FE83.org Forum Index FE83.org
Finn Express Forum
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Sähkömoottori taas
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 10, 11, 12
 
Post new topic   Reply to topic    FE83.org Forum Index -> Off Topic
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Artsi
luti


Joined: 07 Sep 2007
Posts: 638
Location: Turku

PostPosted: Sun Oct 23, 2016 11:55 am    Post subject: Reply with quote

Kas vain! Hyvä idea, mutta vaatinee kuitenkin kokonaan uudenlaisen peräsimen rakenteen ja kiinnityksen suunnittelun.( riippuu tietysti koneen tehosta). FE:n peräsimen purkaneena en asentaisi tuollaista laitetta nykyiseen peräsimeen. Myös akselin ja sen kiinnityksen kestävyys saattaa olla kyseenalaista. Ohjailuominaisuudet toki olisivat koneajossa lähes perämoottorin luokkaa, jota usein toivoo ahtaissa satamissa.
Seuranneessa keskustelussa ehdotettiin jo aiemmin tässä keskustelussa ehdottamaani "akkuköliä", jota itsekin pidän edelleen hyvänä ideana! Cool Saapa nähdä, toteutuuko koskaan...
_________________
terv. Artsi/DANIELA
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Petri
FE-junkie


Joined: 29 May 2003
Posts: 3798
Location: Espoo

PostPosted: Sun Oct 23, 2016 12:44 pm    Post subject: Reply with quote

Toi on kyllä aika kätevänoloinen mutta mitenköhän suorituskyky, Joakim osannee arvioida onko plusmiinusnolla normaalin vetolaiteasennuksen kanssa vai tuleeko tuosta oma penalttinsa kun ohjausevä ei olekaan "puhdas".

Kyllä voisi äkkiseltään kuvitella että vaihdettava akkumoduli-bulbi voisi olla ihan tuotteistettava konsepti jollekin isolle valmistajalle. Eikä hintakaan nyt maailman isoin ongelma ole, jos akkupaketin hinta automaailmassa tarkoittaa sitä n. viisinumeroista hintalisää niin se nyt vielä hukkuisi helposti sadantonnin veneen hintaan. Pitkäaikainen suorituskyky, kantama yms. sitten ovat oma haasteensa. Teekkareilla kai nyrkkisääntö oli että akusto kesti 5h 5knotsin ajoa, ei oikein vielä kelvollinen konsepti laajempaan käyttöön isoille vesille vs. 30 litraa löpöä=30 tuntia ajoa jne. Mutta mitäköhän taisi bulbiin ahdettua tuollaisessa ~35 jalkaisessa veneessä, tehontarvekin toki valitettavasti sitten kasvaa.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Olli
Hallitus


Joined: 19 May 2004
Posts: 1978
Location: Helsinki

PostPosted: Sun Oct 23, 2016 20:51 pm    Post subject: Reply with quote

Ei tota oikein vanhaan peräsimeen voi ympätä, kun pitäisi saada sähkö syötettyä. FE:n peräsinakseli on umpikamaa, joten siitä ei saa kaapeleita läpi.

Peräsimen ominaisuudet varmaan vähän kärsivät, mutta toi on kuitenkin aika ylhäällä. Mahtaako edes koskea veteen silloin kun pito tyypillisesti irtoaa?

Kokonaisvastus on varmaankin vähän pienempi kuin erillisellä vetolaitteella. Ja onhan muutenkin tosi hyvä, että on yksi läpivienti vähemmän.
_________________
Olli Niemi
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Jankka
kokelas


Joined: 15 Jun 2005
Posts: 111

PostPosted: Tue Oct 25, 2016 14:21 pm    Post subject: Reply with quote

Olli wrote:

Peräsimen ominaisuudet varmaan vähän kärsivät, mutta toi on kuitenkin aika ylhäällä. Mahtaako edes koskea veteen silloin kun pito tyypillisesti irtoaa?

