Mastonjalan metsästys

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

MVR
alokas
Posts: 2
Joined: Fri Nov 07, 2014 16:15 pm
Location: Suomi

Mastonjalan metsästys

Post by MVR »

Moi,

Kävi tuossa alkukaudesta niin köpelösti FE-64:n kanssa, että vantti hyppäsi kierteiltä ja masto pääsi niiaamaan sillä seurauksella, että mastonjalka murtui toiselta sivulta.
Onneksi saatiin masto pelastettua ja selvittiin pelkällä säikähdyksellä.

Olen metsästänyt Seldenin kautta uutta mastonjalkaa, mutta jostain syystä omaan FE-64:een ei ole asennettu Seldenin mastonjalkaa vaikka riki on Seldenin.

Onko kenelläkään sattumoisin tietoa, että onko näissä vuosimallin 1983 Fe-64:ssa käytetty jonkin toisen tunnetun valmistajan mastonjalkoja?

Ohessa tarkempi kuva vioittuneesta mastonjalasta.

http://i62.tinypic.com/33nud04.jpg

Onko näitä kuinka hankalaa esimerkiksi hitsauttaa kuntoon vai kärsiikö murtolujuudet tms?
Itse järkeilin, että vantit kuitenkin kantavat suurimman osan mastosta/purjeesta aiheutuvasta kuormituksesta, joten onko tuon pienen murtuman (joka siis estää lukitussokan käytön) kanssa loppupeleissä kuinka suuria riskejä mukana?

Olen nimittäin suunnitellut laittaa ensikaudelle 50-sarjan Furlexin keulaan ja haluaisin nyt samalla "päivittää" myös rikin viimeisen päälle kuntoon, jotta ei jää heikkoja kohtia mahdollisen rasituksen kasvaessa...

Tässä tulikin nyt melko paljon kysymyksiä, joten kiitokset vastauksista jo etukäteen :)

mode edit(hh): ylisuuresta kuvasta linkki
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Mitään en aiheesta tiedä, mutta voisiko tuo 92 E viitata john mastin 92 mm elliptiseen profiiliin http://johnmast.dk/en/mast-sections-25/ellipse-92e-p77 ?

Niiltä voisi ainakin kysyä onko tuo heidän hela.

Seldenin osanumerot ovat aina muotoa XXX-YYY. Löytyykö sun maston alapään helasta seldenin numero? Jos löytyy, niin luulisi että seldenin valikoimista löytyisi sille sopiva mastonjalkakin... Tietysti siinä olisi sitten ainakin ruuvin rei'ät eri paikassa.
Olli Niemi
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Re: Mastonjalan metsästys

Post by Olli »

MVR wrote:Itse järkeilin, että vantit kuitenkin kantavat suurimman osan mastosta/purjeesta aiheutuvasta kuormituksesta, joten onko tuon pienen murtuman (joka siis estää lukitussokan käytön) kanssa loppupeleissä kuinka suuria riskejä mukana?
Tuosta kuvasta ei näy onko uran pohjalla joku kolo tai nökö joka estää pituussuuntaiset liikkeet. Ainakin FE83:ssa jalassa on kolo, johon masto loksahtaa, ja vanttien jännitys hoitaa loput, masto on pysynyt yli 30 vuotta pystyssä ilman sokkatappia...
Olli Niemi
MVR
alokas
Posts: 2
Joined: Fri Nov 07, 2014 16:15 pm
Location: Suomi

Post by MVR »

Kiitos Olli!

Näyttäisi että arviosi JohnMastin suuntaan saattoi osua oikeaan.

Nyt kun katson tarkemmin heidän tarjontaa, niin yllätyksekseni huomaan sekä puomissa että mastossa paljon yhtäläisyyksiä. Olisikohan totuus se, että veneessäni onkin sattumoisin John Mastin riki eikä Seldenin :shock:

En toisaalta valita, koska riki on mielestäni toiminut todella hyvin.

Erikoista että normaalista Seldenin varustuksesta poiketen törmääkin sporttiseen JohnMastin rikaukseen...olisikohan jotain Fibå-Veneen omia kokeiluja...

Laitan maanantaina kyselyä tuonne Tanskan maalle, niin eiköhän sieltä jotain selviä uuden mastonjalan suhteen. Nykyisessä ei siis ole mitään koloa estämässä pituussuuntaista liikettä, joten seilaan rennommalla mielellä kun saan taas lukitussokan takaisin kiinni :wink:
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

JohnMastin mastoja on kaiketi ollut myös joissain FE741 veneissä veistämön jäljiltä. Joku ehkä tietäisi tarkemmin onko niitä asennettu tiettyinä vuosina vai muuten vain satunnaisesti...
Olli Niemi
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2300
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Olli wrote:JohnMastin mastoja on kaiketi ollut myös joissain FE741 veneissä veistämön jäljiltä. Joku ehkä tietäisi tarkemmin onko niitä asennettu tiettyinä vuosina vai muuten vain satunnaisesti...
Tervehdys

Mulla on käsitys, että noita Johnin mastoja on ollut miltein kaikissa Fene malleista. Syytä miksi joskus harvoin on valittu muu kuin Selden en tiedä. Ehkä sillä on tekoa, että ns. veistämöpurjeet olivat yleisesti Foch sailit, joka toimi myös John mastin edustajana. Lisäksi neulomon kuuluisin skönäri purjemaakari / mestaripurjehtija Rouhiaisen Matti toimi päämyyjälle PR Matinille "virallisena?" testi- ja kisakipparina.

Että tällaista historian havinaa tällä kertaa.
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

Post by FE-Sillanpää »

Panu wrote:
Olli wrote:JohnMastin mastoja on kaiketi ollut myös joissain FE741 veneissä veistämön jäljiltä. Joku ehkä tietäisi tarkemmin onko niitä asennettu tiettyinä vuosina vai muuten vain satunnaisesti...
Tervehdys

Mulla on käsitys, että noita Johnin mastoja on ollut miltein kaikissa Fene malleista. Syytä miksi joskus harvoin on valittu muu kuin Selden en tiedä. Ehkä sillä on tekoa, että ns. veistämöpurjeet olivat yleisesti Foch sailit, joka toimi myös John mastin edustajana. Lisäksi neulomon kuuluisin skönäri purjemaakari / mestaripurjehtija Rouhiaisen Matti toimi päämyyjälle PR Matinille "virallisena?" testi- ja kisakipparina.

Että tällaista historian havinaa tällä kertaa.
Luulin myös tietäväni, että FE741:ssä olisi aina John Mastin takila, mutta eihän sekään ole aina siis niin. Sama putkilo kelpaa kuitenkin 83:een ja 741:een, joten ei ihmekään että vaihtelua löytyy.

Historian havinaa on mukava lukea. En esim. ole saanut selvennystä että paljonko 741:iä kaikkiaan tehtiin. Muista malleista taitaa olla jossain faktatietoja.
Post Reply