohdassa pa-linja ei olisi tiivis. Kaikki mahdolliset kohdat on käyty läpi, osin monta kertaa. Kaikki letkut, letkukarat pultit ja ruuvit on tiukasti kiinni. Tuntuu veren kaivamiselta nenästä, jos alan ronkkimaan jotakin irti ja sulkemaan uudelleen.
Pieni mahdollisuus voisi olla uusi karkeasuodatin: voisiko sen kierteestä falskata? Mitään tähän viittaavaa ei kuitenkaan ole koskaan ollut havaittavissa. Kannattaisiko löysätä, ottaa jopa kokonaan irti, putsata kierteistä mahdollista pikkuroskaa ja kiristää uudelleen?
Viime kesänä kone starttasi ja kävi aina varmasti ja hyvin vaikka kuinka kauan (toissakesänä veneen oston jälkeen oli startin jälkeen vaikeuksia ja kone valitti jäähdytystä, koska merivesioton letkukara oli sisältä ruosteen tukkima). Koko tämä ongelmavyyhti alkoi, kun oli pakko poistaa polttoainetankki potkuriakselin kannakerempan takia. Nyt tuntuu, että olisi saanut jäädä koko remppa tekemättä, kun seurauksena on paljon enemmän isoja ongelmia kuin oli minimaalisesta vuodosta
Kannakeremontin ja pa-linjan uudelleen kasaamisen jälkeen kone ei millään startannut. Yhdellä yrityksellä koneesta tuli sakea sininen savupilvi, kun pidin ylhäällä puristinvipua (nimitys voi mennä metsään, tarkoitan sitä koneen kannen vieressä olevaa ja ylös kääntyvää jousella varustettua vipua). Se edelleen mietityttää. Mahtoiko silloin jotakin hajota koneen uumenissa? Voiko pa-linja haukata ilmaa jostakin itse koneessa, kun kierroksia nostaa tarpeeksi?