Tuo voi hyvinkin kavitoida, jos sitä käyttää purjehtiessa Shocked
_________________
Jankka
s/y Valpuri
FIN 5521
Back to top
View user's profile Send private message
harald
Hallitus


Joined: 19 Sep 2002
Posts: 9569
Location: Ågeli

PostPosted: Tue Oct 25, 2016 14:24 pm    Post subject: Reply with quote

Joku torqeedo-tyyppinen hissilaite toimisi varmaan parhaiten. Saa kokonaan pois vedestä tarvittaessa.
_________________
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
FE-Sillanpää
luti


Joined: 26 Mar 2007
Posts: 568
Location: Itä-Uusimaa

PostPosted: Tue Dec 06, 2016 17:51 pm    Post subject: Reply with quote

Olli wrote:
Tässäpä näppärä värkki.

http://www.hamnen.se/artiklar/batprylar/eldrift-med-propeller-pa-rodret.html


Oho. Peräsintä kannatteleva skegi olisi mielenrauhaa tuova, jos tällaisiin mennään.
Back to top
View user's profile Send private message
Joakim
yliluti


Joined: 20 Aug 2009
Posts: 774

PostPosted: Wed Dec 07, 2016 08:47 am    Post subject: Reply with quote

FE-Sillanpää wrote:
Olli wrote:
Tässäpä näppärä värkki.

http://www.hamnen.se/artiklar/batprylar/eldrift-med-propeller-pa-rodret.html


Oho. Peräsintä kannatteleva skegi olisi mielenrauhaa tuova, jos tällaisiin mennään.


Tuollainen 4 kW moottori voi saada pahimmillaan aikaiseksi n. 1000 N työntövoiman. Peräsinlaakerit ja -akseli on mitoitettu ainakin 10-kertaiselle voimalle: http://www.jp3steering.com/en/rudder-bearings/type-1and-15/
Back to top
View user's profile Send private message
FE-Sillanpää
luti


Joined: 26 Mar 2007
Posts: 568
Location: Itä-Uusimaa

PostPosted: Tue Jan 24, 2017 23:32 pm    Post subject: eMotion rudder drive Reply with quote

Joakim wrote:
FE-Sillanpää wrote:
Olli wrote:
Tässäpä näppärä värkki.

http://www.hamnen.se/artiklar/batprylar/eldrift-med-propeller-pa-rodret.html


Oho. Peräsintä kannatteleva skegi olisi mielenrauhaa tuova, jos tällaisiin mennään.


Tuollainen 4 kW moottori voi saada pahimmillaan aikaiseksi n. 1000 N työntövoiman. Peräsinlaakerit ja -akseli on mitoitettu ainakin 10-kertaiselle voimalle: http://www.jp3steering.com/en/rudder-bearings/type-1and-15/


Näin on, maallikon ensi ajatus vain johtaa tuollaisiin epäilyihin. Tuo härveli on esillä Düsseldorfissa tällä viikolla. Ei kuitenkaan Hanse-veneen peräsimessä vaan lasivitriinissä, kiinni peräsimen palassa. On se koneosa pieni verrattuna Oceanvoltin "kakkuun".

Muita epäilyksiä tämän hyvyydestä tulee siitä, että aparaattiin osuisi jalat uimaportailta/tasolta. Sähköfeneen perusteella sähkömoottorit ovat äkäisiä ja eihän ne varoita päälle mennessään pakoputken pörinällä. Pitäisi olla jonkinlainen tupla-triplavarmistus, ettei tee uimarista silppua. Myös eMotionin ja Hansen yhteisbrosyyrin havainnekuvassa potkuri jatkuu etäämmälle kuin vesilinja. Toki, monessa nykyveneessä uimataso alhaalla = metri lisää etäisyyttä.
Back to top
View user's profile Send private message
Artsi
luti


Joined: 07 Sep 2007
Posts: 638
Location: Turku

PostPosted: Tue Apr 24, 2018 10:27 am    Post subject: Edullinen sähkömoottori Reply with quote

Kävin keväällä Go-expo -messuilla, jossa eksyin Eego -nimisen firman osastolle.(www.eego.fi) Melkoiseksi hämmästyksekseni osastolla esiteltiin EEGO - nimistä 5hv:n perämoottoria, joka mäytti aivan tavalliselta perämoottorilta, eikä miltään uistelulelulta. Silloiseen alle 700€:n messuhintaan kuului myös 48V:n Li-ion akku, joka sopi myös heidän erikoisiin sähköskoottereihinsa, sekä tietysti laturi. Heräsi ajatus, että asentamalla noita kaksi Feneen perään, saattaisi luokkasäännön mukainen viiden solmun nopeus jopa täyttyä, ja hinta jäisi reilusti alle kahden tonnin Shocked .
Paikalla oli yhtiön edustaja Toni Lindholm, jolta innostuin kyselemään aiheesta. Hän kertoi, että moottorin, ja jopa tehokkaammankin pystyisi hyvin helposti asentamaan suoraan purjeveneen vetolaitteeseen. Hinta ja vaihtoehdot vaan jäivät siinä kohtaa epävarmoiksi.
Olin myöhemmin häneen yhteydessä sähköpostitse ja sai vihdoin vastauksenkin. Oli kuulemma kiirettä pitänyt ( ei ihme nykyisen sähköpyöräbuumin aikana)!
Noin 10 Hv:n 48V:n moottori säätimineen maksaisi noin 2500€. Murheena olisivat sitten akut. Postaan tähän lainauksen käymästämme keskustelusta:


Kyllä pitää paikkansa, sähkömoottori saadaan istutettua helposti keskimoottorin paikalle. Meillä on tällä hetkellä pari projektia mihin tälläinen ratkaisu tehdään. Näissä keskimoottori ratkaisuissa käytämme goldenmotorin tuotteita, heillä on hyvä ja laadukas valikoima eri kokoisia moottoreita ja controllereita.

Tuollaiseen 10hp keskimoottorin tilalle purjeveneeseen riittäisi varmasti 5Kw BLDC moottori, tämä ei nimellisteholtaan ole aivan 10hp, mutta sähkömoottorit ottavat piikkitehona noin tuplat, joten tästä saadaan tarvittaessa yli 10hp ulos. Tälläisen 48V 5Kw ilmajäähdytteisen moottorin hinta Suomeen tuotuna jää pikkaisen alle 1000€ sis. alv 24%, tämän lisäksi tarvitaan 48V sinewave 5kw controlleri hinta myös vähän alle 1000€, sekä joystick ohjaus hinta n. 500€.

Sitten näiden lisäksi tarvitaan tietysti akut. Näissä on paljon erilaisia ratkaisuja ja hinta vaihtoehtoja. Edullisimmillaan 48V akut saadaan rakennettua neljästä kappaleestaa 12V esimerkiksi 100Ah starttiakuista. Nämä motonetissä 159€/kpl, eli reilu 600€ niin saadaan 48V 100Ah. Tällä akkupaketilla pääsee n. 20min kyseisellä moottorilla, kun otetaan maximi tehot ulos. Pienillä kierroksilla tuolla akku paketilla pääsee myös huomattavasti pidempään. Ja tietysti tuon paketin voi rakentaa myös esimerkiksi 8kpl 12V 100Ah akuista jolloin saadaan 48V 200Ah potkua. Lyijyakuilla tehdessä saattaa tullaa vastaan akkujen suuri paino +30kg/12V100Ah, sekä niiden koko. Litiumakuilla tehtynä tilan tarve on n. 1/3 lyijyakkuihin verrattuna, sekä paino vain 1/4 lyijyakuista. Eli käytännössä tuohon tilaan mikä menisi 4kpl 12V 100Ah akuille, siihen mahtuisi litiumina 48V 400Ah ja olisi vielä 75% kevyempi. Tuollaisen 48V 400Ah litiumakun hinta jäisi arviolta pikkaisen alle 10000€.


Kokonaisuus on toki arvokas, mutta litiumakkujen hinnat laskevat koko ajan ja lyijyakuillakin pääsisi edullisesti alkuun. Ainakin itselleni tuo olisi vakavasti harkittava vaihtoehto, kun Yanmar seuraavaksi tekee tenän. Tosin laituripaikalla pitäisi sitten olla sähkönsaantimahdollisuus.
_________________
terv. Artsi/DANIELA
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
harald
Hallitus


Joined: 19 Sep 2002
Posts: 9569
Location: Ågeli

PostPosted: Tue Apr 24, 2018 13:15 pm    Post subject: Reply with quote

Melko kallis moottori mitä on tullut katsottua hintoja (tai ei sittenkään, pitää tarkastaa). 2 kW pitäisi riittää, ja silloin pärjää 24 Villa. Tästähän on pidempi keskustelu jo aiemmin, siihen voisi jatkaa?
_________________
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Joakim
yliluti


Joined: 20 Aug 2009
Posts: 774

PostPosted: Tue Apr 24, 2018 18:51 pm    Post subject: Reply with quote

5 hv riittää kyllä helposti 5 solmun vauhtin. Torqeedolta saa ~3500 € 2/4 kW PODin eli siis moottori + vetolaite + säätösysteemi.

