Kölin mallikaaret
Kölin mallikaaret
Olisiko kenelläkään lainata/ vuokrata/ myydä FE83:sen kölin mallikaaria?
Kölin kunnostus on aloitettu vanhojen maalien, kittien ja ruosteen poistolla.
Bilteman paineilmakäyttöinen talttavasara ja neulahakkuri on muuten loistava työkalu siihen hommaan!
Kölin kunnostus on aloitettu vanhojen maalien, kittien ja ruosteen poistolla.
Bilteman paineilmakäyttöinen talttavasara ja neulahakkuri on muuten loistava työkalu siihen hommaan!
Re: Kölin mallikaaret
Tervehdys
MInulla muistaakseni on ne "alkuperäiset" WB-sailsin kapalevystä laserilla leikatut mallit tallessa. Niistä kehoitan tekemään omat työkappaleet esim. MDF tms. levystä. Tämä siksi, koska kapalevy ei ole "telakka kelpoista" tavaraa (murtuu, taituu ja etenkin vettyy helposti). Toisaalta lienee yhdistyksen ja sen jäsenistön etu jos ja kun noita kaarimalleja olisi enemmänkin "kierrossa". Olisin soittanut, mutten löytänyt sinua jäsenluettelosta..? Olethan jo löytänyt tuolta FE83 sivujen wikin puolelta ohjeita kölihomman tekoon?
https://www.fe83.org/wiki/index.php/K%C3%B6lihomma
Talttavasara varmasti on käypä kalu tuohon hommaan, mutta harvalla on paineilma kompressoria käytössään. Tässä väline asiassa olen sitä mieltä, että järjen käyttö on sallittua ja jopa myös suotavaa.


Ystävällisin veneily terveisin PR
Re: Kölin mallikaaret
Yritänpä liittyä jäseneksi, olen veneen vasta ostanut ja heti alkoi massiiviset remontit
Jospa onnistuisi sitten yhteydenpito.

Jospa onnistuisi sitten yhteydenpito.
Re: Kölin mallikaaret
Tervehdys
Hyvä ajatus ja mIssäpäin sinulla tuo vene on työn alla? Olet ilmeisesti ajatellut kisata veneelläsi, kun kerran kölin profilointiin olet ryhtymässä?
Ystävällisin veneily terveisin PR
Re: Kölin mallikaaret
Orimattilassa olen. Täytyyhän se niin hyvin tehdä kun mahdollista kun kerran kun työn on aloittanut.
Valitettavasti joudun myös gelcoatin poistamaan, hirveä urakka mutta onhan talvi aikaa
Valitettavasti joudun myös gelcoatin poistamaan, hirveä urakka mutta onhan talvi aikaa

Re: Kölin mallikaaret
Tervehdys
Oliko pohjassa osmoosiovaurio vai mikä on syynä gelkkarin poistoon? Urakka todellakn kuulostaa kovalta ja ei voi kuin toivottaa työn iloa ja pitkää pinnaa.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Re: Kölin mallikaaret
Kun poistin myrkyn ja vanhan primerin paljastui että gelcoatissa oli paljon pieniä ja isompia halkeamia.
Myös pieniä kuplia on mutta ainakin osa niistä ei ulotu lasikuituun asti.
En nähnyt muuta vaihtoehtoa kuin hioa lasikuitu näkyviin, parempi nyt tehdä kuin myöhemmin taas
poistaa uudet epoksipinnoitteet jotka nyt on tarkoitus joka tapauksessa laittaa vesieristeeksi.
Vähän kerrassaan... onhan tässä pitkä talvi edessä.
Myös pieniä kuplia on mutta ainakin osa niistä ei ulotu lasikuituun asti.
En nähnyt muuta vaihtoehtoa kuin hioa lasikuitu näkyviin, parempi nyt tehdä kuin myöhemmin taas
poistaa uudet epoksipinnoitteet jotka nyt on tarkoitus joka tapauksessa laittaa vesieristeeksi.
Vähän kerrassaan... onhan tässä pitkä talvi edessä.
Re: Kölin mallikaaret
Tervehdys
Ok selitys kelpaa. Gelkkarin hionta on kova homma, mutta jyrsimällä se lähtisi vähemmällä vaivalla. No ehkä sitten seuraavalla kerralla sitten...?
Talvella ilman kosteus on alhainen mikä kyllä helpottaa laminaatin kuivumista, mutta vain ja ainoastaan, jos olet ensin saanut pestyä laminaatin vapaaksi suoloista, joita siihen on liuennut kemiallisesti sidottusta lasikuitumatosta. Kosteus, kun sitoutuu noihin suoloihin.
Vinkkinä esitän, että kuivumista saat tarvittaessa nopeutettua runsaalla pesulla, alipaineella ja lämmöllä. Hyvälle rakenteiden kosteusmittarille lienee sinulla vielä käyttöä...?
Ja edelleen toivotan onnea ja pitkää mieltä.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Re: Kölin mallikaaret
Hyvälle kosteusmittarille kyllä olisi käyttöä, Tramex skipper plus olisi siihen tarkoitukseen
hyvä mutta tarkoittaisi n.500€:n sijoitusta
hyvä mutta tarkoittaisi n.500€:n sijoitusta

