Kaikki alkoi Emäsalonlenkin jälkipuinnista, joissa esitetiin väite Hennulin Genoan 1:sen olevan liian painavan, ettei se "lennä" keveässä kelissä. Keskustelu johti pian kangaspainojen ja purjeen etuliikin leikkauksien pähkäilyyn. Kisan tulokset selkeästi osoittivat, että pullealla Genoalla saavutettiin parhaat tulokset (Charlotta).
Tämä kaikki johti nopeaan purjeiden vertailuun Charlotan rikissä, josta on kuviakin täällä ollut näytillä. http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=album163
Kuvien oton jälkeen purje jäi auton takaluukkuun huonosti viikattuna. Viikkasin sen kaverin kanssa tasaisella alustalla purjeen ensin levittäen. Yllätys oli suuri, kun purjeen etuliikin muoto ei vastannutkaan sitä negatiivisen etuliikin käsitettä, mikä oli mielessäni

Yksi ajatus johti toiseen. Haraldin kuvissa Genoamme näytti litteältä verrattuna WB:n uuteen Pentex Genoaan. Hmm... Mitenhän profiili muuttuisi jos purjeen hakasia "jatkaisi" naruilla, joiden pituus vastaisi jotakuin etuliikin negatiivisuutta

Eilen sitten merelle kokeilemaan. Jatkoin 3 ja 4 ylintä hakasta noin 4 ja 5 cm pituisilla narutapseilla, joilla kiinnitin purjeen staagiin. Fallin jätin löysälle, jotta staagi eikä etuliikin vaijeri antaisi purjeelle muodon.
Otin muutaman kuvan ja narut pois ja taas kuvaamaan. Lopuksi kokeilin kiristää fallin kireälle ja nappasin kuvat.
Katselin kuvia rauhassa kotona putkelta. Mittasin profiilin syvyydet purjeen ylemmän ja alemman muotoviivan kohdilta kuvaruudulta viivottimella noin suuntaa antaviksi arvoiksi. Mittasin etustaagin ja takaliikin väliä, koska oli tarkoitus arvioida narujen vaikutusta profiiliin ikään kuin narut olisivat purjetta.
Mittauksen tulokset ovat seuraavat:
- Narut 3 ja 4 ylimmissä hakasissa kasvatti profiilin syvyyttä ylämuotoviivan kohdalla noin 2 - 2,5%. Alamuoto ei muuttunut, koska narut olivat selkeästi ylempänä.
- Fallin kiristys kasvatti profiilin syvyyttä noin ylhäältä 1,5% eli melkein saman mitä 4 ja 5 cm narujatkot! Alamuoto ei muuttunut syvyydeltään.
- Huomattavaa on, että fallin kiristämisen kasvatti profiilin syvyyttä topissa ja siirsi profiilin syvyyttä merkittävästi lähemmäksi etuliikkiä KOKO purjeen alueella, eli purjeen muoto muuttui selvästi paremmaksi fallia kiristämällä. Ei meinannut Haraldkaan uskoa kiristyksen vaikutusta. Kehuipa teini-ikäistä purjettamme: " Tuohon on aivan loistavan näköinen purje, kun falli on kireä"

Jutussa viitatut kuvat löytyvät: http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=album164