Moottori on siis halpa, mutta kunnon akusto ei. Tarvitaan myös lataussysteemi, jolla suuren akuston saa kohtuu ajassa ladattua.
Back to top
View user's profile Send private message
FE-Sillanpää
luti


Joined: 26 Mar 2007
Posts: 568
Location: Itä-Uusimaa

PostPosted: Wed Apr 25, 2018 12:12 pm    Post subject: Reply with quote

Olen etsinyt sähkömoottoria, jossa olisi akseli läpi koneen. Asentaisin sen potkuriakselille. Mutta ei tunnu löytyvän, kaikissa vain akseli toisessa päässä. Ideana siis se, että pieni akusto riittäisi, jos Yanmar saisi olla paikallaan ja käynnissä ollessaan Yanmar toimisi potkurin pyörittämisen lisäksi huiman tehokkaana aggregaattina. Ei olisi maasähkön varassa eikä tarvitsisi koskaan rantautumismanöövereissä dieseliä. Koneesta voisi poistaa vakiostarttimoottorin ja laturin. Pitkät ajelut olisivat ehkä "puoli tuntia dieselillä, puoli tuntia sähköllä" ainakin jos panostaisi litiumioniakkuihin.

Jos ei yhtä sopivaa sähkömoottoria löydy tuntuu turhan kallillta ja tilaavievältä rakentaa systeemi kahden moottorin (toinen generaattorissa ja toinen potkurin pyörittäjänä) ja kahden säätimen varaan.

Hihnavetoisia ratkaisuja on tarjolla, mutta epäilyttää sivuttaisvoima, joka kohdistuu akselille ja sitä kautta laakereille.
Back to top
View user's profile Send private message
harald
Hallitus


Joined: 19 Sep 2002
Posts: 9569
Location: Ågeli

PostPosted: Mon Dec 17, 2018 12:57 pm    Post subject: Reply with quote

http://www.totalvene.fi/lue/uutinen/aquamot-sahkomoottorit-suomen-markkinoille

Quote:

Itävaltalainen Aquamot valmistaa ja markkinoi laajaa sähkömoottorimallistoa. Suomessa moottorit lanseerataan ensi helmikuussa Vene 19 Båt -messuilla.

Professional Line -sisämoottorit kytketään erilliseen akkupankkiin ja normaaliin potkuriakseliin. Moottorien tehot ovat 2,5–30 kW. Käyttöjännite on tehon mukaan 24, 48, 72 tai 96 volttia. Professional-sarjan moottoreita saa myös perä- tai pod-moottoriversioina.

Hinnaltaan Aquamot-sähkömoottorit soveltuvat hyvin korvaamaan veneen vanhan ja käytöstä poistuvan perä- tai dieselmoottorin. Esimerkiksi Trend 1,1 kW -perämoottorin suositushinta on 1 990 euroa akun kera ja Trend Pod 2,2 kW -purjevenevetolaitemoottori maksaa 3 490 euroa ilman akkuja.


_________________
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Artsi
luti


Joined: 07 Sep 2007
Posts: 638
Location: Turku

PostPosted: Mon Dec 17, 2018 20:49 pm    Post subject: Reply with quote

EEGOn 5 kw: sisämoottori suoraan FEneen akselille olisi maksanut saamani tarjouksen mukaan noin 2500€! Melkoisesti tuota Trend-Podia halvempi Madlaugh !

Edit: Goldenmotor.com: 3kw:n moottori ja säädin yhteensä noin 550 dollaria! Asennusohjeetkin löytyvät nettisivuilta...
_________________
terv. Artsi/DANIELA


Last edited by Artsi on Tue Dec 18, 2018 21:45 pm; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Joakim
yliluti


Joined: 20 Aug 2009
Posts: 774

PostPosted: Mon Dec 17, 2018 23:19 pm    Post subject: Reply with quote

Aquamotin sisämoottori näyttää olevan vielä reilusti kalliimpi: https://www.moerer.de/elektrische-bootsantriebe/?p=1&o=1&n=12&s=136

Ankean näköisiä nuo podit ja perämoottorit. Ei tosin Torqeedo sen paremmalta näytä, varsinkaan 10 kW malli.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    FE83.org Forum Index -> Off Topic All times are GMT + 3 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 10, 11, 12
Page 12 of 12

 
Jump to:  
You can post new topics in this forum
You can reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group