- harald
- Hallitus
- Posts: 11320
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Kölin mallikaaret
Tämä voisi olla hyvä hankinta yhdistykseen?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: Kölin mallikaaret
Onkohan tuo mitenkään parempi kuin Bilteman? https://www.biltema.fi/tyokalut/mittava ... 2000034777
Mulla on tuo ollut pari vuotta. Olen käyttänyt lähinnä rakennuksissa. Olen päässyt vertaamaan myös hyvin kalliisiin rakennusmittareihin sekä porauksella tehtäviin kosteusmittauksiin ja varsin loogisesti tuo on toiminut.
Tuon sanotaan mittaavan 40 mm syvyyteen ja kyllä se ainakin sinänsä pitää paikkansa, että lukema kasvaa 100% kohti, kun kättä tuo lähemmäksi.
En ole paljoa veneessä kokeillut. Olen mittaillut Lindgrenin mittarilla ja kerran kävi Hempelin kaveri mittailemassa Tramexilla satamamme veneitä. Pitääpä käydä jossain välissä vertailemassa. Muistan vielä kohtuu hyvin millaisia lukemia tuli muutamasta eri veneistä.
Tietysti tuossa Bilteman, kuten monessa muussakin, ongelmana on se, että itse pitää kehittää prosenttilukemalle tulkinta. Ei se ihan suoraviivaista ole Tramexillakaan. https://www.practical-sailor.com/boat-m ... ive-models
Mulla on tuo ollut pari vuotta. Olen käyttänyt lähinnä rakennuksissa. Olen päässyt vertaamaan myös hyvin kalliisiin rakennusmittareihin sekä porauksella tehtäviin kosteusmittauksiin ja varsin loogisesti tuo on toiminut.
Tuon sanotaan mittaavan 40 mm syvyyteen ja kyllä se ainakin sinänsä pitää paikkansa, että lukema kasvaa 100% kohti, kun kättä tuo lähemmäksi.
En ole paljoa veneessä kokeillut. Olen mittaillut Lindgrenin mittarilla ja kerran kävi Hempelin kaveri mittailemassa Tramexilla satamamme veneitä. Pitääpä käydä jossain välissä vertailemassa. Muistan vielä kohtuu hyvin millaisia lukemia tuli muutamasta eri veneistä.
Tietysti tuossa Bilteman, kuten monessa muussakin, ongelmana on se, että itse pitää kehittää prosenttilukemalle tulkinta. Ei se ihan suoraviivaista ole Tramexillakaan. https://www.practical-sailor.com/boat-m ... ive-models
Re: Kölin mallikaaret
Tervehdys
Kuten jo vinkkasin on alipainesta ja lämmöstä apua laminaatin kuivumisessa. Seuraavassa Sail life youtube kanavan ratkaisu aineeseen noin "malliksi":
https://www.youtube.com/watch?v=SfLZEiB ... y&index=50
Ystävällisin veneily terveisin PR
Re: Kölin mallikaaret
FE83:sen pohjaremontti on edistynyt;
- vesilinjan alapuolinen gelcoat on hiottu pois, ilmeni että kuplat (osmoosi?) rajoittui vain gelcoat pinnoitteeseen
- kölistä poistettu kaikki maalit ja kitit, hiekkapuhallan kölin ilmojen lämmittyä jonka jälkeen voi maalata heti perään vesieristeen,
sitten kölin tasoitus ja jos löydän lainaksi jostain mallikaaret niin saan muodonkin oikeaksi (mitä kittejä / tasoitteita olette käyttäneet ?)
--luulisi että autokititkin käy, tuleehan kitin alle epoksimaali ja kitin päälle riittävät vesieristekerrokset
- potkuriakselin tukiraudan laminoinnit rungon sisäpuolelta poistettu kuten jossain viestiketjussa oli tehty haviannolistavien kuvien kera,
