HansO wrote: ↑Mon Jul 07, 2025 20:56 pm
Moi. Itsellä oli sama ongelma keväällä, kun asensin uuden dieselin esisuodattimen. Pallopumpulla pumpaten, koneen sai käymään kohtuu normaalisti, mutta muuten ei jaksanut itse käydä ja vetää normaaliksi. Syyksi paljastui väljistynyt polttoainepumppu. Löysin Bulgariasta liikkeen (Poseidon marine), jolla on tarvikepumppuja myynnissä. Tämän vaihdon jälkeen kone on ollut kuin uusi. https://www.poseidonmarine.eu/products/ ... word=1gm10
Ehkäpä tässä on sama ongelma itselläni, kun vaikuttaa, että kaikki muut tekijät alkavat olla pois suljettuja. Pumppu ei myöskään tunnu antavan yhtään vastusta, vaikka iso ja vahva tuttu sitä kokeili, kun oli viime viikolla apuna.
Millä tavoin keksit, että tämä pumppu on syyllinen? Vaihdoitko itse vai pitikö palkata joku tekijä?
Pystyykö tämän pumpun vaihtamaan ottamatta koko konetta ulos?
Se pumppu on parilla ruuvilla koneen kyljessä kiinni. Mikään muu ei pitele sitä kiinni koneessa. Letkut pitää tietenkin laittaa kiinni uuteen pumppuun tiiviisti ja asiallisesti. Asiaa on pyöritelty kuvien kera muissa somekanavissa 22.5.
Edittiä vielä: Jos pumpulla on paljon imuvastusta (pa-linjassa tukos tai jotain) se ei syötä riittävästi polttoainetta koneelle. Jos pa-linja ei ole tiivis, niin edessä on 100-varmasti ilmasta johtuvia käyntiongelmia. Jos siirtopumppu (ei pelkkä ilmauspumppu) on lutkuttanut 40 vuotta, niin en ihmettelisi hetkeäkään sen uusimista, jos vielä oireetkin viittaavat uusimistarpeeseen.
Itsellä se alkoi jo viime kesänä oireilla siten, että kun piti tyhjäkäynnillä pitkään, käynti alkoi olla epätasaista. Tuo pallopumppu varmisti sen, että kovemmalla paineella kone toimi normaalisti. Löysin vielä jenkkisivustolta tietoa, että pumppu löystyessään voi alkaa syöttää ilmaa järjestelmään. En tiedä mikä tämä mekanismi on? Tuo pumpun vaihto on tosi helppo, ja samalla uusin kumiset letkut.