kulmarautojen kiinnityspultin mutteri oli löystynyt josta aiheutui koneella ajettaessa metallinen koliseva ääni kun tukirauta pääsi heilumaan
Olisin laittanut kuvia liitteeksi mutta en tiedä miten se onnistuu vai onnistuuko ollenkaan ...
- vesilinjan alapuolinen gelcoat on hiottu pois, ilmeni että kuplat (osmoosi?) rajoittui vain gelcoat pinnoitteeseen
- kölistä poistettu kaikki maalit ja kitit, hiekkapuhallan kölin ilmojen lämmittyä jonka jälkeen voi maalata heti perään vesieristeen,
sitten kölin tasoitus ja jos löydän lainaksi jostain mallikaaret niin saan muodonkin oikeaksi (mitä kittejä / tasoitteita olette käyttäneet ?)
--luulisi että autokititkin käy, tuleehan kitin alle epoksimaali ja kitin päälle riittävät vesieristekerrokset
- potkuriakselin tukiraudan laminoinnit rungon sisäpuolelta poistettu kuten jossain viestiketjussa oli tehty haviannolistavien kuvien kera,
kulmarautojen kiinnityspultin mutteri oli löystynyt josta aiheutui koneella ajettaessa metallinen koliseva ääni kun tukirauta pääsi heilumaan
Olisin laittanut kuvia liitteeksi mutta en tiedä miten se onnistuu vai onnistuuko ollenkaan ...
Re: Kölin mallikaaret
Tervehdys JoukoJouko wrote: ↑Sat Feb 11, 2023 20:55 pm FE83:sen pohjaremontti on edistynyt;
- vesilinjan alapuolinen gelcoat on hiottu pois, ilmeni että kuplat (osmoosi?) rajoittui vain gelcoat pinnoitteeseen
- kölistä poistettu kaikki maalit ja kitit, hiekkapuhallan kölin ilmojen lämmittyä jonka jälkeen voi maalata heti perään vesieristeen,
sitten kölin tasoitus ja jos löydän lainaksi jostain mallikaaret niin saan muodonkin oikeaksi (mitä kittejä / tasoitteita olette käyttäneet ?)
--luulisi että autokititkin käy, tuleehan kitin alle epoksimaali ja kitin päälle riittävät vesieristekerrokset
- potkuriakselin tukiraudan laminoinnit rungon sisäpuolelta poistettu kuten jossain viestiketjussa oli tehty haviannolistavien kuvien kera,
kulmarautojen kiinnityspultin mutteri oli löystynyt josta aiheutui koneella ajettaessa metallinen koliseva ääni kun tukirauta pääsi heilumaan
Hienoa, että olet jaksanut "lämpimiksesi" puuhata veneen alla näin "kovan veden" kauden aikana. Voisit jättää itsestäsi jonkin yhteystiedon, jolla saisimme suoran vuoropuhelun aikaiseksi mallikaarien kopioinnin osalta. Ehdotan jopa että tekisit mallien mukaan omat kaaret, joten hanki tarvittavaa levyä, johon kaarien muodot sitten kynällä / tussila kopiodaan ja sitten vain sahaat pistosahalla turhat pois ja lopulta viimeistelet sitten pinnat hiomalla hiekkapaperilla oikeaan muotoon ja tarkkuuteen. Näin saisimme yhdet lisäkaaret kiertoon käytettäväksi.
Jäsenien veneille on ollut tapana avata omat albumit projektien dokumentointia varten. Edelleenkään en löytänyt sinua jäsenluettelosta. Onko projekti jäänyt vaiheeseen vai odottaako se vielä "byrokratista käsittelyä". Jäsenä jäsenluettelosta löytyisi varmaankin myös sinun yhteystiedot ja puhelin numero, kuten minunkin. Tällöin yhteyden muodostaminen olisi huomattavasti helpompaa...

Ystävällisin veneily terveisin PR
Re: Kölin mallikaaret
Lokakuun 18 päivä viime vuonna olen jäsenanomuksen lähettänyt ... ei ole sen jälkeen mitään kuulunut.